Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Rolig i denne tråden om dagen, skal ikke lage så mye støy jeg i så fall. Men dette er kanskje plassen å stille spørsmål om bruk/config hvis det skulle dukke opp noen? Har siklet etter Trinnov i noen år, og har endelig fått tak i en boks jeg kan bruke i oppsettet mitt. Trinnov Magnitude som var ute for salg for litt siden :cool:

    Magnitude.JPG


    Venter på preamp i posten nå, og så må jeg lodde om noen kabler før jeg kobler den opp. Denne boksen og preampen vil erstatte en Ground Sound DCN28.

    Den har 16 in og 16 ut (hvis jeg husker rett). Men vil bli brukt i ett 4-veis stereo oppsett med horn og SLOB, så vil bruke bare 2 in og 8 ut til å begynne med. Fordelen nå, i forhold til hva jeg har brukt, er mulighet til å integrere subber hvis/når jeg får lyst, i tillegg til det åpenbare med optimizeren da. Forventningene er store 😇
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Valgte å gå for å deaktivere auto-standby funksjonaliteten i Amplitude8M. Den er helt håpløs (spesielt om alle kanaler benyttet er i taket) - faktisk genialt at den kan deaktiveres. Jeg slår uansett av forsterker via 12V trigger.

    IMG_1311.jpg
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Valgte å gå for å deaktivere auto-standby funksjonaliteten i Amplitude8M. Den er helt håpløs (spesielt om alle kanaler benyttet er i taket) - faktisk genialt at den kan deaktiveres. Jeg slår uansett av forsterker via 12V trigger.

    Vis vedlegget 862055
    Aktiveres den ikke automatisk ved inputsignal om den har gått i standby?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Aktiveres den ikke automatisk ved inputsignal om den har gått i standby?
    Jo, men sitter man å ser på f.eks et debattprogram så kommer veldig lite info til takhøyttalere. Da går forsterker i standby, og man får et lite pop (ikke høyt) når den aktiveres igjen. For meg ble dette veldig irriterende.

    Jeg vil si at hovedproblemet er at den går i standby for raskt (dette er så langt jeg har funnet ut ikke konfigurerbart).
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Heldigvis ikke et problem med ATI'ene mine. Null lyd ved aktivering ut av standby :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser du debattprogram mixet i atmos🤓
    Selvsagt, alt på TV med 2 kanaler kjøres gjennom Dolby Surround Upmix (DSU, som følger Atmos layout). Ikke sett noe til debattprogrammmer mixet i native Atmos - men det kommer nok :)

    Edit:
    Faktisk etter å ha vært innom veldig mange TV produksjoner opp gjennom tidene (som fotograf); så har de faktisk ekstremt mange mikrofoner i studio som enkelt kunne gitt Atmos native mix.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Heldigvis ikke et problem med ATI'ene mine. Null lyd ved aktivering ut av standby
    Lyden som kommer er veldig minimal, kona legger ikke merke til den - men jeg legger merke til den.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg vet godt hvordan det er A irritere seg over noe sAnt, sA jeg er glad pA dine vegne for at du har funnet en lOsning 🤩
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Litt skuffa over at det ikke var mer gøy i kommende oppdatering, i alle fall om det tar like lang tid til neste oppdatering.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De påpekte vel at neste versjon ville være en full merge fra utviklings-branch - dette var en mindre oppdatering.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er glad for at de ikke pusher buggy software, men ett Ar (?) fra forrige release til det som ble med pA denne releasen.. Man kan jo hApe de egentlig hadde tenkt A release mer men at de innsA at de mAtte gi ut "noe" i pAvente av den ekte releasen fordi det tok lengre tid enn ventet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hovedfokus til Trinnov (de jobber ikke bare med produkter for privat marked som Altitude) har vært å bytte ut komponenter som ikke kan fås tak i lengre (eksempel er HDMI-kort og DAC-board). Det er tidkrevende å designe nye kort, skrive nye drivere og kvalitetssikre.

    En klar antydning om hva som kommer er resampling, dette kreves for Audio over IP også.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Da er 4,.2.16.11 ute. Om jeg har fortstååt det rett nå mulig å kompensere for forsinkelsen i skjermen??
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    @erk »hvor både target og litt "multiband" kompresjon justeres avhengig av lydnivå i MLP og kombineres med resultater fra en hørselstest»
    Hørselstesten min underbygger hvorfor target med fall i diskanten fir blir ullent. Desverre er det normale alderstapet ved 10k ikke 3-5 db , men 30-50db. Umulig å korrigere slikt tror jeg, uten å brenne sv diskanten…
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er 4,.2.16.11 ute. Om jeg har fortstååt det rett nå mulig å kompensere for forsinkelsen i skjermen??
    Tror dette krever siste generasjon HDMI kort. Men ja, dette stemmer - HDMI kortet får tilbakemelidng fra skjerm rundt prosesseringstid og tar høyde for dette når den skal matche lyd og bilde automatisk (gitt at skjerm/projector faktisk gir denne infoen via HDMI, ikke alle enheter gjør dette).

    Jeg har faktisk aldri sett behovet for dette - jeg setter opp delay til å matche prosessering i skjerm (finnes på reviews av skjerm) og da fungerer alt ypperlig alltid (variasjon på et par millisekund mellon 1080p og 2160p har ingen praktisk betydning).
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Tror dette krever siste generasjon HDMI kort. Men ja, dette stemmer - HDMI kortet får tilbakemelidng fra skjerm rundt prosesseringstid og tar høyde for dette når den skal matche lyd og bilde automatisk (gitt at skjerm/projector faktisk gir denne infoen via HDMI, ikke alle enheter gjør dette).

    Jeg har faktisk aldri sett behovet for dette - jeg setter opp delay til å matche prosessering i skjerm (finnes på reviews av skjerm) og da fungerer alt ypperlig alltid (variasjon på et par millisekund mellon 1080p og 2160p har ingen praktisk betydning).
    Jeg sliter med at lyden er litt forsinket. Det virker som Kii-ene´s forsinkelse på ca. 95 ms er litt for mye for Altitiude. Jeg skulle gjerne ha fikset dette, men vet ikke hvordan. Tenkte å legge inn en frame delay-komponent, men de er dyre.

    Screenshot 2022-11-04 at 13.30.27.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ta kontakt med Trinnov support for forslag (om du ikke allerede har gjort dette).
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Somlet meg til å begynne oppdatering av altitude 16 i dag. Er det vanlig at det tar veldig lang tid? Har stått snart en time
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til at Antoine ikke offisielt jobber med direkte support lengre, har ikke gjort på ganske lenge heller. Viser bare hvor dedikert disse folka er.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke oppdatering er det snakk om, Noe for min Amethyst ( husker ikke sisste oppdatering, men virker ikke så lenge siden , da fikk jeg IIR frekvensgrenser, og mulighet for ulike targetkurver for hver preset,,)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Vil Roon (med Tidal eller Qobuz) støtte Atmos-materiale gjennom Altitude?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon støtter ikke Atmos, men jeg vet at t.o.m. Trinnov har feature request på Atmos-støtte i Roon :)

     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Roon støtter ikke Atmos, men jeg vet at t.o.m. Trinnov har feature request på Atmos-støtte i Roon :)

    Sikkert dumt spm det dette er en request men finnes det noe ATMOS materiale som kan streames? Altså musikk mener jeg? Kjenner til 2L osv men det har jeg på BD.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert dumt spm men finnes det noe ATMOS materiale som kan streames? Altså musikk mener jeg?
    Ikke dumt spørsmål, om du bruker Apple TV 4K med Tidal app så får du Atmos (for materiale som har Atmos); mener at også Tidal app'en på PC også støtter Atmos (over HDMI).
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dumt spørsmål, om du bruker Apple TV 4K med Tidal app så får du Atmos (for materiale som har Atmos); mener at også Tidal app'en på PC også støtter Atmos (over HDMI).
    På Apple TV 4K har Apple Music masse musikk i Atmos, mye er mikser som kun kan streames eller kun finnes i dyre bokser.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joda, Apple har også (har ikke Apple Music selv, siden det ikke støttes av Roon). Utfordringen så langt for streaming og Atmos er at det er Dolby Digital+ Atmos, dvs lossy codec. Atmos på Dolby Digital+ høres bra ut det, men er ikke som TrueHD basert Atmos selvsagt :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Joda, Apple har også (har ikke Apple Music selv, siden det ikke støttes av Roon). Utfordringen så langt for streaming og Atmos er at det er Dolby Digital+ Atmos, dvs lossy codec. Atmos på Dolby Digital+ høres bra ut det, men er ikke som TrueHD basert Atmos selvsagt :)
    Naturligvis er TrueHD basert Atmos bedre, det hører jeg også selv på mitt oppsett. Men utvalget på BD er magert, spesielt dersom en ikke vil kjøpe en mega dyr boks med LP'er og annet tullball. Jeg er veldig glad i musikk i Atmos og da trumfer antall kanaler kvaliteten for meg, spesielt når mye gode mikser kun kan høres på den måten.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Jeg har testet Apple Music og ATV, men jeg er allergisk mot å ha på tv-en for å høre musikk. Det tar oppmerksomheten bort fra musikken, synes jeg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet Apple Music og ATV, men jeg er allergisk mot å ha på tv-en for å høre musikk. Det tar oppmerksomheten bort fra musikken, synes jeg.
    Kan jeg anbefale Zyrtec? Mulignes det hjelper 😇
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forventer at AoIP, nytt bassmangement og ikke minst oppdatert dolby dekoder dukker opp i 2023. Forhåpentligvis Q1 :)

    Jeg forventer at nytt bassmanagment faktisk er spatial room correction - men det blir bare spekulasjoner :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en ting til, resampling for PCM, blir nesten et krav for AoIP. Resampling som ble introdusert nå nettopp er for å støtte opp om AoIP, så alt henger sammen :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn