Veldig god signalkabel på alle parametre til og med lydmessig.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Joda, kan godt hende det. Men det kabeltipset du startet tråden med har sølvbelagt flertrådig kobberleder. RG-142 med kobberbelagt stålkjerne er noe annet. Det ville jeg aldri testet engang. Kan hende at det låter omtrent like bra i praksis, men med ståltråd vet vi at det vil oppstå ulineariteter hvis frekvensene er såpass lave at det begynner å gå signal i stålkjernen. Den kabelen du viste i åpningsinnlegget fremstår derimot som tilnærmet perfekt også for audiofrekvenser.


    Jeg er i utgangspunktet 110% enig med alle om at jernkabler eller kabler med kjerne av jern burde være fy-fy......... men så var det det med og gå til lyttingen med åpent sinn og forsøke og legge forutinntatte meninger bak seg og faktisk la det du hører være det essensielle og da blir ikke alltid resultatet hva man forventer seg.

    Vel hvis kablen var ulinær i audiområdet hade jeg neppe klart og måle et signal ut som var innefor 0.1 db 20-20.000hz....... og det har jeg målt så den teorien er som de sier på Mythbuster....... "Busted". Hadde gutta fra Exotic Audio hjemme hos meg i forrige uke med fullt måleutstyr og mange konfigurationer ble målt. I april kommer de tilbake for og sette opp et permanent måleprogram for meg som jeg kan måle det aller meste med, så da blir det måle, lytte, måle, lytte osv osv i det uendelige ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Denne RG223 kabelen du bruker........ hvor handler jeg den henne enklest ? Må prøves ut den også, er den halvparten så bra som du påstår så er det bare og gi gass og lodde i vei ;)
    Elfa
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-910-60&toc=0

    Perfekte plugger til denne kabelen
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-257-02&toc=18749
    Kun senterlederen loddes. Skjermen klemmes fast i hele sin omkrets av en "spennhylse" når bakstykket på pluggen skrus fast.

    mvh
    larkuz
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe - de pluggene er jo de samme som de kablene jeg viste til over :)

    Fikk jeg super ultra duper highend kabler med på kjøpet (og salget) jeg gjorde :)

    Faktisk fikk rca-rca og xlr - 2*rca kabler med (forrige eier brukte noe biamping opplegg)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel hvis kablen var ulinær i audiområdet hade jeg neppe klart og måle et signal ut som var innefor 0.1 db 20-20.000hz....... og det har jeg målt så den teorien er som de sier på Mythbuster....... "Busted".
    Jo, det kunne du klart. Jernkjernen tilfører (litt) ulineær forvrengning ved høye signalnivåer. Den påvirker ikke frekvensgangen. Det som skjer er magnetisk hysterese når den vekslende retningen på signalet snur på magnetiske dipoler i materialet. Med et sinussveip vil du se det som littegranne mer harmonisk forvrengning. Med mer komplekse signaler blir det intermodulasjonsforvrengning og differansetoner. Det er veldig små nivåer sammenlignet med det som skjer i høyttaleren, men dette er en av de tingene som faktisk kan skje i en kabeloverføring, og det koster ikke stort å unngå det.

    Intermodulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    Hysteresis - Wikipedia, the free encyclopedia

    Nå er jeg egentlig litt forvirret om hvilke ledninger du bruker. De i åpningsinnlegget har ikke dette problemet, og ser ut til å være tilnærmet perfekte signalkabler på alle tenkelige måter - ingen åpenbare svakheter, og mye bedre enn nødvendig på alt som teller. Men nå snakker vi om en ledning som visuelt ligner, men som har en helt annen oppbygning og helt andre egenskaper ved lave frekvenser. Hvis det likevel viser seg at de to låter like bra, så viser det vel bare at valg av signalkabler ikke har noen nevneverdig betydning for lydkvaliteten i anlegget.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Stålkabelen har omtrent fem ganger større motstand i senterlederen enn tilsvarende kobberkabel.
    Har det noe å si?

    Ellers så har Asbjørn et viktig poeng i innlegget over. Hvis stålkabelen låter like bra eller bedre enn kobberkabler, så er nok det en spiker i kista for all "high-end kabelteori".

    mvh
    larkuz
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Seriemotstand i senterlederen på en signalkabel har veldig lite å si, i praksis ingen ting. Det som formidles er et spenningssignal, ikke nevneverdig strøm. Mottakeren har inngangsmotstand på 50-100 kiloohm. Seriemotstanden i signalkabelen er uansett en bagatell sammenlignet med det. Derimot har seriemotstanden i returlederen en del å si for en ubalansert signalkabel (jordstrømmer), og kapasitansen har litt å si (mulig avrulling i toppen hvis kildeimpedansen er høy)
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    At en kabel låter like bra eller bedre er feil retorikk.

    Det hele går vel mer ut på at kablene låter annerledes og er systemavhengig.
    Denne annerledesheten kan nok forklares vitenskapelig.

    Når det gjelder den subjektive beskrivelsen av annerledeshet/forskjell brukers
    det forskjellige retoriske virkemidler.

    Produsenten skal selge kabler.

    Anmeldere skal selge blader,noe som til tider ender opp i at de må ut i spagat.
    Troverdighet overfor leserne og reklameinntekter,samt at noen anmeldere
    bruker anmelderjobben som springbrett til egen virksomhet eller til å
    få seg en jobb hos en eller annen produsent.

    Forhandlere må støtte/forholde seg til både produsent og anmeldere,også dårlige anmeldelser
    og dårlig/uheldig kundebehandling

    Kjøpere må bruke en annen retorikk for å rettferdiggjøre sine valg.Han vil som regel ikke innrømme
    feilkjøp.Det skrytes for mye av nyinnkjøpt utstyr...som nokså raskt kommer på bruktbørs.

    Noen sier at dersom denne annerledesheten er markant skyldes dette dårlig konstruksjoner og da
    kan det virke som det eneste saliggjørende er Hypex Ncore ? (Asbjørn ?),mens en annen med tyngde
    her på sentralen mente de var ubrukelige i sitt oppsett,Sluket eller LMC tror jeg det var.

    Alle bruker retoriske virkemidler for å hevde at "jeg har rett".

    Har brukt kabler med stål,sølv,kobber,kobber/sølv og Carbon.....bytter ikke ofte kabler.
    Kabelen med stål ble brukt noen år,den låt annerledes....som alle andre har gjort.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    I motsetning til en optimal RCA-kabelkonstruksjon, hva er den verste tenkelige måten å lage en RCA signalkabel på? Og har noen her inne prøvd å sammenligne disse to motsetningene?

    Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I motsetning til en optimal RCA-kabelkonstruksjon, hva er den verste tenkelige måten å lage en RCA signalkabel på? Og har noen her inne prøvd å sammenligne disse to motsetningene?
    Verst tenkelig, totalt misforstått konstruksjon:
    Goertz Audio Interconnects

    Virkningen:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...re-forskjeller-mellom-kabler.html#post1383559

    Men jeg har ikke sett det som nødvendig å bruke masse penger på å kjøpe de tingene for å teste dem i mitt eget anlegg. Noen ganger holder det med teorien.

    @ymir: Jeg har forresten ikke testet NCore i mitt eget anlegg ennå. For meg er idealet for både kabler og forsterkere at de ikke skal farge lyden i hørbar grad. Da er det logisk at alle "tilstrekkelig gode" forsterkere og kabler låter klin likt. Hypex NCore ser veldig interessant ut, sånn sett. Det er helt OK å ha et annet lydideal, f eks den ekstra "varmen" som tilføres fra enkelte rørkonstruksjoner, og da er den kanskje ikke noe for deg.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Ser bra ut den der. Rekordlav motstand i skjermen, bare 3,4 ohm pr. 1000 meter. Muligens vanskelig å finne plugger som passer når diameteren er 10,8 mm.

    mvh
    larkuz
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Det er ikke bare på HFS det diskuteres om kabler, men kompisen og jeg diskuterer via mailer selvom han måtte befinne seg på den andre siden av kloden, her er et utdrag om diskusjonen våres vedr kablen med jernkjerne......... som faktisk lyder skremmende bra om jeg skal være helt ærlig......... men driver med andre kabler også som vi eksprementerer med, her er et utdrag av hva kompisen skrev nå sist:


    For ordens skyld. Kablene er IKKE i jern. De er i en helt spesiell stållegering som gjør dem umagnetiske, lavresistive, svært mekanisk solide og tilpasset bruk i signalkabler. Vi snakker altså ikke spikermateriale her. De er i tillegg forsølvet, noe som gir dem ekstremt lav motstand og svært gode signal- og termineringsegenskaper. Denne kabelen har halvparten så høy kapasitans som den kabelen du linket til og lavere motstand, (rg233) og den er langt bedre skjermet og isolert. Når det gjelder samme kabel i hele anlegget for "å hindre farging av lyden", så vet du nøyaktig hva jeg mener om det. En elektrisk og mekanisk stabil og godt loddet kabel vil IKKE!! farge lyden. Uansett hvilken farge det er på selve kabelen. Unntaket er i ekstreme strålingsomgivelser og når frekvensene begynner å nærme seg 50MHz, og selvsagt inne i hodet ditt. :eek:) I den stålkabelen jeg brukte til det ene settet ditt er motstanden i kabelen ca 0,3 ohm pr meter og har en kapasitans på 50pF pr meter. Dette gir en filter cut-off frekvens på ca 10 GHz. (gigahertz)! Det betyr at alle signaler, ALLE!, under 50KHz går helt uhindret og upåvirket igjennom. Ingen farge, ingen dempning, ingen faseforskyvning, ingen forsinkelse utover propagasjonsbegrensningene i mediet (ca 70% av lyshastigheten for de aller fleste signalkabler).

    Skal du absolutt koble anleggene i begge ender av rommet sammen, ville jeg av både elektriske og mekaniske årsaker laget to lange sett av disse tynne coaxkablene. De er lette å plassere, de er svært godt skjermet og de tåler at du snubler i dem. I motsetning til TV-coax. Får du mentalt gnagsår av stålkabler, så kan jeg jo forstå det, men det er ingenting ved de oppgitte elektriske prestanda for kabelen som skulle tilsi noen som helst farging av lyden. Snarere tvert imot! Dessuten vil selv ikke en magnetisk kabel bli magnetisert, da spenningen i et audiosignal er helt symmetrisk rundt jordpunktet. (Med mindre det er noe alvorlig galt med utgangen på signalkildene dine, og i det tilfellet har du helt andre utfordringer enn dårlig kabel.) Signalsymmetrien rundt jord er akkurat samme årsak til at kabler ikke er retningsbestemte (med unntak av semibalansert terminering av skjerm), eller mulige å "brenne inn". Innbrenning av kabler med spesielle CD-er og maskiner er omtrent like fornuftig som inndrikking av vannglass med spesielle typer kildevann fra spesielle flasker. Det reneste tøv, med andre ord



    .............. og diskusjonen går videre ........... selvom kompisen er veldig vanskelig og ha med og gjøre fordi han sitter på så forbaska mange facts han driver og slenger i tryne mitt hele tiden ;)
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Jeg legger hodet på blokken med en påstand om at vi kanskje fokuserer for mye på induktans, kapasitans og andre velkjente elektriske parametre som, ja, er svært viktige for en kabels evne til å lede signaler tapsfritt og forvregningsfritt i GHz området, mens det vi egentlig burde jakte på var mer "elektrofaglig imaginære" fellestrekk med de signalkabler på markedet som vitterlig fungerer optimalt i audiobåndet, som neppe strekker seg over 50kHz.

    Det kan jo feks faktisk tenkes at en god audio-signalkabel ikke bør har god ledningsevne for radiofrekvenser? Kanskje den i stedet burde dempes disse? Eller andre tekniske selvmotsigelser som ikke alltid er like innlysende?

    Etter å ha holdt på med denne galskapen i noen år begynner jeg dessverre å innse at markedslederne i den høyeste prisklassen forblir markedsledere år etter år, ikke (kun) fordi de hypes av et godt markedsapparat som også inkluderer diverse magasiner, men fordi de rett og slett låter bra! Det er jo ikke usannsynlig at folk kjøper dyre highend kabler enkelt og greit fordi de låter bedre enn budsjettkabler? Slik det som oftest også er med alle andre komponenter i anleggene våre.

    Det jeg i en slik sammenheng finner interessant er at signalkablene fra feks Tara Labs, Nordost Odin/Valhalla, Betram, Roald Mikkelsen og Jorma benytter to identiske ledere også i ubalanserte rca-grensesnitt, at de plasserer lederen i en luftig tube, og at de utenpå trådparet pøser de på med massive kobberfletteskjermer for støyskjerming og mekanisk stabilisering. Tilfeldig?

    Og hvis man supplerer med innsyn inn i andre konstruksjoner, som Cardas, Synegistic Research, Transparent mfl, så blir man om ikke annet så i hvertfall overbevist om at det finnes alt annet en èn optimal vei til målet om den perfekte signalkabel. Valg av signalkabel-konstruksjon spriker i de utroligste retninger, både mht materialvalg, lederutforming, dieletrikum osv. Tilsynelatende, i hvert fall. Men det vi burde klare eller i hvertfall prøve på er å se etter mulige fellesnevnere, eller om et er noe "system" i hvordan geniene snekrer sammen signalkabel-greiene sine.

    Er det noen som tilfeldigvis har gravd litt i de kommersielle stjernene og sett noen fellestrekk?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ingen fellestrekk. De spriker vilt i alle mulige retninger, og det er motebølger med en periode på ca 5 år. For noen år siden var "impedansetilpasning" det store, både på høyttaler- og signalkabler. Masse prat om hvordan det gjorde overføringen mer effektiv og eliminerte refleksjoner. Det er forsåvidt sant, hvis det er radiofrekvenser vi snakker om. Men hvis man skal treffe sånn noenlunde med impedansen til en 8 ohm høyttaler (nominelt, den varierer jo ganske mye med frekvens) så må ledningen ha så høy kapasitans at det blir farlig for utgangstrinnet. Etter hvert gikk den motebølgen over og produsentene begynte å slenge om seg med helt andre ting.

    Min konklusjon: Når alle som påstår at de har den ene rette veien til god lyd peker på forskjellige veier, tar ganske mange av dem feil. Kanskje det rett og slett ikke har noe å si? Kanskje mange av de veiene fungerer, og Clas Ohlson- og Biltema-veien fungerer minst like godt?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ser bra ut den der. Rekordlav motstand i skjermen, bare 3,4 ohm pr. 1000 meter. Muligens vanskelig å finne plugger som passer når diameteren er 10,8 mm.

    mvh
    larkuz
    WBT NextGen 0152 som jeg bruker på COANDA, tar akkurat 10.8mm i max. diameter.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg ser ingen fellestrekk. De spriker vilt i alle mulige retninger, og det er motebølger med en periode på ca 5 år.
    For de av oss som eksperimenterer en god del med diy hifi-ledninger, er fellestrekkene for det som gode kabler helt opplagte.

    Høyttalerkabler: Rikelig, og da snakker vi RIKELIG med tverrsnitt. Gjerne lav kapasitans, men kapasitansen i ht-kabler byr sjelden på noe problem før det brukes folie-ledere som ligger med flatsiden sammen.
    Signalkabler: Ikke for høy kapasitans (unngå folieledere), effektiv skjerming og LAV resistans i returlederen (skjermen).

    Dette gjelder for normalt konstruerte forsterkere. Ikke for forsterkere som er så sært konstruerte at de trenger spesialkabler for å unngå havari eller redusert lydkvalitet.

    Disse kabelløsningene koster ikke noe særlig å realisere, og nettopp derfor er det uinteressant å bruke dette i markedsføringen av high-end kabler.
    Da er det bedre å ty til kvantemekanisk teori og voodooaktige egenskaper, og hevde at det koster millioner i forsking og utvikling.

    mvh
    larkuz
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i den virkelige verden er ikke dette spesielt vanskelig, og jeg er helt enig i det du nevner.

    Men det var snakk om "de kommersielle stjernene", og det eneste fellestrekket jeg kan se (hvis jeg bruker lupe) er at de alle fremhever andre- og tredjeordens egenskaper fremfor de egenskapene som beviselig har betydning for audio. De tingene som fremheves er tildels sånt som har betydning i andre bruksområder enn audio (skinneffekt, dielektriske tap, ...) eller er rent vås (påstått ulineær forvrengning i kobberledninger med tilhørende fabuleringer om betydningen av superrene materialer, diverse kvantefysisk voodoo, ...). Alminnelige fantasier og psykedeliske hallusinasjoner, om du vil. Så brukes de utlegningene som argumentasjon for å skru opp prisene til det absurde. Det er hva som gjør dem til "kommersielle stjerner".
     
    L

    larkus

    Gjest
    For ordens skyld. Kablene er IKKE i jern. De er i en helt spesiell stållegering som gjør dem umagnetiske, lavresistive, svært mekanisk solide og tilpasset bruk i signalkabler.
    Hvis det fremdeles er kablene fra åpningsinnlegget ditt det er snakk om, så beskriver du de slik i det innlegget:
    "Oksygenfritt kobber med sølvplettering i både signal og skjerm"

    Hva er riktig?

    mvh
    larkuz
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Den første kablen er den jeg ikke vet navnet på som man bare får hos Kongsberg Aerospace men som ligner mistenkelig på den Bambadoo la ut bilder av. "Jern" kablen ligner også på denne utseendesmessig, men er altså av"jern-kjerne". Den tredje kablen er en med 4 kobberledere som er forsølvet, den fjerde er med multigrain kjerne....... hva nå det måtte bety og den femte er med 1 forsølvet kobber leder. Men nå er jeg kommet litt ut av det hele og jeg benytter tiden mest inne i lytterommet for og forsøke å avgjøre hvilken enkelttype vi skal lage fler av. Så hvis dere kommer opp med en ultimat en så si i fra så prøver jeg den også......... men nå tilbake og lytte mer :rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kabelen som jeg la ut bilde av har jeg ikke testet men om noen vil teste er den plassert i Oschlo ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Det har vært stille i denne tråden lenge nå. Er det noen som har prøvd ut RG233, RG400 eller noen av de andre coax'ene som er nevnt i denne tråden?

    mvh
    larkuz
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Den habia coax købte en ven af mig en meter af kan jeg pludselig huske nu. SEr på det igen senere om et lys går op for mig.

    https://www.distrelec.ch/coaxial-cable-95-ω-7-core/habia/m17-95-rg-180/514993/en





    Som du ser skal der ikke købes 1000 m.
    ==================================

    Nasa kabelen i første innlegg..:


    Disse kablene som du og andre linker til her..
    -Kan umulig vere godtkjent av nasa og sånt disse..

    Den du linker til her, tåler jo bare minus 50 grader og tempen i rommet er vel sånn ca minus 173 grader?

    Andre kabler som blir linket til, enda mindre kulde..

    Tror dere har gått på en smell her alle sammen nesten :)

    Skal dere finne denne kabelen må en sjekke at de tåler å være i rommet/universet over tid.

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Den habia coax købte en ven af mig en meter af kan jeg pludselig huske nu. SEr på det igen senere om et lys går op for mig.

    https://www.distrelec.ch/coaxial-cable-95-ω-7-core/habia/m17-95-rg-180/514993/en





    Som du ser skal der ikke købes 1000 m.
    ==================================

    Nasa kabelen i første innlegg..:


    Disse kablene som du og andre linker til her..
    -Kan umulig vere godtkjent av nasa og sånt disse..

    Den du linker til her, tåler jo bare minus 50 grader og tempen i rommet er vel sånn ca minus 173 grader?

    Andre kabler som blir linket til, enda mindre kulde..

    Tror dere har gått på en smell her alle sammen nesten :)

    Skal dere finne denne kabelen må en sjekke at de tåler å være i rommet/universet over tid.






    Tja............ den kablen jeg opprinnelig anbefalte eller forsøkte og komme frem til korrekt betegnelse på er på anbefaling fra han som er den ansvarlige for det norske romprogrammet.......... men han har sikkert ikke greie på hva han driver med.......... vi får nok heller stole på deg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tipper NASA driver med mangt og mye som ikke behøver spec for -173 grader eller deromkring. Jeg er også ganske sikker på at «NASA-spec» gir en lang marsj i hvordan en kabel evt «låter».

    mvh
    KJ
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Den habia coax købte en ven af mig en meter af kan jeg pludselig huske nu. SEr på det igen senere om et lys går op for mig.

    https://www.distrelec.ch/coaxial-cable-95-ω-7-core/habia/m17-95-rg-180/514993/en





    Som du ser skal der ikke købes 1000 m.
    ==================================

    Nasa kabelen i første innlegg..:


    Disse kablene som du og andre linker til her..
    -Kan umulig vere godtkjent av nasa og sånt disse..

    Den du linker til her, tåler jo bare minus 50 grader og tempen i rommet er vel sånn ca minus 173 grader?

    Andre kabler som blir linket til, enda mindre kulde..

    Tror dere har gått på en smell her alle sammen nesten :)

    Skal dere finne denne kabelen må en sjekke at de tåler å være i rommet/universet over tid.






    Tja............ den kablen jeg opprinnelig anbefalte eller forsøkte og komme frem til korrekt betegnelse på er på anbefaling fra han som er den ansvarlige for det norske romprogrammet.......... men han har sikkert ikke greie på hva han driver med.......... vi får nok heller stole på deg.
    Syns det bare var rart.. Men du mener romfarten har peiling på lydkabler?

    ^Jeg tipper NASA driver med mangt og mye som ikke behøver spec for -173 grader eller deromkring. Jeg er også ganske sikker på at «NASA-spec» gir en lang marsj i hvordan en kabel evt «låter».

    mvh
    KJ
    Helt sikkert. De bryr seg nok ikke, da de bare skal sende signal gjennom kablene.
    Har selv testet litt tykke industri strømkabler som er svinedyre. Men funker ikke til høyttalerledninger i det hele.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Tror nok at både NASA og romfarten generelt bryr seg om at et signal går uhindret i gjennom en leder!
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg stiller meg helt uforstående til at NASA og romfartsindustrien sine valg av kabler tas til inntekt for hifi-bruk. Hvilke kabler de bruker er helt alldeles uinteressant i hifi-sammenheng.
    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva har NASA med det norske romprogrammet å gjøre ? Kjenner ikke så mange nordmenn som har gått på månen ... Og enig med KJ og larkuz at jeg skjønner ikke hvordan NASA eller ett par vær-raketter ifra Andenes tas til inntekt for AUDIO,..:confused:
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Bra tråd, tak til Rudi og de andre som bidrager med kompetance her.

    Vis jeg forstår jer ret, påstår i at det er mulig at lave et diy kabel, som kan konkurrere på lydgengivelsen med det bedste fra de mest anerkendte kabelproduksenter, til langt lavere pris.

    Ok, så lag os sige/ antage at jeg skulle være klar til at lade mig omvende, lurer jeg på, om der er nogle indeher, som vil tage denne udfordring op og komme op med et forslag på et Diy kabel/kontakter som kan spille lige op med mit Kimber Select 1130 XLR målt på lydgengivelsen.

    Håber i venligst vil ta dette inleg seriøs, og derfor prøve at komme op med jeres bedste bud på,- hva Diy kabel som vil kunne give en tilsvarende lydgengivelse som 1130.

    Personlig står jeg foran at skulle investere i et nyt RCA kabel, så vis det er mulig at ta en kortvei og samtidig sparer et bjerg med penge,- ja da, skal jeg glædelig blive omvendt.

    På forhånd tak for forslag.

    Mvh.

    Hi-rex
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Støtter den siste her....
    Dette er imho en av de absolutt mest interessante trådene her på sentralen på laaang tid!
    Håper snart noen kommer frem til "navnet" på kabelen tråden tok utgangspunkt i...

    mvh
    Proffen
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Som alltid i kabel trådene kommer det folk og fe inn og forsøker og ødelegge tråden, man tar og henter ut enkelt-deler av hva som er skrevet og omforvandler det hele til påstander og "sannheter" som har liten eller ingen rot i virkeligheten. Det er desverre slik at mange av HFS deltakerne egentlig ikke har noen interesse for hifi men kun for og mentalt tømme seg for svada her inne og tydlighvis har en syk fetish av og ødelegge for andre.

    Jeg synes selv det er veldig givende av teste ting og finne ut av ting selv og ikke tro på folk som er betalt for og selge eller promotere enkelt ting/produkter, det som jeg synes er ytterst tragisk her på HFS er at med engang man forsøker og presentere litt fakta eller egne testresultater så skal man på død og liv sables ned med svada. Jeg synes disse omtalte coax kablene er uhyre intresannte fordi de ikke koster stort og de har få eller ingen negative lydmessige sider (så vidt jeg hører da).
    En av kablene derimot er så tindrende klar og u-forvrengt i toppen at den setter en helt ny standard for undertegnede og de er så godt skjermet at bruk mellom pickup og en MC trafo er helt u-problematisk.
    Jeg skal når jeg får tid sette opp et anlegg med kun slik kabling også kan jeg innvitere noen gjester fra HFS og jeg kan se om det er mulig å få kompisen fra forsvaret (altså han som er ansvarlig for det norske romprogrammet) og en annen kamerat som er professor og flere doktorgrader om blandt annet overføring av signaler i forskjellige konfigurationer til og stille opp samtidig. Da burde man kunne høre selv og samtidig få svar på allt av hva man ønsker og få vite om emnet.
    Kanskje man etter en sådan seanse kunne få fred og ro en uke eller to her på HFS før det er på'n igjen med videre konspirasjonsteorier, kverrulering og bakvaskelser igjen .
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    det som jeg synes er ytterst tragisk her på HFS er at med engang man forsøker og presentere litt fakta eller egne testresultater
    Ja kom for all del med egne testresultater du. Jeg har for lenge siden skjønt at å beskrive lyden av en kabel i de typiske kabeltrådene her er like nyttig som å skrive noe på et forlengst utdødd egyptisk språk. Folk er generelt ikke mottagelige for de finere nyanser innen lydgjengivelse. Med noen ytterst få unntak. Så kabeltrådene har liten informasjonsverdi. Men test for all del i eget anlegg du og håper du blir fornøyd med kabelen.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.597
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    det som jeg synes er ytterst tragisk her på HFS er at med engang man forsøker og presentere litt fakta eller egne testresultater
    Ja kom for all del med egne testresultater du. Jeg har for lenge siden skjønt at å beskrive lyden av en kabel i de typiske kabeltrådene her er like nyttig som å skrive noe på et forlengst utdødd egyptisk språk. Folk er generelt ikke mottagelige for de finere nyanser innen lydgjengivelse. Med noen ytterst få unntak. Så kabeltrådene har liten informasjonsverdi. Men test for all del i eget anlegg du og håper du blir fornøyd med kabelen.


    Hvis man tar seg tid til og lese hele tråden og ikke bare tar det som passer en der og da for og kunne kverrulere eller komme med sure oppstøt (ikke at dette er rettet mot kule trygve) så vil man se at det allerede ER presentert mange fakta og gode tipps i denne tråden av flere bidragsytere som selv har testet mye og på toppen av det hele så har et par stykker som virkelig har peiling utalt seg også.......... til glede for noen og forarglelse for andre.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    For egen del begynte jeg i slutten av 70 åra
    med diy kabler, signalkabler og høyttalerkabler.
    Har aldri hatt lyst til å dele mine erfaringer på
    dette område, pga. et alt for snevert syn på saken
    her på hfs.
    Har dog blitt forbikjørt av kjøpekabler(hifikabler) for lengst.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Videre negative innlegg som ikke går på det aktuelle tema slettes uten varsel. Noen advarsler er delt ut..
    Tråden har har for det meste vært veldig positiv men dreide plutselig i negativ retning. Slik er ikke ønskelig.

    Gikk gjennom siste del på nytt og de siste innleggene var ikke noe annet enn støy. De ble fjernet og desverre kommentarer på negative innlegg på fjernet også. Dvs. noen av innleggene var greie i seg selv men mistet sin betydning..

    Og takker for at slike innlegg blir rapportert slik at vi får det med oss.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    For egen del begynte jeg i slutten av 70 åra
    med diy kabler, signalkabler og høyttalerkabler.
    Har aldri hatt lyst til å dele mine erfaringer på
    dette område, pga. et alt for snevert syn på saken
    her på hfs.
    Har dog blitt forbikjørt av kjøpekabler(hifikabler) for lengst.
    +1
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Som alltid i kabel trådene kommer det folk og fe inn og forsøker og ødelegge tråden, man tar og henter ut enkelt-deler av hva som er skrevet og omforvandler det hele til påstander og "sannheter" som har liten eller ingen rot i virkeligheten. Det er desverre slik at mange av HFS deltakerne egentlig ikke har noen interesse for hifi men kun for og mentalt tømme seg for svada her inne og tydlighvis har en syk fetish av og ødelegge for andre.

    Jeg synes selv det er veldig givende av teste ting og finne ut av ting selv og ikke tro på folk som er betalt for og selge eller promotere enkelt ting/produkter, det som jeg synes er ytterst tragisk her på HFS er at med engang man forsøker og presentere litt fakta eller egne testresultater så skal man på død og liv sables ned med svada. Jeg synes disse omtalte coax kablene er uhyre intresannte fordi de ikke koster stort og de har få eller ingen negative lydmessige sider (så vidt jeg hører da).
    En av kablene derimot er så tindrende klar og u-forvrengt i toppen at den setter en helt ny standard for undertegnede og de er så godt skjermet at bruk mellom pickup og en MC trafo er helt u-problematisk.
    Jeg skal når jeg får tid sette opp et anlegg med kun slik kabling også kan jeg innvitere noen gjester fra HFS og jeg kan se om det er mulig å få kompisen fra forsvaret (altså han som er ansvarlig for det norske romprogrammet) og en annen kamerat som er professor og flere doktorgrader om blandt annet overføring av signaler i forskjellige konfigurationer til og stille opp samtidig. Da burde man kunne høre selv og samtidig få svar på allt av hva man ønsker og få vite om emnet.
    Kanskje man etter en sådan seanse kunne få fred og ro en uke eller to her på HFS før det er på'n igjen med videre konspirasjonsteorier, kverrulering og bakvaskelser igjen .
    Det skal bli spennende å se hva du kommer frem til, og det er rimelig nytteløst og prøve å omvende noen kabelskeptikere her inne, men man skal jo uansett ikke bruke alt for mye penger på kabler, men mener fortsatt at en 10 % av anleggets totale verdi kan brukes !
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest interessante med Rudi's anbefaling var at den også teoretisk sett bør være bortimot perfekt som signalkabel. I den kabelen er det ingen verdens ting som skal kunne degradere signalet. Alt stemmer også med min forståelse av hva som er viktig i en signalkabel. Fagfolk i signaloverføring, utenfor hifi-bransjen, sier det samme til Rudi. Hvis subjektive lytteinntrykk og teoretisk forståelse stemmer godt overens, så er det kanskje ikke så mye å bråke om, og desto mindre grunn til å brokke seg over "skeptikere".

    Men å legge 10 % av anleggets totale verdi i ledninger høres for meg ut som å gi 10 % tips til selgeren når man kjøper dyr hifi. Det er ingen som helst fornuftig grunn til at en sånn "regel" skulle finnes, annet enn hensynet til selgerens bunnlinje og bonus.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Når det gjeller nasa og kabler er det vell fortsatt slik at meste parten av kablingen vill være på innsiden av et eventuelt romfartøy, og de kablene som eventuelt blir brukt på utsiden er konstruert for å tåle nettopp dette.

    Ting kan trekkes ut av proporsjoner hvis en ikke kjenner konstruksjons kriteriet for hvor den aktuelle kabel er tenkt brukt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn