TTs tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Feil nummer...

Litt kjedelig å bli ringt opp midt i natten av en kar fra "Langtbortistan" for så å opplyse vedkommende at han har ringt feil nummer! 🙄 Etter det var det umulig å sovne igjen, så nå har jeg stått opp og har laget meg en kopp kaffe. Aldri så galt, så er det godt for noe osv.
    Fremmedlansk natteadio fra nettradio kan ha sin sjarm selv på denne tiden døgnet, mens kaffen nytes.
    Tror det blir en tidlig mmorgenrunde på meg ☺
    God morgen til dere som allerede er oppe eller på vei i seng etter nattarbeid eller annet.😉👍

Fourplay - Midnight stroll

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Gråvær, vind og regn stopper ikke meg for en liten utflukt til bruktbutikker i nærområdet. Noen LPer og MCer, samt litt annet smått ble donert i samme slengen.

Det er helt tydelig at julen er nært forestående for mange, selv om vi ikke er kommet lenger enn 12.oktober. Selv mine naboer har fått opp sine lysslynger, sirlig laget av små kinesiske barnehender, til 49,90 hos Europris 🙄 Det burde vært lovpålagt å ikke pynte for Hvermannsen FØR 1.desember! Sånn er det med den saken 🥴

Det ble noen bilder i dag også, (om dere orker)

Her går det muligens en kule varmt 🫢

IMG_1804.jpeg

Heia "Godset" (tok du'n) ☺

IMG_1805.jpeg

Ur-Walkman 😊

IMG_1808.jpeg

Mirakelmaskin for de med vondter. Anbefalt av 10 av 8 kvakksalvere 😂

IMG_1806.jpeg

"Har du sett trommesettet, dette er alt jeg har igjen..."
    "Nei det har vi ik, ikke sett" 🥁😁

IMG_1803.jpeg

En gang en anderledes høyttaler fra flatlandet 🇩🇰

IMG_1807.jpeg

Arnt Haugen og Åse holder koken på kassett 🤓

IMG_1813.jpeg

Det beste fra Bergen? 🤣🤣🤣

IMG_1815.jpeg

IMG_1814.jpeg

Tidsriktige leker er trenden

IMG_1796.jpeg

Staselig Tandberg med bruksanvisning!

IMG_1798.jpeg

Hvor mange brikker mangler her da tro? 😏

IMG_1797.jpeg

Er det forsatt noen som driver med denslags?

IMG_1809.jpeg

Om du ikke rager så høyt, så er kanskje dette musikken for deg? 🤔

IMG_1816.jpeg

VHS lever!

IMG_1817.jpeg

Mye skrot..

IMG_1810.jpeg

Ja her var det julestemning 🫢

IMG_1818.jpeg

Og dette ble med hjem

IMG_1823.jpeg
    IMG_1823.jpeg

IMG_1824.jpeg
    IMG_1825.jpeg

Noen dubletter, men de er muligens bedre enn de jeg allerede har og til prisen, "no brainer".
    Takk for en fin tur og ha en fortsatt meningsfyllt dag! 😉👍

Sist redigert:

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Et par Dantax (Scansonic) "Tube", vel og merke den store modellen, spiller faktisk overraskende bra 😉
    Pickuppen........ tok du den med deg?? Og hva var det for en??
    He he. Pickupen er en Philips 400 med "slede". Selger visste ikke hva det var og hadde derfor ingen pris på den. Da sa jeg: "Ja da er den vel gratis da?" "Ja visst" , sa blondinen ved kassen 😁

Jeg husker disse Dantaxene og de på bildet er toppmodellen. Desverre var flere av elementene defekte i opphenget, men sikkert et ok prosjekt for noen. Prisen var
    Satt ned fra kr 750,- til kr550,- siden sist jeg så dem. Bassene i bunn minnet om SEAS, men kanskje Vifa? De har et flott design som mye annet fra det flate land 😁

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.009
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    En kompis av meg hadde slike på 80 tallet og kan ikke huske at de var noe særlig å samle på :unsure:
    Ellers takk for turen A :)

mvh

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Noen fler...

Det har i løpet av de siste dagene kommet inn noen fler "kassettoppbevaringssaker" 😁, blant andre disse litt spesielle engelske "skjulerne". Jeg har sett mange varianter av bokrekker som skal skjule forskjellige ting. Selv høyttalere som ser ut som en bokrygg, men det er første gang jeg ser slike for kassetter. Så da disse dukket opp på Finn nylig, så måtte jeg jo bare ha dem. 😂Det fulgte også med noen kassetter (ikke de som er avbildet), men det var typisk julemusikk og panfløytemusikk (de ble donert i går) 😅 Det er plass til 7 stk kasetter i hver.

IMG_1831.jpeg

Det kom også en type mer "påkostet" karusellvariant med plass til 40 stk kassetter (tyve på hver side). Den har også snurremulighet, selv om det ikke fremkommer på bildet. Om det er palisanderimitasjon eller annet eksotisk treverk, har jeg ingen kunnskap om. Uansett så matcher den godt til de etterhvert så mange kassettoppbevaringsskuffene som har kommet til i Tesalongen. (Kassettene fulgte ikke med, men er satt inn til glede for fotografen) 😁

IMG_1832.jpeg

Nå blir det formiddagskos i Tesalongen med kaffe til!
    Ha en glad torsdag! 😉👍

Johnny Britt - City of lights

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.683
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av @bluesbreaker har jeg sendt forespørsel på Finn om å få kjøpt denne kassetten. Den skal selvfølgelig oppi "bokrekken" 🤣🤣🤣
    Håper ikke at den er solgt...

Vis vedlegget 1159777
    Must have, -Classic!😆
    Ikke så mye slikt i hyllene her, men har en luring på vinyl. Innkjøpt for hele kroner 10 på Imerslund Musikk en gang i forrige århundre.
    KULTUR forståss! 😄
    PXL_20251113_142528234~2.jpg

Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.591
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

Koser meg med å lese tråden din T.T. Alltid noen gode historier, gode refleksjoner og muntre kommentarer. Takk!

Måtte grave litt i bildearkivet mitt. Hadde de danske tuber. Kjøpt på bruktsalg. Pusset opp, og de låt ikke så galt. Fant en kjøper som gjerne ville overta.

IMG_0437.jpeg

Og så måtte jeg lete litt i eget arkiv etter denne:

IMG_0626.jpeg

IMG_0627.jpeg

Overtatt fra min far. Han var ansatt hos Philips i flere år. Fikk låne hjem demoanlegg. Det beste de hadde den gangen. Plata fulgte nok med. Det var vel kanskje da man ble smittet av hifibasillen?

Mvh Olav E

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

Koser meg med å lese tråden din T.T. Alltid noen gode historier, gode refleksjoner og muntre kommentarer. Takk!

Måtte grave litt i bildearkivet mitt. Hadde de danske tuber. Kjøpt på bruktsalg. Pusset opp, og de låt ikke så galt. Fant en kjøper som gjerne ville overta.

Vis vedlegget 1159811

Og så måtte jeg lete litt i eget arkiv etter denne:

Vis vedlegget 1159813
    Vis vedlegget 1159814

Overtatt fra min far. Han var ansatt hos Philips i flere år. Fikk låne hjem demoanlegg. Det beste de hadde den gangen. Plata fulgte nok med. Det var vel kanskje da man ble smittet av hifibasillen?

Mvh Olav E
    Hyggelig med tilbakemelding ang tråden min. Ikke så mye high end her, men mer hverdagslige saker
    . Artig at du hadde Dantax tidligere.
    Pappaen min jobbet noen år hos Philips på Ryen i Oslo, før han fant ut at han skulle utdanne seg til lærer/adjunkt. Han var i en årekke hovedlærer på Radio/TV linje og interessen for lyd og hifi smittet nok over på meg også. Han lånte ofte med utstyr hjem som vi (min bror og jeg) fikk prøve ut. Vi var de første i nabolaget som hadde farge tv (ca 1969-70) og jeg husker så godt at SR (Sveriges Radio) hadde prøvesendinger i farger og et testbilde i farger når det ikke var regulær sending.

IMG_1837.jpeg

Når det gjelder denne kassetten på Finn, så var den desverre solgt 😩

Ang Philips testplaten, synes jeg den var så klassisk og stilig i omslaget, at jeg har tenkt å ha den i glass og ramme i Tesalongen etterhvert.

Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.591
    Torget vurderinger
    5
    Det er de gode hverdagshistoriene dine som er gode å lese, og litt hifi, og ikke minst musikk! 😁

Fadern jobbet også på Ryen, på salg mot proffmarkedet. Antar det var sånn tidlig 60 til tidlig 70. Husker jeg var innom som guttunge og hilste på.

Mvh Olav E

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Ut på tur... 🚙

God formiddag!
    Om noen husker min lille tur med min søster til Ramme gård tidligere i høst, så spurte min søster om det var noen andre steder her på Østlandet jeg kunne tenke meg å dra til og jeg svarte et veldig kjent sted. Det er nesten flaut å si at som østlending at man ikke har vært der, men anledningen har aldri bydd seg, før enn i dag. Hverken årstiden eller temperaturen tilsier at det er høysesong å dra dit, men vi gjør det lell. Jeg skal ikke avsløre hvor før jeg kommer hjem igjen, så kan dere lure 🤔
    Det er uansett spådd knallvær☀, så det er bare å kle seg godt. Matpakke og termos skal straks pakkes. Ha en flott fredag 😉👍

Nils - Pacific coast highway

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.844
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Først og fremst vil jeg takke for alle gode forslag på hvor ferden skulle gå i dag. Her gikk virkelig HFS nærmest av hengslene i iveren på å komme opp med det beste forslaget 🤣

Vel, turen gikk rett vest, bokstavelig talt og etter å ha trosset opptil flere innkjøring forbudt skilt, kjøring mot påbudt kjøreretning, så fikk jeg parkert, men ikke her. 😁
    Fortauet var jo knapt en meter bredt 😂

IMG_1843.jpeg

Men her var det rikelig med plass, mot betaling selvfølgelig (og da er reisemålet allerede avslørt) ☺

IMG_1840.jpeg

Etter en kort spasertur i fantastisk høstvær (+2 grader C)

IMG_1842.jpeg

Ankom vi bryggen der fergen over til Oscarsborg har sitt anløp

IMG_1845.jpeg

Interiøret ombord er litt tilårskommen, men sikkert funksjonelt

IMG_1846.jpeg

Det sagnomsuste, historiske stedet som består av to øyer, Søndre og Nordre Kaholmen

IMG_1844.jpeg
    IMG_1848.jpeg

Etter å ha orientert oss litt på kartet, satte vi kursen mot flagget på toppen, men før vi kom så langt, så oppdaget vi helleristninger eller tagging på fjellet på vei opp. Ja her hadde det vært folk før! 😄

IMG_1849.jpeg

Flott utsikt sørover retning Son og Moss

IMG_1857.jpeg
    IMG_1855.jpeg

Herfra kunne det skytes

IMG_1852.jpeg
    IMG_1853.jpeg
    IMG_1856.jpeg

Sikkerhet og vakthold var etter fransk modell og standard 😂

IMG_1869.jpeg

Noen fikk smake slike en gang i tiden 🎯

IMG_1865.jpeg

Så var det tid for utendørs medbrakt lunsj i det fri og det smakte utmerket! 😊

IMG_1861.jpeg

Vi så på klokken og fant ut at vi måtte se mer av øyene

IMG_1860.jpeg

I borggården er det visst både konserter og forskjellige forestillinger i sommerhalvåret

IMG_1858.jpeg

Broen over til Nordre Kaholmen

IMG_1862.jpeg

Luftskyts, tysk selvfølgelig

IMG_1864.jpeg
    IMG_1867.jpeg

Forsvarets upansrede kjøretøy 🤣

IMG_1866.jpeg

Flott skolekaserne

IMG_1863.jpeg

Selve borgen i motsol

IMG_1850.jpeg

Flagget var forsatt oppe da vi tok fergen til fastlandet
    (glemte å ta bilde da vi var der oppe)

IMG_1870.jpeg

Vel i land kom denne fergen utover fra Oslo. Her var det nok full fest ombord og det bulgarske orkesteret allerede i full gang med sin versjon av ABBAs "Dancing Queen" 💃🪩🕺🏿
    🥴🥴🥴
    fun fact: Fergen er ca 20 m lengre e
    IMG_1871.jpeg
    IMG_1872.jpeg

Konklusjon:
    Vi var fantastisk heldige med været; strålende sol og nærmest vindstille. Oscarsborg er en veldig fin plass som absolutt anbefales å besøke, selv for de som ikke er interessert i historie. Øyene byr på fine turmuligheter uten at det blir alt for langt å gå. Fergen over tar ca 5 min. Utenfor sesong er det ingen servering åpent, men museet er åpent. Vi var ikke innom der.
    Alle to var enige om at det hadde vært en topp utflukt og nye reisemål er allerede diskutert. To be continued...

God helg til alle! 😉👍

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn