The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Pyser! 1:2 er vanlig espressoforhold i vekt kvernet kaffe/væske i koppen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Drit i kaffen, jeg vil ha flere bilder av høyttalere. :cool:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    424C6F1F-70BC-413C-AF1D-43B427C9D391.jpg


    Ny kaffemaskin og prosjekt «happy wife, happy life» i stua tar litt fokus fra lydrommet, så det har ikke skjedd så mye her foreløpig. Skal bestille litt akustikkprodukter denne uka, primacoustic Broadway 3’’ bak lyttepos. Lurer også på om jeg skal knekke til med to FullTrap også, da de har mest effekt akkurat der jeg behøver det mest.

    Har malt stereobenk slik at jeg får accuphase-riggen opp fra gulvet, neste på agendaen er vel overflate på horna.

    Nå litt jazz i espressorus.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det her har gått meg forbi - utrolig flotte , dreiet alu eller syrefast ?

    Synes jeg aner fotografen inni der !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig...de småtassene er knall, både lydmessig og visuelt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Kommer bortom for nyttige inntrykk i min egen kalibreringsfase. Onsdag kveld?
    Trenger forresten litt hjelp med å henge opp en greie i taket.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Feiga ut med alu;) låter flott, da!
    Synes ikke alu er å feige ut, garantert ingen forskjell lydmessig og vanskelig å se forskjell ?, antar graden av polering er mer synlig, tøft at noen tar`n helt ut !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Ja da fikk jeg endelig tatt turen igjen, og med den nye Audiolense 5.5 var ting falt skremmende bra på plass. Begynner også å komme på plass en del akustikkremedier, og noe til, er nok inne innen kort tid. Noe småting å jobbe med ennå, men det var også en del av det jeg hørte som er på et nivå jeg aldri har hørt før.... og det får bli nok smisking for denne gang.
    Grugleder meg til neste gang;)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hmmm... Ja, det begynner vel å ligne på noe, selv om jeg ikke syntes det er veldig inspirerende å lytte til helt enda. Har vel blitt for kresen og kritisk med tida uten anlegg..
    Skal gjøre et par ting i kveldinga som jeg tror tar det et knepp i riktig retning, så får vi se. Hyggelig og konstruktivt med å utveksle erfaringer og tips er det anyway!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Jeg har hørt såpass mange anlegg at jeg setter din litt begrensede glede over anlegget akkurat nå, på kontoen "i feil modus" Innerst inne har du jo sikkert en formening om at du skal distansere både mitt og Håkons anlegg, noe du kanskje også gjør.;)

    Selv om dette ikke er noe konkurranse er de veldig moro når det kommer folk på banen som gjør at en må skjerpe seg litt ekstra:)
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har du noen tips emokid til forsterker som ikke lager suselyd når den er koblet direkte til driveren?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.683
    Torget vurderinger
    10
    Med aktiv deling må forsterkeren ha lavt gain, f eks First Watt, Anaview AMS0100 og diverse Hypex NCore (hvor gain er skrudd ned). Vet også at det er mulig med rør men da koster det mye penger. LMC kan forklare.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Med aktiv deling må forsterkeren ha lavt gain, f eks First Watt, Anaview AMS0100 og diverse Hypex NCore (hvor gain er skrudd ned). Vet også at det er mulig med rør men da koster det mye penger. LMC kan forklare.
    Mange takk for kjapt og konkret svar. Skal kikke på alternativene.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    AMS0100 har lite sus ,eller ingen ja, men havnet like vel i skapet fordel Transcendent låter bedre på mine TAD , ga det samme for rørforsterkeren som for AMS0100 og den spiller nå på 5 året uten rørbytte eller andre problemer.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er jo litt mer sammensatt enn bare effekttrinn, dersom pre/dsp har støy-issues, så gjør det ikke saken lettere. F.eks groundsound og Merging Hapi har blitt valgt hos meg pga gode specs her.

    Balansert gir også noen fordeler i enkelte tilfeller, vs single ended.

    Effekttrinn er lettere å få støyfritt med lav gain, men det er ikke noe som nødvendigvis en regel. Accuphase fungerer helt topp hos meg, og har justerbar gain. De har vel rundt 28db gain på fult. First watt F5 har til sammenligning 15, og rca input.

    Høyttalerne følsomhet må også tas hensyn til...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Livet har ikke vært vondt i formiddag, god kaffe i kverna, ferske boller med krem og rørte jordbær, jazznytt på fanget og alenetid i labben. Siste justering gjorde et solid hopp i riktig retning!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja det var gøy med et par timer i godstolen! Rommet er utrolig cleant, sobert og deilig dempet. Lyden var i grunn det samme! Fullstendig sort (!) bakgrunn gir deilig innsikt i musikken, smekk og torden var også på plass. Vi har VELDIG forskjellige systemer, eneste fellesnevner er Audiolense og det merket jeg på et vis. TTD effekten er ikke å ta feil av, den får lydbildet så riktig projisert at man kan bli skremt! Når det er sagt hadde jeg hatt denne finish og design på burkene mine så hadde de blitt «oljet» titt og ofte :D
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    helt herlig skue dette her, hva opplever du forskjeller under tre hornet nå kontra med J-hornene?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Ramlet ned i stolen i går og formelig kjente varmen fra hifiguru. Og synes det var en del merkelige ting som skjedde rundt hodet mitt på en plate med litt forskjellig bassganger.

    Når eier synes det begynner å sitte er det ekstra gøy å komme med "oppgulp" - Har blitt fortalt at jeg kan si akkurat det jeg mener her da.... Ellers er snerten og frigjortheten helt i ypperste klasse.
    For og finne litt ut av ting leitet vi opp noen sveiper på spotty. Å kjøre sveip fra 150 og ned var som å sitte i en karusell - det meste gikk trill rundt.

    Jeg gir sideveggene (kortveggene)skylden for dette da det er stor forskjell på stivhet der. En fleksende og en hønnstiv.


    Sånn som anlegget er satt opp nå er det symmetri i veggenes stivhet.

    Kommer plutselig igjen på en hyggelig prat og god kaffe.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.683
    Torget vurderinger
    10
    Har nevnt det før :)

    I mitt rom (3,3x5,7m) synes jeg det er best å ha anlegget på kortveggen.

    Dernest gjør 8 stk RPG trykkbaserte bassfeller på 1,5x1m pr stk en meget god jobb.

    Å dempe førsterefleksjoner på sidevegger er obligatorisk men jeg tror også de digre RPG flåtene jeg har i taket også bidrar positivt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    helt herlig skue dette her, hva opplever du forskjeller under tre hornet nå kontra med J-hornene?
    Jeg synes det er en ganske annen sport. Går en oktav dypere, mer følsomhet, mer lineær respons.

    Opplevd lyd har ganske mye mer attack, selv om det er vanskelig å huske lyd fra 2.5år tilbake.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ramlet ned i stolen i går og formelig kjente varmen fra hifiguru. Og synes det var en del merkelige ting som skjedde rundt hodet mitt på en plate med litt forskjellig bassganger.

    Når eier synes det begynner å sitte er det ekstra gøy å komme med "oppgulp" - Har blitt fortalt at jeg kan si akkurat det jeg mener her da.... Ellers er snerten og frigjortheten helt i ypperste klasse.
    For og finne litt ut av ting leitet vi opp noen sveiper på spotty. Å kjøre sveip fra 150 og ned var som å sitte i en karusell - det meste gikk trill rundt.

    Jeg gir sideveggene (kortveggene)skylden for dette da det er stor forskjell på stivhet der. En fleksende og en hønnstiv.


    Sånn som anlegget er satt opp nå er det symmetri i veggenes stivhet.

    Kommer plutselig igjen på en hyggelig prat og god kaffe.
    Ref også det Hornlyd skriver;

    Det er ingen automatikk i at denne plasseringen er saliggjørende. Sveipen fra 150Hz og ned er stabil sideveis, men har et par andre issues. Ser også at plassering av lytteposisjon i dybden gir store utslag i responsen, noe som ikke er en utfordring på langvegg. Her skal det forskes litt mer, og det er uansett interessant å teste ut.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Snudd 90 grader? Hva da med suckout’n? Kompenserer du alt digitalt? Har jeg flere spørsmål? Nei?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Suckouten jeg målte tidligere (80Hz) er ca 1 meter lenger bak i rommet enn jeg har plassert stolen ved her.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det ser mere riktig ut på langveggen, rart med det men man kan nesten se hvilke plasseringer som låter godt, men bare nesten.
    Fikk det aldri til på kortveggen selv, 5,5x3,5mtr. På langveggen gir flytting av lyttepos større utslag og med det også større sjangs for at estetikken kan bevares i rommet IMO. Bilde #3103 ser nydelig ut!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn