Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Jo, det er en mulighet. Skulle da tro at høyre kanal lå høyrere siden det er vegg på den siden. Kii-ene har en cancelling-funksjon for å redusere refleksjoner. Jeg tror det er denne som fungerer i overkant slik at responsen på høyre side blir lavere. Satser min 5-er på det. Kii har respondert allerede, da har jeg vært gjennom sjekklisten og gjort ny måling. Same, same. Blir interssant å høre hva Kii sier nå.
    La høyttalerne bytte plass.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende nok med siste kalibrering jeg så måtte jeg invertere den ene subben (tror aldri det har skjedd før) - merket at noe var feil med de lave frekvensene og ved å kjøre solo på front-sub'er og bakre sub'er i par så konkluderte jeg med at noe var feil med front. Front ble fikset uansett hvilken jeg inverterte, men summen av alle 4 ble bedre når jeg gjorde det på S2.

    Skjermbilde 2022-08-09 kl. 23.25.24.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er gjort!
    Har du resatt høyttaleren og kjørt en power cycle (trukket ut strømledning og cat kabel og latt den stå 1 min)?

    Jeg hadde et tilfelle hvor den ene høyttaleren ikke slo seg på og det var ikke før jeg resatt med knotten bakpå høyttaler, switchet master fra L til R og tilbake og trakk ut strømkabel en stund at jeg fikk liv i den igjen.
    Skjedde aldri flere ganger, så mulig jeg erindrer rekkefølge og detaljer feil.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Har du resatt høyttaleren og kjørt en power cycle (trukket ut strømledning og cat kabel og latt den stå 1 min)?

    Jeg hadde et tilfelle hvor den ene høyttaleren ikke slo seg på og det var ikke før jeg resatt med knotten bakpå høyttaler, switchet master fra L til R og tilbake og trakk ut strømkabel en stund at jeg fikk liv i den igjen.
    Skjedde aldri flere ganger, så mulig jeg erindrer rekkefølge og detaljer feil.
    Restore default er gjort flere ganger. Power Cycle ble det da jeg byttet om høyttalerne.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å bytte om effektforsterkerene?
    Eller er Kii aktive? Har du isåfall prøvd å bytte om kablene?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Spennende nok med siste kalibrering jeg så måtte jeg invertere den ene subben (tror aldri det har skjedd før) - merket at noe var feil med de lave frekvensene og ved å kjøre solo på front-sub'er og bakre sub'er i par så konkluderte jeg med at noe var feil med front. Front ble fikset uansett hvilken jeg inverterte, men summen av alle 4 ble bedre når jeg gjorde det på S2.

    Vis vedlegget 840419
    Samme har skjedd hos meg. Så du lar optimiser kalibrere hver enkelt sub istedenfor summen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ha tuklet med prosessor out nivået eller input sensitivity uten å vite om det?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Har du prøvd å bytte om effektforsterkerene?
    Eller er Kii aktive? Har du isåfall prøvd å bytte om kablene?
    Kii er aktive. Det går en Cat-kabel fra master til slave. Den kan vel umulig dempe signalet?? Og ihvertfall ikke fra 60-70 Hz og oppover, men ikke nedover.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, hvordan er oppsettet skrudd sammen? Digitalt ut fra trinnov med kii som volumkontroll eller analog fra trinnov hvor justering brukes i trinnov?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Uansett, hvordan er oppsettet skrudd sammen? Digitalt ut fra trinnov med kii som volumkontroll eller analog fra trinnov hvor justering brukes i trinnov?

    Trinnov digital -> Kii Master - Kii slave

    Trinnov som volumekontroll, Kii Kontroll volume fixed på 100.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo forsøke å kjøre Trinnov analogt til begge Kii hvor begge står i Master uten noen link mellom dem. Usikker på gainstruktur på analoge delen i Kii, så mulig du bør forhøre med Kii og trinnov slik at du setter Kii på riktig volum i forhold til utgangsnivå på trinnov.

    For min del høres problemet ut som en eller annen innstilling som har hengt seg i enten kii eller trinnov, men burde være helt ubetydelig med mindre du går tom for gain på volumknotten pga det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Spilt kun via Kii/Control ligger høyre kanal ca. 2 dB høyere enn venstre kanal. Omtrent som forventet da høyre kanal har en vegg ca. 80 cm til høyre for seg, mens venstre høyttaler er ca. 3 m fra vegg. Jeg skulle gjerne hatt en pink noise-fil som startet på 70 Hz. Det heter kanskje ikke pink da?

    Videre, viser wizard level på alle de 4 mikrofonene? Jordy ba meg sjekke, og den navngis som 4 ligger lavere. Er dette mikrofonen på høyre side, begynner jeg å nærme meg.


    Screenshot 2022-08-11 at 17.05.10.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er dette mikrofonen på høyre side, begynner jeg å nærme meg.

    Men her viser du hva som registreres når du kjører venstre kanal. Hva skjer om du kjører høyre ved samme nivå?

    Jeg har vært av den oppfatning at dette mikrofon arrayet bidro til å fastsette posisjon av høyttalerne, timing, fase etc. Man trenger jo ikke mer enn en mikrofon for å fastslå nivåforskjeller mellom kanalene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @TGB eller @erk

    Har lyst til å kjøre subbene i tokanal mono, derfor må jeg krype til korset og bruke bass mgm. Men jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke får greie på den. I biamp modus kan jeg bare sette en target, done deal! Men om jeg gjør det i mgm blir det bare tull. Hva gjør jeg galt? Setter jeg ønsket target i bare L&R ruller subbene av ved ca 30Hz. Setter jeg samme target i alle får jeg en suckout ved delingen. Må jeg ha separat target for sub og ht?
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Men her viser du hva som registreres når du kjører venstre kanal. Hva skjer om du kjører høyre ved samme nivå?

    Jeg har vært av den oppfatning at dette mikrofon arrayet bidro til å fastsette posisjon av høyttalerne, timing, fase etc. Man trenger jo ikke mer enn en mikrofon for å fastslå nivåforskjeller mellom kanalene.
    Høyre kanal ligger på 79-80 dB.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    @TGB eller @erk

    Har lyst til å kjøre subbene i tokanal mono, derfor må jeg krype til korset og bruke bass mgm. Men jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke får greie på den. I biamp modus kan jeg bare sette en target, done deal! Men om jeg gjør det i mgm blir det bare tull. Hva gjør jeg galt? Setter jeg ønsket target i bare L&R ruller subbene av ved ca 30Hz. Setter jeg samme target i alle får jeg en suckout ved delingen. Må jeg ha separat target for sub og ht?
    Ja du må lage separate targets for subbene når du bruker BM. Ellers bør delays osv bli omtrent det samme som med actve filters etter optimizer. Hos meg har det funket veldig fint. Men du ser ikke hele resultatet på denne måten (det blir 4 separate kurver) men det er jo bare å ta noen målinger med REW etterpå..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Ja du må lage separate targets for subbene når du bruker BM. Ellers bør delays osv bli omtrent det samme som med actve filters etter optimizer. Hos meg har det funket veldig fint. Men du ser ikke hele resultatet på denne måten (det blir 4 separate kurver) men det er jo bare å ta noen målinger med REW etterpå..
    For targets bør du gjette litt på hvordan subben skal ta over fra mains hvor gjerne target på subbene ligger litt over mains… litt klønete altså. Men fordelen er at du kan justere subbene (nivå og xo) etterpå uten nye målinger.
    Personlig har jeg både mono og stereo med BM og stereo med active filters. Tror jeg foretrekker sistnevnte men må fikle litt til først… det er på ingen måte opplagt
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk, da fikk jeg bekreftet det jeg begynte å mistenke. (y) Da får jeg sitte å knote og leke litt. Setter forresten alltid i gang REW etter at grunnkalibreringen er gjort, har liksom innarbeidet kurvene der som ref.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    uffda , jeg venter med subber til Tosken har funnet ut hvordan det gjøres best med Amethyst.

    Ellers hadde jeg problem med å lage ny Multipoint kalibrering idag " Crest factor too low".
    Det tok hele 65 minutter fra jeg sendte mail til jeg hadde løsingen på mail fra Trinnov. Det var selvsagt en brukerfeil, Da jeg skulle lage neste multipunkt stod inngangen på Roon, ikke AES1 hvor Micen var tilkoblet.. Ikke første gang jeg gjør den tabben ,Men Jordy var like blid og velvillig som alltid.

    Og han bekreftet også at det anbefales å bruke "Squared modulus " ikke "Modulus" på -Room Smoothing method.
    Det jeg ser er at det gir mer fall i frekvenser over 1kHz. Hva den egentlig gjør teknisk vet jeg ikke

    1660325672197.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    uffda , jeg venter med subber til Tosken har funnet ut hvordan det gjøres best med Amethyst.
    Trenger strengt tatt ikke kjøre annet enn biamp, men ville teste. Ikke komfrtabel ennå og synes øvelsen virker keitete. Kan ikke kjøre med lenger enn 100ms FIR heller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke helt hva biamp er jeg
    Du kjøre 2.0, biamp er også 2.0
    Da regner den høyttalere+sub som en enhet og oppfører seg som det du er vant med, men med to høye og to lave kanaler. Man setter en delefrekvens, kalibrerer og Bob's your uncle.
     
    Sist redigert:

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Hei. Dette er ikke et trinnov som, men jeg spør å prøver allikevel her.
    Ser på YouTube at, ja, er han sjefen for Rel da tru, at man burde kjøre 3D setup, altså med høyttalere som full å subber med high level, på fronter, særlig senter, å gjerne på surround høyttalere å. Noen som har prøvd det, eller kjører subber med high level på så å si alle kanaler? Skryter veldig av å ha det hvertfall på senter. Masse info man misser om man deler på 80 sier han. I tilfelle, hvordan datter man daopp dette? Kjører man rk eller hva gjør man?

    Mvh.
    papaHet
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selv med fullrange høyttalere så får man ikke optimalt dekning i bunn. Så basert på egen erfaring blir det best når man bruker sub'er for de lave frekvensene (ikke bare for LFE). Deling på 80Hz er et veldig godt utgangspunkt, dette resulterer ikke i et hardt kutt på 80Hz. Naturligvis kan deling skje på andre frekvenser også, anbefaler å bruke REW for å finne optimal deling (NB! smart å bruke samme deling på hvert par av høyttalere).

    For takhøyttalere deler jeg mot nærmeste (fullrange) gulvhøytaler på 120Hz før jeg deler mot sub'ene ved 80Hz. Mine takhøyttalere (Piega AP 1.2) går fra 50Hz til 50kHz.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Han John Hunter sier jo at man ikke skal dele på 80. At Dolby mener at man skal kjøre full range. Om man da kjører high level å lfe, kjører man rk å setter forsinkelse som vanlig for det? Skryter jo så av det 3D oppsettet, og da særlig med sub å high level på senteret. Frister litt å kjøpe slikr kabler og prøve. Samtidig å ha subb/er bak å, å ikke bare flere stk foran.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man deler avhengig av hva som låter best (og ikke minst måler best). Skjønner ikke denne påstanden om at "noen sier", og da må det være slik. Tenk selv, eksperimenter og lytt.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Viktigste er vel hva som låter best å ikke måler best vel? En kompis drev med bilstereo, vant ikke, men alle dommere mente man fikk mest fot der, låt best, men grafen var ikke riktig, som de så på. Å da har målingene gått feil vei vel?? Viktigere hva du å dine ører hører enn hva en graf viser? Har folk blitt for opptatt av grafer å ikke sine ører?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    John Hunter sier jo at man ikke skal dele på 80
    Dele på 80 har blitt vanlig fordi det var behov for en viss standardisering i forbindelse med kinodrift. En økonomisk og lydmessig fornuftig løsning var at kinoer tok i bruk høyttalere som kunne spille 80-20.000 Hz, og subwoofere som spilte fra 80 og nedover. De fleste lager subwoofere som er tilpasset den logikken, men REL gjør ikke det.

    REL skal spille den bassen som hovedhøyttalerne ikke gjør, og derfor anbefaler Hunter veldig lave delefrekvenser (50 Hz eller lavere). Det er helt sikkert fordi Hunter mener det låter bedre, men det er nok også fordi det er veldig mye lettere å integrere subwoofere på den måten. Øret er mindre sensitivt for tidsforsinkelse nedi dypet der, og REL-en får mindre å gjøre og låter dermed mer imponerende.

    SVS-subber og de fleste andre er laga for å deles omkring 80 Hz, Lyngdorf-subbene er laga for å deles på 200 Hz… ulike verktøy for å løse ulike oppgaver.


     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Viktigste er vel hva som låter best å ikke måler best vel? En kompis drev med bilstereo, vant ikke, men alle dommere mente man fikk mest fot der, låt best, men grafen var ikke riktig, som de så på. Å da har målingene gått feil vei vel?? Viktigere hva du å dine ører hører enn hva en graf viser? Har folk blitt for opptatt av grafer å ikke sine ører?
    Min erfaring sier at det er en veldig nær sammenheng mellom hva som låter best og hva som måler best (selvsagt tatt høyde for egne preferanser relatert target curve).
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Høyre kanal ca. 5 dB ned fra 75 Hz og opp-sagaen:

    Høyre kanal er ned fra 75 Hz også ved bruk at analog-in på Kii. Holder jeg Altituden utenfor loopen, nederste bildet, er det ikke sånn. Den enkle konklusjonen er at problemet ligger i Altitude/mik. Men den kan også ligge i XLR-inngangen/firmware på Kii-ene. Det jeg trenger for konkludere, er en overgang fra USB til XLR AES. Fant ingen på nett, kun et par bokser til 400-500 Euro.

    Analogue.png
    REW usb in Control.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    252
    Antall liker
    205
    Jeg vurderer å ta steget opp på Atmos. Er det verdt "bryet". Hva sier du, @TGB ? Jeg har jo ikke akkurat en hjemmekino, kun 3 x 3 meter i stua.

    IMG_0002.jpeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å ta steget opp på Atmos. Er det verdt "bryet". Hva sier du, @TGB ? Jeg har jo ikke akkurat en hjemmekino, kun 3 x 3 meter i stua.
    Jeg synes det er verdt bryet, 5.x.4 eller 7.x.4 vil jo være en god plan, alternativt 7.x.4 eller 7.x.6
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, spør av nysgjerrighet , er det virkelig noe poeng å pepre er lite lytterom med så mange høyttalere? For musikk altså. Film har sikkert større behov for morsomme effekter . Men på alle konserter jeg har vært er bandet foran på scenen og der kommer lyden fra også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn