Vatikanet frikjenner overgripere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Hvis dette er i henhold til deres tro, hvem er vi som skal fortelle dem noe annet? De kan jo bli krenket.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Dette viser kristendommens store problem. Det er ikke oss. Det er han derre jævla fyren i kjeller'n som lurer oss. Og uansett er det jo bare å be om tilgivelse etterpå....

    Herrlig!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Som en reaksjon på de siste dagers avsløringer om overgrep blant presteskapet, parrerte Vatikanet det "elegant" med et presseskriv igår. Der kunne man bl.a lese at de unnskyldte seg med at seksuelle overgrep også var vanlig i samfunnet ellers.

    og det kommer da fra de som ellers hever seg over "folk flest" sic!! :p
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Man kan undre på om det er en god ide å kastrere katolske prester som en del av deres ordinasjon. De har jo strengt tatt ingen lovlig bruk for sine anatomiske utvekster, så de er nok bare til bry og risiko for omgivelsene. Men det er vel kanskje litt vanskelig å mane frem svovel og galle hvis man mangler den oppbygde frustrasjon som denne kristendommen baserer seg på.
     

    duality

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Innlegg
    325
    Antall liker
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    hører ofte att religiøse personer sier "men religion har aldri skadet noen!", fuck det, religionen er roten til alt ondt, få bort all driten spør du meg...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    duality skrev:
    hører ofte att religiøse personer sier "men religion har aldri skadet noen!", fuck det, religionen er roten til alt ondt, få bort all driten spør du meg...
    Tenk på nicket ditt ;o)
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Kanskje på tid å bytte nevn på tråden til "Er katolisismen en trussel mot norsk kultur" ? ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Og svaret på en slik problemstilling er naturligvis nei. Slett ikke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Zomby_Woof skrev:
    Dette viser kristendommens store problem. Det er ikke oss. Det er han derre jævla fyren i kjeller'n som lurer oss. Og uansett er det jo bare å be om tilgivelse etterpå....

    Herrlig!
    Jeg er ikke sikker på om dette har med religion å gjøre? Jeg synes jeg nesten daglig treffer mennesker som har alle andre å skylde på enn seg selv. Det har vel i høyeste grad med menneskelig adferd å gjøre? Å skylde på religion er i prinsippet akkurat det samme som du det beskylder religionen for å gjøre.

    Religion er skapt av mennesker og speiler vel sannsynligvis menneskenes egenskaper. Evne til selvinnsikt og selvransakelse er muligens noe mangelvare i det store og hele.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    For all del. Poenget er at vi ikke akkurat trenger hjelp til det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Ellers tror jeg den katolske kirke sliter med et mislykket forsøk på dytte majonesen tilbake i tuben.

    For de som er født med en så syndig tilbøyelighet som homofili, vil prestegjerningen og sølibatet fremstå som et attraktivt alternativ. Noen trekkes muligens mot kirken i håp om å slippe fristelser, kanskje til og med i troen på at relgionen skal hjelpe dem å holde dette forferdelig syndige i sjakk. Og så står korguttene der og synger så vakkert....

    Det kan til og med hende at det hjelper noen ganger. Ikke alltid, men noen ganger. Men når det går galt, går det veldig galt.

    Det kunne kanskje være en idé å la homser leve? Kanskje gi dem evig liv også? La dem gifte seg med hverandre?

    Jeg tror (det er ikke vitenskap jeg bedriver nå) at man ved å undertrykke noe helt ufarlig og uproblematisk har skapt et monster. Overgrepene er, tror jeg, et direkte resultat av undertrykt seksualitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    9.696
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror (det er ikke vitenskap jeg bedriver nå) at man ved å undertrykke noe helt ufarlig og uproblematisk har skapt et monster. Overgrepene er, tror jeg, et direkte resultat av undertrykt seksualitet.
    Og maktstrukturer hvor åpenhet, takhøyde og kritikk ikke normalt har særlig grobunn.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror (det er ikke vitenskap jeg bedriver nå) at man ved å undertrykke noe helt ufarlig og uproblematisk har skapt et monster. Overgrepene er, tror jeg, et direkte resultat av undertrykt seksualitet.
    Og maktstrukturer hvor åpenhet, takhøyde og kritikk ikke normalt har særlig grobunn.
    Kanskje mest relevant i forhold til hvordan sakene håndteres i ettertid. Men, ja.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror (det er ikke vitenskap jeg bedriver nå) at man ved å undertrykke noe helt ufarlig og uproblematisk har skapt et monster. Overgrepene er, tror jeg, et direkte resultat av undertrykt seksualitet.
    Og maktstrukturer hvor åpenhet, takhøyde og kritikk ikke normalt har særlig grobunn.
    Glimrende formulert, og absolutt korrekt etter min ringe mening.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Er det noe grunnlag for å mene at seksuelle overgrep skjer hyppigere innen den katolske kirke enn utenfor?
    Eller er dette bare nok et utspring av ikketroendes hets mot religiøse?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    BT skrev:
    Er det noe grunnlag for å mene at seksuelle overgrep skjer hyppigere innen den katolske kirke enn utenfor?
    Eller er dette bare nok et utspring av ikketroendes hets mot religiøse?
    Det katolske presteskap er vel uten tvil verdens største pedofiliring.

    Det sinnsyke og systematiske overgrep mot barn som foregår her, og de milliarder av kroner som utbetales i erstatning til ofrene savner sidestykke i vår sivilisasjons historie.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    BT skrev:
    Er det noe grunnlag for å mene at seksuelle overgrep skjer hyppigere innen den katolske kirke enn utenfor?
    Eller er dette bare nok et utspring av ikketroendes hets mot religiøse?
    Ingen aning, men det er nok et ganske skjevt utvalg av den (mannlige) befolkningen som velger å i alle fall ha intensjonen om et liv i sølibat. Sikkert også et ganske autoritærttro system der det er lettere å misbruke sin stilling enn mange andre steder.

    Ren synsing, men det ville ikke overraske meg det minste om det er hyppigere innen den katolske kirke enn ellers i samfunnet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    oddgeir skrev:
    Og svaret på en slik problemstilling er naturligvis nei. Slett ikke.
    Hvorfor ikke? De er jo en direkte trussel mot hele menneskehetens eksistens med å konsekvent forby folk å forsvare seg mot HIV og andre seksuelt overførbare sykdommer.

    Aha, jeg glemte selvfølgelig det viktigste. Selv om de skufler hele menneskeheten inn i en vulkan vil de ikke være en trussel, for de er jo ikke muslimer. De er jo en trussel i sin blotte eksistens. ::)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Pedofili er ikke noe morsomt. Jeg antar at denne legningen er langt mer utbredt i den muslimske verden enn noen andre steder, men la nå det ligge. Kan man rette et angrep mot andre religioner så er jo det av det gode.

    Virkelighetsflukt er jo så populært.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Religion er kun skapt for at et fåtall skal ha makt over stor delen av folket.

    Religion fører også noe positivt med seg men det er fortsatt nye tull.


    Min gud er penger og jeg trenger mer av det :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Er det noe grunnlag for å mene at seksuelle overgrep skjer hyppigere innen den katolske kirke enn utenfor?
    Eller er dette bare nok et utspring av ikketroendes hets mot religiøse?
    Det katolske presteskap er vel uten tvil verdens største pedofiliring.

    Det sinnsyke og systematiske overgrep mot barn som foregår her, og de milliarder av kroner som utbetales i erstatning til ofrene savner sidestykke i vår sivilisasjons historie.
    Kan du dokumentere dette eller er det bare din påstand?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Smorte24 skrev:
    Religion er kun skapt for at et fåtall skal ha makt over stor delen av folket.

    Religion fører også noe positivt med seg men det er fortsatt nye tull.


    Min gud er penger og jeg trenger mer av det :)
    Hva gjør du når du har alle pengene du trenger og vel så det?

    Jeg anbefaler boken Jenny av Sigrid Undset.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Trondmeg skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Er det noe grunnlag for å mene at seksuelle overgrep skjer hyppigere innen den katolske kirke enn utenfor?
    Eller er dette bare nok et utspring av ikketroendes hets mot religiøse?
    Det katolske presteskap er vel uten tvil verdens største pedofiliring.

    Det sinnsyke og systematiske overgrep mot barn som foregår her, og de milliarder av kroner som utbetales i erstatning til ofrene savner sidestykke i vår sivilisasjons historie.
    Kan du dokumentere dette eller er det bare din påstand?
    Bare i Los Angels alene har den katolske kirke gått med på å betale $660.000.000 i erstatning til ofre for seksuelle overgrep begått av deres prester. Det er vel omtrent 3,5 millarder norske kroner.

    http://www.reuters.com/article/idUSN1426977320070715

    Du vet kanskje om noen tilsvarende saker der andre foreninger, lag, trossamfunn eller andre organisasjoner har måtte betale lignende erstatninger? Jeg har heldigvis aldri hørt om noe lignende. Men det kan jo være jeg er dårlig informert.

    Men det verste er egentlig ikke at noen prester er voldtektsmenn, men at kirken systematisk har dysset ned dette for å beskytte sine egne og sitt omdømme i stedet for å finne ut hva det er med det katolske systemet som forårsaker slike saker, og det er mange av dem. Når de istedet finner på noe sludder med at det er "demoner" og "djevler" som står bak og ikke deres egne prester, så er er enten fornektelsen total eller så er dette bare nok et system de bruker for å beskytte hverandre.

    Nå er jo selvfølgelig de aller fleste prester snille mennesker som ikke har for vane å voldta barn, og de har jo ingen skyld i dette, men det den måten de organiserer kirken og sitt presteskap på legger så alt for godt til rette for slike mennesker. Og de beskytter hverandre. Derav min sammenligning med en pedofiliring. Det er mulig at sammenligningen er litt i overkant, men det finnes i alle tilfelle grunnlag nok for et slikt syn.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Den katolske kirke er organisert som en mafiafamilie med soldater, løytnanter, capoer også videre. lag på lag med lojalitetsbånd og felles deltakelse i gufne aktiviteter. Et kjeltringforetak som eksisterer av helt andre grunner enn fromhet og gudstro. Pussig hvor tilsynelatende enkelt det er å trellbinde en milliard individer....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    65finger skrev:
    Den katolske kirke er organisert som en mafiafamilie med soldater, løytnanter, capoer også videre. lag på lag med lojalitetsbånd og felles deltakelse i gufne aktiviteter. Et kjeltringforetak som eksisterer av helt andre grunner enn fromhet og gudstro. Pussig hvor tilsynelatende enkelt det er å trellbinde en milliard individer....
    Enkelt har det vel neppe vært. Vi snakker om 1500 år med krig, trusler, tortur, økonomiske sanksjoner, infiltrasjon av lovgivende myndigheter, intriger, propaganda, fantasiløfter, kameraderi, kontroll med media og opplæringsinstitujoner, inkvisitører og eksorsieter, finansmenn og eiendomsbaroner, .... hele pakken. Det er en gigantisk langvarig operasjon som på en måte må beundres.

    Men at folk i dag frivillig melder seg inne i denne mafiaen fordi de får lese litt i en eventyrbok som barn viser bare at menneskeheten har lang lang vei igjen før de grå masser kommer ut av sin infantile religiøse verdensanskuelse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Den katolske kirke er organisert som en mafiafamilie med soldater, løytnanter, capoer også videre. lag på lag med lojalitetsbånd og felles deltakelse i gufne aktiviteter. Et kjeltringforetak som eksisterer av helt andre grunner enn fromhet og gudstro. Pussig hvor tilsynelatende enkelt det er å trellbinde en milliard individer....
    Enkelt har det vel neppe vært. Vi snakker om 1500 år med krig, trusler, tortur, økonomiske sanksjoner, infiltrasjon av lovgivende myndigheter, intriger, propaganda, fantasiløfter, kameraderi, kontroll med media og opplæringsinstitujoner, inkvisitører og eksorsieter, finansmenn og eiendomsbaroner, .... hele pakken. Det er en gigantisk langvarig operasjon som på en måte må beundres.

    Men at folk i dag frivillig melder seg inne i denne mafiaen fordi de får lese litt i en eventyrbok som barn viser bare at menneskeheten har lang lang vei igjen før de grå masser kommer ut av sin infantile religiøse verdensanskuelse.
    Det har helt klart vært en lang prosess men at en drøy milliard kjøper vrøvlet, lar seg manipulere til å finianserie kjeltringene er mystisk.

    edit: ikke mystisk, trist
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    65finger skrev:
    Det har helt klart vært en lang prosess men at en drøy milliard kjøper vrøvlet, lar seg manipulere til å finianserie kjeltringene er mystisk.

    edit: ikke mystisk, trist
    Ja det vil ta langt til å rette opp skadene, og man vil aldri kunne få helt bukt med det, det det er spredningen nå at for utbredt og de økonomiske og politiske interessene for tunge. Men det er viktig å ta det bit for bit. Det aller viktigste er kanskje å starte med barna, og vaksinere dem mot vrøvlet ved å forklare dem at noen driver å skrøner til dem for å gjøre dem lydige, redde, underdanige og medgjørlige og fremtidige inntektskilder og undersåtter. For å få til dette må vi omdefinere disse religionene fra å være et kulturfenomen til en samfunnssykdom, og behandle dem deretter.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Jobben blir jo veldig vanskelig da foreldre i det katolske miljøet holder en streng klam hånd over barna i oppveksten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    room skrev:
    Jobben blir jo veldig vanskelig da foreldre i det katolske miljøet holder en streng klam hånd over barna i oppveksten.
    Jada, de er ikke alene om det. Alle seriøse trossamfunn begynner pregingen så tidlig som mulig før den kritiske sansen er utviklet.

    Det kalles forøvrig "kulturell identitet" dette, og det er en hellig ku som man ikke får røre ved uten spetakkel fra utøverne og deres medsammensvorne.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Relgion er roten til det meste av problemene vi har, har hatt og kommer til å få. Enig at det må aktivt bekjempes.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Dere er så søte att! 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Skink_123 skrev:
    Dere er så søte att! 8)
    Litt, i alle fall.

    Etter min erfaring har foreldre i Italia tildels mindre kontroll over sine barn enn det vanlige foreldre har her hjemme. Det er bare det at de på grunn av de tette boforholdene tilbringer mye tid utenfor hjemmet, og foretar sine synder der. Det de har som vi ikke har er skikkelige middagstradisjoner der familien samles, men også den tradisjonen er nok i ferd med å pulveriseres der som her. Deres utfordringer som foreldre er omtrent de samme som her, og jeg vil anta at det samme gjelder Portugal, Spania og Frankrike. De katolske landene på andre kontinenter som i Asia og Amerika vet jeg ingenting om, men der er det kanskje andre faktorer som spiller mer inn (Mammon og lignende guder).

    Jeg kjenner forøvrig to katolske prester som har et heterofilt sexliv med voksne partnere. Hykleri?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    baluba skrev:
    Jeg kjenner forøvrig to katolske prester som har et heterofilt sexliv med voksne partnere. Hykleri?
    Av aller beste sort, skulle jeg mene.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Zomby_Woof skrev:
    baluba skrev:
    Jeg kjenner forøvrig to katolske prester som har et heterofilt sexliv med voksne partnere. Hykleri?
    Av aller beste sort, skulle jeg mene.
    Innledet de det forholdet før eller etter at de ble innsatt som prest?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Der er det litt betre i den serbisk-ortodokse kyrkja, kanskje dei andre ortodokse og. For å verta prest er du nøydd til å vera gift.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    En sånn ordning kunne redda ræva til mange katolske smågutter. Bokstavelig talt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Skink_123 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    baluba skrev:
    Jeg kjenner forøvrig to katolske prester som har et heterofilt sexliv med voksne partnere. Hykleri?
    Av aller beste sort, skulle jeg mene.
    Innledet de det forholdet før eller etter at de ble innsatt som prest?
    Klarte pokker ikke holde meg borte før sengen kaller, så jeg får svare på det. Hyklerne startet forholdene etter at de ble ordinert, ja. ::)
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    Den katolske kirke har offentlig fordømt og beklaget overgrepene som har kommet for dagen i USA, Østerrike, Irland og Tyskland. Det har pave Benedikt gjort og det gjorde Johannes Paul. Senest i denne måneden sa paven at slike overgrep er ekstra ille ettersom de er gjort mot sårbare barn og unge av prester som ofrene skulle hatt tillit til og respekt for. Flere høytstående geistlige har måttet trekke seg, fordi de har vært for unnfallende. I Irland går det mot omorganisering av bispedømmene, etter dette. At kirken betaler ut rekorderstatninger, viser at den tar på seg ansvaret og forsøker å bøte på skadene så godt den kan.

    Mange av avsløringene de siste årene har kommet som resultat av kirkens egne, interne undersøkelser av overgrep. At en eller annen prest i Vatikanet går ut og sier til journalister at han mener dette handler om demonbesettelse, får stå som hans private regning. Dette er ikke kirkens syn.

    Det kan være at det er flere overgrep i den katolske kirke enn i andre organisasjoner, det har jeg ikke sett tall på. Men vi lever i en tid der det er sterkt fokus på overgrep mot barn, de siste årene har kirken fått kastet lyset på seg. Alle historiene trenger ikke være sanne, det har en rekke sivile saker vist seg å være. Det er lov å være nøktern, også overfor vanskelige fenomen. Jeg tenger bare å nevne Bjugn som eksempel på hvor vanskelig det er å vite hva som faktisk skjedde.

    Jeg synes at overgrepene er triste og sørgelige, men er mest kristisk til måten kirken har håndtert overgriperne på. I den kristne tenkingen om nåde, skal en tilgi den som har syndet. Det har nok gitt en rasjonalitet rundt å ikke gripe stekere inn mot overgripene, og har også gitt spillerom for den unnfallenhet som har vært. Det har vært spesielt ille mot ofrene, men også respektløst mot ovegriperne.

    Hva voksne mennesker, prester eller ikke, frivillig gjør med hverandre, synes jeg ikke hører med i denne debatten. At noen katolske prester velger å bryte sølibatsløftet, gjør verken dem eller andre til pedofile overgripere. Heller ikke er det et argument verken for eller mot sølibatet, slik jeg ser det. Jeg tror at det på sikt går mot opphevelse av sølibatet i kirken, ikke for å forhindre overgrep, men fordi det vil tvinge seg frem pga den store rekruteringskrisen som kirken opplever.

    Religion og tro er svært viktig for mange mennesker. Det gir mening, sammenheng og retning på deres liv og har til alle tider bidratt til at enkeltmennesker har stekt seg ut over seg selv. Religiøse organisasjoner er satt sammen av og drives av mennesker. Siden menneskene har feil og mangler, vil religiøse organisasjoner alltid være ufullkommene. Det er vi dessverre vitne til i disse sakene som ha vært rullet opp de siste årene.
    Mvh
    Dag
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vatikanet frikjenner voldtektsprester

    dag1234 skrev:
    Den katolske kirke har offentlig fordømt og beklaget overgrepene som har kommet for dagen i USA, Østerrike, Irland og Tyskland. Det har pave Benedikt gjort og det gjorde Johannes Paul. Senest i denne måneden sa paven at slike overgrep er ekstra ille ettersom de er gjort mot sårbare barn og unge av prester som ofrene skulle hatt tillit til og respekt for. Flere høytstående geistlige har måttet trekke seg, fordi de har vært for unnfallende. I Irland går det mot omorganisering av bispedømmene, etter dette. At kirken betaler ut rekorderstatninger, viser at den tar på seg ansvaret og forsøker å bøte på skadene så godt den kan.
    Ja, de har blitt tvunget til dette etterhvert som disse sakene har fått et så stort omfang at det ikke lenger er mulig å dysse dem ned, inngå private forlik for å kjøpe seg taushet og kun skylde på enkeltmenneskers svakhet. Problemet har jo vært at det i alle år har vært en holdning at slike saker skal løses internt og at litt veiledning og omskolering av overgriperne er det som skal til.


    Mange av avsløringene de siste årene har kommet som resultat av kirkens egne, interne undersøkelser av overgrep. At en eller annen prest i Vatikanet går ut og sier til journalister at han mener dette handler om demonbesettelse, får stå som hans private regning. Dette er ikke kirkens syn.
    Det er sikkert riktig det, men dette er ikke en person som uttaler seg som privatperson. Dette er sjefseksorsisten til Vatikanet. Det nærmeste man i dag kommer lederen for inkvisisjonen og eller pavens "torpedo".


    Det kan være at det er flere overgrep i den katolske kirke enn i andre organisasjoner, det har jeg ikke sett tall på. Men vi lever i en tid der det er sterkt fokus på overgrep mot barn, de siste årene har kirken fått kastet lyset på seg. Alle historiene trenger ikke være sanne, det har en rekke sivile saker vist seg å være. Det er lov å være nøktern, også overfor vanskelige fenomen. Jeg tenger bare å nevne Bjugn som eksempel på hvor vanskelig det er å vite hva som faktisk skjedde.
    Det er sant nok. Det eksakte omfang av dette er vanskelig å fastslå, men siden alle midler til nå har vært satt inn på å dysse ned og få slike saker til å forsvinne før de når offentligheten og rettsvesenet så er det vel like rimelig å annta at omfanget er betydelig mye større enn at vi snakker om bjugnsaker.

    Jeg synes at overgrepene er triste og sørgelige, men er mest kristisk til måten kirken har håndtert overgriperne på. I den kristne tenkingen om nåde, skal en tilgi den som har syndet. Det har nok gitt en rasjonalitet rundt å ikke gripe stekere inn mot overgripene, og har også gitt spillerom for den unnfallenhet som har vært. Det har vært spesielt ille mot ofrene, men også respektløst mot ovegriperne.
    Det spiller nok en rolle, men det er vel like sannsynlig at det er kirkens omdømme og finanser som beskyttes og ikke kun de enkelte overgripere. Greit nok at de har problemer med rekruttering, men det kan da ikke være så ille at de må ta til takke med kjente overgripere for å fylle postene?


    Hva voksne mennesker, prester eller ikke, frivillig gjør med hverandre, synes jeg ikke hører med i denne debatten. At noen katolske prester velger å bryte sølibatsløftet, gjør verken dem eller andre til pedofile overgripere. Heller ikke er det et argument verken for eller mot sølibatet, slik jeg ser det. Jeg tror at det på sikt går mot opphevelse av sølibatet i kirken, ikke for å forhindre overgrep, men fordi det vil tvinge seg frem pga den store rekruteringskrisen som kirken opplever.
    Mye av problemet ligger nettopp her. Kirken har en sykelig besettelse av seksualitet og bruker uforståelig mye energi på å ville regulere og begrense dette. At voksne mennesker lever som mennesker og ikke evenukker er bare et sunnhetstegn. Og denne ordningen med sølibat for prestene kan da ikke føre noe som helst godt med seg. Hvordan kan mennesker la seksualfrusterte gubber som aldri har hatt forhold til andre mennesker få veilede disse i samling og seksualitet på en troverdig måte. De aller fleste andre kirker har jo ikke noe lignende systemer og lar da i det minste siene prester få gifte seg i det minste. Men det er jo i religionens natur å være fastlåst i gamle regler og forestillinger samme hvor meningsløse og skadelige de viser seg å være. For å endre noe som helst vil jo rokke ved den autoritet til alle dem som var før, og som tviholdt på gamle skikker og regelsett. For hvis gamle paver og prester ikke snakket på vegne av Gud, hvem snakket de for da? Og har man i det hele tatt bruk for dem som autoriteter hvis de ikke har dette å beskytte sine regler med?



    Religion og tro er svært viktig for mange mennesker. Det gir mening, sammenheng og retning på deres liv og har til alle tider bidratt til at enkeltmennesker har stekt seg ut over seg selv. Religiøse organisasjoner er satt sammen av og drives av mennesker. Siden menneskene har feil og mangler, vil religiøse organisasjoner alltid være ufullkommene. Det er vi dessverre vitne til i disse sakene som ha vært rullet opp de siste årene.
    Menneskene i de religiøse organisasjonene er jo feilbarlige som alle andre. Men disse store organisasjonene er jo direkte skadelige for mennesker i verden. Summen av det de gjør er så langt nede på den negative siden at de som helhet burde avvikles. Bedre om folk heller søkte til små ufarlige trossamfunn uten disse mastodontiske maktstrukturene bak seg. Der kunne de praktisere de religiøse bitene som gir denne meningen til dem, og verden hadde vært skånet for de konfliktskapende superorganisasjonene som f.eks. den katolske kirke. Det er jo like mye en mafiadrevet bedrift som en trosforening.

    De store kirkene og trosamfunenne hanlder om penger, makt, territorier og innflytelse. Trosbiten er bare sukkertøy for å rekruttere nye kunder og medlemmer. Ser man det i et slikt lys er det ikke så uforståelig at man betaler noe millarder kroner for å begrense skadeomfanget på varemerkert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn