Først og fremst vil jeg takke for alle gode forslag på hvor ferden skulle gå i dag. Her gikk virkelig HFS nærmest av hengslene i iveren på å komme opp med det beste forslaget
Vel, turen gikk rett vest, bokstavelig talt og etter å ha trosset opptil flere innkjøring forbudt skilt, kjøring mot påbudt kjøreretning, så fikk jeg parkert, men ikke her.

Fortauet var jo knapt en meter bredt
Men her var det rikelig med plass, mot betaling selvfølgelig (og da er reisemålet allerede avslørt)
Etter en kort spasertur i fantastisk høstvær (+2 grader C)
Ankom vi bryggen der fergen over til Oscarsborg har sitt anløp
Interiøret ombord er litt tilårskommen, men sikkert funksjonelt
Det sagnomsuste, historiske stedet som består av to øyer, Søndre og Nordre Kaholmen
Etter å ha orientert oss litt på kartet, satte vi kursen mot flagget på toppen, men før vi kom så langt, så oppdaget vi helleristninger eller tagging på fjellet på vei opp. Ja her hadde det vært folk før!
Flott utsikt sørover retning Son og Moss
Herfra kunne det skytes
Sikkerhet og vakthold var etter fransk modell og standard
Noen fikk smake slike en gang i tiden
Så var det tid for utendørs medbrakt lunsj i det fri og det smakte utmerket!
Vi så på klokken og fant ut at vi måtte se mer av øyene
I borggården er det visst både konserter og forskjellige forestillinger i sommerhalvåret
Broen over til Nordre Kaholmen
Luftskyts, tysk selvfølgelig
Forsvarets upansrede kjøretøy
Flott skolekaserne
Selve borgen i motsol
Flagget var forsatt oppe da vi tok fergen til fastlandet
(glemte å ta bilde da vi var der oppe)
Vel i land kom denne fergen utover fra Oslo. Her var det nok full fest ombord og det bulgarske orkesteret allerede i full gang med sin versjon av ABBAs "Dancing Queen"

🪩

fun fact: Fergen er ca 20 m lengre e
Konklusjon:
Vi var fantastisk heldige med været; strålende sol og nærmest vindstille. Oscarsborg er en veldig fin plass som absolutt anbefales å besøke, selv for de som ikke er interessert i historie. Øyene byr på fine turmuligheter uten at det blir alt for langt å gå. Fergen over tar ca 5 min. Utenfor sesong er det ingen servering åpent, men museet er åpent. Vi var ikke innom der.
Alle to var enige om at det hadde vært en topp utflukt og nye reisemål er allerede diskutert. To be continued...
God helg til alle!