Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, kjørte litt testlyder mellom 2 og 20Hz (for å luke bort vibrasjoner i rommet) på systemet her og motoren på side-by-side kjøleskapet på kjøkken endret frekvens (avhengig av output fra subbene) :eek:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann venner,
    nå har jeg hørt på Trinnov ST2-Pro med de innebygde DACene i omtrent en mnd uten å prøve "formell lytting". Bare levd med oppsettet liksom med mange timer musikk og film nesten daglig. Det låter absolutt veldig bra. Mange påstår at det ikke er mulig å høre forskjell på DACer over en viss pris, og de som sitter i Trinnov er slettes ikke dårlige selv om de helt klart måler et godt stykke under det aller beste. Det er noe jeg ikke er veldig opptatt av må sies så lenge det på papiret er "godt nok", og det er jo DACene i Trinnov. Samme i alle modeller for øvrig.

    Men i går koblet jeg tilbake dCS Bartok med AES-EBU fra Trinnoven (jeg eksperimenterer langsomt, har all verdens tid). Resultatet er at magien er tilbake; jeg ble faktisk ganske overrasket over hvor tydelig det var... Stemmer, overtoner... Trinnov med analoge utganger låter veldig fint, men ikke "magisk"... Dessverre, vil jeg nesten si, for nå vet jeg at jeg nok ikke kan selge dCS for å delfinansiere en Trinnov til kinoen også... Forskjellen var såpass betydelig at jeg utvilsomt også vil ha en ekstern DAC for frontene hvis jeg etter hvert kjøper en A32 til kinoen...

    Sikkert ikke så populært å komme med slike påstander i denne tråden men det er jo egentlig ikke så merkelig at enkelte deler kan gjøres bedre. Skulle bare mangle på en måte.

    Erik
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det store spørsmålet er selvsagt om magien du hører er reell eller bare i hodet ditt (slapp av, har også gått på denne smellen et par ganger selv).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det store spørsmålet er selvsagt om magien du hører er reell eller bare i hodet ditt (slapp av, har også gått på denne smellen et par ganger selv).
    Ja jeg regnet med den responsen og den er ganske uangripelig. Og forståelig ;-) Men for meg var forskjellen slik. Akkurat derfor jeg ikke bytter om i hytt og pine og det er ingen "expectation bias" involvert: Skulle aller helst solgt dCS.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det store spørsmålet er selvsagt om magien du hører er reell eller bare i hodet ditt (slapp av, har også gått på denne smellen et par ganger selv).
    Ah jeg fikk akkurat inn en ny XLR-switch så da kan jeg faktisk gjøre litt direkte A/B! Det skal prøves. Som alltid.
    Morsom liten sak (er egentlig tenkt brukt for å switche mellom forskjellige sub-innstillinger for analoge vs digitale kilder)
    1638463974540.jpeg
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Til mitt forsvar for slike subjektive ytringer er at jeg har fryktelig (signaturen x 3) mange dingser her hjemme som swappes inn og ut etter behov og behag, og har ikke giftet meg med noen av dem, med unntak av Westminster - hehe :D
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å måle deg frem til volum på de 2 valgene; volum-forskjell på 0.5 til 1dB (kan også være mye mer) kan være forskjellen du hører. For å bekrefte at du faktisk hører en reell forskjell må nivået være identisk når du sammenligner (analog-utgangene til Trinnov er helt garantert ikke identisk med den eksterne DAC'en din relatert nivå).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Anbefaler å måle deg frem til volum på de 2 valgene; volum-forskjell på 0.5 til 1dB (kan også være mye mer) kan være forskjellen du hører. For å bekrefte at du faktisk hører en reell forskjell må nivået være identisk når du sammenligner (analog-utgangene til Trinnov er helt garantert ikke identisk med den eksterne DAC'en din).
    Jepp det er jeg veldig klar over. Har gått i den fella før. Kommer tilbake ;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Og ikke minst.. Kan noen andre gjøre switchinga for deg så det blir en blindtest? :)
    Ja sikkert :) Skriver det opp på lista over oppgaver. Nå er det først å få installert og kalibrert opp en ny sub :cool: DER trenger jeg i hvert fall ingen blindtest for å merke forskjell på 2x18 vs 1x13 :) Trenger ikke ører engang!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm, endte opp med å kjøpe enda en dings istedet:
    Med så mange komponenter i en AES-kjede (helt fra BD/prosjektor->streamer->trinnov->4ch DAC, som selvsagt er unødvendig komplisert), så trenger jeg tydeligvis en masterklokke.... Men det blir nok ikke noen blind-test nå. Det er så opplagt for meg at dCS er en bedre DAC på kor og annet som jeg kjenner godt (og med omtrent 30dB lavere jitter, 20dB bedre SNR, 3-bit bedre oppløsnin (nesten 21 vs nesten 18), osv) så da bruker jeg nok ikke tid på en blindtest som for meg er av akademisk interesse.. kanskje hvis jeg ikke allerede hadde den så ville det stilt seg annerledes. Nå lever jeg godt med Trinnov->dCS komboen:) Og en fantastisk kombo det er det, selv om noen nok kan mene at det er 150k bortkastede penger!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, endte opp med å kjøpe enda en dings istedet:
    Med så mange komponenter i en AES-kjede (helt fra BD/prosjektor->streamer->trinnov->4ch DAC, som selvsagter unødvendig komplisert), så trenger jeg tydeligvis en masterklokke.... Men det blir nok ikke noen blind-test nå. Det er så opplagt for meg at dCS er en bedre DAC på kor og annet som jeg kjenner godt (og med omtrent 30dB lavere jitter, 20dB bedre SNR, 3-bit bedre oppløsning, osv) så da bruker jeg nok ikke tid på en blindtest som for meg er av akademisk interesse.. kanskje hvis jeg ikke allerede hadde den så ville det stilt seg annerledes. Nå lever jeg godt med Trinnov->dCS komboen:) Og en fantastisk kombo det er det, selv om noen nok kan mene at det er 150k bortkastede penger!
    Så lenge du er fornøyd og har det gøy så er det viktigere enn hva andre tenker. Jeg sitter forøvrig med tanken om at du gjør livet ekstremt komplisert for deg selv. Personlig har jeg gått motsatt vei; forenklet og kastet bort unødvendige ting. Gjorde det samme for hodetelefon-oppsettet jeg har stående her hjemme også :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Så lenge du er fornøyd og har det gøy så er det viktigere enn hva andre tenker. Jeg sitter forøvrig med tanken om at du gjør livet ekstremt komplisert for deg selv. Personlig har jeg gått motsatt vei; forenklet og kastet bort unødvendige ting. Gjorde det samme for hodetelefon-oppsettet jeg har stående her hjemme også :)
    Ja det er nok riktig. Hadde jeg kjøpt en Amethyst i utgangspunktet istedet for ST2-Pro så hadde jeg nok vært fornøyd da og. Ville vært mye enklere. Men med litt mindre muligheter for å tilfredsstille min iboende sterke trang til å tweake hvert enkelt ledd med +0.1%, hørbart eller ikke... :ROFLMAO: Muligheten for en A/D/A for vinyl med <1ps klokke og ekstern mye bedre og fullbalansert riaa helt fra PU er også litt med i regnestykket her... men forstår godt alt du skriver!

    PS: og heldigvis er hver av dingsene lett å selge hvis det viser seg at det blir for mange kokker og søl!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Morsom sak: Jeg tror EN boks som for eksempel NAD M33 kunne erstattet:
    Cocktail Audio X50D, Trinnov ST2-Pro, Mutec MC3+USB, dCS Bartok, ASR Emitter II Excl (4 bokser), ASR Basis Excl HV Riaa (2 bokser).
    Totalt 10 bokser og sikkert minst 250kg i en boks på 9,7kg! Pluss kanskje en balansert trafo og masse kabler som jeg også kunne kastet.
    Problemet er bare: Den har ikke like bra romkorreksjon som Trinnoven, ikke like bra jitter-reduksjon som Mutec for eksterne kilder, langt fra like gode dac'er som dCS, langt fra like mye krefter og dynamikk som ASR emitter, ikke like fantastisk Riaa som ASR Basis Excl med sine 20kg batterier og balansert drift....... så da blir det ikke noen M33. Der er jeg nå i hvert fall. :love:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har man først prøvd Trinnov Optimizer er det ingen vei tilbake, alt annet blir dårlige etterligninger etterpå.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et spørsmål til superbrukerne:

    Har tittet på diverse bokser den siste tiden og Trinnov later til å kunne tilby de I/O behovene jeg har. Naturlig nok fremhever de fleste produsenter de kuleste funksjonene, men hvor grunnleggende kan Trinnovs bokser brukes. Feks simpel crossover og enkel PEQ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har tittet på diverse bokser den siste tiden og Trinnov later til å kunne tilby de I/O behovene jeg har. Naturlig nok fremhever de fleste produsenter de kuleste funksjonene, men hvor grunnleggende kan Trinnovs bokser brukes. Feks simpel crossover og enkel PEQ?
    Alt er mulig, både enkelt og avansert. Trinnov har veldig lite begrensninger - noe som selvsagt åpner opp et hav av muligheter.

    Du kan sette opp PEQ (så mange filter du gidder) på hver enkelt kanal (jeg har prøvd med 80+).

    Crossover er en bok med muligheter i seg selv (men det kan også gjøres enkelt). Man kan også bruke active x-over for å gruppere opp til 4 sub'er (denne begrensningen på 4 er vel eneste egentlige begrensning, som skal tas bort snart).

    Så den enkleste varianten, konfigurer opp kanalene du vil ha (kan gjøres via wizard). Kjør gjennom wizard som veileder deg (denne håndterer også bass management). Alternativt kan du i ettertid sette opp enkel bass management med cross over på 80Hz (som et eksempel) som brukes på alle kanaler.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svaret og bekreftelsen på mine mistanker.
    Du kan t.o.m. a crossover fra takhøyttaler til nærmeste gulvhøyttaler (1 eller flere) som igjen har cross-over til sub (1 eller flere).

    Selvsagt har man bass management på hver kanal (full fleksibilitet på om man ønsker å bruke alle subbene som en felles enhet; eller i flere mindre grupper eller individuelt). Filter valg, cross-over og high pass+low pass filter (på hver kanal individuelt).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare jeg ikke MÅ følge franskmennenes visdom, men står fritt til å ødelegge lydbildet på egenhånd er jeg fornøyd. 😁 Antar jo at ting som latens er direkte knyttet til filterkompleksitet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Bare jeg ikke MÅ følge franskmennenes visdom, men står fritt til å ødelegge lydbildet på egenhånd er jeg fornøyd. 😁 Antar jo at ting som latens er direkte knyttet til filterkompleksitet.
    Som representant for de som ikke kan kalle seg superbruker ennå: Ja her står du meget fritt til å ødelegge lydbildet :) Herlig med all den friheten!
    Samtidig skulle jeg nok ønsket meg noen fler tuturials eller beskrivelser av virkemåte og forventet effekt av de mer avanserte knappene i spesielt optimizer settings som ikke akkurat er selvforklarende.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som representant for de som ikke kan kalle seg superbruker ennå: Ja her står du meget fritt til å ødelegge lydbildet :) Herlig med all den friheten!
    Samtidig skulle jeg nok ønsket meg noen fler tuturials eller beskrivelser av virkemåte og forventet effekt av de mer avanserte knappene i spesielt optimizer settings som ikke akkurat er selvforklarende.
    Det er ikke meningen at du skal gjøre dette selv :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer relatert bass management

    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.17.32.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.18.33.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.18.51.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.21.12.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.22.24.png


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.22.37.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samt PEQ editor (tilgjengelig pr kanal).
    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 23.32.10.png
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Trinnov Amethyst ble vel lansert i 2014. (Eller var det enda tidligere?)
    Er det ulike versjoner som er lansert opp gjennom åra, eller er dagens modell den samme som den som var på markedet da Jens Stoltenberg ble generalsekretær i NATO?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Amethyst ble vel lansert i 2014. (Eller var det enda tidligere?)
    Er det ulike versjoner som er lansert opp gjennom åra, eller er dagens modell den samme som den som var på markedet da Jens Stoltenberg ble generalsekretær i NATO?
    Den ble vel annonsert i November 2013, og tilgjengelig litt ut i 2014 om jeg husker rett?

    Hardware er nok rimelig identisk; det er nok noen revisjoner - men ingenting som påvirker lyden (typisk litt nyere generasjon CPU osv). Men hardware-messig skal den som ble lansert 2014 være på nivå med dagens modell. Det er samme software som kjører på både de gamle og de nye (jeg har hatt en Altitude32 produsert i 2015 (lånt fra Duet), helt klin identisk med den som ble produsert i 2018).
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Guide for å kombinere 4 sub'er via Active Xovers med Trinnov
    Samme konsept kan også brukes for 2 eller 3, og i fremtiden så mange man vil. Her bruker vi Active Xovers til noe den opprinnelig ikke var designet for, og dette viser også styrken og fleksibiliteten i platformen til Trinnov.

    1. Opprett preset hvor hver sub har individuell kanal (dvs, ikke bruk Active Xovers her). Sub'ene du skal jobbe med må være koblet til utganger i sekvensiell rekkefølge, alternativt uten andre kanaler i mellom er i bruk. I dette eksempelet har jeg koblet sub'ene til utgang 13, 14, 15 og 16.
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.51.01.png

    2. Valgfritt: Sett PEQ på sub'ene (individuelt). Anbefales ikke da vi her ikke er interessert i hvordan hver individuelle sub opererer alene, men alle i kombinasjon.
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.53.17.png

    3. Kjør kalibrering
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.54.34.png

    4. Se i Optimizer Settings/Positions/Summary
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 00.53.11.png

    5. Noter ned verdiene fra Level C Compensated + Delay compensated (ms). NB! Om Weighing used for levels er satt til dbA (advanced settings) så må man ta Level A Compensated verdiene.

    Innstilling for om man bruker C (default) eller A weighting for levels
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.28.38.png


    Heretter trenger du ikke preset'en lengre, men du bør lagre denne for fremtidig sammenligning.

    6. Lag kopi av preset brukt frem til nå. Gå nn på Setup/Active Xovers og finn første sub'en i toppen og opprett 2, 3 eller 4 ways (eksempelet under er for 4 sub'er). NB! ikke gjør endringer på high eller lowpass filter! Legg inn verdier fra forrige preset (se bilde i punkt 4). Levels og delay er delta, her har jeg tatt utgangspunkt at level 0 = sub2, men opp til den enkelte å velge her. Siden delay på sub1 = 0; så kan jeg bruke tallene direkte. Legg merke til at samme fargekoder er brukt (grønn for delay og rød for level).
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.01.27.png

    7. Kjør kalibrering (NB! ikke trykk calibrate speaker i Active Xovers, systemet vil da prøve å finne verdiene vi satte manuelt automatisk ved hjelp av kalibreringsmikrofonene - noe som ikke fungerer optimalt når man kun har sub'er).
    8. Husk å lagre kalibreringen i preset (etter compute).

    Optimalt bør begge kalibreringsrundene gjøres uten å flytte (eller være borti) kalibreringsmikrofon. Vær forsiktig med å ALDRI unmute Altitude under denne prosessen (det blir dyrt pga reperasjon av samtlige høyttalere), slå av mikrofon først! Alt gjøres på egen risiko 🧨🔥:geek:

    Den ny active xover sub'en (som består av 4 sub'er) vil da vise som 1 enkel kanal. Dette er faktisk den mest optimale måten for å få sub'ene best mulig integrert med mindre man har en stor hall (noe flertallet ikke har, så selv på 100+ kvadratmeter vil dette gi best lyd).

    I layout ser det da slik ut:
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.23.00.png


    Samt bass management:
    Skjermbilde 2021-12-10 kl. 01.24.42.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Den ble vel annonsert i November 2013, og tilgjengelig litt ut i 2014 om jeg husker rett?

    Hardware er nok rimelig identisk; det er nok noen revisjoner - men ingenting som påvirker lyden (typisk litt nyere generasjon CPU osv). Men hardware-messig skal den som ble lansert 2014 være på nivå med dagens modell. Det er samme software som kjører på både de gamle og de nye (jeg har hatt en Altitude32 produsert i 2015 (lånt fra Duet), helt klin identisk med den som ble produsert i 2018).
    Jeg har Amethyst med serienr 000070. Det står 2012 på de grønne printbordene. Ser man på bilder på nett er det skjedd endringer på interne usb/FireWire kabling , mens hjernen og DAC ser uendret ut . Jeg fikk nytt input kort i 2018 pga relefeil på en inngang. Det var blått print men det står fortsatt 2012 på det. ADC/DAC er de samme 4 kanals chipsene , fra dag 1, husker ikke navnet men databladet for dem er fra 2008 eller noe sånt. Tipper det er en oppgradering å bruke ekstern DAC selv om Trinnov sa den gamle er Proff studiokvalitet og at eksternDAC vil ha minimal effekt . Glad jeg har Amethyst da jeg kan strømme rett fra Roon til den og trenger ikke bry meg om jitter eller clocking , Amethysten er Master.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.055
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er litt spent på hvordan dere andre setter target-kurvene deres. Selv har jeg ofte hatt + 0,2 dB stigende på hver parameter fra 1000 hz og ned til 20 hz, slik at jeg får jevn økning ned til 3,4 dB ved 20 hz. Så har det variert litt i hvilket område jeg har satt limit-kurven. Det har variert fra 1000 hz til rundt 500 hz og nedover, men med avrulling oppover, slik at det "Trinnov-effekten" fases forsiktig inn.

    Roy
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det står 2012 på de grønne printbordene
    Et produkt blir ikke designet på lanseringsdatoen. Dette tar mange år med utvikling (spesielt for Trinnov som faktisk gjør utviklingen selv i motsetning til flertallet av de andre produsentene).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt spent på hvordan dere andre setter target-kurvene deres. Selv har jeg ofte hatt + 0,2 dB stigende på hver parameter fra 1000 hz og ned til 20 hz, slik at jeg får jevn økning ned til 3,4 dB ved 20 hz. Så har det variert litt i hvilket område jeg har satt limit-kurven. Det har variert fra 1000 hz til rundt 500 hz og nedover, men med avrulling oppover, slik at det "Trinnov-effekten" fases forsiktig inn.

    Roy
    Slik hadde jeg det lenge, men har tillater litt mer korreksjon oppover nå, å dra ned diskanen med så mye fall som Harman anbefaler kan bli litt for ullent for meg


    Siste instilling var noe sånt, sammelignet med Bruel&Kjær kurven. Målt med REW med og uten korreksjon


    1639137781736.png


    1639137934777.png


    Leker meg litt med ulik eq
    1639138278132.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Guide for å kombinere 4 sub'er via Active Xovers med Trinnov
    Samme konsept kan også brukes for 2 eller 3, og i fremtiden så mange man vil. Her bruker vi Active Xovers til noe den opprinnelig ikke var designet for, og dette viser også styrken og fleksibiliteten i platformen til Trinnov.

    1. Opprett preset hvor hver sub har individuell kanal (dvs, ikke bruk Active Xovers her). Sub'ene du skal jobbe med må være koblet til utganger i sekvensiell rekkefølge, alternativt uten andre kanaler i mellom er i bruk. I dette eksempelet har jeg koblet sub'ene til utgang 13, 14, 15 og 16.
    Vis vedlegget 770827
    2. Valgfritt: Sett PEQ på sub'ene (individuelt). Anbefales ikke da vi her ikke er interessert i hvordan hver individuelle sub opererer alene, men alle i kombinasjon.
    Vis vedlegget 770828

    3. Kjør kalibrering
    Vis vedlegget 770829
    4. Se i Optimizer Settings/Positions/Summary
    Vis vedlegget 770817
    5. Noter ned verdiene fra Level C Compensated + Delay compensated (ms). NB! Om Weighing used for levels er satt til dbA (advanced settings) så må man ta Level A Compensated verdiene.

    Innstilling for om man bruker C (default) eller A weighting for levels
    Vis vedlegget 770825

    Heretter trenger du ikke preset'en lengre, men du bør lagre denne for fremtidig sammenligning.

    6. Lag kopi av preset brukt frem til nå. Gå nn på Setup/Active Xovers og finn første sub'en i toppen og opprett 2, 3 eller 4 ways (eksempelet under er for 4 sub'er). NB! ikke gjør endringer på high eller lowpass filter! Legg inn verdier fra forrige preset (se bilde i punkt 4). Levels og delay er delta, her har jeg tatt utgangspunkt at level 0 = sub2, men opp til den enkelte å velge her. Siden delay på sub1 = 0; så kan jeg bruke tallene direkte. Legg merke til at samme fargekoder er brukt (grønn for delay og rød for level).
    Vis vedlegget 770818
    7. Kjør kalibrering (NB! ikke trykk calibrate speaker i Active Xovers, systemet vil da prøve å finne verdiene vi satte manuelt automatisk ved hjelp av kalibreringsmikrofonene - noe som ikke fungerer optimalt når man kun har sub'er).
    8. Husk å lagre kalibreringen i preset (etter compute).

    Optimalt bør begge kalibreringsrundene gjøres uten å flytte (eller være borti) kalibreringsmikrofon. Vær forsiktig med å ALDRI unmute Altitude under denne prosessen (det blir dyrt pga reperasjon av samtlige høyttalere), slå av mikrofon først! Alt gjøres på egen risiko 🧨🔥:geek:

    Den ny active xover sub'en (som består av 4 sub'er) vil da vise som 1 enkel kanal. Dette er faktisk den mest optimale måten for å få sub'ene best mulig integrert med mindre man har en stor hall (noe flertallet ikke har, så selv på 100+ kvadratmeter vil dette gi best lyd).

    I layout ser det da slik ut:
    Vis vedlegget 770820

    Samt bass management:
    Vis vedlegget 770824
    Et par spørsmål av ren nysgjerrighet (du vet jo at jeg ikke har Trinnov);

    1: Hva er et aktivt delefilter?
    2: Hvorfor skal du ikke endre high/lowpass, finner Trinnov selv beste delefrekvenser?
    3: Hvorfor ikke individuell EQ på subene? Det er jo ofte en fordel å i det minste sjekke de før global EQ hvis ikke rom og plassering er optimal, og det er det jo sjelden...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    1: Hva er et aktivt delefilter?
    2: Hvorfor skal du ikke endre high/lowpass, finner Trinnov selv beste delefrekvenser?
    3: Hvorfor ikke individuell EQ på subene? Det er jo ofte en fordel å i det minste sjekke de før global EQ hvis ikke rom og plassering er optimal, og det er det jo sjelden...
    1. Aktiv delefilter er kort oppsummert at man bruker prosessoren til å splitte signalet i 2,3 eller 4veis signal (en utgang pr). Ment for høyttalere uten delefiler (en del fjernet jo delefilter og går for aktiv deling). Dette er ikke et Trinnov begrep; høyttalerene dine har passivt delefilter (med 99.9% sikkerhet) :)
    2. Når man bruker aktiv deling for å gruppere sub'ene; så skal man ikke gjøre noen endringer her. Bruk heller bass-management.
    3. Ingen sier man ikke kan bruke PEQ, men dette blir å jobbe i blinde når man kombinerer flere. Trinnov Optimizer håndtere de 4 sub'ene som 1 felles kanal.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Veldig kjekt med tutorials her i denne tråden! Har fått leveringsdato rundt midten av januar, og absorberer så mye jeg kan før den tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    1. Aktiv delefilter er kort oppsummert at man bruker prosessoren til å splitte signalet i 2,3 eller 4veis signal (en utgang pr). Ment for høyttalere uten delefiler (en del fjernet jo delefilter og går for aktiv deling). Dette er ikke et Trinnov begrep; høyttalerene dine har passivt delefilter (med 99.9% sikkerhet) :)
    2. Når man bruker aktiv deling for å gruppere sub'ene; så skal man ikke gjøre noen endringer her. Bruk heller bass-management.
    3. Ingen sier man ikke kan bruke PEQ, men dette blir å jobbe i blinde når man kombinerer flere. Trinnov Optimizer håndtere de 4 sub'ene som 1 felles kanal.
    1: selvsagt, jeg trodde dette var noe unikt for Trinnov. Har passive filtre ja... Storm har samme mulighet men har løst det litt annerledes.
    2: så du kan dele flere steder? Vanligvis så er ikke software så flink til å finne beste delefrekvens, men slik jeg forstår deg setter du den selv, bare ikke på det stedet i softwaren?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Glad jeg har Amethyst da jeg kan strømme rett fra Roon til den og trenger ikke bry meg om jitter eller clocking , Amethysten er Master.
    Ja jeg gikk kanskje litt i fella med ST2-Pro som var mye rimeligere og i utgangspunktet samme kvaliteter men strippet ned til bare en hovedfunksjon...
    Så etter ny streamer, klokke, kabler osv ble det ikke så mye rimeligere likevel :cool: Og kona sliter litt nå, det må innrømmes, og litt av tanken var jo i utgangspunktet å gjøre det enklere enn med Audiolense og det var det, en liten stund! Herregud for en tulling jeg er - selv om jeg synes det er litt morsomt med alle boksene da...

    PS: Men litt Trinnov på steroider blir det nok. Forhåpentligvis. Blir spennende med den klokka, håper den kommer før julekvelden ;-) Kona blir sikkert imponert over ENDA en boks med masse knapper på i stua dessuten :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Slik hadde jeg det lenge, men har tillater litt mer korreksjon oppover nå, å dra ned diskanen med så mye fall som Harman anbefaler kan bli litt for ullent for meg


    Siste instilling var noe sånt, sammelignet med Bruel&Kjær kurven. Målt med REW med og uten korreksjon


    Vis vedlegget 770903

    Vis vedlegget 770907

    Leker meg litt med ulik eq
    Vis vedlegget 770908
    Enig :) Og morsom liten gitar-boost! Blir akkurat som Westminster det der, hvor frontladingen gjør noe av det samme mellom 200-400Hz :cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For de som har Trinnov Altitude i bestilling så anbefales denne videoen.

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn