Vatikanet frikjenner overgripere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stephen Fry on 'respecting' religious beliefs
    [video]lnSByCb8lqY[/video]
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fry har mye interessant å si om unødvendigheten av religion.

    Denne er vel verdt 6 minutter

    [video]q715ty5hLt4[/video]
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    roesok skrev:
    Jeg lurer på hva som driver deg Gjestemedlem. Sitter du inne i det fine været og leter etter absurditeter og merkelig USA-kristendom for så å fortsette din vulgærpropaganda for din ateisme. Kom deg ut i solen og takk din skaper, selv om du ikke tror på ham!
    Har ofte lurt på det samme?
    Trodde igrunnen han levde det superlivet med nye damer i fleng og fråtsing over en lav sko.

    Problemet er vel at slike diskusjoner fører ingen vei.Enten tror man der er en Skaper eller så tror man ikke.
    Finner det selv merkelig at noen velger å bruke så mye tid på noe de ikke tror på,og viss Gjestemedlem mot alle odds skulle vise seg å tro på en Gud, men ikke er helt fornøyd med jobben Han gjør,så kunne det forsåvidt verdt interesant å høre hva som er hans store kilder til glede i livet.Så kan jeg peke på hvor mange av de gledene som er der fordi Gud har skapt de.

    Men det springende punktet er nok at Deph ikke tror der er en Skaper,mens jeg for min del blir mer og mer sikker på at der er en Skaper.

    Akk ja,slike diskusjoner var jeg bestemt på å holde meg unna,samme spyet hver gang,men klarer ikke alltid å holde meg i skinnet.


    Mvh
    Rune
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Du vet Rune. Hvis Gud skaper hvert menneske slik han vil, så er han jo direkte ansvarlig for dette. Og da er han jammen et sadistisk svin og neppe noe å falle på kne for i annet enn frykt.
    Viss du har noen som helst interesse av det,noe jeg tviler på,så kan jo du begynne med å studere hva Bibelen sier om sykdom og elendighet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rune S skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Du vet Rune. Hvis Gud skaper hvert menneske slik han vil, så er han jo direkte ansvarlig for dette. Og da er han jammen et sadistisk svin og neppe noe å falle på kne for i annet enn frykt.
    Viss du har noen som helst interesse av det,noe jeg tviler på,så kan jo du begynne med å studere hva Bibelen sier om sykdom og elendighet.
    Hva bibelen sier eller ikke sier har kun interesse for de troende, for andre mennesker er det like lite interessant eller relevant lesing som en telefonkatalog fra 1954.

    Men det er jo du som tror da, så det er jo helt opp til deg hvordan guden din skal være, du kan jo bare tro litt anderledes hvis det noe ikke helt passer inn... Så har han skapt disse vannskapte syke barna eller ikke, eller er dette noen som er satt ut på anbud eller budgettkutt i englerådet? Er disse stakkars lidende barna kun skapt slik for Guds forlystelse eller som en prøvelse for om foreldrene er tilstrekkelig relgiøse? Hva tror du?
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    vredensgnag skrev:
    Og hva er den gode saken? Eller for å si det med Desmond Tutu:
    "When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible and they had the land."
    I hvilken utstrekning forstår de troende at det er slik kirkens makt brukes av makthaverne også her?
    Bra, vredensgnag! Endelig et eksempel på at det nevnes mennesker med en annen kristendomsforståelse enn de ytterpunktene en del her jobber hardt for å spa frem, og der de formidles som at unntakene er regelen.

    Biskop Desmund Tutu står for en radikal kristentro, så kom gjerne med flere eksempler. Det finnes masse bra å hente dersom skylappene, om ikke fjernes, så i alle fall justeres.

    "If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

    Biskop Desmond Tutu
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det Tutu egentlig sier er jo at misjonærer og deres allierte har ødelagt kontinentet, og ranet og fordummet de innfødte. Det er et syn jeg deler. Å finansiere misjonering i Afrika burde være like straffbart som å finansiere annen terror.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gjestemedlem skrev:
    Det Tutu egentlig sier er jo at misjonærer og deres allierte har ødelagt kontinentet, og ranet og fordummet de innfødte. Det er et syn jeg deler.
    Nei, han sier ikke det. Det han sier, og det har han rett i, er at mye av misjonæringen på 1800 tallet sammenfalt med at land som England, Frankrike m. fl. anekterte landområder. Altså en geografisk imperialisme. Og misjonsorganisasjonene var ikke tydelige nok på denne sammenblandingen.

    Gjestemedlem skrev:
    Å finansiere misjonering i Afrika burde være like straffbart som å finansiere annen terror.
    Tull. Misjonsorganisasjonene har gjort en stor innsats i mange afrikanske land med å bygge opp skoler, helseinstitusjoner, infrastuktur osv.

    Da kommer du sikkert med en kommentar at de burde holdt seg til det og kuttet ut misjonæringen. Spør Desmund Tutu om det. Tror du får et svar du ikke liker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    roesok skrev:
    Nei, han sier ikke det. Det han sier, og det har han rett i, er at mye av misjonæringen på 1800 tallet sammenfalt med at land som England, Frankrike m. fl. anekterte landområder. Altså en geografisk imperialisme. Og misjonsorganisasjonene var ikke tydelige nok på denne sammenblandingen.
    Sammenfall og tilfeldigheter er neppe en god betegnelse for å si det forsiktig. Historieforfalskning er vel en bedre betegnelse. Prester og misjonærer var spydspissene for de imperialistiske styrkene. De var viktige drivkrefter for å legge under seg andre folk og deres land og en svært viktig måte å gjøre dem lydige og lojale mot deres europeiske herskere. Både Sør Amerika og Afrika ble ødelagt på denne måten, og lider av resultatene den dag i dag. Kristendom var først og fremst et viktig verktøy for å undertrykke og slavebinde lokalbefolkningen.

    Verktøyet virker like bra den dag i dag.

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Desmond Tutu har brukt denne vitsen i flere av sine taler, og da i forbindelse med utbytting av Afrika fra hvite makter som kom viftende med Bibelen.


    Bishop Tutu and conservative Congressmen join the protest

    His voice was resonant, his accent lilting, his demeanor disarmingly gentle. But his words carried a sting. "We do not want our chains comfortable," South Africa's Anglican Bishop Desmond Tutu told the House Foreign Affairs Subcommittee on Africa. "We want them removed." The black clergyman, who will travel to Oslo this week to accept the 1984 Nobel Peace Prize, assailed the U.S. policy of "constructive engagement" with South Africa as "immoral, evil and totally un-Christian." "We shall be free," he declared. "And we shall remember who helped us become free." Breaking their own rules, the subcommittee members gave Tutu a standing ovation.

    The bishop, 53, was at the center of a sudden escalation of protests in the U.S. last week directed at South Africa's government and Washington's relations with it. Tutu's tour culminated Friday morning in the Oval Office, where President Reagan defended his policy of using "quiet diplomacy" to prompt reforms of South Africa's repressive policies. At a press conference afterward, Reagan said South Africa's policies were "repugnant" and insisted that "we have made sizable progress in persuading the South African government to make changes." Tutu was not convinced. "There may have been some effects," the bishop said dryly about U.S. policy, "but none that the victims of apartheid can see." Reagan's approach, he insisted, had "worsened the situation of South African blacks."

    The main impact of Tutu's tour was the note of moral dignity it gave to the rising protests in the U.S. "When the missionaries first came to Africa," he told a celebrity-studded audience at New York's Waldorf-Astoria, "they had the Bible and we had the land. They said, 'Let us pray.' We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible and they had the land." After the laughter, Tutu switched moods. "Where is the anger?" he asked, referring to the U.S. Government. "Constructive engagement is an abomination, an unmitigated disaster."

    Read more: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,923808,00.html#ixzz0m2Gr1weo
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.abcnyheter.no/verden/100502/den-katolske-kirke-gransker-selvmord-i-danmark skrev:
    Den katolske kirke gransker selvmord i Danmark

    Den katolske kirke i Danmark undersøker nå flere tilfeller av selvmord som kan være knyttet til overgrep begått av prester.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Litt av en Hobson's Choice situasjon, gitt den katolske kirkens syns på selvmord.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barn i Afrika anklages for hekseri

    Gjestemedlem skrev:
    Den kristne kulturarven herjer kontinentet..

    Barn i Afrika anklages for hekseri, tortureres, brennmerkes og slaktes ned.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3735523.ece

    Hennes mor forsøkte å sage av henne hodet, etter at en prest anklaget henne for å være heks.
    Huff og huff, dette er et utslag av den forferdelige blandingen av overtro og religion som er så sterk i deler av Vest-Afrika. I frykt for å virke etnosentrisk så innrømmer jeg at endel av den Vest-Afrikanske troskulturen er tildels grotesk. Da tenker jeg blant annet på hvordan "gode" muslimer og kristne blander juju inn i miksen. Spesielt land som Nigeria er plaget av slikt. Ape-spising er også mer utbredt der. I de fredelige landene i Øst-Afrika ville denslags bli sett på barbari, og det er også årsaken til at de i øst ser litt ned på vest for å være "primitive". Tribalism og etnosentrisme er klart tilstede i øst, der vest blir litt uglesett. Kongo blir også plassert i bås med vest blant mange av de jeg har møtt. Folk fra andre land i regionen hevder at kongolesere spiser gorilla, noe de finner frastøtende. Ethiopere kaller faktisk de fra vest for afrikanere, noe de sjelden kaller seg selv. Jeg er kritisk til denne måten å se ting på, men kan forstå motivasjonen. Dette er et eksempel på hvorfor jeg skjønner det. Til og med LRA kan virke humane og fornuftige til sammenligning med tilsvarende ekstremister i Nigeria.

    Nei, nå må jeg gi meg før jeg selv fremstår som en etnosentrisk halvrasist. ;)
    Men fy for en historie, og den er slettes ikke ekstrem eller uvanlig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tillater meg å hente denne frem igjen.
    Vatikanet hadde tydeligvis en bestemt oppfatning av "La de små barn komme til meg, osv."

    I 1997 sendte de et brev til irske biskoper, der de instruerte disse til å la være å anmelde overgrep mot barn til politiet. Vatikanet har tidligere hevdet at de ikke hadde gitt noen instrukser omkring overgrep, men dette viser seg altså å være feil.

    http://www.nytimes.com/2011/01/19/world/europe/19vatican.html?_r=1&ref=world
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    FN og NATO bør bombe Vatikanet, så de små barna får være i fred og kan vokse opp uten å frykte de katolske prestene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn