Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Du må se på vinkelen på mikrofon og hvordan den er støttet opp på bildet ditt...
    Akkurat....og pga den lave vekten på micen så er plasseringen av ben helt uproblematisk slik det fremstår på mitt bilde...
    Det burde du ha skjønt med så mye erfaring....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Og jeg hadde nok klart meg med bare 1 inkognito også…. Det er sånt jeg ikke får sove over 😬
    Uff nei, du må ha to! Har du glemt alt det kjaset ditt om symmetri osv?!? :) Men seriøst jeg er ganske sikker på at du faktisk trenger to også for å matche de to frontsubbene dine i nivå og headroom, siden de må spille på omtrent samme nivå for å få den utjevningen som rommet ditt trenger ;-)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Uff nei, du må ha to! Har du glemt alt det kjaset ditt om symmetri osv?!? :) Men seriøst jeg er ganske sikker på at du faktisk trenger to også for å matche de to frontsubbene dine i nivå og headroom, siden de må spille på omtrent samme nivå for å få den utjevningen som rommet ditt trenger ;-)
    Sant! Så det er ikke bare symmetrikjaset mitt som trenger to heldigvis 😁
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eksakt symmetri er vanligvis ikke smart når det kommer til sub'er.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Eksakt symmetri er vanligvis ikke smart når det kommer til sub'er.
    Symmetrifobi er det verste man kan slite med for best resultat i bassen...
    Ikke så mange valg i dette lille 12.5kvm rommet dessverre. Forøvrig fint å se at dere er enige i noe, da :)

    1644690886089.png


    Slik endte det opp da. Rommet er ikke bredt nok til at takhøyttalerne/bakhøyttalere kunne hatt de plasseringene der. REW neste for å se hvordan det ble 👍
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    1644691494901.png


    Grønn bypass, oransje optimizer on. Her er det noe som ikke stemmer :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Grønn bypass, oransje optimizer on. Her er det noe som ikke stemmer :)
    Hvor mange subber står i samme posisjon? Hvor mange totalt? Hvor mange separate subforsterkere med variabel gain og fase?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange subber står i samme posisjon? Hvor mange totalt? Hvor mange separate subforsterkere med variabel gain og fase?
    2 i front 1/4th fra hvert hjørne, 2 bak i hvert sitt hjørne. Alle med hver sin forsterker med variabel gain og fase :)

    Har forøvrig på følelsen at det må til litt manuell ratting i forkant på subbene med A16 også.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    2 i front 1/4th fra hvert hjørne, 2 bak i hvert sitt hjørne. Alle med hver sin forsterker med variabel gain og fase :)

    Har forøvrig på følelsen at det må til litt manuell ratting i forkant på subbene med A16 også.
    Hvor mange kan du styre direkte fra DSP som separate enheter?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette kan gjøres parallelt med optimizer.
    Den regner ut filterne på nytt
    Jeg leser denne tråden med stor glede og interesse. Vanligvis holder jeg meg taus, men dette er en prinsipiell sak, og jeg deler din oppfatning her @alphamale. Jeg vil også gå litt lengre. Når man har en dsp løsning man stoler på så er det best å gjøre minst mulig på utsiden. Av og til kan ekstra dsp på utsiden gjøre jobben vanskeligere.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, han fikk ikke lov til å legge seg før 10-100 så tilfredsstillende ut uten smoothing.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trass advarsler om symmetri er det klart for meg at ikke alt er svart-hvitt og at symmetri er best egnet om man primært bruker anlegget til musikk. Kringbass og hjørnestakking slipper man nok lettere unna med med surround lyd (som jo er i tittelen på tråden) og film. Noe som kanskje burde være et hint om at jeg burde skygge bane?

    Siste bass.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke ha noen betydning.. man kan måle rom responsen med såkalt «mooving mic method» også
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja , hver sin lyst, jordskjelv har lite å gjøre med musikk mht mine lyttervaner. Er bare en stakkarslig stereomann jeg …og bryr meg litt om de gamle ørene mine, . Håper du passer på dine..
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke opplest og vedtatt at stativ ikke skal stå i sofa pga vibrasjoner?
    Neida....vibrasjoner skjer ikke før etter kalibrering når resultatet er optimalt og du selv starter dbdrag...på sinnsykt høyt volum.
    Det er ingen kalibreringer som skjer på et nivå med fysiske vibrasjoner i måleposisjon...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja , hver sin lyst, jordskjelv har lite å gjøre med musikk mht mine lyttervaner. Er bare en stakkarslig stereomann jeg …og bryr meg litt om de gamle ørene mine, . Håper du passer på dine..
    Nå omhandler jo denne tråden Trinnov surround da...

    Flageborg: trenger ikke å spille høyt for at det skal riste her, er en del vibrasjon ved kalibrering også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Dårlig tilstand på gulv og vegger tak møbler ? Hvilket lydnivå kalibrerer du ved, Trinnov er fornøyd med 73-75dB og da skramler det ikke noe her , men jeg har ikke subber og lite lyd under 20hz
    Har du riktig nivå på subbene da?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tak og gulv er betong (bak laminat og takess) vegger er betong (med reisverk og spon) på tre sider og vanlig lettvegg på resten.
    Dirac som jeg bruker kalibrerer med ca 75db og nivået på alt settes manuelt i starten av kalibreringen.

    Det rister nok ikke mye ved 75db, men det er merkbart.

    Men for å vinkle det litt annerledes; flere her sier at ingenting overlates til tilfeldighetene og mikrofonen vatres før kalibrering, og likevel mener dere det er helt greit å sette stativet i sofaen? Husk at mikrofonen plukker opp vibrasjoner lenge før folk gjør det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Men for å vinkle det litt annerledes; flere her sier at ingenting overlates til tilfeldighetene og mikrofonen vatres før kalibrering, og likevel mener dere det er helt greit å sette stativet i sofaen? Husk at mikrofonen plukker opp vibrasjoner lenge før folk gjør det.
    For å sette plassering av mic på en tripod i sofa/stol i lytteposisjon i et større perspektiv så er påvirkningen like essensiell som rommets temperatur og luftfuktighet. Lang erfaring + litt sunn praktisk tilnærming eliminerer ubetydelige faktorer...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Vinkelen som teller er vinkel mot hhv venstre og høyre høyttaler, da det påvirker stereoperspektivet. Mens 1 til 2 grader ute av vater tilsvarer 0.5mm eller 1 tusendelsmillisekund tidsforsinkelse, om man har 3m til høyttaler,

    Vibrasjoner i underlag som oppfattes som lyd fra mikrofonstativ/mikrofon er blir en slagsvomvendt mikrofoni , men er et ikke-eksisterendeproblem hos meg i allefall
    ,

    Hva er romdimensjonene dine @roadrune ?
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Vinkelen som teller er vinkel mot hhv venstre og høyre høyttaler, da det påvirker stereoperspektivet. Mens 1 til 2 grader ute av vater tilsvarer 0.5mm eller 1 tusendelsmillisekund tidsforsinkelse, om man har 3m til høyttaler,

    Vibrasjoner i underlag som oppfattes som lyd fra mikrofonstativ/mikrofon er blir en slagsvomvendt mikrofoni , men er et ikke-eksisterendeproblem hos meg i allefall
    ,

    Hva er romdimensjonene dine @roadrune ?
    Bruker et slikt jeg... justerbart i høyde og alle mulige vinkler. Bare å klipse på og solid nok for både trinnov, umik- og lyngdorf-mikrofonene og kommer i rett høyde, posisjon og vinkel omtrent over alt. Og så slipper jeg dessuten å tenke på ikke-eksisterende problemer med sofaer som danser :) Fulgte med Lyngdorf om jeg ikke husker feil..
    1644771167214.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe merke eller betegnelse på det stativet der?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Bruker et slikt jeg... justerbart i høyde og alle mulige vinkler. Bare å klipse på og solid nok for både trinnov, umik- og lyngdorf-mikrofonene og kommer i rett høyde, posisjon og vinkel omtrent over alt. Og så slipper jeg dessuten å tenke på ikke-eksisterende problemer med sofaer som danser :) Fulgte med Lyngdorf om jeg ikke husker feil..
    Vis vedlegget 791141
    Bruker et slikt stativ med ProKitet og det funker veldig greit (y)
    Mikrofonen til Audyssey ProKit har et eget ledd ytterst som flexer med oppstykket gummiering for å redusere mikrofoni.
    Den stussen har standard gjenger for vanlige mikrofon-stativ så man står fritt til å velge selve stativet

    DSC_0013.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn