Trenger tips til DIY høyttalerkabel uten PVC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fikk noen meter med ledninger,ca. 100 år gamle.
    Fremdeles like fin og myk.
    Lagde kabel til stereoen,og det var den som lagde minst problemer,
    hovedsakelig pga den svært lave kapasitansen den fikk.(tykk isolasjon?)


    Vis vedlegget 550901
    Vis vedlegget 550902


    Har også fått noen porselensneller der det fremdeles er slik kabel (?) på.
    El opplegget er delvis ute i friluft og delvis i gjødselkjelleren.
    Fargen på ledningene er nærmest orange,muligens påvirket av klima.
    Tar en tur innom når hunden luftes for å kjenne på ledningene.

    For meg ser det ut til at det fortelles eventyr på lik linje med enkelte kabelprodusenter
    for å støtte opp om egne forestillinger.


    Som sagt,så gjort.

    Sprø var de,men er nok ikke samme type ledning jeg brukte til apparatkabel.
    Mener at på den tiden ble det brukt bitumen/jute,ett asfalt lignende stoff.

    Denne er sikkert en kabel fra Western Electric :p.Alt skulle være amerikansk her;)
    IMG_20190819_093033.jpg

    IMG_20190819_092851.jpg





    https://jeffsplace.positive-feedback.com/the-vintage-beat-western-electric-we16ga-speaker-cable/


    Mr. Shirokazu Yazaki uses the Western Electric WE16GA wire as speaker cables as his personal reference both for the research & development work he does for the SPEC Corporation products (like the Real Sound Amplifier),

    Er vel slike kabler som den bitumen/asfalt kabelen og WE kabelen Duelund hadde som referanse i sin kabeltilvirkning.

    Og det er fult mulig å bruke installasjoner med slike kabler fremdeles.

    https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/interioer/artikler/elektriske-anlegg-i-gamle-hus
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Duelund har aldrig nogensinde brugt det der. Heller aldrig har han anbefalet bomuld. Heller ikke fortinnet kobber. Tror han vender sig i graven.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine i kjelleren er omtrent samme type som på Ymirs bilder, men hos meg er de altså totalt uttørket, sprø og oppsprukne, slik at laser av tekstilfibre henger ned fra trådene og den bare kobbertråden er eksponert. Kanskje det har vært varmere der enn hos Ymir?

    Uansett, kapasitansen er proporsjonal med flaten som pluss- og minuslederne vender mot hverandre og omvendt proporsjonal med avstanden mellom dem, så enkleste måte å redusere den på er å flytte lederne lenger fra hverandre. Den dielektriske konstanten er proporsjonalitetsfaktoren. Det vil f eks si at to ledere med 2 mm teflon mellom får samme kapasitans som med 3,5 mm PVC eller 1 mm luft mellom dem, og de samme to lederne med 4 mm teflon, 7 mm PVC eller 2 mm luft får halvparten. Igjen kommer PVC og linolje nokså likt, med dielektriske konstanter rundt 3,5. I Ymirs bilder er mesteparten av avstanden mellom lederne fylt med luft, så det har ikke all verden å si hva de første to-tre millimetrene består av.

    Capacitors & Capacitance Calculations Formulas Equations - RF Cafe
    https://passive-components.eu/what-is-dielectric-constant-of-plastic-materials/
    https://www.kabusa.com/Dilectric-Constants.pdf

    Dessuten er induktansen proporsjonal med arealet i sløyfen som omsluttes av lederne, så stor avstand for å redusere kapasitans fører nødvendigvis til høy induktans, som faktisk kan ha en hørbar effekt øverst i diskanten. Det arter seg gjerne som en peak ved 7-10 kHz og bratt avrulling over det.

    Vanlig to-leder høyttalerkabel med PVC-isolasjon er en helt utmerket konstruksjon til formålet. Det er nokså bortkastet kreativitet å forsøke å komme opp med noe vesentlig bedre.
     
    Sist redigert:

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje Asbjørn har noen innspill om dette er en fornuftig måte å konstruere en kabel på? Vil tinnet på kobberet degradere signalet på noe vis?
    Fornuftig kan man vel ikke kalle det. Det er forsåvidt ikke noe galt med kabelen siden den funksjonelt tilsvarer vanlig høyttalerkabel fra snelle, men det er likevel mer nærliggende å beskrive det som bare tull heller enn fornuftig.

    Det som betyr mest for en høyttalerkabel er at den er lang nok og har riktig type kontakt i hver ende, deretter at den har tilstrekkelig tverrsnitt (dvs lav seriemotstand), ikke for høy induktans, og ikke altfor høy kapasitans i den prioritetsordningen. Den er AWG 12 (3,3 mm2), så den har like lav seriemotstand som enhver annen AWG 12 kobberkabel. L og C bestemmes av geometrien og det dielektriske materialet. Kabelen beskrives som «loosely twisted», så de egenskapene er OK, om litt upresist definert. Denne isolasjonen har omtrent samme dielektriske konstant som PVC, så kabelen vil ha omtrent samme L og C som vanlig 2,5 eller 4 mm2 høyttalerkabel fra snelle hos Elkjøp, og dermed også samme frekvensgang i audiobåndet.

    Fortinningen gir kabelen høyere korrosjonsmotstand for bruk utendørs og gjør den lettere å lodde, men har ingen betydning for de elektriske egenskapene eller signaloverføring. Multistrand gjør den mer fleksibel og bøyelig, men har heller ingen betydning for ledeevnen med de frekvensene og dimensjonene vi snakker om her. De som påstår å kunne høre forskjell er noenlunde likt fordelt mellom de som mener at multistrand er Det Eneste Rette og solid core er Djevelens Eget Verk og de som mener det stikk motsatte, så konklusjonen må være at det ikke gjør noen hørbar forskjell.

    Hvis vi skal se på egenskaper som ikke har noen betydning for audio, men kan ha litt akademisk interesse ved radiofrekvenser, så gjøres det et poeng av at denne er i linoljedynket bomull. Festlig, for det stoffet har ganske nøyaktig samme dielektriske egenskaper som billigste PVC-kvalitet. Husk også at linoljen polymeriserer - den blir til en «plast» - før den etter hvert tørker ut og sprekker opp som dårlig PVC i sollys. Det var en grunn til at verden gikk bort fra å bruke det der så snart plasten var oppfunnet.

    Om du av en eller annen grunn vil unngå PVC (hvorfor?), så bruk heller noe som er bedre, ikke dårligere. Isolasjon av teflon eller polyeten, for eksempel. Men det er ingen ting galt med PVC-isolasjon for audio så lenge du ikke behøver høyere brannklassifisering (halogenfri, «plenum rated»).
    Takk for godt innspill! Min pvcskrekk er kanskje noe for Mythbusters.
    OK, Jeg kommer til å prøve noen Klotz kabler (4*4mm2) mot mine sølvkabler, mulig også noe i teflon eller PE. Koster ikke all verden. Det blir mange ulike parametere, så uvisst hvilke som bidrar mest med evt forskjell, men hey, dette er ikke blodig alvor for min del.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Vanlig to-leder høyttalerkabel med PVC-isolasjon er en helt utmerket konstruksjon til formålet. Det er nokså bortkastet kreativitet å forsøke å komme opp med noe vesentlig bedre.
    Det kan nok hende det er bortkastet kreativitet å rote med andre materialer, men noen ganger er det god underholdning (og mulig lærdom) å gjøre sine egne erfaringer. Stange hodet i samme veggen som andre har gjort før. Samma det, dette er bare en hobby.

    Når det er sagt, er Asbjørn en av dem jeg fester mest lit til her på sentralen, selv om jeg ikke nødvendigvis følger alle hans råd i ulike sammenhenger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det. Hvis du virkelig vil forsøke å skaffe deg noe bedre enn standard to-leder fra snelle er det et par tips. Den viktigste egenskapen (bortsett fra at kabelen er lang nok) er seriemotstanden, som bestemmes av forholdet mellom lengde og tverrsnitt og av materialet. Hvis seriemotstanden er altfor høy og høyttaleren har en ujevn impedanskurve vil du få en hørbar eq-profil som følger høyttalerens impedanskurve. Det kan skje med lange og/eller syltynne høyttalerkabler (f eks Audience Au24) eller med «filtre» som Bybee Bullets (egentlig innpakkede effektmotstander). Vi andre bruker litt tverrsnitt, f eks 2,5 eller 4 mm2, og unngår den eq-profilen. Husk forresten at seriemotstanden avhenger både av tverrsnitt og lengde, så dobbelt så lange kabler behøver dobbelt så stort tverrsnitt for å få samme seriemotstand.

    Materialet har mindre betydning. Sølv leder ca 6 % bedre enn kobber, og forskjellige kobberkvaliteter har 1-2 % forskjell i ledeevne, men det er bagatellmessig sammenlignet med f eks å gå opp fra 4 til 6 mm2 (50 % bedre ledeevne). Styr unna kabler med «alternative» ledermaterialer som karbonfibre. De leder knapt strøm sammenlignet med alminnelig kobbertråd.

    Det nest viktigste er induktansen. Som nevnt kommer den an på geometrien og kan skape hørbare avvik i diskanten. En kabel med altfor høy induktans er et førsteordens lavpassfilter, mens en med moderat induktans kan skape et lite resonant løft ved 7-8 kHz før den ruller av litt brattere over 12 kHz. Du kjenner igjen induktive kabler ved at lederne ligger lengre fra hverandre enn normalt. Eksemper er de fleste Van den Hul eller Naim NACA5. Dette var moderne ca 1980.

    Hvis du vil redusere induktansen øker vanligvis kapasitansen. Den gir i seg selv ingen hørbar effekt i en høyttalerkabel, men hvis den blir altfor høy risikerer du at utgangstrinnet i effektforsterkeren blir ustabilt og brenner opp. Eksempler på moderat kapasitive kabler er flettede Kimber, mens flatkabelen Goertz har altfor høy kapasitans. Du vil virkelig ikke ha en høyttalerkabel av type «utrullet kondensator». Det var moderne ca 1990.

    En ideell høyttalerkabel har derfor tilstrekkelig stort tverrsnitt, lav induktans og ikke for høy kapasitans. Selv endte jeg opp med Kimber 4TC og 8TC da jeg holdt på med dette. Installasjonskabelen Kimber Kwik er også et tips. Kimber-kablene har teflon-isolasjon, men jeg mistenker at det er for å få trådene glatte nok til at flettemaskinen fungerer.

    Husk at alt dette er minimale eq-effekter i størrelsesorden +/-0,1 dB eller så. I den grad det i det hele tatt gjør noen hørbar forskjell er den helt minimal. Det er andre ting som er langt viktigere for lydkvaliteten du hører. Nå har jeg gått over til aktivt delte høyttalere med eq i DSP, og da er alt dette helt uten betydning. Hvis jeg vil ha +0,1 eller -0,2 dB ved en eller annen frekvens gjør jeg det direkte fra PC’en heller enn å prøve meg frem med overprisede ledningsstumper. Internkablene i de høyttalerne jeg har nå ble kjøpt hos Clas O, og de eksterne kablene er Klotz proffkabler med Neutrik Speakon kontakter.

    Og alt det andre kabelprofetene messer om, enten det er metallers egenlyd, mikrodioder i korngrensene, dielektriske tap eller kvantekryogenisk englestøv? Glem det. Det er ikke noe av det som gjør noen hørbar forskjell, og det er ikke en eneste av kabelprofetene som ville vært i stand til å høre forskjell på en kabel bygget etter deres egen favoritteori og vanlig snellekabel om de ikke fikk lov til å titte mens de lyttet. Sorry, men slik er det.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Mine i kjelleren er omtrent samme type som på Ymirs bilder, men hos meg er de altså totalt uttørket, sprø og oppsprukne, slik at laser av tekstilfibre henger ned fra trådene og den bare kobbertråden er eksponert. Kanskje det har vært varmere der enn hos Ymir?

    Uansett, kapasitansen er proporsjonal med flaten som pluss- og minuslederne vender mot hverandre og omvendt proporsjonal med avstanden mellom dem, så enkleste måte å redusere den på er å flytte lederne lenger fra hverandre. Den dielektriske konstanten er proporsjonalitetsfaktoren. Det vil f eks si at to ledere med 2 mm teflon mellom får samme kapasitans som med 3,5 mm PVC eller 1 mm luft mellom dem, og de samme to lederne med 4 mm teflon, 7 mm PVC eller 2 mm luft får halvparten. Igjen kommer PVC og linolje nokså likt, med dielektriske konstanter rundt 3,5. I Ymirs bilder er mesteparten av avstanden mellom lederne fylt med luft, så det har ikke all verden å si hva de første to-tre millimetrene består av.

    Capacitors & Capacitance Calculations Formulas Equations - RF Cafe
    https://passive-components.eu/what-is-dielectric-constant-of-plastic-materials/
    https://www.kabusa.com/Dilectric-Constants.pdf

    Dessuten er induktansen proporsjonal med arealet i sløyfen som omsluttes av lederne, så stor avstand for å redusere kapasitans fører nødvendigvis til høy induktans, som faktisk kan ha en hørbar effekt øverst i diskanten. Det arter seg gjerne som en peak ved 7-10 kHz og bratt avrulling over det.

    Vanlig to-leder høyttalerkabel med PVC-isolasjon er en helt utmerket konstruksjon til formålet. Det er nokså bortkastet kreativitet å forsøke å komme opp med noe vesentlig bedre.
    Her er det noe jeg ikke skjønner. Ut fra det du skriver skal det være en "likevekt" mellom for kort og for lang avstand mellom lederne?
    Evt - hvilken sløyfe er det som omsluttes av lederne? Det sto ikke helt klart for meg.

    Jeg bruker i dag Clas Ohlsson 4mm kobber til høyttalerne, men lederne er nærmere hverandre enn f.eks. VdH 122, som har et slags midtstykke i plast. Har vi med hørbare forskjeller å gjøre her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er nok ikke hørbare forskjeller, men du ser jo direkte at VdH-kabelen har høyere induktans og lavere kapasitans enn snellekabelen. Hvis du spør meg er det et steg i feil retning.

    Du har forstått det riktig. Sløyfen er den du får ved å følge strømmen langs kabelen og tilbake igjen. Lange ledere langt fra hverandre gir høy induktans, korte tett sammen gir lav.

    Hvis vi forestiller oss lederne som flate og parallelle plater vil kapasitansen være proporsjonal med arealet av platene delt på avstanden mellom dem. Flytter du dem tettere sammen øker kapasitansen. For runde ledere er formelen mer komplisert, men prinsippet er det samme.

    Det betyr at rent geometrisk vil forsøk på å redusere induktansen gjerne øke kapasitansen, og motsatt. Den ultimate grensen for denne avveiningen er formelen for signalhastighet i en transmisjonslinje. Den er omvendt proporsjonal med kvadratroten av produktet av induktans per meter og kapasitans per meter. Hastigheten kan ikke bli større enn lysets hastighet i vakuum, så for en gitt kapasitans setter dette en grense for hvor lav induktansen kan bli uten å overskride "fartsgrensen" i dette universet.

    Heldigvis behøver vi ikke bekymre oss så mye om sånt i audio. :)
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Knallsvar, takker!
    Betyr dette at: Ved ganske korte kabler, f.eks. under 1 meter, vil det da kunne være hørbare forskjeller ved skifte fra f.eks. 2.5 mm til 6 mm, som ikke vil være der ved 3 meter lange kabler? Eller snakker vi tut og kjør (det aner meg hva svaret blir, men spør likevel ;) )
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje heller motsatt, at eventuelle forskjeller dukker opp ved lengre strekk, ikke korte. Det kommer også an på høyttalerens impedanskurve. Hvis den dipper ned til lave verdier vil det lettere "avsløre" kabelforskjeller enn med jevnt høy impedans.

    Hørbar forskjell ved å bytte fra 2,5 til 6 mm på 1 m strekk med noenlunde normale høyttalere virker litt usannsynlig. Men kobber er billig, så det er mulig å ta i litt ekstra hvis det gir sjelefred. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Til ett slikt forsøk kjøpte jeg inn 4 og 6mm2 kabel på Clas Ohlson.
    4mm2 gav bl.a en stram og fremhevert el bass.
    Når 6mm2 ble brukt forsvant den stramme og fremhevede bassen,
    men åpnet opp for mer detaljer og mer luft/større rom i bassområdet
    når det spilles symfoniorkester.
    For meg er opplevelsen av å få frem størrelsen av opptaks-rommet viktig,
    så da har jeg beholdt 6mm2 kabelen (3m).Den spiller mer naturlig.
    Med dempingsfaktor på over 2000 er vel utgangsimpedansen rimelig lav,
    så da er det sikkert høyttalerens impedanskurve som gir forskjell.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    På mine nye Quad S2 bruker jeg begge,også på tidligere Confluence Pastorale.Prøvde også tri wire på Pastorale.
    Magnepan 1.7 forsøkte jeg aldri med bi wire.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Har falt litt av diskusjonen her, men hva tenker dere om å bruke rene råvarer og selv skjerme/isolere ledere? Jeg tenker på f.eks. flatsølv som legges i PTFE-rør, eventuelt trekkes i PTFE-tape for så å isoleres med bomull, m.m. Vil dette kunne funke bra, eller dukker det opp problemer med slike design (naturligvis forutsatt at de er godt nok skjermet/isolert)?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Flatsølv i PTFE-rør vil sannsynligvis fungere.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har falt litt av diskusjonen her, men hva tenker dere om å bruke rene råvarer og selv skjerme/isolere ledere? Jeg tenker på f.eks. flatsølv som legges i PTFE-rør, eventuelt trekkes i PTFE-tape for så å isoleres med bomull, m.m. Vil dette kunne funke bra, eller dukker det opp problemer med slike design (naturligvis forutsatt at de er godt nok skjermet/isolert)?
    Først silke og så teflon yderst. Det vil give det bedste resultat.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har falt litt av diskusjonen her, men hva tenker dere om å bruke rene råvarer og selv skjerme/isolere ledere? Jeg tenker på f.eks. flatsølv som legges i PTFE-rør, eventuelt trekkes i PTFE-tape for så å isoleres med bomull, m.m. Vil dette kunne funke bra, eller dukker det opp problemer med slike design (naturligvis forutsatt at de er godt nok skjermet/isolert)?
    Først silke og så teflon yderst. Det vil give det bedste resultat.
    Er dette innenfor forskrifter ift brannrisiko?
    Lett antennelige materialer som silke eller bomull rett på "nakne ledere" som ofte skal lede store mengder strøm fra forsterker til høyttalere høres i mine ører risikofylt ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har aldrig hørt om eller oplevet problemer med det. Teflon en er yderst til å beskytte. Så vidt jeg forstod var det til højttaler kabler. Der går vist ikke strømme som kan antænde noget. Folk har brugt det i årtier ja ligefrem hundrede år med Western electrics kabler.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    Duelund har aldrig nogensinde brugt det der. Heller aldrig har han anbefalet bomuld. Heller ikke fortinnet kobber. Tror han vender sig i graven.
    huh? husker da tydelig duelund personlig anbefalte meg bomull her inne før han døde. satt og surret kabler og kondensatorer.

    https://duelundaudio.com/cable/

    Silver cotton in oil wire 0.4mm
    A thin round silver wire measuring 0.4mm wrapped in cotton and impregnated in oil – absolutely perfect for delicate signals duty.
    Copper cotton in oil wire 0.8mm
    Solid core copper wrapped in cotton and impregnated in oil – omni applicable.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    I den tid jeg kendte Duelund brugte han udelukkende uld eller silke. Har aldrig set Bomuld. Af Silke, uld og Bomuld er lydkvaliteten i den rækkefølge.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har brugt flere hundrede timer sammen med Steen. Flere hundrede med DCA også. Deres nyeste kabel med bomuld hørte jeg bare i få timer. Men sikkert fint hvis man har hårdt klingende udstyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har falt litt av diskusjonen her, men hva tenker dere om å bruke rene råvarer og selv skjerme/isolere ledere? Jeg tenker på f.eks. flatsølv som legges i PTFE-rør, eventuelt trekkes i PTFE-tape for så å isoleres med bomull, m.m. Vil dette kunne funke bra, eller dukker det opp problemer med slike design (naturligvis forutsatt at de er godt nok skjermet/isolert)?
    Det vil jo fungere, men jeg ser virkelig ikke poenget.

    Alle de elektriske egenskapene bestemmes av geometrien, og så lenge du ikke sier noe om hverken tverrsnitt eller hvordan lederne er tenkt plassert i forhold til hverandre er det ikke godt å si hva du prøver å oppnå. Innenfor den siterte beskrivelsen kan du både få til kabler som er så kapasitive at de dreper utgangstrinn og kabler som er så induktive at det vil låte som en våt sokk. Du adresserer bare andre- og tredjeordens faktorer som ikke har noen betydning ved audiofrekvenser og ignorerer alle førsteordens som i det minste kan tenkes å ha hørbare effekter under bestemte forhold.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Forskellige materialer har også forskelligt dielectrikum og derved også en anden type kondensator virkning. Det er årsagen til at det vil lyde forskelligt. Desuden forskellene i induktion selvfølgelig. Materialets egenlyd tør man.jo ikke komme ind på når Asbjørn er tilstede.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Når en og samme kabel har samme lydsignatur på så mange høyttaler/forsterker kombinasjoner så kan en lure på
    om høyttalerens impedanskurve og forsterkerens utgangsimpedans har så stor betydning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det finnes absolutt ingenting, zero, nada, zilch, nulla di nulla - i noensom helst form for tekniske eller fysiske tabeller som antyder at ledende metaller har en egenlyd i elektrisk sammenheng. Alt henger på variasjoner i R-L-C som er greit nok forklart.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det finnes absolutt ingenting, zero, nada, zilch, nulla di nulla - i noensom helst form for tekniske eller fysiske tabeller som antyder at ledende metaller har en egenlyd i elektrisk sammenheng. Alt henger på variasjoner i R-L-C som er greit nok forklart.
    Det har du jo ret i. Men det er ikke nok til å udelukke muligheden for forskelle som jeg ser det. I så fald er der virkeligt mange idioter med mange penge som er villige til å betale store summer for kabler. Fordi materialer har forskellig lyd bruger jeg ikke længere Duelund fladvalset. Det skriger simpelthen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Når en og samme kabel har samme lydsignatur på så mange høyttaler/forsterker kombinasjoner så kan en lure på
    om høyttalerens impedanskurve og forsterkerens utgangsimpedans har så stor betydning.
    Det giver nemlig samme tendens på forskellige anlæg.
    Det er spot on.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    Ivar Løkken er da en akademiker som tydelig var bekymret for at oppdagelsene skulle dø med Duleund.

    fortsatt ikke sikker på om det var placebo eller reàl bakoversveis når jeg fjernet all plasten i en forsterker. var som et slør forsvant.. :confused:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper det ikke tas ille opp, men jeg var i Danmark i dag og kjørte forbi Drosselsvej. Den var skiltet som blindvei, la jeg merke til. ;)

    Jeg har også lest mye av det Steen Duelund skrev. De mest interessante delene er teorien bak et fasekorrekt delefilter og synspunktene på hvordan en høyttalerkasse skal bygges. Det er veldig synd at hans gode navn og rykte har blitt redusert til et varemerke for voodoo-tweakeri. Det fortjente han virkelig ikke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Håper det ikke tas ille opp, men jeg var i Danmark i dag og kjørte forbi Drosselsvej. Den var skiltet som blindvei, la jeg merke til. ;)

    Jeg har også lest mye av det Steen Duelund skrev. De mest interessante delene er teorien bak et fasekorrekt delefilter og synspunktene på hvordan en høyttalerkasse skal bygges. Det er veldig synd at hans gode navn og rykte har blitt redusert til et varemerke for voodoo-tweakeri. Det fortjente han virkelig ikke.
    Det er vist også bare dig som betragter det på den måde. Der er en årsag til at produkter baseret på hans idéer går som varmt brød. Ideerne til højttalerne er også videreført af mange. Mine højttalere bygger på det asymmetriske filter. Du ved åbenbart stort set ingenting om Duelund. De fleste af ideerne bygger på teorien om ikke å bruge plastic. Heller ikke magnetisme hvis det kan undgåes.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg prøvde for en god del år tilbake å fjerne all plast som var på strømførende kabler i anlegget, og erstattet det med bomull dynket i linolje.
    Jeg hadde absolutt null og niks forventninger til hva som kom til å skje etterpå. Det skulle gjøre lyden bedre hadde jeg lest, men det stod ingen plass hva som kom til å bli bedre.

    Når jeg kjørte i gang anlegget for første gang etterpå, trodde jeg det var noe galt, lyden var helt annerledes enn før. Den gangen var jeg ikke kjent med alle disse populære hifi-begrepene, men jeg fant etter hvert ut at den endringen jeg hørte kaltes for "sort bakgrunn". Bakgrunnen i lyden ble rett og slett kølsvart, og det var en ganske sprø opplevelse for å si det mildt. At Duelund gjorde en viktig oppdagelse her, er det fint lite tvil om.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg prøvde for en god del år tilbake å fjerne all plast som var på strømførende kabler i anlegget, og erstattet det med bomull dynket i linolje.
    Jeg hadde absolutt null og niks forventninger til hva som kom til å skje etterpå. Det skulle gjøre lyden bedre hadde jeg lest, men det stod ingen plass hva som kom til å bli bedre.

    Når jeg kjørte i gang anlegget for første gang etterpå, trodde jeg det var noe galt, lyden var helt annerledes enn før. Den gangen var jeg ikke kjent med alle disse populære hifi-begrepene, men jeg fant etter hvert ut at den endringen jeg hørte kaltes for "sort bakgrunn". Bakgrunnen i lyden ble rett og slett kølsvart, og det var en ganske sprø opplevelse for å si det mildt. At Duelund gjorde en viktig oppdagelse her, er det fint lite tvil om.
    Dette blir en avsporing, men jeg har litt anstrengt forhold til dette hifi-vokalubaret. For hva betyr egentlig "sort bakgrunn"? Lavere støynivå? Lavere forvrenging? Lavere skuldre/puls hos lytteren? Hvem vet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    "Sort Baggrund" betyder instrumenternes naturlige udklingning er væk og svaret fra rummet er væk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn