The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hyggelig hifibesøk i dag tidlig, ettermiddag med de strålende jentene i huset, litt trilling på kvelden. Etterfulgt av hjemmelaget pizza fra ovnen på terassen. Livet smiler!


    (Hvorfor ble ikke video integrert i innlegget?)
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takker for at vi fikk muligheten for å oppleve anlegget ditt Emo !


    Slagkraftig kvalitet på høyeste plan - og trivelige omgivelser , hva mer kan man forlange !


    Flere ting som imponerte hos deg, og når verten i tillegg viste seg å være en kjernekar ble dette veldig bra - takk for meg !
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Ja, takk for gårsdagens event.
    Det ble et hyggelig møte, hvor tre entusiaster ble brakt ned i den hellige gral. Dette ble et hyggelig sosialt møte, hvor det ble utvekslet erfaringer og* mye hobbyprat, før musikken ble satt i sving.
    Det var morro og engasjerende å lytte til dette oppsettet. Likte veldig godt smekket jeg hørte med TAD 4003 i radial hornene. Spilte klokkerent uten sjenerende beaming. Kult oppsett, og et hyggelig vertskap. Tommel opp👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 538662

    Lat påske, lite musikk. Litt nye biter å teste...
    Var både moro og spennende å være testkanin på bitene dine, uten at du hadde røpet dine opplevelser. Ja de leverte ganske ulikt og vi var vel enig i hva som spilte musikk mest engasjerende - røper ikke noe:)
    Forutsatt at man har kontroll på deling/loobing etc (Noe jeg vet AL har) så holder jeg en knapp på runde horn :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Slett ikke sikkert, Horn.... kommer an på den subjektive vurderingen og hvilke egenskaper som vektlegges mest. Jeg personlig er tilhenger av JMLC til MITT bruk/preferanser men morrofaktoren er nok høyere på radialhorn. Jeg har begge deler så da kan man jo veksle! Hos meg er bredden på rommet 8 m. og da er ikke spredningsmønster så utslagsgivende som i mindre rom. Avstanden til lyttepos. er vel nesten lik hos meg og Emo og den utgjør ikke noe særlig problem mht refleksjoner enten det er rundt horn eller radial.
    Så har du integrasjonen med mellombassen, som jo er et tilnærmet radialhorn med bra spredningsmønster det også.
    Uansett, vanskelig å spå også fordi det naturligvis er en viss grad av bias inne i bilde. Holder en knapp på radial, selv om jeg synes JMLC ville vært en seier for universalegenskaper og smoothness... Alt. en større utgave - avhengig av delingsområde.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ja, det var ganske spennende, men også veldig enkelt å konkludere i dette tilfellet. Jeg utførte testen med et knippe låter jeg kjenner godt. Jeg hadde selvfølgelig et forventningesbias, spesielt med tanke på opplevelse av lydbildet og fokus.

    Videre testet jeg først bratt deling på 700Hz, men fortsatte etter første runde med samme deling som med radialhorna. Dette låt litt bedre, men ga også et noe bedre sammenligningsgrunnlag; lik akustisk output både oppover og nedover.

    Etter første runde var jeg ganske klar på hva jeg mente, men tenkte det hadde vært interessant med et sett trente og ærlige ører innom. Jeg sa ingenting om hva jeg syntes om lyden, hva som ble anderledes eller noe. Vi startet med JMLC400 og JMLC2500 og 5-6 musikk-kutt. Husket nivået vi spilte med på alle låtene og byttet tilbake til custom radial. Beholdt JMLC2500 på diskanten.

    Etter de samme kutta kom feedbacken fra Shy på akuratt de samme tinga jeg også mente.
    Chet Baker: dynamiske utblåsninger i messinge mister farge og attack med JMLC.
    Keltner - nærmic trommer: Kantslag og skarp mister betydelig følelse av timing og pistolskudd-feeling.
    Bromberg: timing-feeling på bassgange endrer seg noe til det negative.
    Vokaler: får mer rasp, nerve og nærvær.

    Hands down en seier til radial i denne sammenhengen altså. Lydbildet ble anderledes med JMLC; litt mer pinpointed og ørlite mer 3D-kanskje. Dette tror jeg er grunnet anderledes spredning. Dette kommer nok på plass med radial også, når neste akustikkrunde er tatt. Jeg fikk dog litt mer følese av hodet i skrustikka, radial integrerer bedre med resten av driverrekka og gir mindre følelse av beaming.

    Jeg tror dette har mye med størrelse å gjøre. JMLC400 og er ganske mye mindre enn radialhorna som lader ned til 270. En mer riktig sammenligning hadde vært å teste mot JMLC270, som nok hadde gitt et anderledes resultat uten at jeg tror konklusjonen hadde blitt anderledes. Smekket og fokuset hadde nok vært der, men det blir veldig stort i forhold til min stack og lytteavstand. Det hadde således vært en mindre riktig sammenligning, da det pga. andre aspekter ikke er et horn jeg hadde brukt i dette anlegget, i dette rommet.

    For meg et noe overraskende resultat, men det var veldig godt å få lukket det kapittelet med hands on erfaring i kontrollerte omgivelser.

    Takker for både lån av horn og verifisering av resultat!
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.860
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjørte dere ny måling/korreksjon ved bytte..?

    Mvh
    OMF
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Bra og velskrevet innlegg emo

    Din analyse vedr størrelse er vel det mest sannsynlige og radial er jo smart mht tett stacking også - bra !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med å scale opp radialhorna?
    det var det vi testa med cnc freste digre Iwata, men der er profilen for lav ifht bredden , så vi fikk refleksjoner og resonnanser......
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Det mest påtagende var Chet baker og Keltner sine kutt. Når tuter står i mot en på denne måten og det står trompet på menyen, ja da forventer en at lyden bør komme ut som en trompet. Har vel ikke hørt dette kuttet med trompet så mange ganger, men satt liksom å ventet på litt sprut og snerr da det ble trykket til litt - det uteble nesten helt og jeg satt egentlig litt undrende, da jeg mener dette kommer bedre ut på mine apekister.
    Skarpen til Kelters hørtes nesten ut som om den var fylt med ull.

    Når det kommer til bias og horn, står jeg trygt forankret i "har ikke peiling på hva som gjør hva"
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hvis det var så ille, skulle en nesten tro noe var feil. Jmlc 400 kan da ikke være dårligere enn apekister !
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Det var en misalignment på 1,5 mm. mellom driver utløp (39 mm) og hornhals (36 mm) på JMLC-400 - dette kan ha noe å si selvsagt. Men generelt så er radialhorn veldig konsentrert og "in your face" og kan virke tøffere, hardere. Men en trompet kan låte både smooth og hardt (på en riktig måte, misforstå meg rett). Baker er typisk smooth, mens eksempelvis en trompetist som Nicholas Payton er langt mer eksplosiv og skarp i tonen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Min erfaring er at «Hornlyden» sklir ut med for lav frekvens ift hornets cutoff.
    Når den sklir ut blir det mer hifi lyd og mindre konsentrert og dynamisk hornlyd.
    Huff, nå forklarte jeg veldig innviklet at JMLC 400 er fin å dele på 900-1000 Hz noe som forklarer hvorfor noe ble borte.

    Hvis radialhornet ditt har cutoff på 270 så er sikkert 650 Hz superdupert. Mye attakk og kropp fra 650-1000 Hz!

    Tractrix 200 liker 2,5x fint
    JBL2384 brukes av JBL mye lenger ned enn 950 Hz som jeg mener er OK
    Osv

    DE1A10F0-3FD6-4B84-B35F-8DC9D18EE2A2.jpg
    559B3BF9-D9D0-41D2-805A-8857DD824669.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Det jeg merket det best på var at man ble dratt inn i musikken på en utrolig måte med 2446 berylliumi Tractrix 200 med deling på 600 Hz. Her snakker vi 3x. Noe med at hornet er mer enn stort nok???
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Min selvpålagte regel tilsier en oktav over designfrekvens for både horn og driver, m. a. o. ca. 800 Hz for et 400 Hz horn. Jeg skal bruke mine TD-4003 på JMLC-400 delt på 800-1.000 Hz. Med bratt deling. Grunnen er at det skal kombineres med 2x12" midbass som spiller vesentlig høyere opp enn hva som er fornuftig med 15". 2.5k minus en oktav headroom = 1.200 Hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    JMLC-400 i kombinasjon med JMLC-1000 gir lav og fin byggehøyde.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror man blir litt lurt av for lav deling på horn fordi man riktignok får mer mikrodetaljer med lavere delefrekvens.
    Da lider direktiviteten/loading (jeg kan for lite om det tekniske her) og man mister det som tross alt er det mest attraktive med horn. Den dellige dybden og dynamikken.
    Er jeg på rett spor?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Klassisk basiskunnskap dette. Regulære horn er smale bandpass innretninger, no free lunch. Prisen for optimal hornlyd med JMLC profil er antall horn. Min. 3 for 800 - 20k.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Derfor jeg går over til 12" midbass også, mer flerr høyere opp, og SLOB leverer høyt nok (180 Hz) til å matche 12"
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Min erfaring er at «Hornlyden» sklir ut med for lav frekvens ift hornets cutoff.
    Når den sklir ut blir det mer hifi lyd og mindre konsentrert og dynamisk hornlyd.
    Huff, nå forklarte jeg veldig innviklet at JMLC 400 er fin å dele på 900-1000 Hz noe som forklarer hvorfor noe ble borte.

    Hvis radialhornet ditt har cutoff på 270 så er sikkert 650 Hz superdupert. Mye attakk og kropp fra 650-1000 Hz!

    Tractrix 200 liker 2,5x fint
    JBL2384 brukes av JBL mye lenger ned enn 950 Hz som jeg mener er OK
    Osv
    Ingenting er OK med 2384.

    Jeg delte begge løsninger på 650 etter innledende test på 700. Om man leser innlegget mitt så kommer det frem at 650, slakere deling var å foretrekke over 700 (både med bratt og slakere deling). Det negative, altså mangel på smekk, rasp, farger, pupper og lår etc. ble mer fremtredende med høy deling, altså motsatt av det du beskriver.

    XO i Audiolense skjer gradvis og blir brattere og brattere jo lenger ned/opp i frekvens du kommer fra delepunktet, men man kan unøyaktig si at "slakere" = 24db/oct, bratt = 48db/oct.

    Dette gjorde meg nysgjerrig på å teste noe lavre XO på 4003, uten at jeg tror det er himmel og hav forskjell på 650 og 600. 650 ble valgt innledningsvis for å være litt feig/kylling med driverne og pådrag. Ser at AL-filteret er veldig forsiktig med output til mellomtonene i de nedre registerne.

    Mange synes kanskje disse testene er flisespikkeri, men det er denne typen tester i kontrollerte former som gjør at jeg får representerbare svar/resultater og kan konkludere på mine egne vegne.

    Nettopp slike tester har sagt meg, når det gjelder de andre tingene som har blitt diskutert her:

    Sub deles så lavt som mulig gitt at midbassløsningen orker det, jeg har ikke hatt bassløsninger som blir bedre over 100/120Hz.
    15" > 12" om man vil ha realistisk midbass/tromme/basstrenger, selv om både følsomhet og andre aspekter er på "innsida" også med 12".
    Mellomtonehorn - så stort du har plass til i stacken. Mindre størrelse går på bekostning av realisme og nærvær.

    Det viktigste for realisme både tonalt og med tanke på energiopplevelse, og for stereoanlegg generelt, skjer under 800Hz. Her er størrelse/kapasitet og sømløs integrasjon alfa og omega.

    Jeg kunne levd med lyden av midbass som ikke klarer seg lenger ned enn 140Hz.
    Jeg kunne levd med lyden av JMLC400.
    Men det er ganske mange hakk opp til testvinnerne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Veganeren som ble kylling !! Det står det respekt av !! ;)

    Men interessante beskrivelser ifra flere her... :)
    Erfaringer som deles er bra. Så får man gjøre opp sin egen mening med eget utstyr.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    emokid
    Du som har testet mye, og garantert er feil mann å spørre, men hvis du hypotetisk sett, i et svakt øyeblikk skulle inngå kompromiss :rolleyes: hvilket horn med storformat mener du klarer seg best uten diskant?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei
    da vi gjorde initielle målinger med 4003, fant vi ut at den leverte god og totalt uanstrengt growl delt ned mot 350Hz i JMLC 270, så du kan trygt prøve deg lenger nedover enn 600, om ikke bare for å sjekke hvordan du liker utviklingen....
    btw så deler jeg ikke lavere selv i JMLC270, men det er like mye fordi lavpassen av FLH er lagt der hvor driverne/hornet viser oss hvor det faller mest naturlig, og overgangen kan gjøres med enklest mulige passive filtre
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    emokid
    Du som har testet mye, og garantert er feil mann å spørre, men hvis du hypotetisk sett, i et svakt øyeblikk skulle inngå kompromiss :rolleyes: hvilket horn med storformat mener du klarer seg best uten diskant?
    det hornet tror jeg du vet hvor befinner seg ila noen uker :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte umiddelbart ikke på kommende horn i K402 look selv om det selvsagt er det beste svaret :)

    Tenkte på f eks Seos 24, div radial, 2384 og diverse CD av forskjellige slag.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du må slutte å tenke så mye og spille mere...du blir bare ennå mere forvirra.....:rolleyes: :confused:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nekter å svare!

    Hehe. Men seriøst vet jeg ikke. Det er litt sleivete det jeg skriver om 2384, men basert på det jeg har hørt av det er jeg ikke overbevist. Men det endrer jeg gjerne på, passer 4003 rett på er det bare å ta dem med hit så tester vi!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn