Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Håpe da at Trinnov utarbeider en relativt god veiledning for hva som skal til for få rommet i henhold. (y)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Skal en tur på ISE, så jeg får stikke innom og høre/se hva de har kokt sammen
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Et ganske hardcore system de skal vise dette frem på.. DBA 8x i front og 8x bake. Håper vi smågutta med 4 subber også kan dra nytte av den nye teknologien. Er også spent på å se hva Dirac får til med "ART".

    Trodde forøvrig at DBA i seg selv fikset mye når det kommer til romnoder?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke dette egentlig det samme som Dirac ART som ble lansert forrige uke?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke dette egentlig det samme som Dirac ART som ble lansert forrige uke?
    Akkurat det er noe uklart basert på denne infoen. Men jeg mistenker det bygger på samme teori, fordelen til Trinnov er at systemet vet nøyaktig avstand og posisjon i 3D på hver høyttaler. Tidligere info jeg har fått rundt dette er at alle høyttalere er involvert (ikke bare sub'ene). Fordelen er uansett at det blir langt enklere å få bra lyd uten masse manuelle tweaks og justeringer. Så dette er veldig positivt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det er noe uklart basert på denne infoen. Men jeg mistenker det bygger på samme teori, fordelen til Trinnov er at systemet vet nøyaktig avstand og posisjon i 3D på hver høyttaler. Tidligere info jeg har fått rundt dette er at alle høyttalere er involvert (ikke bare sub'ene). Fordelen er uansett at det blir langt enklere å få bra lyd uten masse manuelle tweaks og justeringer. Så dette er veldig positivt.
    Ja, enig i at 3d mikrofon gir ett langt bedre utgangspunkt, det er kanskje tilogmed nødvendig for å få det til? Jeg vet at Storm har jobbet med 3d mik en stund, og nye ART er jo ekslusivt for Storm frem til iallefall høsten, så jeg har håpet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Håper vi smågutta med 4 subbe
    Trinnov nevnte for et par år siden at dette konseptet vil gi veldig positiv effekt om man har 3 eller flere sub'er. Det var på den tiden de krevde en ekstrem prosess for kalibrering og oppsett av dette (derfor det ikke har blitt vist før nå). Jeg prøver aktivt å riste ut mer detaljer nå som det er offentlig info.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke dette egentlig det samme som Dirac ART som ble lansert forrige uke?
    Det ble vel annonsert forrige uke, ikke lansert ;)

    Hvilken variant Trinnov går ut med nå aner jeg ikke faktisk. De har mange ting under utvikling, og jeg ble litt forvirra over infoen. Det bygger på samme konsept (dette er gammel teori som er 10-15 år gammel). Prøver etter beste evne å finne ut hva som skjuler seg bak marketing blabla-tingene.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det ble vel annonsert forrige uke, ikke lansert ;)
    For å være helt presis så ble det demonstrert forrige uke i demo, det ble annonsert for lenge siden, hintene kom for flere år siden, lansering er nært forestående ifølge Storm, og vi som betatester for Stormer blitt lovd den "snart"
    Dirac sine betatestere har testet den en stund.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så langt jeg kunne tolke fra Dirac sin info så var det ikke klart når dette skulle bli tilgjengelig.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Blir spennende å høre hva det egentlig dreier seg om.

    Systemer som har justert fase/tid/nivå individuelt for hver bass for å oppnå noenlunde jevn frekvensgang utover MLP er jo ikke noe nytt, helt tilbake til Harman research. Og gamle MSO. Eller DBA. Men jeg antar de nå skal bruke både subber og høyttalere til å bidra med aktiv kansellering (motfase) av refleksjoner fra alle kanter?

    Det er vel egentlig også noe Dirac snakket om for bilstereo for mange år siden. Men har slike "hull i veggen" blitt virkelighet? Og hvor mye kapasitet tar aktiv kansellering egentlig? Og ikke glem behov for aktiv kansellering av den aktive kanselleringen... Litt er det nok? (eller som servo, som faktisk også bidrar litt med reduksjon av stående bølger o.l. men koster endel effekt) AVAA gjør/oppnår vel også noe av det samme men mine erfaringer er at det kreves MANGE slike bokser før det faktisk skaper "hull i veggen" slik reklamen antyder...

    Uansett spennende at det skjer nyutvikling, skal følge godt med :cool: Blir en Trinnov på kinoloftet etter hvert men den er i køen av litt mange dingser, men er inntil videre strålende fornøyd med lillebror ST2-PRO i stua ;)
     
    Sist redigert:

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Frister med oppgradering til Trinnov eller Storm nå.
    Var innom Duet en tur igår. :)

    Men når jeg leser hva Trinnov skriver her:
    "Trinnov explains that in order to achieve such results and aim for optimal performance, one must embrace a holistic approach where every aspect of the system design is understood and carefully considered.

    “As our acoustician friends will all agree, you need decent room acoustics to extract the maximum benefit of a technology such as the Optimizer. Similarly, our 3D Loudspeaker Remapping technology requires sensible speaker placement to perform at its best. With this new technology, things are no different. While it will deliver remarkable improvements in most cases, the result will be truly unprecedented with a proper subwoofer implementation in the first place.” "

    Da er jeg litt usikker på hvor nyttig dette kan bli i et vanlig rom hvor høyttalere og subber har begrensede plasseringsmuligheter.
    Fornøyd med Dirac DLBC, og ART ser ut til å takle dette bra.
    Samtidig skjønner jeg at Trinnov sikkert er like bra og sikkert gir like bra eller bedre resultater.

    Grensesnittet og brukervennligheten kan de nok få forbedret, men er det noen hint om at dette blir oppdatert ifra de?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir spennende å høre hva det egentlig dreier seg om.

    Systemer som har justert fase/tid/nivå individuelt for hver bass for å oppnå noenlunde jevn frekvensgang utover MLP er jo ikke noe nytt, helt tilbake til Harman research. Og gamle MSO. Eller DBA. Men jeg antar de nå skal bruke både subber og høyttalere til å bidra med aktiv kansellering (motfase) av refleksjoner fra alle kanter?

    Det er vel egentlig også noe Dirac snakket om for bilstereo for mange år siden. Men har slike "hull i veggen" blitt virkelighet? Og hvor mye kapasitet tar aktiv kansellering egentlig? Og ikke glem behov for aktiv kansellering av den aktive kanselleringen... Litt er det nok? (eller som servo, som faktisk også bidrar litt med reduksjon av stående bølger o.l. men koster endel effekt) AVAA gjør/oppnår vel også noe av det samme men mine erfaringer er at det kreves MANGE slike bokser før det faktisk skaper "hull i veggen" slik reklamen antyder...

    Uansett spennende at det skjer nyutvikling, skal følge godt med :cool: Blir en Trinnov på kinoloftet etter hvert men den er i køen av litt mange dingser, men er inntil videre strålende fornøyd med lillebror ST2-PRO i stua ;)
    Om Trinnov skulle oppgradert noe er det dokumentasjonen. Holder ikke å fortelle kunden at man bør kontakte kundeservice om man ønsker å tukle med visse innstillinger. Jeg tukler med hva faen jeg vil uten å be om velsignelse, slik som FIR ref. Skjønner ikke helt matematikken, men ser og hører hva den gjør når det kommer til tid/fase forløpet.

    Når det kommer til det nye vil jeg følge med og kanskje på sikt vurdere å "oppgradere" til multikanal basstyring. Foreløpig sitter jeg rolig i båten, da jeg føler jeg har kommet langt nok med Amethyst. Jeg er også svært skeptisk til denne vandringen mot stadig mer "unaturlig" effekteri, særlig når det kommer til musikk. Det blir en kald dag i helvete den dagen jeg uhemmet slipper EDB løs hele veien. Fysiske tilpasninger fungerer fortsatt best.

    For meg virker det som om alt for mye fokus legges i hjemmekinoopplevelsen, hvor man lett distraheres bort fra de små detaljer. Hjemmekinofilosofi fungerer ikke ubetinget for musikk! Klart markedet styrer jo hvor forskningen fokuseres, så da får ludditter som meg finne ut av visse ting på egenhånd.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov fokuserer på å selge til større prosjekter hvor profesjonelle aktører bygger og setter opp alt. Det er egentlig de siste årene de har åpnet opp for de av oss som liker å surre på egenhand - tidligere gikk ikke det.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Trinnov fokuserer på å selge til større prosjekter hvor profesjonelle aktører bygger og setter opp alt. Det er egentlig de siste årene de har åpnet opp for de av oss som liker å surre på egenhand - tidligere gikk ikke det.
    Det er vel ikke så rart eller kontroversielt om de "nye" løsningene krever et visst oppsett for å funke.
    Oppsettet er jo en del av løsningen slik jeg forstår det, hvis forsøk på "hull i veggen" teorien min stemmer :)
    Og for oss andre så funker det fint slik det er nå også..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trinnov fokuserer på å selge til større prosjekter hvor profesjonelle aktører bygger og setter opp alt. Det er egentlig de siste årene de har åpnet opp for de av oss som liker å surre på egenhand - tidligere gikk ikke det.
    Nuvel, de åpnet for bermen i 2010, så det har forholdt seg til oss som surrer nesten 2/3 av selskapets levetid til nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nuvel, de åpnet for bermen i 2010, så det har forholdt seg til oss som surrer nesten 2/3 av selskapets levetid til nå.
    Enig. Reflekterer vel litt hva tenkt firmastrategi vs faktisk salg er. Uten at jeg har noen tall virker det som Altitude har tatt over ganske kraftig for proffmarkedet selv om DMON osv sikkert også finnes mange steder. Ser det ganske tydelig på hvor oppgraderingene kommer ;-)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nuvel, de åpnet for bermen i 2010, så det har forholdt seg til oss som surrer nesten 2/3 av selskapets levetid til nå.
    Når jeg kjøpte Altitude32 fikk jeg ikke lov til å kjøpe uten at forhandler (som hadde sertifisering fra Trinnov) var med å sette opp og kalibrere (det var del av leveransen).

    September 2018: Link

    Over 4 år - føles som jeg nettopp fikk den levert......
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De regnet vel på det og fant det mer lønnsomt at kunden fikk starthjelp enn at han ringte support annenhver dag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da er det jo bare å skaffe seg 16 subs i DBA da 🤓
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare steg 1, det kommer veldig mye nytt fremover

    NB! Offisielt sier de optimalt utbytte krever minimum 3 sub'er foran og 3 bak (6 totalt) - men uoffisielt er det positiv effekt med 3 sub'er.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Var en tur innom trinnov demoen i Barcelona. Gøy å se Sony gtz380 med madvr envy, men lydmessig må jeg si at det var litt så der. Satt litt ute på siden, så det kan ha betydning, men det var ganske boomy og dronete bass til tider. Synes faktisk det var en bedre demo på forrige ISE jeg var på (2020). Tror det var procella den gangen.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Leser jo veldig gode tilbakemeldinger på ART så det blir spennende å se hvem som kommer 'seirende' ut :) Skal riktignok være ekstremt bra for at jeg skulle vurdere å bytte over til Storm.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et innlegg fra meg på FB siden til AVforum fra ISE2023.



    Trinnov har alltid vartet opp med store demoer på ISE, ISE2023 er intet unntak og kanskje de har toppet det virkelig i år.

    ISE2023 byr Trinnov sammen med Krix på intet mindre enn et 13.16.6-system, under bilder vil dere se bilde av hvilke produkter som blir brukt, kort oppsummert 3 stk Krix MX-40 som LCR, 16 stk Krix Hyperphonix 45 som surround og atmos og 16 stk Krix Cyclonix 18 subber. Av elektronikk er det Trinnov Altitude 1632 med en ekstra ekstenderboks og 4 stk Trinnov Amplitude effektforsterkere. Bilde blir levert av Sony VPL-GTZ380 via en MadVR bilde prosessor.

    Trinnov ønsket å vise hva deres prosessor kan gjøre med et ekstremt anlegg som har en Dual Bass Array, DBA, i rommet. Det vil si, et sub system der subber står symmetrisk på front og bak vegg i kinoen. Prosessoren klarer da ved bruk av alle subbene å lage en meget flat og god frekvens respons over hele lytte området, se bilde fra brosjyren. Det som skjer er at det går en trykk bølge fra front og bak, denne blir så absorbert av subbene bak, slik at man ikke får bass stående i rommet, se bildene fra illustrasjonen.

    Jeg var heldig å høre systemet flere ganger, 3 ganger første dag og 2 ganger andre dag. Første dag var ikke systemet helt godt justert, man hørte tydelig av subbene «pustet» kraftig og ikke var så kontant man skulle forvente systemet burde være… Gav en hyggelig tilbakemelding rundt dette, onsdag morgen fikk jeg høre det var justert og var med på en test runde før messen åpnet. Nå var ting på plass, bassen var tung, presis og ekstremt kontant. Overgangen mellom sub og LCR var ekstremt smoot og fin, sjelden bra. Surround opplevelsen er som vanlig ekstremt storslått på Trinnov, men denne gangen ligger bassen ennå tyngre enn tidligere i surround kanalene. Prosesseringen viser tydelig at integrasjonen blir gjort på en meget god måte. Kunne skrevet side opp og ned om rommet og skulle gjerne hatt det hjemme selv, det er rett og slett storslått.

    Tommelen opp for Trinnov og Krix som tok det fult ut på ISE2023, med en flott kino, som leverte lyd helt der oppe!!


    IMG_8826.JPEG


    IMG_9285.JPEG


    IMG_9307.JPEG


    IMG_9305.JPG


    IMG_8728.JPEG


    IMG_9324.JPEG


    IMG_9325.JPEG


    IMG_9326.JPEG


    IMG_9328.JPEG


    IMG_9475.JPG


    IMG_9474.JPG


    IMG_9258.JPEG


    IMG_8835.JPEG


    IMG_8840.JPEG


    IMG_8841.JPEG


    IMG_8842.JPEG


    IMG_8848.JPEG


    IMG_8845.JPEG


    IMG_8846.JPEG


    IMG_8855.JPEG


    IMG_8863.JPEG


    IMG_8871.JPEG


    IMG_8895.JPEG
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var heldig å høre systemet flere ganger, 3 ganger første dag og 2 ganger andre dag. Første dag var ikke systemet helt godt justert, man hørte tydelig av subbene «pustet» kraftig og ikke var så kontant man skulle forvente systemet burde være…
    Hørte fra Trinnov om dag 1, og de nevnte at noen hadde rebootet Altitude (som stod tilgjengelig for publikum) og den havnet på "feil" preset ved oppstart (ref standard preset i henhold til oppstart). Så det var nok mer enn bare finjusteringer som var galt første dag. Godt å høre at ting satt på dag 2 da :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    16x Sub 1 i DBA i stua? 😎
    Demonstrert løsning krever minimum 6x sub (3 foran og 3 bak), men etter diskusjon med Trinnov i går så vil dette kravet bli 2 foran og 2 bak (4 totalt) som minimum relativt snart. De nevnte også at dette bare vare starten og det ville komme mange forbedringer og endringer fremover for å få dette effektivt i normale rom.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Demonstrert løsning krever minimum 6x sub (3 foran og 3 bak), men etter diskusjon med Trinnov i går så vil dette kravet bli 2 foran og 2 bak (4 totalt) som minimum relativt snart. De nevnte også at dette bare vare starten og det ville komme mange forbedringer og endringer fremover for å få dette effektivt i normale rom.
    Der står jo 4 subber her nå, med totalt 24 drivere i 8 tommers størrelse.
    Planen videre i forrige mnd var først å supplere med to subber på flankene under SL/SR. Etterhvert To ny subber bak, for så å stacke Sub1 i front. Vi får se!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.133
    Torget vurderinger
    0
    Man kan stacke sub i tårn i front på en slik måte at effekten blir bedre enn med subber bak/på siden i rommet........det er både billigere og heftigere (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Demonstrert løsning krever minimum 6x sub (3 foran og 3 bak), men etter diskusjon med Trinnov i går så vil dette kravet bli 2 foran og 2 bak (4 totalt) som minimum relativt snart. De nevnte også at dette bare vare starten og det ville komme mange forbedringer og endringer fremover for å få dette effektivt i normale rom.
    Hvordan vil det da evt. bli med plassering av disse?
    Blir det mer "låst" eller enklere for å få utnyttet dette? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil det da evt. bli med plassering av disse?
    Blir det mer "låst" eller enklere for å få utnyttet dette? :)
    Så langt jeg har skjønt blir man guidet på plassering, men ikke låst.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Oppgi navn og e-post for å se (Trinnov har aldri vært kjent for å dele navn og e-post med noen). En dummet ned presentasjon for å få noe veldig kompleks forståelig for oss dødelige, samt noen refleksjoner om veien videre (samt også litt info om forskjell mellom Trinnov og Dirac sin fremgangsmåte rundt dette).

    Det er litt tekniske utfordringer under presentasjonen, men vær tålmodig :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn