Tykkelse på høytalerkabel har det noe å si?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden?
    FFB28388-CF84-4A66-B2F8-FABECA231ED5.jpeg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Er ikke intrisert i kabeldebatt :) Men

    Kabler uanset hvor i kæden de indsættes har altid en påvirkning af lyden.
    Men tykkelsen betyder ikke noget . I hvert fald ikke i de små forsøg jeg har lavet.
    Jeg har haft monteret højttaler kabel så tynde som man skulle mene bare af synet at de ikke dur til noget. Men de meget tynde kabler gav lige så meget gang i bassen som de tykke kabler . Finder gerne foto af de tynde kabler hvis du vil se dem
    Vh
     
    L

    Lassencad

    Gjest

    Læs evt denne tråd. Se indlæg 137

    Vh
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    2,5 kv.mm.er mere enn nok har jeg funnet ut . Har prøvd mye tykkere tverrsnitt også -ble for ullendt og lite oppløst .-5-6 kv.mm .tror jeg det var.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Geometrien på kabelen kan også ha noe å si. Hvordan lederne er plassert i forhold til hverandre, og med hvilken avstand. Eksempler på forskjellige oppbygninger finner man hos f.eks. Supra Ply, Nordost, Van den Hul, og tradisjonell kabel med to ledere paralellt inntil hverandre, eller fire ledere tvunnet i quad star.

    Ville prøvd en helt vanlig kabel med bra tverrsnitt hvis jeg var i tvil. Syns den Clas Ohlson selger er veldig grei.

     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tykke og korte, lever godt med det.
    Men må nesten spørre trådstarter om andre tiltak som løfter ca 100 ganger mer en det en kabel kan.
    4 til 6mm2 ølflex gjør ingen ting med lyden er min mening.
    Har prøvd mye rart uten å få noen aha opplevelse.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det sa brura, òg. Har prøvd mye rart sa, a. Men har ikke fått noen aha-opplevelse.

    Syns det er greit å kjøre ok tverrsnitt og en fornuftig kabel, uten at det trenger å koste så mye. Så trenger man liksom ikke tenke på det lenger.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hva har mest betydning da?
    Det er altid et samspil mellem kabler og udstyr.
    En kan sætte et kabel imellem forstærker og højttaler som synes rigtigt godt
    En anden kan bruge præcis det samme kabel og få et dårligt resultat.
    Så fokuserer ikke så meget på tykkelsen af dit kabel men mere om det passer sammen med resten
    Så du må ud og låne/prøve kabler når Corona er skredet ud af vores liv
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har i mange år brukt Claes Ohlson.Først kun 4mm2.Så 6mm2.En bedring ble det,men ikke voldsomt.
    Deretter bi wired etter anbefaling fra høyttaler produsent,Quad.Enda ett hakk bedre.

    Så ble noen "Western Electric" satt inn,1.5mm2? Disse fungerte enda bedre.
    Tror @Snickers-is fortalte om ett anlegg som ikke spilte ok før det ble satt inn "skytestreng".
    Mener han forklarte at hadde dette hadde noe med dempefaktor..bassrefleks..høyttalerimpedans?? eller noe i den dur
    Hørtes fornuftig ut hans forklaringen husker jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har i mange år brukt Claes Ohlson.Først kun 4mm2.Så 6mm2.En bedring ble det,men ikke voldsomt.
    Deretter bi wired etter anbefaling fra høyttaler produsent,Quad.Enda ett hakk bedre.

    Så ble noen "Western Electric" satt inn,1.5mm2? Disse fungerte enda bedre.
    Tror @Snickers-is fortalte om ett anlegg som ikke spilte ok før det ble satt inn "skytestreng".
    Mener han forklarte at hadde dette hadde noe med dempefaktor..bassrefleks..høyttalerimpedans?? eller noe i den dur
    Hørtes fornuftig ut hans forklaringen husker jeg.
    Tror @Asbjørn har sagt noe om dette også. Forstod det som at tynn kabel har "mindre kontroll" slik at bassen blir mer utflytende og oppleves som fyldigere. Mulig tverrsnittet blir for lite til å håndtere strømmen som kreves?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tror @Asbjørn har sagt noe om dette også. Forstod det som at tynn kabel har "mindre kontroll" slik at bassen blir mer utflytende og oppleves som fyldigere. Mulig tverrsnittet blir for lite til å håndtere strømmen som kreves?
    Her ble bassen mer tight på Quad S2 og varmere-fyldigere på stemmer med de tynnere "Western Electric" kablene.
    Mer "musikalsk" :)
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Kabel bias.. ugh. At folk ikke kan skjønne, men.. hva kan man forvente når folk styres av følelser, og i disse tider.. frykt
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden?
    Du har Lyngdorf med innebygd Room Perfect, denne er for at man skal droppe å tenke om kabler. Kjøp tykk nok kabel, så man vet at det kan gå nok strøm igjennom (2.5 kvmm holder til grovt 16A sikringen din 3.6KW, tommelfingerregel og holder i masse massevis), start RP fra Lyngdorfen. Så er det bare å høre musikk.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Hvis kontakt er i orden i begge ender og tverrsnittet er på 4mm², er det hode som skaper forskjeller. Mye psyke i dette ;)
    støttes 100% av meg og 100% av vitenskapen
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden? Vis vedlegget 694509
    Kanskje du ikke liker hva "room perfect" gjør med lyden? Jeg ville ikke fokusert på kabelen var jeg deg. Den er sikkert bra nok. Har samme høyttalere som deg i ene stua. Gikk fra Bladelius til Accuphase på forsterkersiden og da ble mellomtonen varmere med de samme sytrådene koblet til. Epicon 6 er tonalt veldig nøytral i mellomtonen og tilfører ingen varme i dette registeret. Forer du den med komponenter som ikke tilfører varme i mellomtoneregisteret blir lyden deretter. Sikkert riktig i manges ører, men noen setter pris på litt krydder her for å få det jeg tror du savner på mange opptak, tv lyd etc. Kjenner ikke forsterkeren din, men kan du manipulere frekvensgang etter egen smak? I så fall bør du leke med det istedenfor kabler.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Gjesp... Skal vi virkelig ta en runde til?
    Jeg kan godt forstå din bekymring :)

    De fleste tråde der omhandler kabler ender gerne i Mine kabler er bedre end dine. Dine kabler er noget billigt lort. Jeg ved bedre du aner intet. Når jeg eks i kabel tråde viser disse meget tynde kabler er der som regel ingen respons. Som om man ser og tænker det går ikke. :)

    Især dem der har givet det samme for et kable som en mindre bil kan i den grad gå i forsvarsposition
    Dem der har købt et kabel til 10kr M og er godt tilfreds er der stort set ingen forståelse for.
    Dem der bruger lys/El kabel som også er ganske tilfredse ja her er der jo en følelse af at de er nærmest sindssyge.
    Men som Hr Shy allerede har nævnt er der så meget psykologi i dette . Når vi vurderer og lytter og bestemmer os for noget har vores hjerne allerede manipuleret så meget med os at det har stor indvirkning på vores valg.
    Denne påvirkning fra vores hjerne er stort set helt ude i disse kable tråde.

    Jeg kunne godt ønske mig en kabel tråd hvor man bare gav sin erfaring fra sig med et givent kabel. Om andre så kan bruge ens erfaring er jo en helt anden sag.
    Et kabel kan jo lyde godt et sted men dårligt et andet sted uanset pris.

    Et meget dyrt kabel kan godt lyde dårligt
    Et meget billigt kabel kan godt lyde godt.

    Beklager til tråd starter at mit indlæg afviger fra det spurgte
    Vh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kabel bias.. ugh. At folk ikke kan skjønne, men.. hva kan man forvente når folk styres av følelser, og i disse tider.. frykt
    Selvsagt, musikk er følelser, for de fleste (bortser fra de som leser seg til hva som rett å föle)...frykt ikke, du kommer föle det samme når det er rett kabel på rett plass..

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.390
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden? Vis vedlegget 694509
    Det er vel nærmest håpløst å bringe dette til torgs (igjen), uten at det blir "kabeldebatt" og dermed leven.
    Likevel er åpningsinnlegget greit formulert, så trådstarter fortjener ordentlig svar.

    Jeg vet du spør BARE om tykkelse på kabler har noe å si. Det har det, men i beskjeden grad. Det er ikke det viktigste parameteret.
    Materialer, oppbygging og lengde er også ting av betydning, og det nytter derfor ikke å bare se på diameter. Hvis byggekvaliteten er god, er min erfaring at materialet - f.eks kobber /sølv og oppbygging - f. eks isolasjon er vel så viktig.
    STORE endringer gjør du ikke uansett med en kabel.
    Jeg tror du skal sove godt med Tellurium, når du først har punget ut. Den er nok bra nok. Skal du prøve noe annet kan du uansett ikke bare se på diameter. Det er ikke slik at en flat kabel gir lite kropp og 3D fordi den er flat.

    Epicon6 er svært gode høyttalere. Hvis du ønsker mer 3D og kropp må du jobbe mer med plassering i rommet. Evt revurdere om du har rett kilde og elektronikk.
    Hvis du ikke er fornøyd med lyden i anlegget ditt, synes jeg du bør flytte fokus bort fra kabler.
    Mvh
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tykke nok (4 kvadrat eller mer per leder) og kortest mulig er en god oppskrift. Hører ikke forskjell på Biltema/clas kabler eller kabler til 800 kroner metern selv, så det kan ikke ha så mye å si.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Se på ledningene som er koblet til selve elementet, det gir vel en pekepinn på hva som er tykt nok? Generelt sett jo lengre strekning jo tykkere kabel trenger du.
    1612345226667.png
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tykke nok (4 kvadrat eller mer per leder) og kortest mulig er en god oppskrift. Hører ikke forskjell på Biltema/clas kabler eller kabler til 800 kroner metern selv, så det kan ikke ha så mye å si.
    Så, for att du ikke hører forskjell så har det ikke mye å si! hvem er du?

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg er meg selv, hvem er du? :)
    Du verden, da er det to av oss, jeg er også meg selv...også når det kommer til høyttaler kabler, de kan ha en liten avgjørelse på hva som oppleves som best...

    mvh
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du verden, da er det to av oss, jeg er også meg selv...også når det kommer til høyttaler kabler, de kan ha en liten avgjørelse på hva som oppleves som best...

    mvh
    Hvorfor forteller du det til meg som har en formening om at det ikke er noen stor opplevd forskjell? Jeg får vel bruke den at jeg er ingeniør og forholder meg til målte verdier som kan bevises. Bare å slenge opp målingene av de forskjellige kablene du tydeligvis har sammenlignet med forskjell. Bordet er ditt. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var det "utvikling" du kalte det, - all svadaen som serveres av de "store" kabelprodusentene, - som kjøper kabel fra de virkelig store produsentene og "utvikler" de med pyntestrømper, ekstra bling og kvasivitenskapelige floskler.....??
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Det ender alltid med krangler i kabeltrådene, mangen år siden jeg brydde meg om dette og kanskje nye ting har dukket opp underveis, så et seriøst spørsmål fra min side, kan noen vise meg en blindest der deltakere virkelig klarer å skille kabler fra hverandre?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Var det "utvikling" du kalte det, - all svadaen som serveres av de "store" kabelprodusentene, - som kjøper kabel fra de virkelig store produsentene og "utvikler" de med pyntestrømper, ekstra bling og kvasivitenskapelige floskler.....??
    jepp, hjelper på salgs hypen..det er ikke store utviklingsfenomener man snakker om men ”the devil in the details” og det er detaljer som kan presenteres forskjellig fra ulike produsenter...om det er verdt prisen? nei! ikke alltid. blues hadde ett bra innlegg litt tidligere rundt det..

    mvh
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden? Vis vedlegget 694509
    Hva slags kabel brukte du fra før? Det kan være forskjeller i hvordan en kabel oppleves. Det kan være noe endring i tykkelse, men det meste går nok
    på oppbygning av kabelen som vil påvirke mest. Hva slags motstand de har osv. Du kan jo prøve å få lånt noe fra Audioquest, Transparent Audio eller Kimber for eksempel.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    TS snakker om at det er noe han ikke er fornøyd med, og mener det er kablene. Jeg kjenner ikke til disse kablene og hvilket tverrsnitt de har heller.

    Som påpekt av flere tidligere i tråden, så har denne forsterkeren mye krefter og Room Perfect som gjør at utstyret ikke skal veldig stor påvirkning av kabler i dette tilfellet (så frem til at kablene har nok tverssnitt og er "gode nok").

    Har selv kjørt med veldig likt utstyr som TS, og ikke lagt et fnugg merke til hverken biwiring eller å ha gått fra 2.5kvmm til 12-14kvmm (faktisk usikker på hvor tykk den siste kabelen der er). Fra hjemmemekket 2.5kvmm PA-kabel med Argon plugger, Audioquest (rocket 88, denne gjorde at høyttaleren faktisk mistet lyd i form av at termineringen bare plutselig falt av og dette var begredelige saker, Argon pluggene er MYE bedre og kvittet meg med denne enkelt kan man si), King Cable silver Code.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn