KJ skrev:o.t.
... den sammme gamle leksa ... la oss ta fram hvert vårt balltre med hvert vårt evangelium innprentet, så kan vi stå og slå hverandre i hodet inntil motpartens argumenter trenger igjennom ...Rockefoten skrev:Dere må være døve, eller for gamle ellerno. En hvilket som helst sunn person med ørene i orden og litt lytteevne hører da god forskjell på kabler. Gud bedre...
mvh
KJ
Hvorfor balltre? Det finnes da andre måter!
Det er vel ikke så lenge siden Norge ble kristnet med sverd, og pr. i dag blir jo folk overbevist med et annets land krigsmaskineri.
Balltre er for amatører.
Pt. stokk døv.
Jeg hevder at dine opplevelser for alle gode formål er "absolutte" og hverken kan eller bør settes i tvil.Rockefoten skrev:Jeg slår fast at jeg hører god forskjell på kabler. Det er faktisk ikke mulig å argumentere i mot, dersom man ikke vil påstå at jeg ljuger eller blir lurt av egen innbilning..
Det er fritt opp til deg å be moderator se på saken og finne ut om det er brudd på forumreglementet å ikke stole blindt på seende rapporter.Rockefoten skrev:Det nærmer seg faktisk frekkhet dette.
Det er greit innen vinsmaking:Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.
Jeg forundrer meg over dette behovet for å feilaktig framstille seg som et offer. Jeg sier ganske enkelt at du (dersom du har noensomhelst likhet med resten av menneskeheten) ikke er et måleinstrument. Har du behov for å være et?Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt.
Du er ikke aleneFallenA skrev:Jeg er rett og slett dritlei...... Ja nå er det sagt, og det blir med det..... Måtte bare få det ut av systemet!!
Det er ingen som tvinger deg til å lese slike tråder eller delta i de. Jeg registrerer dog at en del som tilsynelatende er veldig mot slike tråder er blant de ivrigste deltakerene i de.impulse skrev:Helt enig med deg, Fallen. Nå om dagen er det målingstråder, helt endeløse kabelkrangler og innesnødde OT-tråder som synes å råde grunnen her inne. En stund trodde jeg ting ville ta seg opp, men det motsatte skjer. Personlig er jeg så drittlei at jeg vurderer logge av for godt.
Godt å se andre ta bladet fra munnen her og kalle en spade for en spade, 100% enig med deg Rockefoten.....Rockefoten skrev:Det nærmer seg faktisk frekkhet dette. Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.
Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt..
Det er ganske mange eksempler på at folk lurer seg selv, eller finner ut at de har lurt seg selv og endatil innrømmer det, jeg synes således påstanden er helt ukontroversiel. Det er sikkert flott for deg at du er hellig overbevist om at så ikke er tilfelle for deg og en del andre - det betyr dog ikke at du har rett.Rockefoten skrev:Det nærmer seg faktisk frekkhet dette. Det er ikke i mange andre sammenhenger det hadde vært greit å hevde at en person ikke evner å forstå at han blir lurt av f.eks farge på kabler osv.
Jeg forundrer meg over dette behovet for å diskredite folk som hører godt, eller lytter godt..
Men hva er da poenget med å diskutere det og poste det? Med den logikken er pr. def. alt avhengig av alt og alle og overføringsverdien til noen andre heller mager. Det er ellers ganske normalt å bli regnet som døv eller tungt underinvestert i HiFi (selv om det selvsagt ikke er prisen det kommer an på - as if) om man tror mer på basale naturlover enn panegyriske anmelelser i Fidelity.impulse skrev:Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."
Jeg savner til stadighet både ydmykhet, respekt og evne til fenomenologisk tenkning i tråder som dette. Hvis person A hører stor forskjell på kabler, er det selvfølgelig en opplevd forskjell som er en del av hans virkelighet og følgelig virkelig for ham. At person B ikke hører den samme forskjellen, betyr ikke at person A tar feil, men at opplevelsen av forskjell ikke er den samme for disse to. Dermed blir denne forskjellen ikke opplevd og virkelig for person B. Dette er en hobby hvor sanseopplevelser er målet for de aller fleste av oss. Sanseopplevelser er høyst subjektive. Hva med å ofre det en tanke innimellom?
Kan tiltredes.....straks kabler blir berørt i ett tema er nesten løpet kjørt og man trenger ikke lese tråden for å vite hvordan det går.impulse skrev:Så i det øyeblikket man tar inn over seg at sanseopplevelser er subjektive, forsvinner altså berettigelsen for tråder som dette, og det blir selvfølgelig problematisk for noen.
Jeg sier slett ikke at vi dermed mister grunnlaget for å dele erfaringer, men kanskje den bastante og arrogante meningsterroren får litt skrallere kår? Det hadde jo vært å håpe.
BRAVO!!!! En god tanke, mange synes å ha glemt at det er hva stereoanlegget formidler av musikalske opplevelser som er det viktige for mange.impulse skrev:Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."
Jeg savner til stadighet både ydmykhet, respekt og evne til fenomenologisk tenkning i tråder som dette. Hvis person A hører stor forskjell på kabler, er det selvfølgelig en opplevd forskjell som er en del av hans virkelighet og følgelig virkelig for ham. At person B ikke hører den samme forskjellen, betyr ikke at person A tar feil, men at opplevelsen av forskjell ikke er den samme for disse to. Dermed blir denne forskjellen ikke opplevd og virkelig for person B. Dette er en hobby hvor sanseopplevelser er målet for de aller fleste av oss. Sanseopplevelser er høyst subjektive. Hva med å ofre det en tanke innimellom?
Som sagt - det viktige er å ha et åpent sinn for hva forklaringen kan være. Og en av forklarignene er at det er andre ting enn selve kabelen som spiller inn når vi oppfatter forskjeller. Skepsisen for mitt vedkommende går ikke så mye på hva man hører (som mange har vært inne på er dette subjektivt) men på forklaringsmodeller og årsaker...og manglende evne til å reprodusere effektene i blindtester indikerer i hvert for meg hvilke forklaringsmodeller jeg har mest tro på (uten at det betyr at det aldri kan forekomme faktiske forkskjeller mellom kabler, det kan det selvsagt).om.s skrev:majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, er de selv så usikre at de må overbevise andre for å holde egen viten levende? ett slags paradoks, imo...
mvh
Nå er vel heldigvis, ikke du og mange av dine liketenkende 100% representative for de som finner glede i stereo opplevelser, om du ikke finner gleden ved å lese andres opplevelser, så fölg deres egne råd, ingen tvinger deg å lese.nb skrev:Men hva er da poenget med å diskutere det og poste det? Med den logikken er pr. def. alt avhengig av alt og alle og overføringsverdien til noen andre heller mager. Det er ellers ganske normalt å bli regnet som døv eller tungt underinvestert i HiFi (selv om det selvsagt ikke er prisen det kommer an på - as if) om man tror mer på basale naturlover enn panegyriske anmelelser i Fidelity.impulse skrev:Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."
O.t.om.s skrev:... majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, ...
En kabelen i seg selv er jo bare en del av en formidlings kjede, og påvirker slutt resultatet på lik linje med annet komponenet, om enn i mindre grad.erato skrev:Som sagt - det viktige er å ha et åpent sinn for hva forklaringen kan være. Og en av forklarignene er at det er andre ting enn selve kabelen som spiller inn når vi oppfatter forskjeller. Skepsisen for mitt vedkommende går ikke så mye på hva man hører (som mange har vært inne på er dette subjektivt) men på forklaringsmodeller og årsaker...og manglende evne til å reprodusere effektene i blindtester indikerer i hvert for meg hvilke forklaringsmodeller jeg har mest tro på (uten at det betyr at det aldri kan forekomme faktiske forkskjeller mellom kabler, det kan det selvsagt).om.s skrev:majoriteten på synsehjörnet/kabelhjörnet synes å väre frekventert flittigst av kabelskeptikerene, er de selv så usikre at de må overbevise andre for å holde egen viten levende? ett slags paradoks, imo...
mvh
Vi sliter med 2 ting her; definisjoner og manglende målinger. Som du sier over, Impulse, så betyr ikke det at B ikke hører forskjell at A tar feil. Me det kan bety det, og uten målinger å backe det opp med, så får vi aldri vite det, og disse diskusjonene vil bare gjenta seg. Ingen vitenskap kan overleve uten et målesystem, noe som kommer klart frem her. Grunnlaget for fornuftig diskusjon er borte.impulse skrev:Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."
En god vending, synes for mange å väre bare deres egne vei, og så lenge ingen sier imot er det vel bare fryd og fröyd....Valentino skrev:Jeg synes tråden tok en god vending et øyeblikk. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Vi kommer ingen steder ved å fortsette å diskreditere våre lyttevaner og "hifianskuelse".
Jeg har drevet og lyttetestet litt på en høyttalerprototype i det siste, og når jeg gjør slikt bruker jeg (for svarte gampe!)musikkopplevelsen som grunnlag for om jeg liker det jeg hører eller ei. Om jeg ikke liker det jeg hører vil jeg finne ut hvorfor, og hva som teknisk sett skal til for å endre musikkopplevelsen til en god en.
Unnskyld Fransken, men dette er vel noe av det tåpeligste og mest arrogante jeg har lest på lenge, og så beskylder man subjektivistene for å väre lite imötekommende og kunnskapslösebreuer skrev:Foreslår følgende definisjon: Alt som ikke kan måles, defineres som Placebo til det motsatte er bevist (les: målt). Så får diskusjonen være om hvor mye hver enkelt ønsker å legge i sine egne Placebo-opplevelser.impulse skrev:Dette er den audiofile janteloven i praksis. "Det jeg ikke hører, er det jaggu ingen andre som hører heller, og skulle de være så innesnødde at de påstår det likevel, tar de selvfølgelig feil..."
Da misforstår du. Men om gleden ved lytteopplevelsen ved en ny kabel i systemet skyldes kabelens faktiske egenskaper, eller andre forhold ved lyttesituasjonen (ny bil er ALLTID gøy) er faktisk viktig dersom vi skal forholde oss til det du rapporterer som noe mer enn en rapport om at du hadde det jævla gøy....hyggelig det, det unner jeg deg og sikkert kjekt å lese om det, men skal jeg trekke noen faktiske konklusjoner om selve kabelen, trenger jeg faktisk noe mer.....om.s skrev:Det du og mange andre legger opp til er at man må ha en examen mangt og mye for i det hele tatt å väre stemmeberettigiget hva HiFi gjelder, start heller da ett lukket selskap for dere spesiellt intereserte og praktiser selv den storheten og overbärheten dere etterlyser ved å la andre bedrive det på sitt nivå og med sin interesse.
mvh
Dersom evt. forklaringer på endringer i opplevelsen er helt uinteressant (som er en posisjon jeg kan respektere), hvorfor faller så himmelen ned når kabelaturet trekkes ut av den aktuelle årssakssemnheng? jf.:om.s skrev:...
Kan det väre så vanskelig å ta inn over seg at ikke alle har interesse for denne hobbien for å finne disse forklaringene det skrives så mye om, mange vil bare ha opplevelsen, ...
mvh... og erkjenner iaf for seg selv at der kan ett evnt kabel bytte väre bidragende til ökt opplevelse. ...
Om man har ett anlegg oppe, som man kjenner lydsignaturen på godt, og man tar ut en del av kjeden og setter inn ett annet og lyden endrer seg ifbm dette byttet, kan det da väre så vanskelig og ulogisk at mye av den forandringen kan skyldes det ny tilförte elementet/komponentet?, det seg väre om det er en kabel el cd spiller?erato skrev:Da misforstår du. Men om gleden ved lytteopplevelsen ved en ny kabel i systemet skyldes kabelens faktiske egenskaper, eller andre forhold ved lyttesituasjonen (ny bil er ALLTID gøy) er faktisk viktig dersom vi skal forholde oss til det du rapporterer som noe mer enn en rapport om at du hadde det jævla gøy....hyggelig det, det unner jeg deg og sikkert kjekt å lese om det, men skal jeg trekke noen faktiske konklusjoner om selve kabelen, trenger jeg faktisk noe mer.....om.s skrev:Det du og mange andre legger opp til er at man må ha en examen mangt og mye for i det hele tatt å väre stemmeberettigiget hva HiFi gjelder, start heller da ett lukket selskap for dere spesiellt intereserte og praktiser selv den storheten og overbärheten dere etterlyser ved å la andre bedrive det på sitt nivå og med sin interesse.
mvh
Personlig, som også nevnt mange ganger, kan folk ha den tilnärmingen de vil for meg, men jeg lar meg (dessverre) engasjere når man ofte plasseres i div mindre smigrende kategorier og omtaler for sine opplevelser, f.eks med kabler.KJ skrev:Dersom evt. forklaringer på endringer i opplevelsen er helt uinteressant (som er en posisjon jeg kan respektere), hvorfor faller så himmelen ned når kabelaturet trekkes ut av den aktuelle årssakssemnheng? jf.:om.s skrev:...
Kan det väre så vanskelig å ta inn over seg at ikke alle har interesse for denne hobbien for å finne disse forklaringene det skrives så mye om, mange vil bare ha opplevelsen, ...
mvh... og erkjenner iaf for seg selv at der kan ett evnt kabel bytte väre bidragende til ökt opplevelse. ...
KJ
Selvsagt skyldes det endringen i komponenten, dine forventnigner til endringene, kunnskapen om den nye komponenten, eller det faktum at du når du sitter og lytter til den nye komponenten er glad og fornøyd og utløser en spenning som har bygd seg opp over lang tid, mens du i går var trett og sliten og lei av det gamle kjedelige anlegget som du over tid har blitt mer og mer utilfreds med.........om.s skrev:Om man har ett anlegg oppe, som man kjenner lydsignaturen på godt, og man tar ut en del av kjeden, og lyden endrer seg, kan det da väre så vanskelig å ulogisk at mye av den forandringen skyldes det nytilförte elementet/komponentet, det seg väre en kabel el cd spiller?erato skrev:Da misforstår du. Men om gleden ved lytteopplevelsen ved en ny kabel i systemet skyldes kabelens faktiske egenskaper, eller andre forhold ved lyttesituasjonen (ny bil er ALLTID gøy) er faktisk viktig dersom vi skal forholde oss til det du rapporterer som noe mer enn en rapport om at du hadde det jævla gøy....hyggelig det, det unner jeg deg og sikkert kjekt å lese om det, men skal jeg trekke noen faktiske konklusjoner om selve kabelen, trenger jeg faktisk noe mer.....om.s skrev:Det du og mange andre legger opp til er at man må ha en examen mangt og mye for i det hele tatt å väre stemmeberettigiget hva HiFi gjelder, start heller da ett lukket selskap for dere spesiellt intereserte og praktiser selv den storheten og overbärheten dere etterlyser ved å la andre bedrive det på sitt nivå og med sin interesse.
mvh
,mvh