Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Prøvd med samme kurve men flyttet ned slik at 20hz er på 0?
    Prøver nå med å fjerne + 10db LFE, og så langt så høres det ganske så korrekt ut med den targeten jeg fikk av Antoine. Jeg tenker jo nesten det må være det som er "feil" her hos meg. Kanskje NVIDIA Shield også legger på noe slik at det blir feil?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.061
    Antall liker
    4.048
    Sted
    Tårnåsen
    Prøver nå med å fjerne + 10db LFE, og så langt så høres det ganske så korrekt ut med den targeten jeg fikk av Antoine. Jeg tenker jo nesten det må være det som er "feil" her hos meg. Kanskje NVIDIA Shield også legger på noe slik at det blir feil?
    Ingen anelse men det er en grunn til at de fleste processorer har den +10dB av/på-bryteren avhengig av kilden...:) Kan alltids sjekke med REW via HDMI.
    Den opprinnelige tanken var vel at man skulle trekke fra -10dB digitalt på LFE lydsporet og så kompensere senere ved å plusse på +10dB gain ANALOGT, helt på slutten av kjeden, for å unngå at man gikk i taket på 0dbFS pga nivået på LFE som gjerne er veldig høyt på litt action sammenliknet med resten av kanalene (og for å gi 10db digitalt headroom til BM fra andre kanaler). Men den tanken har nok ikke alle fått med seg, så hvis NVIDIA gjør gainkompensasjonen digitalt på vei inn til A16 så er det bare dumskap og det blir dobbel trøbbel.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.061
    Antall liker
    4.048
    Sted
    Tårnåsen
    Det der likner på noe jeg liker å høre på, men kanskje med 3-4dB ekstra fra 150Hz og nedover i en stor stue ;) Men igjen, ørene mine må jo fores med litt mer diskant enn mange andre siden jeg er 50+ ;-) Den fine kulen der over 5k passer meg nok perfekt! Er det derfor jeg liker B&W? Og det høyeste jeg hører er omtrent 15k men sikkert ned omtrent i hvert fall 10dB SPL sammenliknet med for 20 år siden så den der flaggermus-signaliseringen på 40kHz bekymrer meg lite ;-)
    Problemet er at når du mister 10dB i de laveste nivåene du klarer å høre så kan du ikke kompensere med mer enn kanskje maks 5dB på referansenivå siden øret ellers vrenger. Kanskje Trinnov blir det første til å ta høyde for ørets dynamikkområde? Hvis ikke tror jeg at jeg må mekke en slik sak fra mitt gamle C++ bibliotek og selge til gamlingene på sentralen... ;-)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.432
    Antall liker
    9.716
    Torget vurderinger
    2
    Det der likner på noe jeg liker å høre på, men kanskje med 3-4dB ekstra fra 150Hz og nedover i en stor stue ;) Men igjen, ørene mine må jo fores med litt mer diskant enn mange andre siden jeg er 50+ ;-) Den fine kulen der over 5k passer meg nok perfekt! Er det derfor jeg liker B&W? Og det høyeste jeg hører er omtrent 15k men sikkert ned omtrent i hvert fall 10dB SPL sammenliknet med for 20 år siden så den der flaggermus-signaliseringen på 40kHz bekymrer meg lite ;-)
    Problemet er at når du mister 10dB i de laveste nivåene du klarer å høre så kan du ikke kompensere med mer enn kanskje maks 5dB på referansenivå siden øret ellers vrenger. Kanskje Trinnov blir det første til å ta høyde for ørets dynamikkområde? Hvis ikke tror jeg at jeg må mekke en slik sak fra mitt gamle C++ bibliotek og selge til gamlingene på sentralen... ;-)
    Etter det jeg husker nå er dette ikke en rom måling mn kvasiekkofri antagelig . Tipper romkurven hos Alpha har noe mer løft i bassen ,, ikke sant A?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.754
    Antall liker
    4.273
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Noen vil kanskje påstå at det ser litt flatt og kjedelig ut på den grafen, med litt lite nivå nedover.
    Men etter mye prøving frem og tilbake er det nok denne som er nærmest i rommet mitt.
    Jeg besitter forøvrig 4 x10 tommere, og 26 stk 8 tommere i arbeidsområdet i det lille rekkehuset mitt😃
    Ja jeg føler med naboene......tro meg!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.061
    Antall liker
    4.048
    Sted
    Tårnåsen
    Noen vil kanskje påstå at det ser litt flatt og kjedelig ut på den grafen, med litt lite nivå nedover.
    Men etter mye prøving frem og tilbake er det nok denne som er nærmest i rommet mitt.
    Jeg besitter forøvrig 4 x10 tommere, og 26 stk 8 tommere i arbeidsområdet i det lille rekkehuset mitt😃
    Ja jeg føler med naboene......tro meg!
    Jeg synes tvert i mot at det blir flatt og kjedelig hvis man tilter særlig mye mer enn dette ;-) Ser også at du har ganske eksemplarisk vannfall.
    Hva slags dimensjoner har du på rommet ditt? (eller det egentlige spørsmålet: hvordan har du fått til så jevnt og bratt vannfall?)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.146
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ingen anelse men det er en grunn til at de fleste processorer har den +10dB av/på-bryteren avhengig av kilden...:) Kan alltids sjekke med REW via HDMI.
    Den opprinnelige tanken var vel at man skulle trekke fra -10dB digitalt på LFE lydsporet og så kompensere senere ved å plusse på +10dB gain ANALOGT, helt på slutten av kjeden, for å unngå at man gikk i taket på 0dbFS pga nivået på LFE som gjerne er veldig høyt på litt action sammenliknet med resten av kanalene (og for å gi 10db digitalt headroom til BM fra andre kanaler). Men den tanken har nok ikke alle fått med seg, så hvis NVIDIA gjør gainkompensasjonen digitalt på vei inn til A16 så er det bare dumskap og det blir dobbel trøbbel.
    De aller fleste surround sporene er mikset med -10dB på LFE; det er meningen at man skal heise denne opp med +10dB etterpå. Er bare med ytterst få unntak at dette ikke skal gjøres.


    (bare et tilfeldig treff på google som referer til dette ;))
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste surround sporene er mikset med -10dB på LFE; det er meningen at man skal heise denne opp med +10dB etterpå. Er bare med ytterst få unntak at dette ikke skal gjøres.


    (bare et tilfeldig treff på google som referer til dette ;))
    Vel, det er i alle fall helt hinsides mye bass om jeg har den "+10db on LFE input" på, kan ikke begripe at det er meningen at det skal være slik. Var ikke i nærheten så mye bass med MP60 etter at den hadde gjort sitt.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    1645007684267.png


    Jeg prøver denne kurven (som @Balle Clorin foreslo) og har +10dB huka på nå. Høres helt klart mer korrekt ut for meg, men fortsatt litt for mye bass. Kanskje jeg bare rett og slett har blitt litt allergisk mot bass til film....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.146
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    LFE skal kunne levere opp til 120dB; om LFE er lik resten av kanalene vil det gå galt ;)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kjører jo 80 nå.

    Vel, uten inkognitoene så er det jo en ganske trist kurve, så de skal få lov å stå ;)

    Inkognito
    1645013262599.png


    JL
    1645013293587.png


    Utfyller hverandre ganske så bra her :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du 80 på LFE eller xo?
    Ah. 80 XO, 120 LFE. Inkognitoene lager fæle lyder allerede på -35 med den kurven til Antoine med +10db LFE på f.eks Dolby Atmos Amaze demoen (vet den er litt heftig skrudd, men fortsatt).
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    631
    Antall liker
    668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Dere som har hatt Trinnov en stund....hvis en må velge, hva er best/morsomst av surround back og front wide?
    Jeg har per nå 6 kanaler nede (altså ingen senterkanal), 4 oppe og to subber. Siden det er 3 veis aktiv deling på frontene brukes da alle innebygde 16 kanaler. På planen står utvidelse til 4 veis i front og midbass moduler plassert på hver side av sofaen. Da ryker de ekstra fire kanalene fra ekstern dac også.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forresten audio drop outs på materiale som har dd+ lyd, noen andre som har opplevd det?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    Dere som har hatt Trinnov en stund....hvis en må velge, hva er best/morsomst av surround back og front wide?
    Uten å ha Trinnov, men mye erfaring med Wide så er valget enkelt for den som har nok bredde - lydbildet blir "Larger Than Life"
    I min verden betyr det 4 gulvstående inntil 2 meter høyde for best lydopplevelse (y)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    253
    Antall liker
    318
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @TGB Vet du forresten noe om hvordan excursion curve pr channel implementasjonen vil se ut? Noe ala hvordan man setter target curves?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.146
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB Vet du forresten noe om hvordan excursion curve pr channel implementasjonen vil se ut? Noe ala hvordan man setter target curves?
    Det vil være samme konsept som for target. Men egentlig er det ikke noe poeng med excursion curve for hver kanal. Den korrigerer aldri mer enn den må, så det har vært x antall diskusjoner om nyttverdien av dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.432
    Antall liker
    9.716
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 791964

    Jeg prøver denne kurven (som @Balle Clorin foreslo) og har +10dB huka på nå. Høres helt klart mer korrekt ut for meg, men fortsatt litt for mye bass. Kanskje jeg bare rett og slett har blitt litt allergisk mot bass til film....
    Jegvillesenket kurven 2-3 db fra 200hz og oppover så den ligner mer på Harman;Tool formen
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.146
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 791964

    Jeg prøver denne kurven (som @Balle Clorin foreslo) og har +10dB huka på nå. Høres helt klart mer korrekt ut for meg, men fortsatt litt for mye bass. Kanskje jeg bare rett og slett har blitt litt allergisk mot bass til film....
    En slik kurve føler jeg blir litt lite luftig. Naturligvis er det langt viktigere hva reell output her blir (kontrollmål med REW). Jeg har langt mer eksotisk target curve :)

    Skjermbilde 2022-02-16 kl. 16.44.29.png

    Har ikke kurve fra REW tilgjengelig akkurat nå, men den er langt mindre dramatisk :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.194
    Antall liker
    6.802
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ah. 80 XO, 120 LFE. Inkognitoene lager fæle lyder allerede på -35 med den kurven til Antoine med +10db LFE på f.eks Dolby Atmos Amaze demoen (vet den er litt heftig skrudd, men fortsatt).
    Har du riktig gain matching mellom JL og Inkognito da tro?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.146
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har hatt Trinnov en stund....hvis en må velge, hva er best/morsomst av surround back og front wide?
    Jeg har per nå 6 kanaler nede (altså ingen senterkanal), 4 oppe og to subber. Siden det er 3 veis aktiv deling på frontene brukes da alle innebygde 16 kanaler. På planen står utvidelse til 4 veis i front og midbass moduler plassert på hver side av sofaen. Da ryker de ekstra fire kanalene fra ekstern dac også.
    Surround back er mer viktig enn front-wide. Hovedårsaken er at langt mer materiale benytter surround back.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.432
    Antall liker
    9.716
    Torget vurderinger
    2
    En slik kurve føler jeg blir litt lite luftig. Naturligvis er det langt viktigere hva reell output her blir (kontrollmål med REW). Jeg har langt mer eksotisk target curve :)

    Vis vedlegget 792038
    Har ikke kurve fra REW tilgjengelig akkurat nå, men den er langt mindre dramatisk :)
    Jeg har eksperimentert med den BBC dippen for moroskyld, passer på noen innspillinger men generelt så gikk jeg bort i fra den . Jeg liker å lytte på første rad …
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    Surround back er mer viktig enn front-wide. Hovedårsaken er at langt mer materiale benytter surround back.
    Med litt erfaring så finner du at svaret ditt er feil...
     
    • Wow
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn