Tykkelse på høytalerkabel har det noe å si?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Husker i min ungdom at danske High Fidelity anbefalte at man splittet pluss og minus lederne på 0,75 kvadrat lampeledning for bedre lyd, det var tider det!
    Husker det ja. Senere ble det brukt 2 pars jordkabel met tvinnende par fylt med silikon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du mener da ikke i alvor at kabeltykkelsen påvirker frekvensgang en? At det er muligt at høre forskel er en anden ting.
    Med fare for å ikke forstå ironi:
    Det er nettopp frekvensgangen som eventuelt påvirkes. Det er hørbart om endringen er stor nok. Endringen bør typisk være mer enn 0,1 dB over 1 oktav i ørets mest følsomme område.

    Fra @Asbjørn sin klassiske, rett på første innlegg om høyttalerkabler:
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Så må vel forstærker og højttalere være fejl konstrueret? For høj udgangs impedans på forstærker og ikke styr på impedansen i højttaler filteret.
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Var det ikke på 90 tallet at det ble laget en del kabel etter Skillbrei metoden (stig Are Skilbrei i audiophile) mener å huske at lampeledning var utgangspunktet (?)
    Husker du @_RoDa_ 🤔
    Må forsvare Stig Arne her.. Han brukte solid core tele/datakabel til signalkabel, og massiv installasjonskabel til høyttaler. Jeg synes det låt bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så må vel forstærker og højttalere være fejl konstrueret? For høj udgangs impedans på forstærker og ikke styr på impedansen i højttaler filteret.
    En passiv høyttaler uten impedansutjevning er m.a.o. feilkonstruert?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva betyr det at den "maskerer" lyd? Er det slik at frekvenser blir borte eller gjemmes bort under andre frekvenser, eller er det noe helt annet som menes?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hva betyr det at den "maskerer" lyd? Er det slik at frekvenser blir borte eller gjemmes bort under andre frekvenser, eller er det noe helt annet som menes?
    Detaljer blir helt tydelig borte i mellom- og øvre frekvenser...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det greieste er vel å holde seg til metervare proff-kabel. Funker det i studio så funker det nok hjemme.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Må forsvare Stig Arne her.. Han brukte solid core tele/datakabel til signalkabel, og massiv installasjonskabel til høyttaler. Jeg synes det låt bra.
    Tele/data og installasjonkabler må like forskjellig som high end audio kabler.
    En kan liksom ikke bare putte alt i en sekk som om alt måler likt.
    Selv "proff" kabler måler forskjellig.
    Så hvorfor trenger proff kabler måle forskjellig?
    Ta en kikk på data til Mogami, Belden etc.
    De leverer forskjellige signalkabler og alle har forskjellige data. Hva er vitsen om det ikke har noen praktisk betydning?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har i det store og det hele hatt alle prisklasser i hus. Belden 2497 er en helt grei kabel. Manger ikke noe og er "bedre" enn det meste.

    Belden Speaker cable.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Prøver å finne litt info om det – uten hell så langt – om eventuelt å lage en høyttalerkabel med en bunt litt tykke vikletråder beregnet på trafoer. Disse er lakkerte og derfor isolerte fra hverandre. Noen som har testet sånne kabler?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Prøver å finne litt info om det – uten hell så langt – om eventuelt å lage en høyttalerkabel med en bunt litt tykke vikletråder beregnet på trafoer. Disse er lakkerte og derfor isolerte fra hverandre. Noen som har testet sånne kabler?
    Fungerer utmerket det.
    Har brukt en variant i mange år.
    Akkurat nå er det NEXANS 4-wire som gjør jobben.
    Tror den kostet ca kr 30,-/ m.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Implisitt at det ble med leken?
    Tja. De fungerte jo. Billige var de og. Senere kom tilsvarende greier som merkevare, noen også veldig tynne, og slike hører man jo. Men da hadde jeg hoppet av kabelkarusellen. Jeg la 6 kvmm Solide Kåre i dørstokken her da vi flyttet inn for 15 år siden. De var i bruk i 4 år før de vek plassen for signalkabler. Nå i desember vek 3 av de 4 signalkablene plassen for 2,5 kvmm fra Clasern fordi dipolenes nye effektforsterkere trengte mer plass og kjøling enn det var mulig å gi dem inni H-rammene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Fungerer utmerket det.
    Har brukt en variant i mange år.
    Akkurat nå er det NEXANS 4-wire som gjør jobben.
    Tror den kostet ca kr 30,-/ m.
    Var det ikke Anticables som kom først med det? De kan runde lyden på hårdt klingende udstyr.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Morsom debatt, de samme som synes det er viktig med diskant oppe i 30KHz er gjerne også de samme som synes det er viktig med en kabel som demper 50dB over 16KHz..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var det de het ja. Anticables. Noen av dem var syltynne.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Likevel var de veeeeldig stive disse vikletrådene. Ikke lenge sida jeg kastet en diger bunt sånne.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo greit om de ikke er for lange og R-leddet i høyttalerimpedansen ikke er helt som berg-og-dalbanen i Tivoli.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje jeg bare har fått eksperimenteringsvegring og/eller er lite kjøpevillig (mine skotske gener?), men så lenge verken elektronikk eller høyttalere er eksotiske greier og de passer til hverandre, tenker jeg at en kabel ikke skal «tilføre» noe (noe den vanskelig kan siden den er en passiv komponent) eller brukes som tonekontroll. En «vanlig», godt konstruert kabel som gjør minst mulig ugagn, må vel være mer enn godt nok, og det er jo et utall kabler som oppfyller det kravet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Prøver å finne litt info om det – uten hell så langt – om eventuelt å lage en høyttalerkabel med en bunt litt tykke vikletråder beregnet på trafoer. Disse er lakkerte og derfor isolerte fra hverandre. Noen som har testet sånne kabler?
    Kanskje jeg bare har fått eksperimenteringsvegring og/eller er lite kjøpevillig (mine skotske gener?), men så lenge verken elektronikk eller høyttalere er eksotiske greier og de passer til hverandre, tenker jeg at en kabel ikke skal «tilføre» noe (noe den vanskelig kan siden den er en passiv komponent) eller brukes som tonekontroll. En «vanlig», godt konstruert kabel som gjør minst mulig ugagn, må vel være mer enn godt nok, og det er jo et utall kabler som oppfyller det kravet.
    Er ikke dårlig å skrive to motstridende innlegg i samme tråd, på samme side ... :ROFLMAO:

    Jeg mente vel egentlig med det første innlegget at jeg er nysgjerrig på hva en sånn konstruksjon gjør kontra en mer ordinær konstruksjon. Tror jeg. :rolleyes::ROFLMAO:

    (Tredje vaksinedose i dag. Føler meg uggen. Får skylde på det.)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte for 4 år siden van Damme 4mm2 av av hb52 og har siden glemt dem dvs funker utmerket. Når jeg en skjelden gang titter bak anlegget så tenker jeg, mmm kule kabler og så glemmer jeg dem igjen. 😎
    Hørtes fornuftig ut👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn