The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Lekkert....
    Takk for utfyllende svar. Gjennomtenkt og reflektert hos deg som vanliv
    Du har nok bedre forutsetninger enn meg med plassering. Jeg endte klint opp i bakvegg som har en verandadør i senter.
    Brukte 15cm ull også men moduler som måtte rigges opp ved lytting. Ble for dumt. Men uansett god å ha alle muligheter åpne og ikke minst montere hjul under basshorn!

    Du spurte om Roon og Audiolense i tråden min.
    Skal vi gjøre en kollektiv innsats for å teste det ut? Er en uendelig mye hyggeligere avspiller enn jriver
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Lekkert....
    Takk for utfyllende svar. Gjennomtenkt og reflektert hos deg som vanliv
    Du har nok bedre forutsetninger enn meg med plassering. Jeg endte klint opp i bakvegg som har en verandadør i senter.
    Brukte 15cm ull også men moduler som måtte rigges opp ved lytting. Ble for dumt. Men uansett god å ha alle muligheter åpne og ikke minst montere hjul under basshorn!

    Du spurte om Roon og Audiolense i tråden min.
    Skal vi gjøre en kollektiv innsats for å teste det ut? Er en uendelig mye hyggeligere avspiller enn jriver
    Er veldig med på å teste Roon, men det må bli en måned eller to frem i tid. Har forstatt for mange smådetaljer i anlegget igjen før jeg får gjort dette. Må også bygge en dedikert PC til anlegget, bruker per nå jobblaptopen som ikke er en fullgod løsning. Virker mer spennende å bruke enn JRiver, hvertfall. Jeg har mesteparten av musikken på disk, men vil gjerne strømme litt også.

    Så får vi se om convolveren til BX blir bra, da kan jeg teste litt tape også....om ingen kjøper den før jeg kommer så langt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Da var bøddelen innom i går. Var forberedt på total dekapitasjon, men han var snill som et lam. Ristet på foten ved enkelte musikkstykker. Kanskje jeg er på riktig vei?
    Har flyttet inn sofa som hjalp en del på akustikken, de mer planlagte tiltakene kommer etterhvert. Feltet med 15cm glava bak lyttepos er helt klart for smalspektret og provisorisk. Tross dette er lyden på vei i en retning som sier meg at dette kan bli bra.

    Så var det overflatebehandling og fargevalg....Det er for mye beito akuratt nå, og det må tones ned med mer sort.
    Hva tenker dere?

    Horn1.JPG


    Horn2.JPG


    Horn3.JPG


    Tenker umiddelbart at den i midten ikke blir aktuell...?
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    #2, vurder å beholde metallet originalt så gå på med svart om det ikke blir bra.
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Men hadde ikke valgt sort blank som vist på hornet. Matt.
    #2 begrunner jeg med at man må hensyn ta rommet de står i også. De er så pass flotte st det ville være dumt om de forsvant og slt gikk i ett.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Høyglans svart på alt. :) Matt svart er mer praktisk mtp riper/fingermerker osv. men personlig foretrekker jeg høyglans på høyttalere og matte subber (er akkurat det jeg har i dag). ;)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    #2 i revers, dvs bare vingene i sort (og den lille på toppen som allerede er det). Men det forutsetter at plata driverne er montert i er presentabel as-is (blank lakk), og det er den kanskje ikke? (litt vanskelig å se på bildene)

    Men det jeg egentlig tenker, er at det er vanskelig gi innspill for andre, når det kommer til finish :)

    Edit: btw det vil nok ikke fungere med mindre plata i midten står i stil med mellomtone hornet
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Den øverste var lekker. Balansert og stilig!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Her er svarene avvikende forventet resultat! Men, høyglans er uaktuelt. Trevirke som skal bli sort blir sortolje, altså blir trestrukturen synlig/matt. Med unntak av alternativ 1, da blir det nok malt matt som subbene. Blank alu er også uaktuelt, stikker seg for mye ut.

    Holder foreløpig en knapp på #1...
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dumt med "1 som utgangspunkt, lett å fortsette om lysten kommer sigende. Ellers kan 3m folie være en ide i test fasen, lett å få på pent, på slike flater og dertil enkel å ta bort.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Langesund
    Bøddelen, Pontius Pilatus og judas - en fin samling av hyggelige folk;) Da så jeg jo lurt i og heller oppføre meg som offerlammet.

    Ellers en meget god start dette og selvfølgelig interessert i å få til subben så godt som mulig. Må få bukt med den resonansen på 78 Hz. Smått utrolig den responsen under der. Fra 15 Hz til 65 Hz var vel Audiolense målingen innenfor +/- 1 db uglattet på den ene subben - noe mer ujevnheter på den andre men likevel langt innenfor det som betraktes som et meget bra utgangspunkt.

    Stemmer også for forslag en.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nummer 1.
    Tenker litt psyko, og da ikke akustisk men visuelt. Tror hjernen hører noe annet med et horn i naturell trevirke enn et lakkert.
    Her er vi nok like forskjellige som antall ører, minst, men likevel ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.868
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Treets patina og mønster i hornet er vakkert og naturlig, særlig fordi det er runde former.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Bøddelen, Pontius Pilatus og judas - en fin samling av hyggelige folk;) Da så jeg jo lurt i og heller oppføre meg som offerlammet.

    Ellers en meget god start dette og selvfølgelig interessert i å få til subben så godt som mulig. Må få bukt med den resonansen på 78 Hz. Smått utrolig den responsen under der. Fra 15 Hz til 65 Hz var vel Audiolense målingen innenfor +/- 1 db uglattet på den ene subben - noe mer ujevnheter på den andre men likevel langt innenfor det som betraktes som et meget bra utgangspunkt.

    Stemmer også for forslag en.
    höres imponerende ut! Er den resonansen spiss? I såfall kan jo en idé være strategisk plassert avstemt membranfelle. Alternativt en Modex plate 1 som er mest effektiv nettopp rundt dette området.
    Har akkurat hentet to 2.5mm stålplater og skal selv pröve diy variant av VPR felle. Demper platene med 10cm relativt fast isolasjon limt på baksiden, og har da (forhåpentligvis) virkeområde fra 35hz til 100hz ++. Da trengs jo kun tynn demping i front av platen til å gjöre den bredbåndet.
    Kan jo være en estetisk og plassrasjonell lösning i ditt rom Emokid.

    Og forövrig så er det alt 1 som ser mest attraktiv for en trevenn som meg. Er jo så nydelige materialer i både mellomtonehorn og vinger, så det ville vært synd å lakkere dette. Alternativt en transparent beis eller olje med noe pigment?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nummer 1.
    Tenker litt psyko, og da ikke akustisk men visuelt. Tror hjernen hører noe annet med et horn i naturell trevirke enn et lakkert.
    Her er vi nok like forskjellige som antall ører, minst, men likevel ;)
    Enig!

    Det som taler noe mot er at når jeg dimmer lyset og slapper av i lyttepos, forsvinner subbene mer eller mindre helt visuelt sett. Midbasshorna er ganske brede, og gjør seg gjeldende i synsfeltet som kontrast mot de sorte veggene. Dette hadde vært bedre med sorte sidevanger. Nå er ikke dette nødvendigvis noe problem, men....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Bøddelen, Pontius Pilatus og judas - en fin samling av hyggelige folk;) Da så jeg jo lurt i og heller oppføre meg som offerlammet.

    Ellers en meget god start dette og selvfølgelig interessert i å få til subben så godt som mulig. Må få bukt med den resonansen på 78 Hz. Smått utrolig den responsen under der. Fra 15 Hz til 65 Hz var vel Audiolense målingen innenfor +/- 1 db uglattet på den ene subben - noe mer ujevnheter på den andre men likevel langt innenfor det som betraktes som et meget bra utgangspunkt.

    Stemmer også for forslag en.
    höres imponerende ut! Er den resonansen spiss? I såfall kan jo en idé være strategisk plassert avstemt membranfelle. Alternativt en Modex plate 1 som er mest effektiv nettopp rundt dette området.
    Har akkurat hentet to 2.5mm stålplater og skal selv pröve diy variant av VPR felle. Demper platene med 10cm relativt fast isolasjon limt på baksiden, og har da (forhåpentligvis) virkeområde fra 35hz til 100hz ++. Da trengs jo kun tynn demping i front av platen til å gjöre den bredbåndet.
    Kan jo være en estetisk og plassrasjonell lösning i ditt rom Emokid.

    Og forövrig så er det alt 1 som ser mest attraktiv for en trevenn som meg. Er jo så nydelige materialer i både mellomtonehorn og vinger, så det ville vært synd å lakkere dette. Alternativt en transparent beis eller olje med noe pigment?
    sub1.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kan det være resonansen i selve subhorna? I mine subhorn ligger resonansen rundt 110 og er synlig både i frekvensmålinger og vannfall
    Hvordan ser dette ut i tidsdomene (vannfall)?
    Ellers en fantastisk respons!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nix, nærfelt har ikke denne pukkelen. Peaken er overaskende kort i forhold til nivå.

    sub2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Langesund
    Lager vel ikke subbhorn med resonans;) Er en bitteliten resonans ved 158 Hz
    Vannfall og GD på subbhorn målt ute.

    vannfall ute.jpg

    gd.jpg

    resonans 158 Hz.jpg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser ut som en perfekt kandidat for uttesting av en avstemt felle.
    ellers ser det ut som rommet ditt er riktig så godt
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    8022794C-630C-4019-927E-8F934BE1276D.jpg


    Jeg lever i en verden hvor risikoanalyse og tilsvarende tiltak, gjerne med redundans, er normalen. Hos meg blir det derfor ikke bare dynamikk fra høyttalerne som skal holde gjestene fra å sovne. Må ha litt kaffe og!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    55B18AA8-6177-4050-9306-31F73428D26E.jpg


    Første test gjennomført med minimalt søl og stress. Teknikken var ganske borte fra sist gsng, men håper den snart er tilbake. Første shot på 40gram/27sek må være innenfor!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Langesund
    En god kopp espresso er ikke å forakte, men ingen nødvendighet for å holde seg våken i ss. Mye spennende, fortsatt uforløst, potensiale her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.899
    Torget vurderinger
    23
    Håper ikke at den klassiske kaffetrakteren din er vraket til fordel for fingerbølmodellen? Vi som er mer opptatt av volum enn konsentrat er helt avhengig av dette.

    Regner med at du sporenstreks får lagd en custom tamper i 304L eller Hastelloy? :D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Håndtak til filteret og tamper i seratert 316;)

    Presskanna står i skapet i tilfelle man får folk med litt grovere smaksløker på besøk;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn