Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Fint med sofa. Hyggelig å kunne lytte/se sammen med noen. Og den ser både stilig og komfortabel ut. Antar at sweet spot er minst like bra. He he: synes jeg ser blå tape på parketten. Betyr det at du flytter ht frem og tilbake ifbm lytting? - ikke viktig å vite, bare litt artig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fint med sofa. Hyggelig å kunne lytte/se sammen med noen. Og den ser både stilig og komfortabel ut. Antar at sweet spot er minst like bra. He he: synes jeg ser blå tape på parketten. Betyr det at du flytter ht frem og tilbake ifbm lytting? - ikke viktig å vite, bare litt artig.
    Blå tape er der for å kunne flytte tilbake høyttaler igjen. Måtte flytte den bort nå sofa ble levert (greit å ikke prøv å bære sofa-delene som skal monteres rundt en høyttaler. Jeg flytter aldri på høyttalere når jeg skal lytte eller ikke (sånn aktivitet er strengt forbudt her) - eneste grunnen til å flytte høyttalere er for å justere noe som ikke er 100% optimalt i forhold til posisjon (alternativt om den står fysisk i veien for noe som skal flyttes inn eller ut). Flytting medfører alltid ny kalibreringsrunde og kontroll-målinger med REW (det går fort en del dager på slik aktivitet, kanskje enda mer). Og tape er kun for å guide til noenlunde korrekt posisjon (krever alltid ytterligere justeringer etterpå).
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Oj godt å se at du har fått deg en sofa; den kontorstolen så litt ensom ut :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den gamle sofaen ble jo tatt ut for 1.5 døgn siden da ;) Kontorstolen var bare der i 12 timer.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Burde jeg handle inn en minidsp 2x4HD for å ratte inn subbene, eller gjør optimizer en god nok jobb for 4x subber på 4 separate kanaler?
    Har forstått det slik at den kalibrerer hver enkelt sub for seg og ser ikke på hvordan subbene i kombinasjon gjør det?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ingen behov for MiniDSP om du har nok utganger på Altitude.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har forstått det slik at den kalibrerer hver enkelt sub for seg og ser ikke på hvordan subbene i kombinasjon gjør det?

    Trykk denne linken for et eksempel på hvordan kombinere flere sub'er til 1 kanal. Jeg ville prøvd å kalibrere dem inviduelt først, så prøvd active x-overs metoden. Så kan du sammenligne. Igjen her har man alle muligheter i Altitude - kun opp til deg hvilken du velger å bruke :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1

    Trykk denne linken for et eksempel på hvordan kombinere flere sub'er til 1 kanal. Jeg ville prøvd å kalibrere dem inviduelt først, så prøvd active x-overs metoden. Så kan du sammenligne. Igjen her har man alle muligheter i Altitude - kun opp til deg hvilken du velger å bruke :)
    Litt å leke med meg mao :) Skal gjøre som du foreslår og prøve vanlig kalibrering først. Forresten, bruker dere vater på mikrofonen for å få den helt….i vater?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Er det på Evenstad Musikk eller Amazon man får kjøpt et petimeter?☺ Neida, forstår faktisk at man bør ha skikkelig stativ og water når man har 3 mik-hoder som skal måle avstander i rommet ++ (ikke som pappstativet som følger med Denon-receiverne - det gjør jobben, men da er det kun 1 mik-hode)
    … men dette er kanskje ikke for de late og slurvete blant oss?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er det på Evenstad Musikk eller Amazon man får kjøpt et petimeter?☺ Neida, forstår faktisk at man bør ha skikkelig stativ og water når man har 3 mik-hoder som skal måle avstander i rommet ++ (ikke som pappstativet som følger med Denon-receiverne - det gjør jobben, men da er det kun 1 mik-hode)
    … men dette er kanskje ikke for de late og slurvete blant oss?
    Når jeg først har tatt steget opp til Trinnov så skal ikke tilfeldighetene få komme på besøk her i huset ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1

    Trykk denne linken for et eksempel på hvordan kombinere flere sub'er til 1 kanal. Jeg ville prøvd å kalibrere dem inviduelt først, så prøvd active x-overs metoden. Så kan du sammenligne. Igjen her har man alle muligheter i Altitude - kun opp til deg hvilken du velger å bruke :)
    Hvordan håndterer forresten den nivået hvis man kalibrerer subbene hver for seg? Må jeg inn og justere nivå manuelt i etterkant for at summen skal bli 75 / 85?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Burde jeg handle inn en minidsp 2x4HD for å ratte inn subbene, eller gjør optimizer en god nok jobb for 4x subber på 4 separate kanaler?
    Har forstått det slik at den kalibrerer hver enkelt sub for seg og ser ikke på hvordan subbene i kombinasjon gjør det?
    Subbene under sofaen din kan nok glatt gå på en kanal alene i mono, og kalibreres sammen siden de er i umiddelbar nærhet av hverandre.
    Ikke umulig at de i front er så langt unna en slik løsning heller.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er det på Evenstad Musikk eller Amazon man får kjøpt et petimeter?☺ Neida, forstår faktisk at man bør ha skikkelig stativ og water når man har 3 mik-hoder som skal måle avstander i rommet ++ (ikke som pappstativet som følger med Denon-receiverne - det gjør jobben, men da er det kun 1 mik-hode)
    … men dette er kanskje ikke for de late og slurvete blant oss?
    Libelle får du hentet hos platekompaniet om du har hastverk.......som meg🤓
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Subbene under sofaen din kan nok glatt gå på en kanal alene i mono, og kalibreres sammen siden de er i umiddelbar nærhet av hverandre.
    Ikke umulig at de i front er så langt unna en slik løsning heller.
    Har flytta de til hjørnene bak nå :) Ble rett og slett for taktilt å ha de under sofaen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har rimelig dårlig erfaring med vater fra Biltema, men har ikke testet den runde.

    For å sjekke en vater så plasserer du den på et eller annet som kan justeres, og justerer sånn at det ser ut til å være helt i vater. Så snur du vateren 180° horisontalt, hvis det fortsatt ser ut til å være i vater så er det bra. Hvis ikke må du kompansere og bruke snittet der libellen er like mye feil begge veier.

    Husk å ikke la det ligge en løs varer på mikken mens du måler :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har rimelig dårlig erfaring med vater fra Biltema, men har ikke testet den runde.

    For å sjekke en vater så plasserer du den på et eller annet som kan justeres, og justerer sånn at det ser ut til å være helt i vater. Så snur du vateren 180° horisontalt, hvis det fortsatt ser ut til å være i vater så er det bra. Hvis ikke må du kompansere og bruke snittet der libellen er like mye feil begge veier.

    Husk å ikke la det ligge en løs varer på mikken mens du måler :)
    Mikken til Trinnov har et plastlokk som en skulle tro var lagd for formålet. Libelle legges på toppen av lokket mens man vatrer den inn, når siktet er fin innstilt, fjernes vater, og lokket tas forsiktig av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    Kamerastativet jeg bruker har innebygget vater.
    Men ikke glem at i gamle gulv er ikke nødvendigvis i vater på vei til h/V høyttaler
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ok! hvordan ble responsen med dem bak deg da?
    Men det er ikke helt umulig at det kan være fordelaktig med å kalibrere de som én allikevel.
    Flat som en strek, helt til lyngdorfen kødda det til.. Ifølge REW ~1ms delay forskjell på de, så tror jeg i så fall må gjøre det som TGB linka til hvis jeg skal kalibrere som én. Skal teste på vanlig måte først.

    Kamerastativet jeg bruker har innebygget vater.
    Men ikke glem at i gamle gulv er ikke nødvendigvis i vater på vei til h/V høyttaler
    Ja, det hadde jeg ikke tenkt på.. Vet gulvet er skjevt, så kompliserer jo vatermålinga om jeg skal være helt anal.

    Hvor viktig er det _egentlig_ at mikken er 100% i vater? Surround høyttalerene er hengt opp etter laser (i vater), så det vil jo garantert være litt ‘feil’ allerede der ift høyttalere på gulvet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vatermåling er et utgangspunkt, du vil se på Summary under Positions om du har truffet. Juster i henhold til hva Trinnov boksen mener :)

    Jeg laget en beskrivelse på avsforum også, denne inneholder litt mer info og referanse til alternative metoder for å sette level som enkelte mener er enda bedre (jeg mener selvsagt min metode er den beste ;))

    Edit:
    Gjengen på avsforum ville nesten banke meg fordi jeg kom med en påstand som enkelte der ikke var enig i. Lynsjestemning! :eek:
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Dette er et kamerastativ m/videohode og libelle innebygget. Mic blir da alltid i vater i hver posisjon - anbefales (y)

     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan i alle fall meddele at den er stille som en mus når den bare står der og viser volum 😅
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan du forklare hvorfor?
    Mikrofon er for tung, stativet i dette oppsettet vil tippe mot sofa-ryggen. 400g krever litt stødigere underlag enn en 20g plastikk-dings. Dette er ren fysikk (les: tyngdekraft) :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Mikrofon er for tung, stativet i dette oppsettet vil tippe mot sofa-ryggen. 400g krever litt stødigere underlag enn en 20g plastikk-dings. Dette er ren fysikk (les: tyngdekraft) :)
    Tydelig at du har lite erfaring med foto/video-stativer av kvalitet.
    Dette stativet fra Manfrotto klarer fint min speilrefleks med objektiv inntil 1,5kg....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig at du har lite erfaring med foto/video-stativer av kvalitet.
    Dette stativet fra Manfrotto klarer fint min speilrefleks med objektiv inntil 1,5kg....
    Jeg har jobbet som fotograf 20+ år (så her er jeg helt blank!) 😇 Du må se på vinkelen på mikrofon og hvordan den er støttet opp på bildet ditt.

    966436_512781902104329_1224862617_o.jpeg


    Her har vi Nikon D800 med AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR fra Mai 2013 (på det tidspunktet var det eneste eksemplar i Europa av dette objektivet) montert på Sachtler stativ (som er å regne som det beste stativet som eksisterer uansett prisklasse) :)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.628
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Flat som en strek, helt til lyngdorfen kødda det til.. Ifølge REW ~1ms delay forskjell på de, så tror jeg i så fall må gjøre det som TGB linka til hvis jeg skal kalibrere som én. Skal teste på vanlig måte først.
    Skulle tippe at det ikke dør noen kattunger hvis du kalibrerer de som én på tross av at det er 1ms forskjellig i delay mellom dem. :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Evt. forskjeller i delay tar da optimizer høyde for selv om subbene er satt opp som mono... I hvert fall er det slik på min ST2-Pro...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn