Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Fram og tilbake...., er dobbelt så langt. Pluss ekstra jobb.

    Jeg har tidligere dempet ihjel lydhjørnet i stua. Det ble samme karakteristikken som i et fly. Reiv ned, pusset opp. Deretter har jeg vært mer forsiktig med dempingen.På bakveggen ble det absorbent/diffusor-plater. Da jeg endelig lærte hvordan lese grafen, viste det seg at utslaget 2,9 ms etter direktelyd var fra disse platene. Ganske sikkert fra diffusordelen da det ble betydelig redusert med en absorbentplate. De gamle absorbentplatene er satt opp igjen.

    IMG_0042.jpeg

    Screenshot 2022-07-01 at 12.40.08.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Sånn er det bare! Hvilken nye software , var ikje klar over at det var kommet, eller kanskje du hadde en eldre versjon i utgangspunktet. .?
    Jeg har 4.2.10.1 som Trinnov fjerninnstallerte i juni 2020
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sånn er det bare! Hvilken nye software , var ikje klar over at det var kommet, eller kanskje du hadde en eldre versjon i utgangspunktet. .?
    Jeg har 4.2.10.1 som Trinnov fjerninnstallerte i juni 2020
    4.2.16.9

    Nå kan jeg sette opp til 100 iir filter og justere energy resolution for iir separat. mm
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Du er virkelig langt bak; skjedd ganske mye siden juni 2020 :)
    Har sett at diverse har skjedd på Altitude og sånn , men ikke sett snurten av Amethyst oppdateringer, «dont anybody love me?»
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Trinnovs beryktede gode service er pokker ingen myte. Fyrte av en mail for et kvarter siden og ba om hjelp til den nye softwaren. 5 min senere....

    Vis vedlegget 831157
    Trinnov begynner å bli slække gitt, sendte mail 7:39 i dag morges og måtte vente helt til 7:58 før jeg fikk svar

    1657288523602.png




    Og selve oppdateringen tok 5 minutter
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er jo viktig for å kjenne det i r@Va, er det flere nye muligheter i denne oppdateringen?
    (Å juster FIR og IIR resolution uavhengeig har jeg faktisk bedt om.., og så fikk vi det!)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det er jo viktig for å kjenne det i r@Va, er det flere nye muligheter i denne oppdateringen?
    (Å juster FIR og IIR resolution uavhengeig har jeg faktisk bedt om.., og så fikk vi det!)
    Kan ikke å huske å ha sett en knapp for å skru av display før? Uansett, ser en nå.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    ååhh den har jeg hatt lenge, men lett å glemme å slå av anlegget med svart display .

    så ellers at jeg kan lagre hente ulike targetkurver i hver preset , har ikke lagt merke til det før
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Siste forbedringer er;

    possibilities to save and load target curves
    - front panel is going in sleep mode to save the life of the OLED screen
    - target curves are going down to 10 Hz
    - major bug fix of the phono in Se in 4 , when activated was making noises on Se in 3 .
    - minors bug fix
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Dagens experiment, lytter på JJ Cale LP Shades, som er veldig krisp, kan dempe diskanten litt mer på noen spor med EQ på output,men for mye demping emner raspen i stemMen litt så vokalen går lengre bak i lydbildet, jeg vil føle drøvelen …

    Prøver med 1/6 glatting overhele spekteret, men med 1/12 på IIR under 250hz,
    Blir ganske tight bass av det, tar bort litt feighet i bassen , ikke sikker på om jeg liker alt ved det, litt fet bass kan vær deilig det og..
    B78F479B-9393-470C-8492-6F9C5CF20496.png

    B28BA63B-A98C-47C2-A35F-82F056901548.png

    0B52E65C-B75C-4831-B6CA-CAD8E9DB60A1.png

    BC6B9497-330D-46EB-B1CB-4E6B177F1DC2.jpeg
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er litt nysgjerrig på Trinnov i et 2 kanal oppsett.
    Har rør i pre og effekt og lurer på hva som er mest hensiktsmessig:
    Sløyfe inn en ST2 mellom pre og effekt eller bytte ut forforsterkeren med Amethyst?
    Spør kanskje litt dumt, men beholder jeg karakteristikken av forsterkerne?

    ST2 -pro er vel den den samme som ST2-Hifi bare i litt mindre fancy kabinett og til nesten halv pris?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å gå for Amethyst, det vil gjøre livet ditt mye enklere :)

    Selvsagt er det også en mulighet å gå for Altitude16, selv om du kun planlegger stereo-oppsett nå. Da er du dekket uansett behov og kan kjøre et hav av subber også. Åpner opp for flere muligheter du ikke engang har tenkt på.

    Min tanke frem i tid for stereo:
    Ha egne subber for < 30Hz, andre subber for området 30Hz til 150Hz, så fronthøyttalere (som er aktivt delt). Da helst en stabel subber (3 i høyden) plassert inntil hver fronthøyttaler.

    Edit:
    Best verdi/kost får man med Altitude16 - denne har faktisk stått tilnærmet stille prismessig veldig lenge.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med Amethyst er at den både er Roon/Sonos/Chrome cast mottaker mht strømming og full preamp som passer rett inn i sluttforsterker.
    Men det koster, RES har erfaring med ST2 Hifi, hør litt med ham .
    Pro versjonen har ogs bare balanserte inn og utganger på 6volt, mens HIFI har RCA og antagelig lavere nivå, Det betyr at du antagelig vil få høyere støynivå med Pro enn med Hifi, uten at det nødvendigvis blir et problem.
    Hifi versjoner har mer tilpasset software med wizzard for måling og calibrering, mens pro er mere manuell , tror jeg.
    For å ikke overstyre sluttforsterker vill jeg satt Hifi/pro før pre , men da har du ingen inngangs styring noe som blir teit.
    Forsterkerens karakter endres ikke, du endrer bare effekten av rommet ditt …
    Jeg kjøpte Amethyst (brukt)og kjører Roon og vinyl og alt annet inn i den, helt genialt med Roon, IPad og Amethyst.
    kommer Aldri til å bruke noe annet en Amethyst , det er «the end game «for meg. Trenger eller ønsker ikke noe mer noensinne på inngangsfronten..mere enn 4 kanaler er nemlig uaktuelt her i heimen
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon Ready endpointet i Amethyst, Altitude16 og Altitude32 er faktisk verdt en del penger i seg selv - man trenger ikke tenke på streamer da man har en av de beste Roon Ready endpoint som eksisterer integrert. Disse støtter avspilling via UPnP over nettverk, så man er ikke låst til Roon.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Så da er det bare hive ut DACen, forforsterkeren, streameren osv til fordel av Amethyst?

    Hmm… er i utgangspunktet fornøyd med grunn-lydsignaturen i kjeden, vil egentlig bare løfte det opp i noen hakk mtp oppløsning, osv, og korrigere det som kan korrigeres uten å miste denne musikaliteten/grunnsignaturen.
    Er i utgangspunktet ikke så glad i å skru rundt på alt for mange knapper og sjansen er vel rimelig stor at jeg ikke treffer det igjen der jeg er nå uansett.
    Eller: jeg er litt mere redd før skru ting i hjel og ødelegger mer enn jeg klarer å hente ut. Da blir det en rimelig kostbar feiltrakk.
    Liker heller sånn set and forget. ;)

    Noen som bruker RIAAen i Amethysten? Duger den eller er det lurere å satse på en ekstern en?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte Trinnov selv, men er så fornøyd med lyden nå etter div akkustikk tiltak at jeg har satt Trinnov på vent inntil videre. Du får ta turen innom slarti og høre hva du synes.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så da er det bare hive ut DACen, forforsterkeren, streameren osv til fordel av Amethyst?
    Det er mitt forslag - nøkkelen her er Optimizer - du kan få signaturen du vil (target curves) - trenger ikke fikle rundt med x antall komponenter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte Trinnov selv, men er så fornøyd med lyden nå etter div akkustikk tiltak at jeg har satt Trinnov på vent inntil videre. Du får ta turen innom slarti og høre hva du synes.
    Min påstand er at du faktisk ikke vet helt hva du går glipp av. Jeg har anlegget mitt i en betong-kloss - ingen antydning i lydbildet :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det en ikke vet har en ikke vondt av:cool:
    Vi er jo i gang med prosjektet for å konvertere 800D3, 802D3 og etterpå HTM1D3 til aktive høyttalere - naturligvis er dette fordi vi er 100% overbevist om at dette vil løfte lyden til nye høyder - det hårete målet er å lage den beste utgaven av B&W 800-serien som eksisterer. Med @Snickers-is som ansvarlig for prosjektet er jeg trygg på at vi er i gode hender for å oppnå målet 🤓
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dette får dere nok til. Jeg har troa på Trinnov, bare så det er sagt. Før eller senere skal en Trinnov testes ut. Det er bare det at jeg er (sjelden i dette gamet) veldig fornøyd slik lyden er nå, og det hadde nok blitt bedre med en Trinnov, men hvor mye, og hva hadde eventuelt blitt bedre ?

    Litt off topic, slenger inn ett bilde av diy helmholtz resonator bak lyttesofa. Den rydda kraftig opp i bassen.
    A1525286-6884-4C77-88E6-8E2A8F4FF702.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vurderte Trinnov selv, men er så fornøyd med lyden nå etter div akkustikk tiltak at jeg har satt Trinnov på vent inntil videre.
    For en som allerede hadde dailet inn lyden sånn noenlunde, må jeg si at fasekorrigeringen ga den mest merkbare forbedringen. Det ble langt mindre "smøring", ting fant sin plass på scenen og det ble mindre jag etter å få hodet på riktig plass.

    At frekvensresponsen er det viktigste er jeg fortsatt overbevist om, men en god fasegang er liksom kronen på verket.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var en ekstremt nyttig funksjon. Nå blir det lettere å teste ut litt targets on the fly. Selv om man seff kunne bruke presets.
    Har hatt dette så lenge nå at jeg har helt glemt hvordan verden var uten :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, gni det inn storebror, men jeg og Balle vet vår plass i Trinnov hierakiet. :cry:
    Dere må holde dere oppdatert når ny versjon dukker opp. Jeg er på der hele tiden, pusher kontinuerlig for å få inn de endringene jeg ønsker (mangler bare dolby upmix som inkluderer wide kanalene, tilgjengelig i neste oppdatering, og det mye omtalte bass management - så tror jeg faktisk ikke jeg har flere ting på listen min.... enn så lenge).

    Skal vel legges til at jeg er litt mer involvert i prosessen enn de fleste; både hos Trinnov og Roon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dere må holde dere oppdatert når ny versjon dukker opp. Jeg er på der hele tiden, pusher kontinuerlig for å få inn de endringene jeg ønsker.
    Gjorde jo det jo, men jeg trenger faktisk ikke nerde så mye med denne boksen. Har bare et simpelt stereooppsett i et rom jeg kjenner ut og inn.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde jo det jo, men jeg trenger faktisk ikke nerde så mye med denne boksen. Har bare et simpelt stereooppsett i et rom jeg kjenner ut og inn.
    Har faktisk ikke noe å klage på med Trinnov boksen jeg heller - pusher på for å styrke verktøykassa enda mer - ikke at jeg ikke har alle muligheter allerede, men de kan gjøres enda bedre (som i enklere).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon bør derimot få ut fingeren å få støttet Atmos; anbefaler alle å stemme frem denne featuren:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn