Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den Unifi-routeren finnes ikke i Norden, var på ebay til 3 x veiledende pris. Jeg har et par andre liggende, så det går bra. Jo, det blir sjekk med en elektriker. Blant annet bytte til tregere sikringer, subbene poffer sikringen ved oppstart av begge.

    Apropo subber; det er ikke alltid en beslutning står seg i tid, men salget av i sin tid gikk inn budsjettet for btx. De nye, brukte subbene er et annet budsjett...Jeg får jo aldri så gode subber som Persona Sub igjen.

    Har handlet her ett par ganger, kjapp levering, mva og gebyr på ca 200,- i tillegg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv plutselig fått ekstremt ustabilt wifi (på 5GHz), kanalvelger stod på auto, satte den manuelt nå og alt virker veldig mye bedre. Har ingen idé om hvorfor den plutselig har slått over på auto kanalvelger (husker jeg hadde dette problemet for mange år siden også).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har ingen idé om hvorfor den plutselig har slått over på auto kanalvelger (husker jeg hadde dette problemet for mange år siden også).
    Automagisk oppdatering...?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Deler info fra Trinnov her ang DAC oppgraderingen med ESS Sabre nye DACer annonsert i prislisten
    Jeg vet hva jeg ønsker meg til jul i 2023…
    296A7D37-475A-4F30-BA76-6141FE605D0E.png

    Hi nnnn

    We do not have an ETA for the DAC Upgrade kits at this stage. It will likely be in 2023.

    Once available you can order the upgrade from your dealer. Either they or you can install it. It's an easy process and only requires a simple software upgrade from us once the hardware is installed.

    I would advise speaking to your dealer about it as you will also need to recalibrate once the new dacs are installed.

    I hope that answers your questions.

    Many thanks,
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ikke brukt penger på DAC oppgradering, du vil ikke høre noe forskjell allikevel - at du tror du hører forskjell er jeg overbevist om, i virkeligheten tror jeg dette blir en illusjon.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke denne dac oppgraderinga kun for å blidgjøre målemafian på asr? Med mindre den skulle følge med gratis på hdmi 2.1 så er det i alle fall ikke noe jeg kommer til å bry meg om :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Tror det har mer å gjøre med at DAC en som brukes av Trinnov antagelig går ut av produksjon. Den er tross alt fra 2004…
    Dermed blir den en oppgradering siden støynivå ikke er spesielt bra i forhold til dagens chiper, selv med 24bit .
    Jeg hører neppe forskjell med -98db vs -125 , men da vet jeg det, sover bedre da . Og mulig det blir valg av ulike filter også , ikke at jeg hører det heller. Mn ji…. Ops måtte legge på.kona kom inn og krevde oppmerksomhet
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror det har mer å gjøre med at DAC en som brukes av Trinnov antagelig går ut av produksjon. Den er tross alt fra 2004…
    Dermed blir den en oppgradering siden støynivå ikke er spesielt bra i forhold til dagens chiper, selv med 24bit .
    Jeg hører neppe forskjell med -98db vs -125 , men da vet jeg det, sover bedre da . Og mulig det blir valg av ulike filter også , ikke at jeg hører det heller. Mn ji…. Ops måtte legge på.kona kom inn og krevde oppmerksomhet
    Hovedgrunnen til byttet for Trinnov er tilgjengelighet - naturligvis hadde de i bakhodet målemafiaen også - men de påpekte at ingen hos dem var i stand til å høre forskjell (de hadde virkelig prøvd, og de har noen virkelig ville oppsett på hovedkontoret som brukes for demo, utvikling og kursing).

    NB! Jeg er vel en del av målemafian, så liker gode målinger - men har ofte innsett at det skal ganske ekstreme utslag til før man klarer høre det.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Nå man betaler 100k+ er det litt ute av stil å bli slått av en Dac til 2k målemessig selv om det ikke kan høres. Når jeg har min daglige morgenbønn med volumet på maks og øret inne i høyttaleren en times tid er greit at suset er så lavt som mulig. Ellers får jeg ikke med meg når naboen Baker Hansen slår på kaffetrakteren. Uten Ansuz strømskinne vil jo det forplante seg til anlegget på værste mulige måte .

    Men siden utgangstrinnet ikke omfattes av DAC byttet er det ikke sikkert noe som helst som endres målemessig heller.


    Men det er viktig å være klarover at over tid slites toppene av impulsresponsen til DAC en siden friksjonen fra lydphotonene er ganske hard i eldre BB DAC er, det fører til en viss avrunding av SSZ lyder. De nye DAC ene er produsert med høyere gasspriser og det må jo gi høyere kvalitet siden pris og kvalitet henger sammen. Alti alt er det dermed mange grunner til å oppgradere , det gjelder bare å time det med konas behov for en ny pelskåpe, dvs samtidig .
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fjerner dere de passive dempeleddene på diskanten som nedjusterer sensitiviteten med 10-20 dB så innser dere fort at lavere støynivå ikke alltid er en ubetydelig faktor. Kudos til Trinnov for å tilby oppgraderinger istedenfor version 2 og 3 osv.
    Forholdsvis rimelig også.

    Plutselig ble Trinnov aktuelt i fremtiden her også. Who'd have thunk?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Mine høyttalere har følsomhet på 107-108 db fra mellomtonen og opp. Elementene står rett på effektforsterkere uten noe i mellom (bortsett fra en kondensator på diskanten for sikkerhets skyld). Delefilter er det innebygde i Altitude 16. Støy er et ikke-problem!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov er vel det eneste på ønskelisten over ny amp for tiden om det er snakk om en oppgradering faktisk..

    Bare synd at dama ikke er av den typen som går med pelskåpe, og hun klarte å google frem prisen på forsterkeren jeg har idag (da ble dårlig stemning, frem til det ble ny bil). Var såpass dum at jeg også oppgraderte bil nr 2. før i år uten å ha gjort noe dumt(?), så litt i villrede nå. Får nok bare vente noen år ser det ut til..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil på ingen måte legge føringer for hva man kan høre eller ikke høre, men har blitt veldig klar over at vi ikke hører det samme. Det som kanskje er akseptabelt for en kan være ulidelig for en annen. Og selv om flere her sikkert tenker at ting nå er godt nok, gir faktisk ESS brikkesettet et betydelig dokumenterbart løft hva gjelder signalbehandling.

    Kan vel tildels forstå hvorfor hjemmekino/multikanal entusiastene vegrer seg. Etter hva jeg leser og har fått inntrykk av ligger fokuset for det meste på effekteri og umiddelbare kick, dessuten koster deres oppgradering en god del mer. Men som en stereomann, som er stor tilhenger av akkumulerte inntrykk og slow listening, ser jeg på dette som en no-brainer. Klart jeg legger noen lapper i et SOTA grensesnitt, samtidig som jeg støtter et selskap jeg har tro på!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at du kaprer deg nytt kort før meg, du får rapportere. Fikk ikke svar fra Trinnov hvilken ESS Dac det er snakk om. Men de kommer kun i 2 eller 8 kanals . Håper på alt på en chip og 8 kanalers brukt i parallell på Amethyst fremfor 4 aktive og 4 ubrukte. Paralell gir enda bedre data.
    Siden det er en firmware endring også så blir det kanskje 32 bits eller annen arbeidsfrekvens?
    Veldig bra å tilby oppgraderingspakke ja, andre må selge hele kassa og kjøpe ny ved oppgradering .
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    ESS 9038PRO var kandidaten når dette ble diskutert for 1+ år siden.

    Jeg hadde også en del input på hvordan implementeringen burde gjøres. Kommer ikke til å kjøpe dem selv, men tar gjerne imot om de sendes ;)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Ess kom med nye for 1mnd siden , så man kan lure på hva Trinnov mener med NEW..
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Ess kom med nye for 1mnd siden , så man kan lure på hva Trinnov mener med NEW..
    Ikke helt sikker faktisk, har sendt spørsmålet til Trinnov - men forventer egentlig at det er ESS 9038 PRO, Trinnov pleier aldri være først ute på denne type komponenter (heldigvis!). DAC kortet ble ikke designet forrige uke; det er mer enn bare DAC chip'en.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Da var Altituden oppe og kjører igjen. Metallenden av glassikringen hadde smeltet sammen med sikringsholderen. Ganske spesielt. Trinnov lagde en enkel og god instruksjon. Helt greit å bytte AC-eneheten, men det var veldig trangt for å utløse klippsene som holder den fast.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit å bytte AC-eneheten, men det var veldig trangt for å utløse klippsene som holder den fast.
    Ser det for meg, rennende av svette over åpen Altitude for å krangle med klips samtidig som du sier masse ufine ord 🤣
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke helt sikker faktisk, har sendt spørsmålet til Trinnov - men forventer egentlig at det er ESS 9038 PRO, Trinnov pleier aldri være først ute på denne type komponenter (heldigvis!). DAC kortet ble ikke designet forrige uke; det er mer enn bare DAC chip'en.
    Like viktig for meg er hvilken ADC de implementerer.

    Nå er jeg så heldig at jeg kan rute alle mine analoge kilder via den flotte McIntosh MP1100 sin ADC og dermed utnytte de 192kHz DACen i Trinnov tilbyr. I Mc sitter en AKM AK55532VN som har samplingraten (768/32), samme som pro serien fra ESS, men S/N og THD som de under.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Spike!

    Fra tid til annen oppstår det en spike. Det skjer som oftest ved bytte av låt/fil i Roon med forskjellig sample rate. Noen ganger smeller det såpass at jeg svetter til. Trinnov er kjent med dette. En "fiks" på dette er å sette fixed sample rates i dsp-settings.

    Spiken er som en snert, nesten som en piskelyd. Noen andre som har denne rakkeren?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hørt noe til denne, men regner med dette er et mer utbredt problem med bruk av digitale utganger? Er veldig avhengig av utstyret man koblet på i andre enden ser det ut som. Noen kjører alt digitalt uten problem, andre påpeker det du hører.

    En "fiks" på dette er å sette fixed sample rates i dsp-settings.
    Hvilken DSP-settings snakker du om her? Kan være Roon, kan være Trinnov og det kan være aktive høyttaler. Litt mer presis synes jeg du bør være :)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Ikke hørt noe til denne, men regner med dette er et mer utbredt problem med bruk av digitale utganger? Er veldig avhengig av utstyret man koblet på i andre enden ser det ut som. Noen kjører alt digitalt uten problem, andre påpeker det du hører.
    Skjønner. Work-around´n fungerer greit.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Spike!

    Fra tid til annen oppstår det en spike. Det skjer som oftest ved bytte av låt/fil i Roon med forskjellig sample rate. Noen ganger smeller det såpass at jeg svetter til. Trinnov er kjent med dette. En "fiks" på dette er å sette fixed sample rates i dsp-settings.

    Spiken er som en snert, nesten som en piskelyd. Noen andre som har denne rakkeren?
    Har aldri opplevd noe slikt, men så har jeg lenge satt Roon til å resample alt under 96k/24bit til 96ki Roon DSP settings, men hadde aldri problem uten Samplingrate satt heller
    Hvorfor resample? DAC ens støygulv er betydelig lavere med 24 bit enn 16
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg resampler for å slippe den evinnelige relesjaltingen mellom forskjellige låter
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Trinnov jobber alltid i 24bit uansett, prosessering skjer i 64bit flyttall - DAC vil alltid operere i 24bit uansett hva man sender inn.
    Takk for info. Er Vel fortsatt gode grunner til å ta inn DAC oppgraderingen , dette er for dårlig i dag..selv om det ikke høres.
    26F91222-E59C-4DE6-A753-271D1EC6E007.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Hva er forskjellen mellom å justere nivået i Processor -> Output og Gain i Bass Management?

    Screenshot 2022-07-26 at 20.55.10.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Hva er forskjellen mellom å justere nivået i Processor -> Output og Gain i Bass Management?

    Vis vedlegget 836239
    Jeg har en forklaring fra Antoine i Trinnov, men vil forsikre meg om jeg har forstått riktig.

    Gain i Bass Managment tar hensyn til kalibreringen, Output gjør det ikke. Har jeg forstått det riktig?


    Fra Antoine:

    The bass management level is dedicated to level with the bass management. It means, if you switch it off, it’s not taken into account.

    The output levels are on the preset even without calibration. So the idea is pretty the same . But some people are just using the trinnov for routing and not calibration, so they can use it without optimization.

    For the bass management, it’s better to have your system calibrated to use it .
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om man legger gain i bass management, og slår av bass management så vil det selvsagt ikke bli noe gain på sub'ene!

    Faktisk en litt viktig ting her, om man legger gain på output; så vil disse slå inn under kalibrering også (neste gang), og Optimizer jobbe i mot det som er konfigurert i output. En ekstremt viktig ting å ta med i vurderingen om man tar kopi av preset og gjør ny kalibrering (samme gjelder også delay).

    Så konklusjon: gain i bass management er åpenbart bare tilgjengelig når man har aktivert bass management (påvirker ikke kalibrering heller siden dette er slått av da). Alt man har definert i output påvirker kalibrering; så her bør alt nullstilles før ny kalibrering.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde i utgangspunktet selv at output var ekskludert, og at det bare påvirkes av PEQ når man har aktivert bypass. Dette er ikke tilfelle, output fungerte fortsatt i bypass (til min store overraskelse).

    Kalibrering aktiverer bypass. Nå har jeg gjort svært lite i output før, men ble litt overrasket over at output innstillinger fortsatt var aktive i bypass. Jeg er rimelig sikker på at jeg testet dette for en del år siden; og da var det bare PEQ som var aktive under bypass. Enten er det en software bug, eller er det noe annet jeg ikke skjønner.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kan ikke bli mer idiotisk rekkefølge med et DSP-system....
    Eksempel på PEQ som er siste del av prosesseringen - denne er alltid aktiv; så når man aktiverer bypass og gjør kalibrering (skjer automatisk) så vil signalet man måler på ha PEQ filtrene satt. Slik har det alltid fungert (og dette er med hensikt).

    Når det gjelder output så må jeg teste en gang til; jeg er helt 100% sikker på at bypass ikke deaktiverte output innstillingene når jeg testet for noen dager siden. Må selvsagt verifisere at det ikke er brukerfeil ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder output så må jeg teste en gang til; jeg er helt 100% sikker på at bypass ikke deaktiverte output innstillingene når jeg testet for noen dager siden. Må selvsagt verifisere at det ikke er brukerfeil ;)
    Kan bekrefte at det er riktig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da snakket jeg med Trinnov, min opplevelse var at Optimzier jobbet ut fra forhold som var tilsvarende bypass. Dette stemmer ikke. Optimizer har kun PEQ pg x-overs aktive (som jeg først trodde også); bypass har også output - så Optimizer jobber ikke på samme prosessering som bypass (det var nytt for meg, fikk også en lengre utbrodering om at JBL utgavene hadde høyttaler spesifikke filter på output; derfor var det på denne måten. Så filter for høyttalere går på output og ikke på PEQ prosesseringssteget altså).

    Så da kan man se bort fra innstillinger på output har betydning for kalibrering! :)

    *går i skammekroken*
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Da snakket jeg med Trinnov, min opplevelse var at Optimzier jobbet ut fra forhold som var tilsvarende bypass. Dette stemmer ikke. Optimizer har kun PEQ pg x-overs aktive (som jeg først trodde også); bypass har også output - så Optimizer jobber ikke på samme prosessering som bypass (det var nytt for meg, fikk også en lengre utbrodering om at JBL utgavene hadde høyttaler spesifikke filter på output; derfor var det på denne måten. Så filter for høyttalere går på output og ikke på PEQ prosesseringssteget altså).

    Så da kan man se bort fra innstillinger på output har betydning for kalibrering! :)

    *går i skammekroken*
    Først nå skjønner jeg ingenting , sa gutten.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Gitt alle dommedagsprofetier om at alt blir (veldig mye) dyrere her i verden. Hva tror Trinnov folket om prisutviklingen på Altitude 16 de neste to årene?Har ambisjoner om å kjøpe, men må innse at det ligger et til to år frem i tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn