Tykkelse på høytalerkabel har det noe å si?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Grunnstoff?? ikke pröv deg..du vet bedre!!
    mvh
    Kobber er da vel et grunnstoff, ikke så mye å krangle på det vel? Atomsymbol CU, nr.29 på den periodiske tabell.
    Man har også kobber-alderen. Kobber har vært i bruk i over 5000 år etter hva som er kjent.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette med fetere lyd med tynnere kabel som Asbjørn og snicker har sagt tidligere er reelt. Det har med dempefaktor og frekvensrespons å gjøre.
    Er dette en «universalsannhet», eller må det ses i sammenheng med forsterkerens og høyttalernes egenskaper?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    En rekke innlegg er tatt bort - enten var det personangrep eller innlegg som hadde null mål og mening i denne tråden.

    Trådstarter stiller et spørsmål som bør være nokså relevant selv om det har vært diskutert mange ganger tidligere. Vi kan ikke forvente at alle har lest tidligere tråder, og ofte vil samme tema dukke opp igjen.

    De som ikke klarer å komme med "saklige" innlegg eller frastå fra personangrep blir bare sperret fra å skrive i denne tråden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Armand skrev:
    Dette med fetere lyd med tynnere kabel som Asbjørn og snicker har sagt tidligere er reelt. Det har med dempefaktor og frekvensrespons å gjøre.

    Er dette en «universalsannhet», eller må det ses i sammenheng med forsterkerens og høyttalernes egenskaper?
    For mange år siden, da NAT hadde salget av Dynaudio høyttalere i Norge, under ei Horten messe, husker så godt to digre og rådyre Dynaudio gulvhøyttalere. Som ble "foret" med de tynneste høyttalerkabler jeg noen gang har sett - tror de var hvite og het Crytsal Cable - men jaggu spilte høyttalerne som de skulle over hele frekvensområdet. Uansett hvor "naturstridig" det så ut, med disse pingle-lissene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^^^^De stakkars elektronene må jo bli mer forvirra enn en fjert i en kurvstol!
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Detter er mine betraktninger om subjektet :Er jo å be om trøbbel her da uansett , Tykkelsen må ses i relasjon til hva som går av strøm , og hvor lange strekk det er snakk om . Driver man push pull compound subwoofere så nytter det ikke med lampett ledning av erfaring . Jeg hadde mange år ledninger på 50kvadratmillimeter på noen JVC multi cell paneler runt 3 ohm . Jeg ble overrasket da jeg kjøpte In akustik 4x2,5 og den var bedre på allt, til med bassen , mulig hadde og 2x 2,5 mm2 vært nok på de
    Min erfaring var og at ikke alltid tykkelsen var av betydning , men opp byggningen . Personlig foretrekker lyden av kobber , og med begrenset antall strands i forhold til multi strands . Jeg har hatt avanserte flette kabel og twinnede med 8 og 16 ? multi strand leder ,
    Foreløbig har ingen slått den enkle 2 eller 4 pair til In akustik .Men så har jeg ikke hørt monocle og audio quest sine anaconda heller i mitt oppsett
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    6 meter Duelund vs 2 meter med Van Damme. Den tynne Duelund kabelen låter "fetere" en den tykkere Van Damme

    Det tynde kabel ændrer vel lidt Q på højttaler systemer fordi modstanden er lidt større. Eller klangbalancen på de to kabler er forskelligt. Jeg oplever det bomulds kabel som lukket opadtil. Så det opleves vel som "fetere"
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ender alltid med krangler i kabeltrådene, mangen år siden jeg brydde meg om dette og kanskje nye ting har dukket opp underveis, så et seriøst spørsmål fra min side, kan noen vise meg en blindest der deltakere virkelig klarer å skille kabler fra hverandre?
    Stereopluss hadde vel en seanse for en stund siden. Noen her fra hfs var med, men jeg husker ikke konklusjonen(e)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ...Tykkelsen må ses i relasjon til hva som går av strøm , ...
    Jeg tror ikke det er mange av oss som plages med varmgang i høyttalerledningene. Dvs strømmen og effekttapet i ledningene er i og for seg underordnet. Det som er «viktig» er seriemotstand, induktans og kapasitans i forhold til høyttalerlasten (lastimpedansen) og måten disse samvirker mht endringer i frekvensrespons (og sekundært dempingsfaktor), jf. Asbjørns eminente tråd : https://www.hifisentralen.no/forume...eller-mellom-kabler.64045/page-2#post-1387656 som Valentino linket til i innlegg #5.

    mvh
    KJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke det er mange av oss som plages med varmgang i høyttalerledningene. Dvs strømmen og effekttapet i ledningene er i og for seg underordnet. Det som er «viktig» er seriemotstand, induktans og kapasitans i forhold til høyttalerlasten (lastimpedansen) og måten disse samvirker mht endringer i frekvensrespons (og sekundært dempingsfaktor), jf. Asbjørns eminente tråd : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvilke-egenskaper-må-apparatene-ha-for-å-avsløre-forskjeller-mellom-kabler.64045/page-2#post-1387656 som Valentino linket til i innlegg #5.

    mvh
    KJ
    Erfaringene mine baserer seg ikke på varm gang i kabelen men forsjell i lyd . Annet betyr ikke noe enn at man forstår hva som sjer og hvorfor . Så vel som at den totale impedansen kan være med på å farve/ endre lyden . Jeg gjorde ett eksperiment der jeg ikke rørte kablene , men paralell loada og serie loada med en liten motstand i samme oppsett , prøv det selv så kan du komme med tilbake melding
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    Har hatt relativ tykke kabler (Supra) og relativt tynne LFD.
    Foretrakk LFD lydmessig ( kosta noe mer gjorde de óg)
    Tror ikke forskjellen ligger i tykkelsen.
    På den andre siden inne i mine høytalere, etter 20 års bruk var kablene tydelig svidde
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Erfaringene mine baserer seg ikke på varm gang i kabelen men forsjell i lyd . Annet betyr ikke noe enn at man forstår hva som sjer og hvorfor . Så vel som at den totale impedansen kan være med på å farve/ endre lyden . Jeg gjorde ett eksperiment der jeg ikke rørte kablene , men paralell loada og serie loada med en liten motstand i samme oppsett , prøv det selv så kan du komme med tilbake melding
    Har prøvd, en passende seriemotstand kan funke bra på noen høyttalere i noen situasjoner (der bassen er noe vel anemisk) og mindre bra i andre situasjoner og høyttalere (der bassen er feit nok). +/- hva som er behovet for justering av frekvensrespons rund de andre krusedullene i høyttalerimpedansen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye respons,tusentakk til dere som har engasjert dere,får lånt meg noe tykkere kabler å prøve bare for å høre så jeg får det ut av verden raskt🙂
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Det er hørbar forskjell på kabler. Men for å få det til må man gå inn for det ved å velge noe som er litt sært (og dermed dyrt). Jeg kaller det en dyr og komplisert måte å tune lyden på når man i stedet burde brukt en tonekontroll eller EQ.
    Det er for eksempel ikke ikke forskjell på vanlig 2,5mm^og 4mm^2 på lengder under 5 meter.
    Dagens test:
    Hva vil skje med lybildet på denne høyttaleren fra Revel hvis man bruker en tynnere kabel? (den tykke streken er impedansen)
    1612368229971.png
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er hørbar forskjell på kabler. Men for å få det til må man gå inn for det ved å velge noe som er litt sært (og dermed dyrt). Jeg kaller det en dyr og komplisert måte å tune lyden på når man i stedet burde brukt en tonekontroll eller EQ.
    Det er for eksempel ikke ikke forskjell på vanlig 2,5mm^og 4mm^2 på lengder under 5 meter.
    Dagens test:
    Hva vil skje med lybildet på denne høyttaleren fra Revel hvis man bruker en tynnere kabel? (den tykke streken er impedansen)
    Vis vedlegget 694637
    Betyr det at dette er en tråd man kan uttale seg om forskjeller på kabler uten å gå opp i blindtest-eksamen?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Det er hørbar forskjell på kabler. Men for å få det til må man gå inn for det ved å velge noe som er litt sært (og dermed dyrt). Jeg kaller det en dyr og komplisert måte å tune lyden på når man i stedet burde brukt en tonekontroll eller EQ.
    Det er for eksempel ikke ikke forskjell på vanlig 2,5mm^og 4mm^2 på lengder under 5 meter.
    Dagens test:
    Hva vil skje med lybildet på denne høyttaleren fra Revel hvis man bruker en tynnere kabel? (den tykke streken er impedansen)
    Vis vedlegget 694637
    + litt veiledning :
    freq-chart.jpg


    mvh
    KJ
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    Kjørte blindtest for min mp3 gen datter for 15 år siden.
    2 sett kabler i samme prisklasse ca 4000 dengang.
    Hennes reaksjon var ikke m hi-fi språk.
    Ingenting om bassdefinisjon, oppløsning i øvre del av nedre mellomtone området eller utklinging i diskanten.
    Neida: Pappa det høres ut som om musikerne har det mere gøy, var hennes dom om det ene settet..
    For meg er det noe denne hobbyen dreier seg om
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er hørbar forskjell på kabler. Men for å få det til må man gå inn for det ved å velge noe som er litt sært (og dermed dyrt). Jeg kaller det en dyr og komplisert måte å tune lyden på når man i stedet burde brukt en tonekontroll eller EQ.
    Det er for eksempel ikke ikke forskjell på vanlig 2,5mm^og 4mm^2 på lengder under 5 meter.
    Dagens test:
    Hva vil skje med lybildet på denne høyttaleren fra Revel hvis man bruker en tynnere kabel? (den tykke streken er impedansen)
    Vis vedlegget 694637
    Asbjørn Vil ikke den hoved saklig være bestemt av forsterkerens utgangs impedans ? , hva er driver her tenkte du ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg legger merke til at Armand og Asbjørn blandes noen ganger. Joda, navnet begynner på A og vi har begge en vitenskapelig tilnærming til lyd....
    I oppgaven min forutsetter jeg at forsterkeren er lik men man bytter fra en vanlig kabel til noe tynne greier. Hva skjer med lyden?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg legger merke til at Armand og Asbjørn blandes noen ganger. Joda, navnet begynner på A og vi har begge en vitenskapelig tilnærming til lyd....
    I oppgaven min forutsetter jeg at forsterkeren er lik men man bytter fra en vanlig kabel til noe tynne greier. Hva skjer med lyden?
    Sorry Armand ,,,jeg skal sjerpe meg ,
    Jo jeg tror den kan ha ganske tynne ledninger uten å ødelegge lydmessige balansen , En annen ting er dynamikken , transienter ? Men den krever nok en amp med spennings sving , dvs jeg tror den vil være mat for Carverene mine :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For mange år siden, da NAT hadde salget av Dynaudio høyttalere i Norge, under ei Horten messe, husker så godt to digre og rådyre Dynaudio gulvhøyttalere. Som ble "foret" med de tynneste høyttalerkabler jeg noen gang har sett - tror de var hvite og het Crytsal Cable - men jaggu spilte høyttalerne som de skulle over hele frekvensområdet. Uansett hvor "naturstridig" det så ut, med disse pingle-lissene.
    Disse har vært tilkoblet her i over ti år - betalte en symbolsk sum da og funker greit nok.
    Kanskje prøve noe heeeelt annet? :D

    Kabel.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Leste disse for noen år siden, - de kom ut i 2013...... veldig informativt for de som vil lære....
    Det morsomste er kanskje likevel kommentarene, når den ene selvoppnevnte audiofil-guruen etter den andre sier til professoren at "Dette forstår du ikke..."
    Guruene har selvsag forstått det......:cool:
    Sverre Holm er professor i akustikk og signalbehandling ved UiO......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn