Trenger tips til DIY høyttalerkabel uten PVC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    audiobacon har ikke stor troverdighhet.
    screenshot-audiobacon.net-2019.08.23-09-35-51.jpg


    Til trådstarter: Har du funnet alternativer som tilfredsstiller diner kriterier? Føler kanskje rådene druknet i annet?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder dielektrium på audiokabler.
    Husker Niels Larsen «bakte» all PTFE i stekovnen
    hjemme, til fruens store frustasjon.😀
    Dette ble gjort av 3 grunner.
    For det første ble dielektrikumet ikke statisk elektrisk
    lenger. Videre utvidet eller trakk teflonen seg ikke sammen
    for temperatur endringer eller luftfuktighet.👍
    Mener å huske dette var forklaringen.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bakte mine hjemmelagede sølv, silke og linolje kabler i steikovnen for å herde linolja.
    Dere vil ikke vite hva fruen sa!!!! :eek:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg bakte mine hjemmelagede sølv, silke og linolje kabler i steikovnen for å herde linolja.
    Dere vil ikke vite hva fruen sa!!!! :eek:
    Hvilken temperatur brugte du? Men ja det lugter stygt i mange dage. Ingen linolie her mere. Shellak lugter ikke. Lavet af insektsvinger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jalla Jalla fra Biltema. Bruker nå bremserør i kobber med påloddede kabelsko. Surret på sportstape også fra Biltema. Låter helt utmerket fra Xtz a100 d3 til Gravesen åpen baffle høyttalere. Rørforsterkeren min låter bedre med 21 mm2 bilhifistrømkabler som htkabler også fra Biltema, men de har pvc utenpå. Moro for lite penger.
    Bremserør eller en noe tynnere utgave har jeg tro på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er galt med PolyVinylClorid?
    Ikke noe.
    Men ved brann (om enn kontrollert i en ovn) angis korrosive gasser.
    Ble jeg fortalt.
    Ved riktig bruk alt ok.
    Stemmer. Ved brann avgir PVC klorgasser, men det er ikke verre enn at "low smoke" PVC er godkjent som flammehemmende kabling. Det stilles en del spørsmål rundt bruk av fluorholdig isolasjon (f eks Teflon), så man går nok i økende grad tilbake til PVC når det er strenge krav til brannsikkerhet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Plenum_cable
    Plenum cable /ˈplɛnəm/ is electrical cable that is laid in the plenum spaces of buildings. In the United States, plastics used in the construction of plenum cable are regulated under the National Fire Protection Association standard NFPA 90A: Standard for the Installation of Air Conditioning and Ventilating Systems. All materials intended for use on wire and cables to be placed in plenum spaces are designed to meet rigorous fire safety test standards in accordance with NFPA 262 and outlined in NFPA 90A.

    Plenum cable is jacketed with a fire-retardant plastic jacket of either a low-smoke polyvinyl chloride (PVC) or a fluorinated ethylene polymer (FEP). Polyolefin formulations, specifically based on polyethylene compounding had been developed by at least two companies in the early to mid-1990s; however, these were never commercialized, and development efforts continue in these yet-untapped product potentials. Development efforts on a non-halogen plenum compound were announced in 2007 citing new flame-retardant synergist packages that may provide an answer for a yet-underdeveloped plenum cable market outside the United States.

    In 2006, significant concern developed over the potential toxicity of FEP and related fluorochemicals including the process aid perfluorooctanoic acid (PFOA) or C8 such that California has proposed some of these materials as potential human carcinogens. The NFPA Technical Committee on Air Conditioning, in response to public comment, has referred the issue of toxicity of cabling materials to the NFPA Committee on Toxicity for review before 2008.
    Apropos han som "bakte" PTFE i stekeovnen hjemme: Det fruen burde sagt er "you are out of your fuckin' mind!!!"
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Niels Larsen hved hvad han gjør. Hvad er dog problemet med det. Men jeg har nu aldrig hørt ham omtale det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med det er at han fyller huset med giftige fluorforbindelser med mulig kreftfremkallende effekt. Velbekomme.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Tjae det er nok ikke noget han gjorde så ofte. Forøvrigt har jeg ikke kendskab til at han gjorde det. Må spørge ham. Iøvrigt hvad med alle teflon forede bageforme og teflon belagte pander?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    "Sort Baggrund" betyder instrumenternes naturlige udklingning er væk og svaret fra rummet er væk.
    Hvem ønsker å høre musikk hvor ''instrumenternes naturlige udklingning er væk og svaret fra rummet er væk''

    Høres sterilt ut.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Til trådstarter: Har du funnet alternativer som tilfredsstiller diner kriterier? Føler kanskje rådene druknet i annet?
    En del utenomsportslig her, ja. Sånn går det når man er travel og ikke engang har tid til å lese egen tråd for ofte. Men mye er jo tematisk ikke helt skivebom.

    Jeg modererer meg ang pvc og skal teste ut en Klotz 4*4mm2 kabel. Og så har jeg ikke helt landet ang det pvc-frie alternativet. Bremserør lar jeg foreløpig ligge, men snuser litt mer på kobber i teflon. Tar fortsatt i mot gode tips på dette.

    Kæptn
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg prøvde for en god del år tilbake å fjerne all plast som var på strømførende kabler i anlegget, og erstattet det med bomull dynket i linolje.
    Jeg hadde absolutt null og niks forventninger til hva som kom til å skje etterpå. Det skulle gjøre lyden bedre hadde jeg lest, men det stod ingen plass hva som kom til å bli bedre.

    Når jeg kjørte i gang anlegget for første gang etterpå, trodde jeg det var noe galt, lyden var helt annerledes enn før. Den gangen var jeg ikke kjent med alle disse populære hifi-begrepene, men jeg fant etter hvert ut at den endringen jeg hørte kaltes for "sort bakgrunn". Bakgrunnen i lyden ble rett og slett kølsvart, og det var en ganske sprø opplevelse for å si det mildt. At Duelund gjorde en viktig oppdagelse her, er det fint lite tvil om.
    Dette blir en avsporing, men jeg har litt anstrengt forhold til dette hifi-vokalubaret. For hva betyr egentlig "sort bakgrunn"? Lavere støynivå? Lavere forvrenging? Lavere skuldre/puls hos lytteren? Hvem vet.
    Sort baggrund er for mig stilhed. Ingen u-vedkomne lyde. Stilhed imellem tonerne. Denne magiske ro, der modvirker stress og man slapper af. Mange registrerer det ikke, men har man lyttet som jeg hos Drossel, med hans cd der er optaget, hvor strømmen var fra batterier der er noget helt andet.

    Der kom en anden cd på bagefter, og det var slet ikke det samme, fordi der var det der fnidder fnadder og det gav uro og der kunne ikke på samme måde slappes af. Forskelen var for stor.

    Man sidder og venter på musikken, og der er så stille. Pludselig kommer sangen og lyden fra instrumenterne. Det er sådan det skal være. Sort baggrund. Men der er de lyde der skal være, ellers er det et filter. Sort baggrund er svage lyde baggrunden fra optagelsen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Knallsvar, takker!
    Betyr dette at: Ved ganske korte kabler, f.eks. under 1 meter, vil det da kunne være hørbare forskjeller ved skifte fra f.eks. 2.5 mm til 6 mm, som ikke vil være der ved 3 meter lange kabler? Eller snakker vi tut og kjør (det aner meg hva svaret blir, men spør likevel ;) )
    Der vil være store forskelle lydmæssigt. Det er min erfaring, at rigtig mange kabler lyder forskeligt!

    Jeg kan fortælle dig om mine oplevelser.

    Jeg har i årevis brugt Duelund 1,6 kvadrat til højttalerkabel. Min gode ven Steen Duelund foretrak selv 0,75 kvadrat. Jeg var inspireret af den gode R.S. Raider Solhaug, der var i den grad fortaler for stort kvadrat. Min. 6 kvadrat.

    Jeg ville så have mere kvadrat på mine højttalerkabler, end de 1,6 kvadrat. Det skulle da prøves. De korte Duelund kabler jeg brugte, havde en længde på 1,25 meter. Så billedet. Et fremragende kabel.

    20190824_190828.jpg


    Det er et glimrende kabel som billedet viser på 1,6 kvadrat. Jeg valgte at dubletter kablet, så der var 2 x 1,6 kvadrat. Altså jeg brugte to af det på billedet til hver højttaler. Det var klart bedre end 1,6 kvadrat.

    Jeg inviterede "Kortvarig" der kunne bekræfte mine iagttagelser.

    Raider Solhaug skrev til mig, at Sven, du kan ikke få det samme igennem et fladvalset kabel, som i et rundt. Jeg anskaffede mig så et dyrt NLE højttalerkabel, der havde 2 x 2,5 kvadrat. Altså 5 kvadrat i rent sølv belagt med 24 karat guld, for at beskytte sølvet. Knapt så meget kvadrat som hos RS, men bedre og finere materialer.

    Min drøm var at gå op til 10 kvadrat i alt med NLE, men det er aldrig blevet realiseret. Det NLE gav den bedste bas jeg har haft. Ren og klar lyd og klart bedre bas end Duelund. Kablet blev kritiseret af nogle af dem der kom og lyttede. Det var skarp i lyden. men jeg troede på det kabel og holdt fast. Kortvarig blev igen inviteret, og han kunne bekræfte hvad jeg synes.

    Anlægget er blevet forbedret af Drossel med udskiftning af kondensatorer og modstande over tid. Der er ikke noget skarp i lyden i dag, men det er kraftfuldt og dynamisk. Net kabler er vigtigere end højttalerkabler, specielt for dynamikken, roen og stilheden. Det er der ikke mange der tror på, men sådan er det.

    En måde at NLE kablet kunne forbedres på, var at udskifte teflonen med silke / lindolie. Det svære er, at de to 2,5 kvadrat skal holdes tæt sammen. Det må mindske isoleringens negative sider og lindolie isolere og dæmpervibrationer.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ivar Løkken er da en akademiker som tydelig var bekymret for at oppdagelsene skulle dø med Duleund.

    fortsatt ikke sikker på om det var placebo eller reàl bakoversveis når jeg fjernet all plasten i en forsterker. var som et slør forsvant.. :confused:
    Det var bestemt ikke placebo. Det ændrer lyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg prøvde for en god del år tilbake å fjerne all plast som var på strømførende kabler i anlegget, og erstattet det med bomull dynket i linolje.
    Jeg hadde absolutt null og niks forventninger til hva som kom til å skje etterpå. Det skulle gjøre lyden bedre hadde jeg lest, men det stod ingen plass hva som kom til å bli bedre.

    Når jeg kjørte i gang anlegget for første gang etterpå, trodde jeg det var noe galt, lyden var helt annerledes enn før. Den gangen var jeg ikke kjent med alle disse populære hifi-begrepene, men jeg fant etter hvert ut at den endringen jeg hørte kaltes for "sort bakgrunn". Bakgrunnen i lyden ble rett og slett kølsvart, og det var en ganske sprø opplevelse for å si det mildt. At Duelund gjorde en viktig oppdagelse her, er det fint lite tvil om.
    Dette blir en avsporing, men jeg har litt anstrengt forhold til dette hifi-vokalubaret. For hva betyr egentlig "sort bakgrunn"? Lavere støynivå? Lavere forvrenging? Lavere skuldre/puls hos lytteren? Hvem vet.
    Sort baggrund er for mig stilhed. Ingen u-vedkomne lyde. Stilhed imellem tonerne. Denne magiske ro, der modvirker stress og man slapper af. Mange registrerer det ikke, men har man lyttet som jeg hos Drossel, med hans cd der er optaget, hvor strømmen var fra batterier der er noget helt andet.

    Der kom en anden cd på bagefter, og det var slet ikke det samme, fordi der var det der fnidder fnadder og det gav uro og der kunne ikke på samme måde slappes af. Forskelen var for stor.

    Man sidder og venter på musikken, og der er så stille. Pludselig kommer sangen og lyden fra instrumenterne. Det er sådan det skal være. Sort baggrund. Men der er de lyde der skal være, ellers er det et filter. Sort baggrund er svage lyde baggrunden fra optagelsen.
    Ja den optagelse er det bedste jeg har hørt. Dynamikken er second too none.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Mine i kjelleren er omtrent samme type som på Ymirs bilder, men hos meg er de altså totalt uttørket, sprø og oppsprukne, slik at laser av tekstilfibre henger ned fra trådene og den bare kobbertråden er eksponert. Kanskje det har vært varmere der enn hos Ymir?

    Uansett, kapasitansen er proporsjonal med flaten som pluss- og minuslederne vender mot hverandre og omvendt proporsjonal med avstanden mellom dem, så enkleste måte å redusere den på er å flytte lederne lenger fra hverandre. Den dielektriske konstanten er proporsjonalitetsfaktoren. Det vil f eks si at to ledere med 2 mm teflon mellom får samme kapasitans som med 3,5 mm PVC eller 1 mm luft mellom dem, og de samme to lederne med 4 mm teflon, 7 mm PVC eller 2 mm luft får halvparten. Igjen kommer PVC og linolje nokså likt, med dielektriske konstanter rundt 3,5. I Ymirs bilder er mesteparten av avstanden mellom lederne fylt med luft, så det har ikke all verden å si hva de første to-tre millimetrene består av.

    Capacitors & Capacitance Calculations Formulas Equations - RF Cafe
    https://passive-components.eu/what-is-dielectric-constant-of-plastic-materials/
    https://www.kabusa.com/Dilectric-Constants.pdf

    Dessuten er induktansen proporsjonal med arealet i sløyfen som omsluttes av lederne, så stor avstand for å redusere kapasitans fører nødvendigvis til høy induktans, som faktisk kan ha en hørbar effekt øverst i diskanten. Det arter seg gjerne som en peak ved 7-10 kHz og bratt avrulling over det.

    Vanlig to-leder høyttalerkabel med PVC-isolasjon er en helt utmerket konstruksjon til formålet. Det er nokså bortkastet kreativitet å forsøke å komme opp med noe vesentlig bedre.
    Her er det noe jeg ikke skjønner. Ut fra det du skriver skal det være en "likevekt" mellom for kort og for lang avstand mellom lederne?
    Evt - hvilken sløyfe er det som omsluttes av lederne? Det sto ikke helt klart for meg.

    Jeg bruker i dag Clas Ohlsson 4mm kobber til høyttalerne, men lederne er nærmere hverandre enn f.eks. VdH 122, som har et slags midtstykke i plast. Har vi med hørbare forskjeller å gjøre her?
    Ser nå at jeg formulerte meg uklart. Det jeg lurte på, og for såvidt fikk svar på, var om det kommer forandringer i ulike steder i frekvensområdet ved avstandsøkning mellom lederne for korte versus lange kabler. Deretter om det kan utgjøre en forskjell som kan betraktes på linje med tverrsnittsøkning. Til slutt; er det hørbart.
    Asbjørns teori og regnestykker ser jeg ingen grunn til å mistro, og jeg har ennå ikke prøvd kabelbytte ved Dynaudioene. Er i utgangspunktet skeptisk til forskjeller det ikke skal være noen grunn til. En ting som virkelig betyr noe, er 1-2 mm til venstre eller høyre ved plassering av høyttalerne. Det hører jeg, som natt og dag. Bruker gjerne flere måneder til å få maks ut av plasseringen, alt annet likt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For hva det enn er verdt: Den eneste gangen jeg har greid å provosere frem hørbare kabelforskjeller hos meg var da jeg prøvde 3 meter neoprenkledd mikrofonkabel som ubalansert signalkabel i stedet for de vanlige 0,75 m Belden. Da skjedde det «noe» øverst i diskanten med litt endring i utklingning og instrumentplassering. Ikke entydig verre eller bedre, bare litt annerledes. Det kan jo oppstå hørbare forskjeller, men det er virkelig ikke det som har mest betydning for lydkvaliteten. Ikke på topp 10 engang.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Ja, dette tenker jeg om prioritet:
    1.rommets dimensjoner
    2.ht plassering
    3.nok kraft
    4.rommets flater
    5.høyttalere
    6.øvrige komponenter
    7.kabling

    Så spørs det hvor detaljert man vil gå til verks, dette kunne sikkert blitt 20 punkter.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    høytttalere 3 punkter lavere enn plassering? det må vær litt av en dårlig plassering..:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er forskel. Da jeg brugte Duelund 1 6 kvadrat kabler, satte jeg korkpropper i klemme imellem de to ledere. Jeg gjorde nogle forsøg med det og hvergang endte jeg med korkpropper som adskillelse.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Der er forskel. Da jeg brugte Duelund 1 6 kvadrat kabler, satte jeg korkpropper i klemme imellem de to ledere. Jeg gjorde nogle forsøg med det og hvergang endte jeg med korkpropper som adskillelse.
    1.6 Ø
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Bremserør var ingen dårlig ide.
    De deformerer du jo så de føyer seg i terminalen.
    Tror ikke det er dårlig kvalitet på det kobberet.
    Det er glødde rør som er lette å forme/deformere:=)
    Dersom en bruker bremserør fra Biltema som ht-kabler så er det viktig å ikke fylle de med bremsevæske, evt rense rørene grundig innvendig dersom en bruker vintage bremserør. Bremsevæske vil bremse dynamikken, snevre inn head room-et voldsomt. samt farge det sorte bakteppet i lyden mot gul-transparent.
    Men, siden jeg er på giversiden i dag så skal jeg gi et million-tips: Dersom du har noen gamle plater av Barry Manilov, James Last eller Bonnie Tyler og annet driiit så kan du smelte sjiten så det blir flytende, og fylle bremserør-høyttalerkabelen med det. Da får du en deilig, analog vinyl-lyd fra alle formater du spiller fra. Lodder du dette fast til ht-terminalene så har en laget seg en bremserørforsterker. Det er skikkelig bra saker, og alt av klasse A, B og D blir bare rør i forhold. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har to like HT kabelett (NON SCI-FI). Det ene blir med opp til ISS på neste tur og når det får vært en tid der oppe er de jo blitt noe yngre (Noe mindre gamle) enn de som er igjen her. Tiden går, som vi alle vet, saktere der ute enn her nede.

    Det burde gi High-End Balalaika å koble disse sammen....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bremserør var ingen dårlig ide.
    De deformerer du jo så de føyer seg i terminalen.
    Tror ikke det er dårlig kvalitet på det kobberet.
    Det er glødde rør som er lette å forme/deformere:=)
    Dersom en bruker bremserør fra Biltema som ht-kabler så er det viktig å ikke fylle de med bremsevæske, evt rense rørene grundig innvendig dersom en bruker vintage bremserør. Bremsevæske vil bremse dynamikken, snevre inn head room-et voldsomt. samt farge det sorte bakteppet i lyden mot gul-transparent.
    Men, siden jeg er på giversiden i dag så skal jeg gi et million-tips: Dersom du har noen gamle plater av Barry Manilov, James Last eller Bonnie Tyler og annet driiit så kan du smelte sjiten så det blir flytende, og fylle bremserør-høyttalerkabelen med det. Da får du en deilig, analog vinyl-lyd fra alle formater du spiller fra. Lodder du dette fast til ht-terminalene så har en laget seg en bremserørforsterker. Det er skikkelig bra saker, og alt av klasse A, B og D blir bare rør i forhold. :)
    Jeg har kun en mening egentlig om kabler, de må rekke helt frem.
    Er så mye som gir mer godlyd en kabler.
    Men en morsom måte å se det på:>}
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Bremserør var ingen dårlig ide.
    De deformerer du jo så de føyer seg i terminalen.
    Tror ikke det er dårlig kvalitet på det kobberet.
    Det er glødde rør som er lette å forme/deformere:=)
    Dersom en bruker bremserør fra Biltema som ht-kabler så er det viktig å ikke fylle de med bremsevæske, evt rense rørene grundig innvendig dersom en bruker vintage bremserør. Bremsevæske vil bremse dynamikken, snevre inn head room-et voldsomt. samt farge det sorte bakteppet i lyden mot gul-transparent.
    Men, siden jeg er på giversiden i dag så skal jeg gi et million-tips: Dersom du har noen gamle plater av Barry Manilov, James Last eller Bonnie Tyler og annet driiit så kan du smelte sjiten så det blir flytende, og fylle bremserør-høyttalerkabelen med det. Da får du en deilig, analog vinyl-lyd fra alle formater du spiller fra. Lodder du dette fast til ht-terminalene så har en laget seg en bremserørforsterker. Det er skikkelig bra saker, og alt av klasse A, B og D blir bare rør i forhold. :)
    Bremserør er ikke ren kobber, men er en legering, ( cunifer) derfor ikke egnet til høyttalerledning.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Har to like HT kabelett (NON SCI-FI). Det ene blir med opp til ISS på neste tur og når det får vært en tid der oppe er de jo blitt noe yngre (Noe mindre gamle) enn de som er igjen her. Tiden går, som vi alle vet, saktere der ute enn her nede.

    Det burde gi High-End Balalaika å koble disse sammen....
    Ja, etterbehandling og modifisering av ht-kabler er superviktig. Jeg var nede i Vika i Oslo en tur i våres. Der var det en trønder som sa at krellen som kunden hadde ikke låt som en ekte krell uten de kablene han holdt (og ville selge) uten at de var innbrent.
    Husk å hold kablene ut av vinduet i kulda på vei til ISS. Da modifiserer du molekylene slik at de leder bedre. Husk å isolere godt slik at de holder seg kalde og modifisert i minst 5 år. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg kan man bare klaske de i skrogsiden på vei tilbake så er de totalt PVC-frie....:)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Tviler på at det er oksygenfritt kobber.
    Tror du at de er laget av kobberoksid?
    Kobber(I)oksid, Cu2O, er et rødt stoff som finnes i naturen som cupritt.
    Kobber(II)oksid CuO er et svart stoff som dannes ved oppvarming av kobber(I)oksid, ulike kobbersalter eller kobbermetall i luft.
    Hva tror du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn