Vedlegg i Stereophile

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Er interessant at all info som påviser at vi som er tilhengere tar feil blir brukt rått og nådeløst av skeptikerne?

Jeg har selv påvist forskjeller, og derfor holder jeg meg til det:)

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hallo i luken....
jeg foreslår følgende oppkopling:
Ta en DVD-spiller med 2 sett analogutganger og kople inn to forskjellig sett kabler til (for)forsterker på "kanal A" og "kanal B".
Så putter du inn en CD (eller musikk DVD)
Finn frem fjernkontrollen til (for)forsterkeren
Kople inn kanal A - lytt
bytt over til kanal B - lytt
gjenta dette flere ganger over flere musikkstykker

Så bytter du kabelsett over fra A til B og gjentar "øvelsen" (dette for å utligne evt forskjeller på inn/utganger på DVD-spiller og/eller (for)forsterker.

Jeg kan (nesten) garantere deg, kjære sjeptiker, du HØRER forskjell - om du vil eller ei!!!

Du finner ut hvilken kabel du liker "best"!

Skulle du derimot IKKE høre forskjell, ja da ville jeg vurdere Q-tips... ;D ... kødda.... jaja, da har du funnet ut at det ikke er forskjell - og du har "bevis nok" for din påstand.... - dersom man utelukker at det kan være noe feil med ørene evt den interne koplingen videre ... ;D

Lykke til!

- Brum

K

kbwh

Gjest
Jeg hørte forskjell på 24/96 og 16/44.1 en gang. Det var seende. Neste gang jeg prøver meg på noe sånt skal det være uten å vite hva som er hva, Brum. Holder forsøket ditt hvis du ikke vet hvilken inngang som er valgt?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
KJ skrev:
o.t.
Rockefoten skrev:
Dere må være døve, eller for gamle ellerno. En hvilket som helst sunn person med ørene i orden og litt lytteevne hører da god forskjell på kabler. Gud bedre...
... den sammme gamle leksa ... la oss ta fram hvert vårt balltre med hvert vårt evangelium innprentet, så kan vi stå og slå hverandre i hodet inntil motpartens argumenter trenger igjennom ...

mvh
KJ

Hvorfor balltre? Det finnes da andre måter!

Det er vel ikke så lenge siden Norge ble kristnet med sverd, og pr. i dag blir jo folk overbevist med et annets land krigsmaskineri.

Balltre er for amatører :p.
Pt. stokk døv.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Nå forer jeg trollene igjen, men altså man viser til en kamp mellom argumenter. Jeg kommer ikke med argumenter.

Jeg slår fast at jeg hører god forskjell på kabler. Det er faktisk ikke mulig å argumentere i mot, dersom man ikke vil påstå at jeg ljuger eller blir lurt av egen innbilning..

K

knutinh

Gjest
Rockefoten skrev:
Jeg slår fast at jeg hører god forskjell på kabler. Det er faktisk ikke mulig å argumentere i mot, dersom man ikke vil påstå at jeg ljuger eller blir lurt av egen innbilning..
Jeg hevder at dine opplevelser for alle gode formål er "absolutte" og hverken kan eller bør settes i tvil.

Jeg hevder at grunnen til dine opplevelser kan være kompleks, og at det er anledning for oss andre å ha meninger og innspill om den.

Dersom du opplever at kabel A er forskjellig fra kabel B så kan det skyldes forskjeller i lyden som når ørene dine, men også at du liker fargen på den ene bedre, eller at konstruktøren av den andre en god venn av deg. Så lenge testingen din ikke fjerner det usikkerhetsmomentet så er det usikkert hva som egentlig fører til opplevelsen din, og du kan ikke kreve av meg at jeg skal se bort ifra det.

Det finnes rikelig med eksempler på folk som har vært overbevist om at det var lydmessige forskjeller når det beviselig (eller mest sannsynlig) var ingen. Dermed er det ikke stigmatiserende å nevne muligheten for at du i likhet med resten av menneskeheten kan la deg styre av overbevisning, så lenge du i likhet med oss andre er et menneske av kjøtt og blod og ikke et måleinstrument. Hvorvidt du virkelig gjør det vet vi selfølgelig ikke.

Å snakke om at man "ljuger" eller "ikke ljuger" blir å trekke debatten ned på et forenklet nivå som bare leder til irritasjon og ukvemsord.

-k

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Det nærmer seg faktisk frekkhet dette. Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.

Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt..

K

knutinh

Gjest
Rockefoten skrev:
Det nærmer seg faktisk frekkhet dette.
Det er fritt opp til deg å be moderator se på saken og finne ut om det er brudd på forumreglementet å ikke stole blindt på seende rapporter.

Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.
Det er greit innen vinsmaking:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_tasting

"Scientific research has long demonstrated the power of suggestion in perception as well as the strong effects of expectancies. For example, people expect more expensive wine to have more desirable characteristics than less expensive wine. When given wine that they are falsely told is expensive they virtually always report it as tasting better than the very same wine when they are told that it is inexpensive"

Det er greit i rettssaker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Witness

"Studies have shown that individual, separate witness testimony is often flawed and parts of it can be meaningless. This can occur because of a person's faulty observation and recollection, because of a person's bias, or because the witness is lying. If several witnesses witness a crime it is probative to look for similarities in their collective descriptions to substantiate the facts of an event, keeping in mind the contrasts of individual descriptions"

Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt.
Jeg forundrer meg over dette behovet for å feilaktig framstille seg som et offer. Jeg sier ganske enkelt at du (dersom du har noensomhelst likhet med resten av menneskeheten) ikke er et måleinstrument. Har du behov for å være et?

Jeg kan legge fram et syn som er betraktet som en "sannhet" i vitenskaplige fora, henvise til journaler og wikipedia som underbygger mitt syn, og bli møtt med "nei, det tror jeg ikke noe på". Er det en frekkhet? Jeg synes ikke det. Er det ikke slik at vi må akseptere at andres aksept for et syn er noe som kan komme når man legger synet fram på en god måte, men det kan og vil alltid være noen som er uenige?

-k

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.859
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg fatter ikke at dere gidder, kabelkriger opp og ned, time etter time, dag etter dag.

Dere som liker å bruke penger på kabler - kjøp! (Så kos dere)
Dere som ikke liker å bruke penger på kabler - kos dere med det dere har!

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei Mr Valentino, og evt andre som har lest mitt innlegg litt lenger opp i tråden her... om kabel-testing ved bruk av DVD-spiller med 2 analog-utganger.

Jeg hører forskjell mellom de kablene jeg har testet på denne måten - og det gjør jeg nok fordi det kan gå så lynraskt mellom kabelskiftene. Man er mindre avhengig av å stole på hukommelsen mellom hvert kabelskift. (Hehe....ser at noen kan finne morsomheter å spinne videre på her ja ...) :D

Jeg innbiller meg at hjernen forenkler og rekonstruerer lyd på samme måte som den rekonstruerer bilder øyet har sett. Så metodikken jeg foreslår for kabler blir da noe tilsvarende å legge to bilder ved siden av hverandre og sammenligne dem samtidig - mye enklere å identifiserer forskjeller i farger, skarphet, plasseringer, mønster osv slik enn å sammenligne dem etter hverandre ut fra hukommelsen (bortsett fra de av dere som evt har en hjerne som Rainman, da... ::) ).

Prøv da vel!!! Lykke til.

- Brum

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg synes disse kabel debattene, og måledebattene gjennomsyrer så til de grader flere og flere tråder her på forumet for tiden. At jeg for min egen del registrerer, at jeg benytter mindre og mindre tid på forumet! Dermed, mer tid med musikk, og en god bok. (det er jo positivt da) ;)

Jeg er rett og slett dritlei...... Ja nå er det sagt, og det blir med det..... Måtte bare få det ut av systemet!!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
FallenA skrev:
Jeg er rett og slett dritlei...... Ja nå er det sagt, og det blir med det..... Måtte bare få det ut av systemet!!
Du er ikke alene ;)
Men vi må jo forstå at grunnen til at 'de gode hjelperne' er inne på kabelhjørnet, selv om det ikke interesserer dem, er for å gi oss et bedre liv!
Et liv hvor det ikke er forskjeller på cdspillere så lenge de er fornuftig konstruert, et liv hvor mp3 låter like bra som SACD og et liv hvor hæsjetråden gir det samme lydmessige resultat som alle andre kabler i verden.

Åhhhhh, jeg gleder meg så til å se lyset og bli med over på den andre siden!!! ;D ;D ;D

(Når det er sagt så driver jo jeg og samler deler til hjemmemekk-kabler som skal få bryne seg på relativt dyre ferdigløsninger..... :eek:)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Helt enig med deg, Fallen. Nå om dagen er det målingstråder, helt endeløse kabelkrangler og innesnødde OT-tråder som synes å råde grunnen her inne. En stund trodde jeg ting ville ta seg opp, men det motsatte skjer. Personlig er jeg så drittlei at jeg vurderer logge av for godt.

N

nb

Gjest
impulse skrev:
Helt enig med deg, Fallen. Nå om dagen er det målingstråder, helt endeløse kabelkrangler og innesnødde OT-tråder som synes å råde grunnen her inne. En stund trodde jeg ting ville ta seg opp, men det motsatte skjer. Personlig er jeg så drittlei at jeg vurderer logge av for godt.
Det er ingen som tvinger deg til å lese slike tråder eller delta i de. Jeg registrerer dog at en del som tilsynelatende er veldig mot slike tråder er blant de ivrigste deltakerene i de.

Kanskje noen burde starte www.synsesentralen.com og noen andre www.ohmslovrulersentralen.com, jeg tipper det ville bli ganske stille på begge stedene;)

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
En tråd har sitt eget dynamiske liv, og noen få triggere i starten er nok til å utløse voldsomme debatter, ;D selv om hensikten her var bare å sette fokus på hvordan kabelprodusentene reagerer på denne debatten, som er minst like heit andre steder.

Jeg tror at grunnen til at det 1. blir så mange kabel og måledebatter og 2. de blir så heite er vi her er ved kjernen i hobbyen vår. Når vi kommer ned til kabler, så er vi ved minste hørbare del av anelgget (ingen slike debatter hvis noen påstår at de hører forskjell på en B&W og en Sonus Faber:)). Og da skilles paltinaører fra gullører, og faren for placebo er absolutt til stede. Jeg er overbevist av vi kommer til å finne gode målemetoder som vi si litt om kablenes betydning snart, alle hørbare endringer er også målbare, vi mangler bare målemetodene for å ta de fineste endringene.

Jeg lever lykkelig med min egen placeboeffekt. Hvis det er den som gjør at eg velger kabel, jas so be it. En effekt er en effekt, samma f.... ;D

O

om.s

Gjest
Rockefoten skrev:
Det nærmer seg faktisk frekkhet dette. Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.

Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt..
Godt å se andre ta bladet fra munnen her og kalle en spade for en spade, 100% enig med deg Rockefoten.....

mvh

N

nb

Gjest
Rockefoten skrev:

Det er ganske mange eksempler på at folk lurer seg selv, eller finner ut at de har lurt seg selv og endatil innrømmer det, jeg synes således påstanden er helt ukontroversiel. Det er sikkert flott for deg at du er hellig overbevist om at så ikke er tilfelle for deg og en del andre - det betyr dog ikke at du har rett.

Hva synes du f.eks om de hardbarka audiofile som opplever audionirvana bare de setter en vekkerklokke fra Machina Dynamica hvorsomhelst i huset?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."

Jeg savner til stadighet både ydmykhet, respekt og evne til fenomenologisk tenkning i tråder som dette. Hvis person A hører stor forskjell på kabler, er det selvfølgelig en opplevd forskjell som er en del av hans virkelighet og følgelig virkelig for ham. At person B ikke hører den samme forskjellen, betyr ikke at person A tar feil, men at opplevelsen av forskjell ikke er den samme for disse to. Dermed blir denne forskjellen ikke opplevd og virkelig for person B. Dette er en hobby hvor sanseopplevelser er målet for de aller fleste av oss. Sanseopplevelser er høyst subjektive. Hva med å ofre det en tanke innimellom?

N

nb

Gjest
impulse skrev:
Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."

Jeg savner til stadighet både ydmykhet, respekt og evne til fenomenologisk tenkning i tråder som dette. Hvis person A hører stor forskjell på kabler, er det selvfølgelig en opplevd forskjell som er en del av hans virkelighet og følgelig virkelig for ham. At person B ikke hører den samme forskjellen, betyr ikke at person A tar feil, men at opplevelsen av forskjell ikke er den samme for disse to. Dermed blir denne forskjellen ikke opplevd og virkelig for person B. Dette er en hobby hvor sanseopplevelser er målet for de aller fleste av oss. Sanseopplevelser er høyst subjektive. Hva med å ofre det en tanke innimellom?
Men hva er da poenget med å diskutere det og poste det? Med den logikken er pr. def. alt avhengig av alt og alle og overføringsverdien til noen andre heller mager. Det er ellers ganske normalt å bli regnet som døv eller tungt underinvestert i HiFi (selv om det selvsagt ikke er prisen det kommer an på - as if) om man tror mer på basale naturlover enn panegyriske anmelelser i Fidelity.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det har vel vært et av mine poenger tidligere også, hvis enhver opplevelse er 100% subjektiv, hva har vi da å snakke om?
Heldigvis tror jeg ting er mer overførbare enn som så, men da må vi bli mer villige til å utvikle mer objektive kriterier som feks blindtester.

Men over til noe mer faktabasert:

http://forbruker.no/article2238939.ece

Gjennomsnittsfamilien kjøpte elektronikk tilsvarende 1 meter god høyttalerkabel i fjor.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så i det øyeblikket man tar inn over seg at sanseopplevelser er subjektive, forsvinner altså berettigelsen for tråder som dette, og det blir selvfølgelig problematisk for noen.

Jeg sier slett ikke at vi dermed mister grunnlaget for å dele erfaringer, men kanskje den bastante og arrogante meningsterroren får litt skrallere kår? Det hadde jo vært å håpe.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Så i det øyeblikket man tar inn over seg at sanseopplevelser er subjektive, forsvinner altså berettigelsen for tråder som dette, og det blir selvfølgelig problematisk for noen.

Jeg sier slett ikke at vi dermed mister grunnlaget for å dele erfaringer, men kanskje den bastante og arrogante meningsterroren får litt skrallere kår? Det hadde jo vært å håpe.
Kan tiltredes.....straks kabler blir berørt i ett tema er nesten løpet kjørt og man trenger ikke lese tråden for å vite hvordan det går.

Mitt syn: Jeg hører forskjelle på (enkelte kabler) i (noen) situasjoner. Jeg synes produsentene har noen høyst tvilsomme forklaringer - som hadde vært anmeldt av Helsetilsynet dersom de var i en annen bransje. Men det er en annen sak. Jeg tror heller ikke det er veldig lett å forklare dette ut fra målinger eller vanlig elektroteori. Mens noen da går i den retning at de forkaster kjent vitenskap på et (etter min mening) tynt og uvitenskapelig grunnlag, etterlyser jeg heller andre årsaker til at vi mener å høre disse forskjellene - og da er vi (blant annet) i diskusjonen om blindtester, hvordan hørselen vår fungerer og hvordan hørselen påvirkes av andre sanseinntrykk.

Men med to så ulike innfallsvinkler kommer ikke akkurat lytte- og kabeldebattene her på forumet særlig videre.

O

om.s

Gjest
impulse skrev:

BRAVO!!!! En god tanke, mange synes å ha glemt at det er hva stereoanlegget formidler av musikalske opplevelser som er det viktige for mange.
Hadde det värt den rent tekniske biten man hadde värt opptatt av hadde jeg heller funnet meg ett tech forum der jeg kunne diskutere objektive "sannheter" og konstruksjoner, men som nevnt allerede, majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, er de selv så usikre at de må overbevise andre for å holde egen viten levende? ett slags paradoks, imo...

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, er de selv så usikre at de må overbevise andre for å holde egen viten levende? ett slags paradoks, imo...

mvh
Som sagt - det viktige er å ha et åpent sinn for hva forklaringen kan være. Og en av forklarignene er at det er andre ting enn selve kabelen som spiller inn når vi oppfatter forskjeller. Skepsisen for mitt vedkommende går ikke så mye på hva man hører (som mange har vært inne på er dette subjektivt) men på forklaringsmodeller og årsaker...og manglende evne til å reprodusere effektene i blindtester indikerer i hvert for meg hvilke forklaringsmodeller jeg har mest tro på (uten at det betyr at det aldri kan forekomme faktiske forkskjeller mellom kabler, det kan det selvsagt).

O

om.s

Gjest
nb skrev:
impulse skrev:

Men hva er da poenget med å diskutere det og poste det? Med den logikken er pr. def. alt avhengig av alt og alle og overføringsverdien til noen andre heller mager. Det er ellers ganske normalt å bli regnet som døv eller tungt underinvestert i HiFi (selv om det selvsagt ikke er prisen det kommer an på - as if) om man tror mer på basale naturlover enn panegyriske anmelelser i Fidelity.
Nå er vel heldigvis, ikke du og mange av dine liketenkende 100% representative for de som finner glede i stereo opplevelser, om du ikke finner gleden ved å lese andres opplevelser, så fölg deres egne råd, ingen tvinger deg å lese.

Alt som diskuteres/snakkes om bör ikke väre dokumentert i "hue & räva" for at det skal ha noen verdi, det går å glede seg obver dette på ett folkelig nivå også.

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
... majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, ...
O.t.
«Subjektiv» statistikk er ofte et underholdende tema, jf. f.eks. at 80% av befolkningen mener de er mer inteligente enn gjennomsnittet ...

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Jeg synes tråden tok en god vending et øyeblikk. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Vi kommer ingen steder ved å fortsette å diskreditere våre lyttevaner og "hifianskuelse".

Jeg har drevet og lyttetestet litt på en høyttalerprototype i det siste, og når jeg gjør slikt bruker jeg (for svarte gampe!)musikkopplevelsen som grunnlag for om jeg liker det jeg hører eller ei. Om jeg ikke liker det jeg hører vil jeg finne ut hvorfor, og hva som teknisk sett skal til for å endre musikkopplevelsen til en god en.

O

om.s

Gjest
erato skrev:
om.s skrev:
majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, er de selv så usikre at de må overbevise andre for å holde egen viten levende? ett slags paradoks, imo...

mvh
Som sagt - det viktige er å ha et åpent sinn for hva forklaringen kan være. Og en av forklarignene er at det er andre ting enn selve kabelen som spiller inn når vi oppfatter forskjeller. Skepsisen for mitt vedkommende går ikke så mye på hva man hører (som mange har vært inne på er dette subjektivt) men på forklaringsmodeller og årsaker...og manglende evne til å reprodusere effektene i blindtester indikerer i hvert for meg hvilke forklaringsmodeller jeg har mest tro på (uten at det betyr at det aldri kan forekomme faktiske forkskjeller mellom kabler, det kan det selvsagt).
En kabelen i seg selv er jo bare en del av en formidlings kjede, og påvirker slutt resultatet på lik linje med annet komponenet, om enn i mindre grad.
Kan det väre så vanskelig å ta inn over seg at ikke alle har interesse for denne hobbien for å finne disse forklaringene det skrives ¨å mye om, mange vil bare ha opplevelsen, og erkjenner iaf for seg selv at der kan ett evnt kabel bytte väre bidragende til ökt opplevelse.

Det du og mange andre legger opp til er at man må ha en examen mangt og mye for i det hele tatt å väre stemmeberettigiget hva HiFi gjelder, start heller da ett lukket selskap for dere spesiellt intereserte og praktiser selv den storheten og overbärheten dere etterlyser ved å la andre bedrive det på sitt nivå og med sin interesse.

mvh

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
impulse skrev:

Vi sliter med 2 ting her; definisjoner og manglende målinger. Som du sier over, Impulse, så betyr ikke det at B ikke hører forskjell at A tar feil. Me det kan bety det, og uten målinger å backe det opp med, så får vi aldri vite det, og disse diskusjonene vil bare gjenta seg. Ingen vitenskap kan overleve uten et målesystem, noe som kommer klart frem her. Grunnlaget for fornuftig diskusjon er borte.

Foreslår følgende definisjon: Alt som ikke kan måles, defineres som Placebo til det motsatte er bevist (les: målt). Så får diskusjonen være om hvor mye hver enkelt ønsker å legge i sine egne Placebo-opplevelser.

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Jeg synes tråden tok en god vending et øyeblikk. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Vi kommer ingen steder ved å fortsette å diskreditere våre lyttevaner og "hifianskuelse".

Jeg har drevet og lyttetestet litt på en høyttalerprototype i det siste, og når jeg gjør slikt bruker jeg (for svarte gampe!)musikkopplevelsen som grunnlag for om jeg liker det jeg hører eller ei. Om jeg ikke liker det jeg hører vil jeg finne ut hvorfor, og hva som teknisk sett skal til for å endre musikkopplevelsen til en god en.
En god vending, synes for mange å väre bare deres egne vei, og så lenge ingen sier imot er det vel bare fryd og fröyd....

Din opplevelse tyder vel også på at du står med en fot i forbruker leiren og den andre i konstruktörens leir, da er vi vel over i ett annet segment av det å "bare" lytte...

mvh

O

om.s

Gjest
breuer skrev:
impulse skrev:

Foreslår følgende definisjon: Alt som ikke kan måles, defineres som Placebo til det motsatte er bevist (les: målt). Så får diskusjonen være om hvor mye hver enkelt ønsker å legge i sine egne Placebo-opplevelser.
Unnskyld Fransken, men dette er vel noe av det tåpeligste og mest arrogante jeg har lest på lenge, og så beskylder man subjektivistene for å väre lite imötekommende og kunnskapslöse :p ....

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Det du og mange andre legger opp til er at man må ha en examen mangt og mye for i det hele tatt å väre stemmeberettigiget hva HiFi gjelder, start heller da ett lukket selskap for dere spesiellt intereserte og praktiser selv den storheten og overbärheten dere etterlyser ved å la andre bedrive det på sitt nivå og med sin interesse.

mvh
Da misforstår du. Men om gleden ved lytteopplevelsen ved en ny kabel i systemet skyldes kabelens faktiske egenskaper, eller andre forhold ved lyttesituasjonen (ny bil er ALLTID gøy) er faktisk viktig dersom vi skal forholde oss til det du rapporterer som noe mer enn en rapport om at du hadde det jævla gøy....hyggelig det, det unner jeg deg og sikkert kjekt å lese om det, men skal jeg trekke noen faktiske konklusjoner om selve kabelen, trenger jeg faktisk noe mer.....

PS: Lytteinntrykk er subjektive av natur, det er mine også. Men en diskusjon om rødt eller blått er den peneste fargen er sjelden særlig interessant å delta i særlig lenge.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
...
Kan det väre så vanskelig å ta inn over seg at ikke alle har interesse for denne hobbien for å finne disse forklaringene det skrives så mye om, mange vil bare ha opplevelsen, ...
Dersom evt. forklaringer på endringer i opplevelsen er helt uinteressant (som er en posisjon jeg kan respektere), hvorfor faller så himmelen ned når kabelaturet trekkes ut av den aktuelle årssakssemnheng? jf.:

... og erkjenner iaf for seg selv at der kan ett evnt kabel bytte väre bidragende til ökt opplevelse. ...
mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Jeg tenkte spesifikt på meningsutvekslingen mellom impulse og erato som den gode vendingen, om.s.

Jeg lyttet "bare". Jeg er veldig interresert i å skjønne mekanismene bak de gode opplevelsene. Det er vel der du og jeg er ulike. Jeg vil eksempelvis vite hvorfor kabelen forandrer det jeg hører. (Jada, jeg hører forskjell på CO-lisser og 6 kvadrat grøftekabel. Blindt.)

Breuers definisjon er ikke slik jeg vil ha den. Jeg tror mer på blindtester enn målinger for å detektere små forskjeller i lydbildet, men disse er også vanskelige å gjennomføre godt i heimen, så...

O

om.s

Gjest
erato skrev:
om.s skrev:

mvh
Da misforstår du. Men om gleden ved lytteopplevelsen ved en ny kabel i systemet skyldes kabelens faktiske egenskaper, eller andre forhold ved lyttesituasjonen (ny bil er ALLTID gøy) er faktisk viktig dersom vi skal forholde oss til det du rapporterer som noe mer enn en rapport om at du hadde det jævla gøy....hyggelig det, det unner jeg deg og sikkert kjekt å lese om det, men skal jeg trekke noen faktiske konklusjoner om selve kabelen, trenger jeg faktisk noe mer.....
Om man har ett anlegg oppe, som man kjenner lydsignaturen på godt, og man tar ut en del av kjeden og setter inn ett annet og lyden endrer seg ifbm dette byttet, kan det da väre så vanskelig og ulogisk at mye av den forandringen kan skyldes det ny tilförte elementet/komponentet?, det seg väre om det er en kabel el cd spiller?

Hvem f#*n gidder kalle inn UiO ellet NTNU for å få bekreftet sine opplevelser, og gjorde man det, ville man vel for alvor få bekreftet at noe var galt, men jeg er redd jeg vil tro det ikke gjaldt kabelen/komponentet.

mvh

O

om.s

Gjest
KJ skrev:
om.s skrev:
...
Kan det väre så vanskelig å ta inn over seg at ikke alle har interesse for denne hobbien for å finne disse forklaringene det skrives så mye om, mange vil bare ha opplevelsen, ...
Dersom evt. forklaringer på endringer i opplevelsen er helt uinteressant (som er en posisjon jeg kan respektere), hvorfor faller så himmelen ned når kabelaturet trekkes ut av den aktuelle årssakssemnheng? jf.:

... og erkjenner iaf for seg selv at der kan ett evnt kabel bytte väre bidragende til ökt opplevelse. ...
mvh
KJ
Personlig, som også nevnt mange ganger, kan folk ha den tilnärmingen de vil for meg, men jeg lar meg (dessverre) engasjere når man ofte plasseres i div mindre smigrende kategorier og omtaler for sine opplevelser, f.eks med kabler.

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
erato skrev:
om.s skrev:

mvh
Om man har ett anlegg oppe, som man kjenner lydsignaturen på godt, og man tar ut en del av kjeden, og lyden endrer seg, kan det da väre så vanskelig å ulogisk at mye av den forandringen skyldes det nytilförte elementet/komponentet, det seg väre en kabel el cd spiller?
,mvh
Selvsagt skyldes det endringen i komponenten, dine forventnigner til endringene, kunnskapen om den nye komponenten, eller det faktum at du når du sitter og lytter til den nye komponenten er glad og fornøyd og utløser en spenning som har bygd seg opp over lang tid, mens du i går var trett og sliten og lei av det gamle kjedelige anlegget som du over tid har blitt mer og mer utilfreds med.........

Hawthorne eksperimentene prøvde i sin tid å finne ut hvilke lysforhold som gjorde arbeiderne mest produktive. De økte belysningen og opplevde en økning i produktiviteten. Så opplevde de over tid til sin overraskelse at produktiviteten sank. Merkelig. De skrudde lyset ned. Produktiviteten økte igjen. Det som påvirket arbeiderne var ikke lyset, men stimulansen som kom av at noen observerte de, og av at de fikk variasjon i en monoton arbeidssituasjon.

Menneskets evne til å søke stimuli ved ENDRING er enorm. Ny bil er ALLTID gøy.

K

kbwh

Gjest
Jeg har fryktelig lyst på full-range EQ. JBL-lyd den ene dagen, Sf-lyd den andre. Og tredje, og fjerde, ...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og PS om.s - jeg er dritt lei av kategorier selv, og lite opptatt av å plassere folk der. Men jeg er interessert i å forstå mer av hva som ligger bak de lytteopplevelsene vi alle har. Hvis du opplever å ha blitt båssatt av noe jeg ahr skrevet, beklager jeg. Jeg betviler ikke at det folk hører, det hører de. Hvilket jeg og (i hvert fall av og til) gjør, selv om min bakgrunn gjør at jeg betviler at det er forskjeller i de elektriske egenskapene som i alle sammenhenger utgjør den hele forklaringen.

Topp Bunn