Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Høyre kanal ca. 5 dB ned fra 75 Hz og opp-sagaen:

    Høyre kanal er ned fra 75 Hz også ved bruk at analog-in på Kii. Holder jeg Altituden utenfor loopen, nederste bildet, er det ikke sånn. Den enkle konklusjonen er at problemet ligger i Altitude/mik. Men den kan også ligge i XLR-inngangen/firmware på Kii-ene. Det jeg trenger for konkludere, er en overgang fra USB til XLR AES. Fant ingen på nett, kun et par bokser til 400-500 Euro.

    Vis vedlegget 843920 Vis vedlegget 843921
    Hva skjer om du bytter om på kanalene , følger avviket kanalen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Siste mye funksjonalitet fra Trinnov funker bra her. Dvs ulik Energy resolution over og under 200 hz.
    Den har jeg savnet, inntil nå

    1B778CFB-22A5-4519-856A-D26DF4363459.png

    A26E5FC9-393A-4467-8206-5D638B44A084.png

    9E40EDC9-5787-40B4-BA86-362ACA59E3D7.png

    1/24 dels plotting for å vise detaljer.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Hmm, spør av nysgjerrighet , er det virkelig noe poeng å pepre er lite lytterom med så mange høyttalere? For musikk altså. Film har sikkert større behov for morsomme effekter . Men på alle konserter jeg har vært er bandet foran på scenen og der kommer lyden fra også.
    Det for først og fremst for film.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Jeg synes det er verdt bryet, 5.x.4 eller 7.x.4 vil jo være en god plan, alternativt 7.x.4 eller 7.x.6
    5.x.4 er relativt greit, med 7.x.4 sliter jeg med venstre side. Venstre sidehøyttaler blir 2,5 m lengre til siden en høyre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    5.x.4 er relativt greit, med 7.x.4 sliter jeg med venstre side. Venstre sidehøyttaler blir 2,5 m lengre til siden en høyre.
    Her må du tilpasse rommet til anlegget, ikke motsatt 😇
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Vedlegg

    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Han John Hunter sier jo at man ikke skal dele på 80. At Dolby mener at man skal kjøre full range. Om man da kjører high level å lfe, kjører man rk å setter forsinkelse som vanlig for det? Skryter jo så av det 3D oppsettet, og da særlig med sub å high level på senteret. Frister litt å kjøpe slikr kabler og prøve. Samtidig å ha subb/er bak å, å ikke bare flere stk foran.
    Det skjer ingenting magisk ved bruk av high level, og det er på generelt grunnlag ingen god idé å ikke rulle av høyttalerne så lenge suben er laget for å spille litt opp i frekvens. Det er ingen andre enn Rel som kommer med disse anbefalingene. Det er markedsføring.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Mj acoustics skryter og av å ha high level på senter hvertfall. Er vel noe britene liker det da kanskje? Om Dolby mener at alle høyt skal være full range, hvorfor da ikke kjøre det slik som han Rel karen sier da?

    Og for å få litt mere bass følelse i kroppen, så lurte en kompis på å sette en sub på gulvet bak hver rygg på sofaen. Han er fornøyd med slik det er, men lurte på om det kunne hjelpe å få enda mere følelse i kroppen når ting blei skutt med, eller eksploderte osv.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Mj acoustics skryter og av å ha high level på senter hvertfall. Er vel noe britene liker det da kanskje? Om Dolby mener at alle høyt skal være full range, hvorfor da ikke kjøre det slik som han Rel karen sier da?

    Og for å få litt mere bass følelse i kroppen, så lurte en kompis på å sette en sub på gulvet bak hver rygg på sofaen. Han er fornøyd med slik det er, men lurte på om det kunne hjelpe å få enda mere følelse i kroppen når ting blei skutt med, eller eksploderte osv.
    Vet ikke helt hva du mener med high level på center. Hvis du er hekta på REL for all del full range på alle høyttalere og la subbene komplementere men det blir dårlig med plass oppunder taket hvis det skal gjøres skikkelig:)
    For min del har jeg 4 subber på kinoen, hvor frontene (LRC + høyde) deles mot frontsubbene og bakkanalene (og høyde bak) deles mot subbene bak.
    Synes det funker fint.

    Du må sikkert bare eksperimentere litt selv framfor å la teoriene ta overhånd ;-)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Jeg tror det er en god idé å la hovedhøyttalerne få slippe de 20-30 Hz fra det dem er oppgitt til. Det gir litt lettere arbeidsvilkår for forsterkeren også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, spør av nysgjerrighet , er det virkelig noe poeng å pepre er lite lytterom med så mange høyttalere? For musikk altså. Film har sikkert større behov for morsomme effekter . Men på alle konserter jeg har vært er bandet foran på scenen og der kommer lyden fra også.
    Kan aldri bli for mange høyttalere - er vel kun fysisk plass som setter begrensninger. Ingen krav om at rommet må være gigantisk for å få fordeler med mange høyttalere. Har selv 40 kvadrats rom hvor jeg har satt opp systemet på et 5x4 meter område - kjører 9.4.9 (9.4.8 for Atmos) - dette kunne fint ha vært 13.8.12.

    Til flere man bruker til mer nøyaktig posisjon på lydobjekter i Atmos og DTS:X (tilsvarende høyere oppløsning på skjermen). Naturligvis med hardkodet 7.1.4 eller 7.1.2 hjelper ikke dette spesielt mye på Atmos - hjelper til en viss grad på DTS:X siden DTS:X støtter Neural:X oppmiksing til alt man har av oppkoblede kanaler.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Kan aldri bli for mange høyttalere - er vel kun fysisk plass som setter begrensninger. Ingen krav om at rommet må være gigantisk for å få fordeler med mange høyttalere. Har selv 40 kvadrats rom hvor jeg har satt opp systemet på et 5x4 meter område - kjører 9.4.9 (9.4.8 for Atmos) - dette kunne fint ha vært 13.8.12
    Så jeg må kjøpe 4 nye subber som jeg siden selger til deg?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Vet ikke helt hva du mener med high level på cente.

    Kobler de ikke bare opp som vanlig, pluss at de kobler en sub med high level inngangen. Han Spare change sier han aldri hadde trudd det var så mye bass i senteren vel, en stund siden jeg så disse videoene nå, men mener han sa det var overraskende mye, å hørte ting han ikke hadde hørt før.
    Har ikke Rel, men frister litt å prøve kanskje, men dyrt for å sjekke det ut ja. Men trenger jo ikke den dyreste subben, bare den har high level kontakt. Subber på surround å atmos har man nesten ikke plass til, eller, aldri subber på atmos da.
    Sett en video av en annen brite å, perfect system eller noe slikt, som å syns det var bra med subber på front, senter å surround, hmmmmm
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge man ikke sitter i en stor hall er det erfaringsmessig alltid best å bruke alle sub'ene for crossover. Rommet skal være rimelig gigantisk for at man skal benytte sub'er idividuelt med crossover mot hver enkelt høyttaler. Fordelen med å la mange (les: alle) sub'er jobbe sammen er uvurderlig i 99% av alle rom. Crossover må ikke være 80Hz - bruk det som måler best mot hver høyttaler - men bruk samme crossover på hvert par av høyttalere (det blir rimelig "kreativt" om man bruker 60Hz på venstre front og 80Hz på høyre front.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Vet ikke helt hva du mener med high level på cente.

    Kobler de ikke bare opp som vanlig, pluss at de kobler en sub med high level inngangen. Han Spare change sier han aldri hadde trudd det var så mye bass i senteren vel, en stund siden jeg så disse videoene nå, men mener han sa det var overraskende mye, å hørte ting han ikke hadde hørt før.
    Har ikke Rel, men frister litt å prøve kanskje, men dyrt for å sjekke det ut ja. Men trenger jo ikke den dyreste subben, bare den har high level kontakt. Subber på surround å atmos har man nesten ikke plass til, eller, aldri subber på atmos da.
    Sett en video av en annen brite å, perfect system eller noe slikt, som å syns det var bra med subber på front, senter å surround, hmmmmm
    Jeg er uansett litt usikker på hva dette har med Trinnov å gjøre. Men ja jeg er enig i at det er mye å hente på å ha store høyttalere rund baut. Alt for mange har pinglehøyttalere som surrounds.
    Men jeg ville likevel delt dem aktivt, fra et linjesignal. Og der gjør Trinnov en formidabel jobb, med en mye bedre integrering enn du får med "high level" (som vel i bunn og grunn tilsvarer "natural rolloff" i Lyngdorf-terminologi) siden det rett og slett er en umulig oppgave å matche fase over et stort frekvensområde når høyttalerne står på forskjellige steder i rommet. REL selger på gamle hifi-nevroser om at signalet skal være ubesudlet til høyttalerne....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Jeg er uansett litt usikker på hva dette har med Trinnov å gjøre. Men ja jeg er enig i at det er mye å hente på å ha store høyttalere rund baut. Alt for mange har pinglehøyttalere som surrounds.
    Men jeg ville likevel delt dem aktivt, fra et linjesignal. Og der gjør Trinnov en formidabel jobb, med en mye bedre integrering enn du får med "high level" (som vel i bunn og grunn tilsvarer "natural rolloff" i Lyngdorf-terminologi) siden det rett og slett er en umulig oppgave å matche fase over et stort frekvensområde når høyttalerne står på forskjellige steder i rommet. REL selger på gamle hifi-nevroser om at signalet skal være ubesudlet til høyttalerne....
    Det var vel jeg som startet debatten med å spørre om det var verdt bryet å gå Atmos. Det har rett, det har ikke direkte med Trinnov å gjøre.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Det var vel jeg som startet debatten med å spørre om det var verdt bryet å gå Atmos. Det har rett, det har ikke direkte med Trinnov å gjøre.
    Ok :) kortsvaret mitt der er uansett at ja det er verd bryet selv i et lite rom. Selv har jeg valgt et Auro3D oppsett som jeg synes er mer hensiktsmessig til musikk og helt greit til film også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville fokusert på Atmos. Auro3D er et tilnærmet dødt format. Jeg skaper VOG (for Auro3D) ved hjelp av Ltm og Rtm (fungerer utmerket for ego-plassen). DTS:X er kanskje det teknisk beste formatet - men de har allerede tapt kampen mot Atmos.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Auro3D er et tilnærmet dødt format.
    Jo men det låter bra med litt bedre dimensjonerte høyttalere rett over hver front og side likevel framfor noe flimsy greier i taket, som er typisk Atmos implementasjon selv om det ikke trenger å være det. Bare min mening selvsagt ;) Har aldri brydd meg med VOG, ser ikke poenget på musikk.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Den nærmeste noe ville idéen er en automatisk nedfellbar høyttaler...

    Men først denne..
    Snuste litt på disse selv, men endte med et annet merke. Hvis du ender med å gå for Perlisten er jeg veldig nysgjerrig på å høre hva du synes.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hmm, spør av nysgjerrighet , er det virkelig noe poeng å pepre er lite lytterom med så mange høyttalere? For musikk altså. Film har sikkert større behov for morsomme effekter . Men på alle konserter jeg har vært er bandet foran på scenen og der kommer lyden fra også.
    For de som eksempelvis får glede av å sitte midt blandt utøvere og kor i Nidarosdomen er det den beste måten å gjenskape illusjonen, om en ikke har mulighet til å reise dit når opptaket gjøres. Om det er Magnificat, Lux, eller andre fra 2L,s repertoar, eller andre artister mixet i flere kanaler. Og da er det bare å begynne å henge opp kanaler, for det er absolutt noe helt annet enn mange tror.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har man plass og penger er det jo bare å henge opp full range høyttalere i taket, trenger ikke være noen donald duck høyttalere :)

    Fungerer overraskende bra med Piega AP 1.2 i taket, kjører crossover til nærmeste gulvhøyttaler (120Hz) og så videre til nærmeste sub (80Hz). Atmos høyttalere går ned til ~50Hz, så kunne nok også kjørt crossover direkte mot sub'er på 80Hz. Har gått litt frem og tilbake her og fortsatt ikke helt sikker på hvilken variant jeg foretrekker.

    Skjermbilde 2022-08-26 kl. 10.48.19.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Erk. Spurte her, for det virker som det er folk som kan litt her, å har prøvd litt ting. Å er en meget aktiv tråd i forhold til mange andre, så tok sjansen å spørre her. Skyt meg om det er helt på jordet 😀. Å god helg(om noen timer)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    For en som ikke separat amp, ei heller plass til det, så må det bli noe sånt som denne. Den er 16 cm dyp, og selv med vinklede kontakter blir det at den bygger ned ca. 20 cm. Jeg synes det er maks med 240 cm takhøyde. Jeg har Beolab 17 som bakhøyttalere, og ett sett liggende. De er utgått så det blir nok å plukke opp et par brukt. Da kan jeg gå 5.x.4 ganske greit.

    Ellers blir det å snu om i racket, kjøpe en Amplitude for passive atmos-høyttalere, kaste ut TWe-boksen (den skal ut uansett) og henge AppleTV og Shield på baksiden av tv-en.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Erk. Spurte her, for det virker som det er folk som kan litt her, å har prøvd litt ting. Å er en meget aktiv tråd i forhold til mange andre, så tok sjansen å spørre her. Skyt meg om det er helt på jordet 😀. Å god helg(om noen timer)
    No prob, og jeg svarte så godt jeg kunne :) God helg tilbake!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Har man plass og penger er det jo bare å henge opp full range høyttalere i taket, trenger ikke være noen donald duck høyttalere :)

    Fungerer overraskende bra med Piega AP 1.2 i taket, kjører crossover til nærmeste gulvhøyttaler (120Hz) og så videre til nærmeste sub (80Hz). Atmos høyttalere går ned til ~50Hz, så kunne nok også kjørt crossover direkte mot sub'er på 80Hz. Har gått litt frem og tilbake her og fortsatt ikke helt sikker på hvilken variant jeg foretrekker.

    Vis vedlegget 844089
    Hmm det var en spennende vri!
    Altitude har tydeligvis noen muligheter jeg ikke var klar over... hvordan får du til dette?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hmm det var en spennende vri!
    Altitude har tydeligvis noen muligheter jeg ikke var klar over... hvordan får du til dette?
    Ligger innebygd i bass management (kan også gjøres på andre måter):

    Skjermbilde 2022-08-26 kl. 16.24.16.png


    Skjermbilde 2022-08-26 kl. 16.25.20.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Fantastisk kult! Og enda en grunn til å velge Trinnov på kinoen også! Har Lyngdorf nå men har jo aktiv deling av frontene foreløpig med 8-kanals minidsp. Tenkte på DEQX som et bedre alternativ men da bør jeg nok investere i en A32 istedet…
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Prøvde for moro skyld en ny setting med ukorrigert westminster uten sub (i tradisjonell audiofil ånd) vs med romkorreksjon og 4x18 subber delt ved 60hz hvor jeg kan flippe frem og tilbake med fjernkontroll. Burde vært obligatorisk kurs for DSP- og sub-skeptikere 🥸
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn