Vatikanet frikjenner overgripere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det var da en bedre tone og debatt for noen dager siden, men nå har nivået forfalt til hakking og utskjelling igjen. Det gjør diskusjonen helt uinteressant for min del.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    Skink_123 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Du burde kanskje i stedet vurdere å lese flere, og forskjellige bøker. Kanskje til og med noen som ikke var enig med hverandre. Prøv en tur til biblioteket i stedet for kirken eller moskeen en gang.
    Ser at denne ivrige skribent stadig maler på den samme kverna; at de som har et avvikende syn fra hans ateisme, er alle mulige varianter av dumme, mindre intelligente, mindre lesekyndige, tullinger av ymis valør osv. Denne gang er det lesekunnskapene som er mangelfulle.


    Men ser altså at i enkelte tilfeller kan denne forståelsen gi store individuelle avvik og dermed gjøre en slik dialog vanskelig...
    Man må jo være lesekyndig for å kunne lese en bibel også. Poenget er at mange mennesker sverger til å forholde seg ril én tekstsamling der de prøver å finne å fortolke svar på alt mulig rart i stedet for å tilegne seg kunnskap på området.

    Det er en dårlig fremgangsmetode for å skaffe seg noe annet enn ytterligere vrengebilder og mistolkninger av alt man støter på. Det er nok mennesker som forholder seg til religiøse skrifter selv når disse er utdaterte, mangelfulle og foreldete. Da lever man i en konstant virkelighetsflukt. Hva som driver folk til dette kan sikkert ha mange årsaker. Men den viktigste er nok manglende opplæring og utdannelse, og ikke lav intelligens og personlighetsforstyrrelser. Selv om sistnevnte nok spiller en rolle i mange tilfeller også, så er nok ikke dette hovedforklaringen.

    Religiøse forestillinger er jo tillært. Noen har med andre ord preget, innprentet og indoktrinert mennesker for å havne i en slik tilstand. Intelligens er jo i hovedsak medfødte evner. Men det er klart man er mer disponert for religion og religiøse forklaringer hvis man ikke er i stand til å forstå mer kompliserte og reelle forklaringer på virkeligheten. Det er jo et ytterst forenklet bilde av verden som presenteres, og det er lettere å forholde seg til en gud som knipser med fingrene og lager alt mulig i gudefabrikken sin... enn å se på fysikkens og biologiens mekanismer og systemer som har gjort at verden er slik den er. Så man behøver ikke være mindre intelligent for å være religiøs, men religion er lettere å bruke som forklaringsmodell for mindre intelligente mennesker. Rett og slett fordi det er mye enklere, lettere og ukomplisert å forholde seg til.

    Og har man først greid å gjøre et menneske religiøst, så kan man bruke det til mange formål. Politiske, økonomiske, militære og demografiske. Så religionene er et nyttig redskap for ledere og herskere. Men for enkeltmennesker er det en svært dårlig deal.
    Det kan hende du har et ytterliggående vrengebilde av hva du tror, det kan være veldig farlig for omgivelsene.

    Vitenskapsfabrikken din er kanskje ikke beste plass å lete etter etikk og moral.

    En kan bli missbrukt til det meste da.
    Hva mener du med dette innlegget?
    At Gjestemedlem er nærmere sitt proklamerte fiendebilde enn han selv ser.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Det kan hende du har et ytterliggående vrengebilde av hva du tror, det kan være veldig farlig for omgivelsene.
    Kanskje jeg er ravende gal, kanskje jeg bare drømmer at jeg skriver dette, kanskje jeg lever i the Matrix.. hvem vet.


    Vitenskapsfabrikken din er kanskje ikke beste plass å lete etter etikk og moral.
    Psykologi, litteratur, medisin, sosialvitenskap og ikke minst historie er gode området å hente erfaring på hvordan mennesker best omgås og forholder seg til hverandre. Sistnevnte burde være den beste indikasjon på at de religiøse løsningene ikke fører annet til annet enn konflikt, stridighet, krig og elendighet. Så kan man prøve å reformere dem så mye man vil, men verden i deg er like full av mennesker som dreper hverandre og land som legges i ruiner på grunn av konflikter mellom trosretninger. Kan vi ikke etterhvert slutte med religion da? Det er jo så unødvendig.



    En kan bli missbrukt til det meste da.
    Det viktige er hvilke mekanismer som er best egnet til å misbruke folk da. Religionene er svært egnet til nettopp dette, for her er kontrollen ofte total. Så total at folk er villig til å drepe seg selv for saken og bli martyrer. Det har grepet så dypt inn i menneskers sinn at mange har investert hele deres personlighet i disse religionene. Det er jo derfor folk blir så sint når jeg kritiserer disse, for det føles som et personlig angrep når folk er blitt så innprentet av dette er blitt en vesentlig del av deres person. Når man er så knyttet til religionen sin, så har man også lagt svært mye makt i ledernes hender. Og slik makt misbrukes. Ville det ikke være bedre å frigjøre menneskene fra slike lenker, og fri dem fra religionens tvangstrøyer? Er det kanskje litt naivt å ønske seg frie tenkende menneske i stedet?
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Jeg velger å "bumpe" en rad spørsmål atter en gang.
    De religiøse i tråden har ikke kommentert et eneste av disse med så mye som et komma. Jeg har forståelse for at det kan kjennes ubehagelig, all den tid den logiske slutning KAN komme til å bli...: Jo, det er faktisk mulig, rent teknisk, at dette med Gud er utelukkende selvsuggessjon. Selv om jeg i mitt indre VET noe annet er det faktisk mulig at jeg tar feil.
    Jeg vet det er ubehagelig, for jeg har vært der selv. Og intet av det jeg her sier er trakassering.

    Så kom igjen, mine herer, vær menn nå, ikke mus:

    Jeg er helt overbevist om at hjernen SELV har evnen til å oppleve noe som anses å være virkelig, helt uten at vi kan karakterisere det som en "psykiatrisk tilstand", snarere en "naturlig tilstand" basert på utviklingsmessige trekk som har vist seg å være fordelaktige for arten. Men jeg må tilføye at dette er noe jeg tror, da.... :)
    Religiøse anfektelser og tanker er unektelig et menneskelig karaktertrekk, og bør aksepteres på linje med alle andre menneskelige trekk. Min personlige oppfatning er dog at det er på tide å ta tyrene ved hornene og innse at religiøse opplevelser og livsanskuelse KUN er en måte å nyte livet på, på linje med alle andre nytelser som gir oss energi til å stå kampen ut. Og som sådan er det faktisk svært nyttig for svært mange.

    http://www.dagbladet.no/2010/03/16/magasinet/film/dokumentar/tv_og_medier/10862372/
    Er det noen prinsippiell forskjell på denne troen som her beskrives og troen på en mer "konvensjonell" gudeskikkelse?

    ER det noen religiøse her som kunne opplyse meg om de mener det finnes noen slike forskjeller...??

    Hjerne har ekstreme evner innen selvsuggesjon, vi kan i praksis "oppleve" hva som helst. Gi hjernen litt uortodoks kjemikalsk fôr, og jeg kan love deg at du kan både fly og være en integrert del av et musikkstykke. Det finnes kort sagt ingen grenser. Og dette FINNES det faktisk vitenskapelige metoder og ugjendrivelige bevis for. I motsetning til en hver religiøs tro.
    Jeg gjentar min oppfordring om å lese det som står i denne linken, og så fundere litt over hjernens fabelaktige suggesjonsevner:
    http://www.dagbladet.no/2010/03/16/magasinet/film/dokumentar/tv_og_medier/10862372/
    Er det noen prinsippiell forskjell på denne troen som her beskrives og troen på en mer "konvensjonell" gudeskikkelse?

    Med all respekt, det må jo være de fleste religiøses store utfordring at det finnes rent faktisk INTET som med vitenskapelige kriterier peker mot eksistensen av en allmakt. Religiøse har i sannhet evnen til å bestemme seg for en virkelighet, og holde seg til den, no matter what.

    Om man tror på et "noe", bør man vel i det minste ha en idé om hva dette "noe" er? Jeg hekter meg dermed på oddgeirs spørsmål. HVA er "han"??

    Ta ballen, da, og gi meg noen fornuftige argumenter for at denne tesen ikke kan stemme.
    Jeg KAN nemlig gi opptil flere empriske forskningsresultater som viser at hjernen kan oppleve ting som virkelighet, helt uten at de er det. Jeg har i tråden stilt flere rimelige spørsmål, men møtt en mur av taushet, alternativt svar som minner om de forskerne som forsøker svare Harald Eia.


    Honkey
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Honkey
    Jeg har da svart på spørsmålet ditt tidligere. Greit å lese hva jeg faktisk har svart. Men for å si det på en annen måte da; selvsagt kan hjernen produsere sanseopplevelser både med og uten farmakologi. En nevrobiologisk forklaring på religiøsitet er én forklaringsmodell blant flere. Modellen i seg selv, kan verken bevise eller avkrefte eksistensen av det guddommelige, kun at det foregår fysiologisk aktivitet i hjernen. Og det er jo ingen sensasjon, for å si det forsiktig.

    Man kan ikke bevise ved hjelp av vitenskapen at Gud finnes eller ikke finnes, fordi vitenskapen befatter seg med fenomenene i verden. Troen befatter seg med det som en ikke kan ha sikker viten om. Det er altså to inkomensubrable størelser, som å sammenlikne kyr og ubåter.

    Ang hva Gud er, så har menneskene til alle tider forsøkt å svare på det spørsmålet. Svaret vil - som tidligere forklart - avhenge av hvem du er, hvor du lever og når i menneskenes historie ditt liv foregår. Gud defineres altså ulikt. At den kristne Gud omtales som Han, er semantikk, og ikke en kjønnsdefinisjon. Det trodde jeg alle visste.
    Dag
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gjestemedlem skrev:
    Lyspunkter. Misjonærene er blitt redusert til nostalgiske vaffelspisende 70-åringer. :)
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3572796.ece
    At det er færre som støtter det arbeidet norsk misjon har stått bak i mange land over hele verden, er altså et lyspunkt for deg. Det er mange som har et snevert og negativt syn på arbeidet til norske misjonærer, ofte begrenset til å kalle det kulturimperialisme. Men det er en alt for enkel karakteristikk, dessuten er den også i all hovedsak feil.

    Hovedtrekkene i norsk misjon de siste par hundre årene, i hovedsak i Sør-Amerika, Afrika og Asia, er en strålende innsats med å bygge opp skoler, sykehus og infrastruktrur. Dette i tillegg til kristen forkynnelse. Dette er det idag mange statsledere i disse landene som har uttrykt stor takknemlighet for. Jeg har selv noen venner som har vært flere perioder i Mali som misjonærer. Dette er vel så oppegående personer som deg og meg, og som ellers har bra jobber innen skole og kultur i Norge. Men de bruker altså flere år for å jobbe med mennesker i et av verdens fattigste land, Mali. Har vært med på å bygge opp og undervist på skoler, dessuten har den ene, som er habil musiker, dratt igang og vært med på å starte lokale band med musikk i krysning jazz/lokal musikk. Men den viktigste drivkraften er den kristne tanken om rettferdig fordeling og det å dele med andre det vi har overflod av, bl.a. penger og kunnskap.

    Og disse gamle misjonskvinnene som mange ironiserer over med at de "strikker sokker til de fattige i Afrika" har jeg den største respekt for. De bruker tid og krefter på å gi til de som har det vanskeligere enn seg selv, ofte av egen beskjeden pensjon.

    Den tyske teologen og presten Martin Niemöller som var i fangenskap i Sachsenhausen og Dachau fra 1937 til krigens slutt i 1945 har sagt det slik i diktet ”Likegyldighet”:

    Først tok de kommunistene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke kommunist
    Deretter tok de fagforeningsfolkene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke fagforeningsmann,
    Så tok de jødene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke jøde.
    Til slutt tok de meg, men da var det ingen igjen til å bry seg.


    Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet. (Elie Wiesel)

    At disse misjonsorganisasjonene sliter med økonomien er altså lyspunkt for deg. Det forteller det meste. Men vi har vel nok med å fundere over innkjøp av nye kabler til noen tusen og tekniske duppeditter som vi ellers har mer enn nok av. Egoismen og selvforherligelsen lenge leve.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Honkey-Chateau skrev:
    Med all respekt, det må jo være de fleste religiøses store utfordring at det finnes rent faktisk INTET som med vitenskapelige kriterier peker mot eksistensen av en allmakt. Religiøse har i sannhet evnen til å bestemme seg for en virkelighet, og holde seg til den, no matter what.

    Om man tror på et "noe", bør man vel i det minste ha en idé om hva dette "noe" er? Jeg hekter meg dermed på oddgeirs spørsmål. HVA er "han"??
    Gjentar et par svar fra det som bør være oppegående personer når det gjelder vitenskap og eksistensielles spørsmål:

    Albert Einstein: “I`m not an atheist, and i dont think i can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn`t know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds graps the mysterious force that moves the constellations”.

    Og tidligere sjefsateist (not anymore) Antony Flew: "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an Intelligence behind the integrated complexity of the physical Universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an Intelligent Source."
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    roesok skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Med all respekt, det må jo være de fleste religiøses store utfordring at det finnes rent faktisk INTET som med vitenskapelige kriterier peker mot eksistensen av en allmakt. Religiøse har i sannhet evnen til å bestemme seg for en virkelighet, og holde seg til den, no matter what.

    Om man tror på et "noe", bør man vel i det minste ha en idé om hva dette "noe" er? Jeg hekter meg dermed på oddgeirs spørsmål. HVA er "han"??
    Gjentar et par svar fra det som bør være oppegående personer når det gjelder vitenskap og eksistensielles spørsmål:

    Albert Einstein: “I`m not an atheist, and i dont think i can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn`t know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds graps the mysterious force that moves the constellations”.
    Å innse at verden og universet er et mysterium i både sin regelbunden het og kompleksitet er en ting, det er noe helt annet å blande dette sammen med tilbedelse, bønn, søndag som "hviledag", dåp, konfirmasjon og alt det andre som er inkludert i en religion som f.eks kristendommen. Noe som igjen har ført til at syke mennesker har fått mulighet til å gjennomføre grusomheter i skjul, og i stedet for at disse blir levert til rettsvesenet blir holdt skjult for å beskytte en religion.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    Jeg regner med at Paven har tatt stilling til spørsmålet på samme måte som en bilfabrikant avgjør om enkelte modeller skal kalles tilbake pga produksjonsfeil, hva medfører størst kostnad for oss ? at flere barn blir utsatt for overgrep, eller tap av prestisje for kirken ? Kirkens uangripelighet var tydeligvis mere verdt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    Jeg regner med at Paven har tatt stilling til spørsmålet på samme måte som en bilfabrikant avgjør om enkelte modeller skal kalles tilbake pga produksjonsfeil, hva er verst ? at flere barn blir utsatt for overgrep, eller tap av prestisje for kirken ? Kirkens uangripelighet var tydeligvis mere verdt.
    Kjenner du Europas historie samt kirkehistorien?
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    Jeg regner med at Paven har tatt stilling til spørsmålet på samme måte som en bilfabrikant avgjør om enkelte modeller skal kalles tilbake pga produksjonsfeil, hva er verst ? at flere barn blir utsatt for overgrep, eller tap av prestisje for kirken ? Kirkens uangripelighet var tydeligvis mere verdt.
    Kjenner du Europas historie samt kirkehistorien?
    Ja, og jeg ser et mønster.

    Tror du virkelig at vatikanet i årevis har holdt denne type saker skjult av andre årsaker ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Gjentar et par svar fra det som bør være oppegående personer når det gjelder vitenskap og eksistensielles spørsmål:

    Albert Einstein: “I`m not an atheist, and i dont think i can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn`t know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds graps the mysterious force that moves the constellations”.

    Og tidligere sjefsateist (not anymore) Antony Flew: "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an Intelligence behind the integrated complexity of the physical Universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an Intelligent Source."


    Dette er ren svindel og forfalskning ofte brukt av uærlige religiøse personer (har de ikke lest de ti bud?):

    Sitat Einstein:

    “It was, of course, a lie what you read abort my religions convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something in me which ca be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.”

    Stephen Hawkings er ofte misbrukt på samme viset…
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyspunkter. Misjonærene er blitt redusert til nostalgiske vaffelspisende 70-åringer. :)
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3572796.ece
    At det er færre som støtter det arbeidet norsk misjon har stått bak i mange land over hele verden, er altså et lyspunkt for deg. Det er mange som har et snevert og negativt syn på arbeidet til norske misjonærer, ofte begrenset til å kalle det kulturimperialisme. Men det er en alt for enkel karakteristikk, dessuten er den også i all hovedsak feil.

    Hovedtrekkene i norsk misjon de siste par hundre årene, i hovedsak i Sør-Amerika, Afrika og Asia, er en strålende innsats med å bygge opp skoler, sykehus og infrastruktrur. Dette i tillegg til kristen forkynnelse. Dette er det idag mange statsledere i disse landene som har uttrykt stor takknemlighet for. Jeg har selv noen venner som har vært flere perioder i Mali som misjonærer. Dette er vel så oppegående personer som deg og meg, og som ellers har bra jobber innen skole og kultur i Norge. Men de bruker altså flere år for å jobbe med mennesker i et av verdens fattigste land, Mali. Har vært med på å bygge opp og undervist på skoler, dessuten har den ene, som er habil musiker, dratt igang og vært med på å starte lokale band med musikk i krysning jazz/lokal musikk. Men den viktigste drivkraften er den kristne tanken om rettferdig fordeling og det å dele med andre det vi har overflod av, bl.a. penger og kunnskap.

    Og disse gamle misjonskvinnene som mange ironiserer over med at de "strikker sokker til de fattige i Afrika" har jeg den største respekt for. De bruker tid og krefter på å gi til de som har det vanskeligere enn seg selv, ofte av egen beskjeden pensjon.

    Den tyske teologen og presten Martin Niemöller som var i fangenskap i Sachsenhausen og Dachau fra 1937 til krigens slutt i 1945 har sagt det slik i diktet ”Likegyldighet”:

    Først tok de kommunistene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke kommunist
    Deretter tok de fagforeningsfolkene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke fagforeningsmann,
    Så tok de jødene, men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke jøde.
    Til slutt tok de meg, men da var det ingen igjen til å bry seg.


    Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet. (Elie Wiesel)

    At disse misjonsorganisasjonene sliter med økonomien er altså lyspunkt for deg. Det forteller det meste. Men vi har vel nok med å fundere over innkjøp av nye kabler til noen tusen og tekniske duppeditter som vi ellers har mer enn nok av. Egoismen og selvforherligelsen lenge leve.
    De kan da vel hjelpe andre mennesker uten samtidig drive misjonering ? Det sier litt om religionens vesen når kristne har på forumet krever respekt for sin tro, samtidig som kristne misjonærer som driver systematisk utryddelse av andres tros system og kultur støttes uten forbehold.

    Hvor veldedig er egentlig en handling hvis den utføres pga egen vinning? Gi meg din egenart og din kultur og ditt land, så skal du få sannheten, evig liv og glassperler.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sitter ikke her å skriver det jeg gjør for å bli uvenner med dere karer. Bare så det er sagt.

    Men det forekommer meg at det er et noe skeivt bilde av kristendommen som blir presentert her, litt som å avskrive musikk der det skjer mye i bassen over en laptop der en kun hører det som skjer oppe i registeret.

    Når det snakkes om religioner som om de er like høres det akkurat ut som en som ikke liker musikk, det nytter ikke å forklare han at det der er techno, det er klassisk, og det jazz, alt oppfattes som bråk uansett.

    Vi som er på et forum som dette der vi gjør store forskjeller ut av det andre kanskje oppfatter som ingenting burde vi vel klare å ta det vi snakker om her i et litt nærmere øyensyn.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Gjentar et par svar fra det som bør være oppegående personer når det gjelder vitenskap og eksistensielles spørsmål:

    Albert Einstein: “I`m not an atheist, and i dont think i can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn`t know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds graps the mysterious force that moves the constellations”.

    Og tidligere sjefsateist (not anymore) Antony Flew: "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an Intelligence behind the integrated complexity of the physical Universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an Intelligent Source."


    Dette er ren svindel og forfalskning ofte brukt av uærlige religiøse personer (har de ikke lest de ti bud?):

    Sitat Einstein:

    “It was, of course, a lie what you read abort my religions convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something in me which ca be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.”
    Så, så. Hva er svindel og forfalsking her?? Dette er etter det jeg har lest et sitat fra Einstein, like mye som det sitatet du kommer med. Poenget er at Einstein neppe var så fasttømret i en ateistisk tankebane som en del medlemmer på denne tråden. Han var ingen kristen, nepper heller ateist. Han beskriver det slik: "My position concerning God is that of an agnostic." Altså en undring rundt de store spørsmål i tilværelsen. Og det er vel det som skiller en ateist og en agnostiker. For å si det på en enkel måte (men det har sikkert også andre forklaringsmodeller): En agnostiker er en person som ikke vet om det finnes en Gud eller om det gjør det. En ateist er en som ikke tror at det finnes noen Gud.

    "I want to know how God created the world. I am not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts, the rest are details." (Einstein)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
    Om et offer ikke vil tilgi en som virkelig angrer og vil gjøre alt som er i hans makt til å gjøre bot, hva skal en gjøre da? Avskrive hans liv? Utstøte han?
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
    Om et offer ikke vil tilgi en som virkelig angrer og vil gjøre alt som er i hans makt til å gjøre bot, hva skal en gjøre da? Avskrive hans liv? Utstøte han?
    Nei, han (gjerningsmannen) kan få leve videre med den visshet at han ikke er tilgitt, og at det er ikke han som avgjør om at hans anger og bot er nok. Utenom det så skal ha få leve sitt liv som før, hvis ikke rettsvesenet har noe de skulle ha sagt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
    Om et offer ikke vil tilgi en som virkelig angrer og vil gjøre alt som er i hans makt til å gjøre bot, hva skal en gjøre da? Avskrive hans liv? Utstøte han?
    Nei, han kan få leve videre med den visshet at han ikke er tilgitt, og at det er ikke han som avgjør om at hans anger og bot er nok. Utenom det så skal ha få leve sitt liv som før, hvis ikke rettsvesenet har noe de skulle ha sagt.
    Og hvem er du til å fortelle han det?
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
    Om et offer ikke vil tilgi en som virkelig angrer og vil gjøre alt som er i hans makt til å gjøre bot, hva skal en gjøre da? Avskrive hans liv? Utstøte han?
    Nei, han kan få leve videre med den visshet at han ikke er tilgitt, og at det er ikke han som avgjør om at hans anger og bot er nok. Utenom det så skal ha få leve sitt liv som før, hvis ikke rettsvesenet har noe de skulle ha sagt.
    Og hvem er du til å fortelle han det?
    Hvis jeg er offeret, er ikke det nok? Hvorfor skal noen som angrer og ber om å bli tilgitt automatisk bli det? er ikke noe utilgivelig?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er jo det minste han kan gjøre. Skaden er allerede skjedd med hans velsignelse.
    Hva legger du i ordet velsignelse?
    ta en korgutt i røven og gi ditt skriftemål etterpå. Du får din syndeforlatelse og er back in business.
    Paven som den øverste, er den som gir den fullstendige velsignelse for de troende i den katolske kirke.
    Dette hindrer vel ikke rettslig forfølgelse av de det gjelder?

    Selvfølgelig er det ubeskrivelig ille det som har skjedd.

    Og Paven har IKKE gitt velsignelse for slike handlinger.

    Tilgivelse er en merkelig ting, kirken tilgir der andre ikke gjør det. Det er unikt.
    Hvis du blir tilgitt mange nok ganger for samme handling kan nok det naturligvis føre til at det er lett å fortsette i samme spor.


    Bare offeret selv kan tilgi, utover det har vi et rettsvesen.
    Om et offer ikke vil tilgi en som virkelig angrer og vil gjøre alt som er i hans makt til å gjøre bot, hva skal en gjøre da? Avskrive hans liv? Utstøte han?
    Nei, han kan få leve videre med den visshet at han ikke er tilgitt, og at det er ikke han som avgjør om at hans anger og bot er nok. Utenom det så skal ha få leve sitt liv som før, hvis ikke rettsvesenet har noe de skulle ha sagt.
    Og hvem er du til å fortelle han det?
    Hvis jeg er offeret, er ikke det nok? Hvorfor skal noen som angrer og ber om å bli tilgitt automatisk bli det? er ikke noe utilgivelig?
    Det er iallefall ikke opp til meg å avgjøre.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Det kan virke som du mener at det å ikke tilgi en som angrer og ber om tilgivelse er en verre handling enn det som det blir bedt om tilgivelse for....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Doc.G skrev:
    Det kan virke som du mener at det å ikke tilgi en som angrer og ber om tilgivelse er en verre handling enn det som det blir bedt om tilgivelse for....
    I noen tilfeller ja, i andre ikke.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Voff skrev:
    De kan da vel hjelpe andre mennesker uten samtidig drive misjonering ? Det sier litt om religionens vesen når kristne har på forumet krever respekt for sin tro, samtidig som kristne misjonærer som driver systematisk utryddelse av andres tros system og kultur støttes uten forbehold.
    Selvsagt kan de hjelpe andre mennesker uten å drive misjonering. Og f.eks. Kirkens Nødhjelp driver mye sosialt arbeid rundt om i verden uten forkynnelse. Og det er feil å påstå at misjonærer driver utryddelse av andres trossytem og kultur. Det har historisk sett vært overtramp her, men dette er ikke den generelle arbeidsformen. Den er i respekt for andres kulturer, men selvsagt med en kristen forkynnelse. Like it or not.


    Voff skrev:
    Hvor veldedig er egentlig en handling hvis den utføres pga egen vinning? Gi meg din egenart og din kultur og ditt land, så skal du få sannheten, evig liv og glassperler.
    Egen vinning? For hvem? F.eks. de jeg nevnte i innlegget tidligere har ingen vinning på å reise til Mali? De hadde kommet økonomisk gunstigere ut om de hadde fortsatt i sine gode jobber i Norge. Men det er ikke alt i livet det trenger være økonomiske motiv bak. Gi meg dit land? Du blander nok kortene her og tenker kanske på kolonialiseringen for 100 år siden. Har lite å gjøre med arbeidet misjonærer gjør idag.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tipper og en del folk blir nysgjerrige på hva som driver misjonærene fra et godt land langt borte ned til de for å hjelpe dem.

    Og da svarer man ærlig som høflige medmennesker?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Så, så. Hva er svindel og forfalsking her?? Dette er etter det jeg har lest et sitat fra Einstein, like mye som det sitatet du kommer med. Poenget er at Einstein neppe var så fasttømret i en ateistisk tankebane som en del medlemmer på denne tråden.
    Poenger er at enten er sitatene dine forfalskninger eller tatt ut av en sammenheng. Faktum er at Einstein ikke trodde på GUd (i følger ham selv) eller var religiøs (også i følge seg selv).
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Skink_123 skrev:
    Doc.G skrev:
    Det kan virke som du mener at det å ikke tilgi en som angrer og ber om tilgivelse er en verre handling enn det som det blir bedt om tilgivelse for....
    I noen tilfeller ja, i andre ikke.
    Jeg skjønner hva du sikter til (det er jo ikke spesielt snilt å la en som angrer så sterkt at han kanskje har det verre enn det hans offer har (hvis det finnes en målestokk). Men det jeg mener at det uansett bare er offeret som kan tilgi. Og at den katolske måten ikke trenger å være spesielt preventiv eller stå i forhold til ugjerningen
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    roesok skrev:
    Voff skrev:
    De kan da vel hjelpe andre mennesker uten samtidig drive misjonering ? Det sier litt om religionens vesen når kristne har på forumet krever respekt for sin tro, samtidig som kristne misjonærer som driver systematisk utryddelse av andres tros system og kultur støttes uten forbehold.
    Selvsagt kan de hjelpe andre mennesker uten å drive misjonering. Og f.eks. Kirkens Nødhjelp driver mye sosialt arbeid rundt om i verden uten forkynnelse. Og det er feil å påstå at misjonærer driver utryddelse av andres trossytem og kultur. Det har historisk sett vært overtramp her, men dette er ikke den generelle arbeidsformen. Den er i respekt for andres kulturer, men selvsagt med en kristen forkynnelse. Like it or not.


    Voff skrev:
    Hvor veldedig er egentlig en handling hvis den utføres pga egen vinning? Gi meg din egenart og din kultur og ditt land, så skal du få sannheten, evig liv og glassperler.
    Egen vinning? For hvem? F.eks. de jeg nevnte i innlegget tidligere har ingen vinning på å reise til Mali? De hadde kommet økonomisk gunstigere ut om de hadde fortsatt i sine gode jobber i Norge. Men det er ikke alt i livet det trenger være økonomiske motiv bak. Gi meg dit land? Du blander nok kortene her og tenker kanske på kolonialiseringen for 100 år siden. Har lite å gjøre med arbeidet misjonærer gjør idag.
    Egen vinning i dette tilfellet kan være at det gir dem en god følelse å følge den oppfordring som blir beskrevet i bibelen om å spre budskapet. Ville de ha utført dette arbeidet uten at de ble behaget av denne tanken ? det vet de vel bare selv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det finnes ingen tilgivelse for å voldta barn.

    Denne kristne handelen med "tilgivelse" er kun en slesk måte å slippe å stå til ansvar for sine gjerninger og ta følgene av dem. Det er forøvrig ikke så mange år siden at katolikkene solgte tilgivelse på forhånd heller, gjennom avlatsbrev.

    Lurer på hva prisen for en barnevoldtekt var?

    Det finnes ingen tilgivelse for mord heller. Uansett hvor klynkede og religiøs en morder gjør seg i ettertid.

    Tilgivelse er kun noe et offer kan bruke som et verktøy for seg selv, for å komme over de traumer de er påført. Gjerningsmennene slipper ikke unna, selv om man har aldri så mange prester klare som gjøre det lettere for gjerningsmenn og leve med seg selv. Og det blir bare helt begredelig når man vifter med jesusbilder og forventer at en fantasifigur skal ta på seg skylden for de ugjerningene som begås. Ynkelig.

    Denne tilgivelsesindustrien er kun en måte å skaffe seg flere kunder på. :-\
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Så, så. Hva er svindel og forfalsking her?? Dette er etter det jeg har lest et sitat fra Einstein, like mye som det sitatet du kommer med. Poenget er at Einstein neppe var så fasttømret i en ateistisk tankebane som en del medlemmer på denne tråden.
    Poenger er at enten er sitatene dine forfalskninger eller tatt ut av en sammenheng. Faktum er at Einstein ikke trodde på GUd (i følger ham selv) eller var religiøs (også i følge seg selv).
    Kan ikke se at det er forfalskinger, mer enn det du kommer med (ellers er vel alle sitater tatt ut av en sammenheng...) Det vi har diskutert her er om det kan finnes en intelligent design (ID) eller kilde bak livets tilblivelse og universets gåter? Og på disse spørmålene hadde ikke Einstein, i motsetning til en del klartenkte medlemmer her, noen klare svar.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    roesok skrev:
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Så, så. Hva er svindel og forfalsking her?? Dette er etter det jeg har lest et sitat fra Einstein, like mye som det sitatet du kommer med. Poenget er at Einstein neppe var så fasttømret i en ateistisk tankebane som en del medlemmer på denne tråden.
    Poenger er at enten er sitatene dine forfalskninger eller tatt ut av en sammenheng. Faktum er at Einstein ikke trodde på GUd (i følger ham selv) eller var religiøs (også i følge seg selv).
    Kan ikke se at det er forfalskinger, mer enn det du kommer med (ellers er vel alle sitater tatt ut av en sammenheng...) Det vi har diskutert her er om det kan finnes en intelligent design (ID) eller kilde bak livets tilblivelse og universets gåter? Og på disse spørmålene hadde ikke Einstein, i motsetning til en del klartenkte medlemmer her, noen klare svar.
    (flere av oss mener at dette spørsmålet er betydningsløst, og får bare betydning med evt. oppfølgingsspørsmål)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    roesok skrev:
    Kan ikke se at det er forfalskinger, mer enn det du kommer med (ellers er vel alle sitater tatt ut av en sammenheng...) Det vi har diskutert her er om det kan finnes en intelligent design (ID) eller kilde bak livets tilblivelse og universets gåter? Og på disse spørmålene hadde ikke Einstein, i motsetning til en del klartenkte medlemmer her, noen klare svar.
    Intelligent design er en like komplett idiotisk forestilling som rendyrket kreasjonisme. Det er samme stupide vrangforestillinger i en ny innpakning. Dette er noe vås kokt i hop av amerikanske evangelister for å selge de samme tåpelige ideer i ny fasong.

    Kan ikke noen påspandere et par enkle foredrag i evolusjonslære til slike gjøker?

    Dawkins har laget noen bra myntet på barn, de burde være forståelig selv for norske kreasjonister/ID-troende.

    Tror de ligger på youtube forøvrig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn