Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I morgen er det hjemreise fra sjøen for denne gutten.
    da skal fire subber innkvarteres med optimizeren. Gud bedre det skal bli et leven i gata😎
    Dette vil slå ut på Richters skalaen skjønner jeg (y)

    Vet bare når jeg skulle få på plass de initielle PEQ filtrene på 2xParadigm Persona subbene så stod hele bygget her i hellspenn på den første målingen som var ALTFOR høy (langt over 120dB!)

    Ref Subber.
    Jeg har tenkt å kombinere alle 4 subbene mine via active xover; sette PEQ filter på hver enkelt så finpusse alle 4 via PEQ før jeg kjører kalibrering på alle 4 som en samlet enhet. Pr nå har jeg hver sub individuelt kalibrert via Optimizer. Med mindre du har et veldig stort rom så sier ryktene at det gir bedre resultat å kombinere dem, finpusse PEQ på hver enkelt for å få et bra resultat samlet før man kjører kalibrering på alle 4 som en enhet for Optimizer. Med Active xover må man legge inn delay (og alternativt fase) manuelt. Dette har man allerede tilgjengelig om man har kjørt kalibrering på dem individuelt.

    Hver kveld jeg har planlagt å gjøre nye kalibreringsrunder for å teste så ender jeg opp med å høre et par album i stedenfor... skjer hver gang; kalibreringen jeg har nå er veldig bra - så har ingen behov for å endre på noe - men nysgjerrigheten sier at jeg må prøve ut. Har også tenkt å prøve 2 grupper (venstre front sub og venstre bakre sub i en gruppe; og høyre front sub og høyre bakre sub i en annen gruppe).

    Får se hvordan dette går.... ender alltid opp med at jeg hører på musikk med et stort smil før jeg klarer ta frem kalibreringsmikrofonen.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har åtte subber satt opp for plan bølgefront. De fire subbene i midten får litt delay for å spille i fase med de to på hver side/i hvert hjørne. Mener å huske det gir rundt 10db gratis rundt 120hz.

    Bruker kun global EQ, altså ingen EQ pr sub. Årsaken til det er at der en sub har en topp kan en annen ha en bunn. Trekker en ned toppen på førstnevnte mister en litt av gevinsten med flere subber, nemlig at de skal utfylle hverandres topper og daler med forskjellig plassering.

    Tenker at i frekvensområdet hvor subber spiller klarer vi ikke å detektere om en sub spiller noen db høyere i ett frekvensområde hvor en annen spiller lavere. Vil påstå at vi hører totalpakken av subbene, og det er rasjonale for kun å bruke global EQ.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov har annonsert en del ting som kommer i 2021.


    Inkludert nye DAC moduler, her er det kun snakk om målbare og ingen reelle forskjeller. Så Trinnov selv anbefalte ikke å gjøre oppgradering ;)
    Mer spennende er forøvrig nyheter for Optimizer, som naturligvis er veldig lite konkret enn så lenge.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Trinnov har annonsert en del ting som kommer i 2021.


    Inkludert nye DAC moduler, her er det kun snakk om målbare og ingen reelle forskjeller. Så Trinnov selv anbefalte ikke å gjøre oppgradering ;)
    Mer spennende er forøvrig nyheter for Optimizer, som naturligvis er veldig lite konkret enn så lenge.
    Ravenna er kult ... vet blant annet at sveitsiske Merging Tech har råsyke 8 kanals DAC’er som kjører via Ravenna, såvidt jeg vet kanskje blant de best performaning DAC på markedet, NRK bruker mye Merging. Tror det er rundt 50.000 for 8 kanaler, bringer jo kost opp en del men dette er såvidt jeg har hørt klart bedre dac’en enn det som er i Trinnov. Også en 24 kanals opsjon ...

    i Grieghallen er vist alt av DAC’er fra Merging Tech ...


     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjer hver gang jeg skal gjøre ny kalibrering (jeg har et par ting jeg vet kan forbedre lyden), så setter jeg på litt musikk først.... og joda; flere timer seinere - JØSS! skulle ikke jeg egentlig kalibrere på nytt? 😇

    Skjermbilde 2021-03-25 kl. 20.52.21.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lyden er ekstremt bra allerede, har bare et par triks til på lur som kan skvise ut enda litt mer fra materiale :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nøkkelen er å aligne alt så nært som mulig i volume før kalibrering. Skal også finpusse PEQ filtrene for subber + dempe de største utslagene med PEQ før kalibrering (for alle kanaler). Har noen litt brutale utslag på enkelte takhøyttalere som jeg tror vil gi stor gevinst å dempe litt via PEQ.

    Kun demping via PEQ (aldri positiv gain).

    Skal også legge på PEQ filter for alle subbene samlet (dvs, ikke individuelt pr sub).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Veiledende pris på Trinnov Altitude32 med 32 kanaler og 3D codec-pakke ligger nå på 382.500 (392.500 i sølv) :oops:
    Jeg er virkelig glad for at jeg slo til når jeg først slo til.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Er det 32 kanaler med da konvertering?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det 32 kanaler med da konvertering?
    Det er the real deal. Native 32 kanaler.

    Edit:
    Usikker om jeg skjønte spørsmålet. Man har 32 analoge kanaler ut; det er reelle kanaler (alle kan mappes til spesifikk DTS:X eller Atmos kanal). Atmos har enda flere men da trenger man Trinnov Altitude Ext48. Som gir 48 dedikerte kanaler, og 16 ekstra kanaler til bruk for subber og lignende.

    Man har 16 XLR, og 4 * DB25 (8 XLR kanaler på 1 plugg). Man har også 2 * DB25 for digital, da kan man bruke 16 digitale utganger sammen med 16 analoge.

    Skjermbilde 2021-04-02 kl. 02.38.21.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mens A16 koster det samme......Rart!
    Altitude16 har alltid vært ekstremt billig og har faktisk blitt enda billigere (med tanke på prisstigning, eller fravær av prisstigning faktisk).
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Amethysten kan trenge en oppgradering til kraftigere prosessor, Filterlengden på max 300ms (1440 taps,Filter koeffesienter) gir en oppløsning på 3hz som er litt for grovt på de dypeste frekvensene.. Håper en ny Optimiser software kan bøte på dette
    Ikke sikker det er hørbart men, Altitude og de andre har filtre som er lengre og bedre og PEQ muligheter i tillegg.. Men 2 evt 4 kanaler er mer enn nok for meg. Og å bruke mer penger enn jeg har gjort er uaktuelt. Er litt spent på om software oppgraderingen kommer stereoproduktene til gode,,, virker som multikanal og 3d får mest fokus.

    1617342264566.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    gode tips her
    Trinnov | Trinnov Digital Room Correction Advanced Features
    Trinnov | Does Room Correction Remove A Loudspeaker’s Sound Character


    Still, you may ask how does the Optimizer affect the overall tonal balance of a loudspeaker?

    Short answer: it can affect it greatly, but it is up to the calibrator to decide how much.

    The default parameters will make the tonal balance of the Loudspeaker/Room system flat. This is by no means our recommendation, except for near field studio applications where a flat direct response is recommended.

    Podcast: Trinnov Room Optimiser: A full explanation of Trinnov and its room optimiser technology | AVForums

    sjekk spesielt ved 62-63 minutter
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Hadde uventet opplevelse i går. Spilte fra en Toslink kilde og endret Amethyst «Clock» fra å være Slave på 48k til Master på 48k.
    Det Var ikke merkbar endring men spilte helt uten problemer. Da jeg så endret til fra Master 48 til Master 96k syns jeg lyden ble åpnere og klarere, nesten som om volumet gikk opp og alt kom nærmere.

    Optimiseren var ikk på men i bypass, men jeg hadde manuell FIR på en topp ved 32hz.
    Kan detter være en reell lydeffekt og ikke innbilning ? Mn hvordan ? Har skjønt at sampling frekvens og filterlngde og frekvensoopløsning på korreksjon henger sammen , men kan de slåut her?. Merket lite på bassen det var Claptons stemme og akustiske unlugged gitar som fikk et fint løft ved å gå til96k. .... 192k hadde ingen videre effekt

    Trinnov har1440 taps ved 300ms filterlengde noe jeg tror gir ca 3hz oppløsning , 96k skulle vel da gi 6hz . Men optimizer var altså ikke aktiv.Kan det være at bytter fra 48 til 96 nå slår av eller endrer Eq jeg hadde laget på 48?? Eller gir reklokkingen fra 48 til 96k bare bedre lyd?


    fant dette på en Roon side hvor Trinnov nevner masterklokken
    «ck (44.1, 48. 88.2, 96, 176.4, 192…) for the incoming material. The clocks we use in the Amethyst are the same ones we use in our Pro gear designed for recording studios and other mission-critical settings. They are extremely good and represent a big upgrade for the embedded clocks one finds in most sources»
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Trinnov hadde dette svaret på det over

    Just to clarify things, there no relation or correlation between the calibration/optimizer and the clock rate .

    Those are completely independent.

    Changing the sample rate will not affect at all the sound of the optimization.

    Sample rate , when set to master clocking , will act as a resampling if the original clocking is not the same . For Analog stream, you can set it to whatever fits you.

    When you are coming to the digital stream, it's different. Using a higher sample rate than the one fixed by the stream (audio at 48 kHz) , using a 96 Khz clock over it will simply add bits and gap that can add noise .


    So it's always better to set the Amethyst to slave mode for digital stream.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg aner forresten en oppgradering av software ligger i luften.
    Det rykker i DSP nerven hvertfall......Kraftig også🤓
    Ingen rykninger her, er veldig fornøyd nå (og har vært veldig lenge). Men det er stas at Trinnov pusher videre for å gjøre ytterligere forbedringer selvsagt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer sterkt en oppgradering av prosessor nå!
    Jeg håper det bare er formaliteter som ligger foran meg på veien for å presse kjøpknappen på en A32-16/32.
    En av de formalitetene er at min nåværende A16 må få seg en ny eier.
    Det er selvsagt ingen grunn å oppgradere A16 til A32 med mindre man trenger mer enn 16 kanaler. Nedmikser man 192kHz til 96kHz og switcher mellom dem, så hører man ALDRI diff så lenge man ikke vet hva som spiller.

    Enkelte påstår at de er viktig med 384kHz eller 768kHz. Eneste forskjellen er eventuelt implementasjon av DAC-filter på de forskjellige frekvensene, ingen garanti for at 768kHz er bedre enn 192kHz eller 96kHz. Naturligvis støtte for 768kHz gir mulighet for å underholde den lokale populasjonen av flaggermus 🦇 Det kan selvsagt ha en verdi for noen?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er selvsagt ingen grunn å oppgradere A16 til A32 med mindre man trenger mer enn 16 kanaler. Nedmikser man 192kHz til 96kHz og switcher mellom dem, så hører man ALDRI diff så lenge man ikke vet hva som spiller.

    Enkelte påstår at de er viktig med 384kHz eller 768kHz. Eneste forskjellen er eventuelt implementasjon av DAC-filter på de forskjellige frekvensene, ingen garanti for at 768kHz er bedre enn 192kHz eller 96kHz. Naturligvis støtte for 768kHz gir mulighet for å underholde den lokale populasjonen av flaggermus 🦇 Det kan selvsagt ha en verdi for noen?
    Kanaler ja.
    Så er vel CPU i en bedre liga samt vifter og upsampling som du nevner.
    Og eiergleden seff.
    Men det er sikkert en billigere måte å gjøre det på men da er det på,an igjen med to bokser.
    Vi får se!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg tror jeg har laget meg en form for avtale med @Snickers-is som gjør at han stikker innom å hjelper meg med å få aktiv deling på plass.
    Jeg har stor tro på at det er akkurat dette som kommer til å være mest utslagsgivende på en større lydforbedring hos meg nå.
    Så tar vi centeren med i samme slengen😇
    Må bare få kanalene, og amperiet i box først.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    God idé! Jeg er med.
    Mulig jeg må en tur til Bergen å sjekke kvaliteten til @haraldo også.
    jeg holder fremdeles på, ikke der ennå ..... begynner å nærme seg når jeg får Adyton Cordis 1.8 signature tilbake fra reparasjon, mye jobb igjen på akustikk fronten :ROFLMAO:

    jeg er langt fra ditt nivå ennå, men jeg koser meg 🤪
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Driver og trener på kokkekunstene til @alphamale kommer på besøk, kan ikke servere ”dritt” til en mesterkokk .... her Spansk potetform .... driver også og bygger kunstene på tyrkisk kaffe :ROFLMAO:

    er denne kaffen bra nok for deg Birger?

    @alphamale ... det blir veldig spennende å høre hva du får ut av aktiv deling, har du nok med 16 kanaler nå?
    Jeg er redd for at jeg får lyst på det samme, da må jeg isåfall vurdere å bytte Amethyst’en :censored:

    5FF3C9DE-701F-489E-B359-0940C273A8C5.jpeg

    2E5C7018-74C0-4FDC-870E-F462000ABF14.jpeg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Så jo digg ut de der^^oppe.
    Jeg er tilhenger av "ærlig mat" på gode råvarer. Gjerne med koketeknikker som bringer oss tilbake i naturen.
    Kaffen ser ikke så halvgærn ut den heller, men du må jobbe litt med skummet😅
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Leser du ikke det som skrives i tråden?🤓
    Holder ikke med A16.
    Jeg trenger minimum 24 kanaler, men 32 er optimalt for fremtidige krumspring.
    Poenget mitt var: Du kan vel teste med aktiv drift på høyttalerne nå og drite i en del andre ting (2 kanals musikk først)
    Og så etterhvert oppgradere annet, PRIORITERING!
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Driver og trener på kokkekunstene til @alphamale kommer på besøk, kan ikke servere ”dritt” til en mesterkokk .... her Spansk potetform .... driver også og bygger kunstene på tyrkisk kaffe :ROFLMAO:

    er denne kaffen bra nok for deg Birger?

    @alphamale ... det blir veldig spennende å høre hva du får ut av aktiv deling, har du nok med 16 kanaler nå?
    Jeg er redd for at jeg får lyst på det samme, da må jeg isåfall vurdere å bytte Amethyst’en :censored:

    Vis vedlegget 717102
    Vis vedlegget 717126
    haraldo

    ,
    ED874085-6C77-4925-A241-51FB0AE0A806.jpeg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Poenget mitt var: Du kan vel teste med aktiv drift på høyttalerne nå og drite i en del andre ting (2 kanals musikk først)
    Og så etterhvert oppgradere annet, PRIORITERING!
    Jeg prioriterer begge!
    Kinoen begynner å sitte nå, så hvorfor skulle jeg ramponere det? Sette opp aktiv deling ved å rappe kanaler både på pre og amper, reversere dette for så gjøre akkurat det samme om igjen? Ser ikke helt hvor du vil eller forstår kompleksiteten i det. Er liksom ikke bare å dra noen kabler det prosjektet her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn