teppe(r) på gulvet foran anlegget: Har det noko for seg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Har vært på teppeabo. Der har di har tepper av ull. Kan prøve i 14 dager åpent kjøp.
    Har forstått at ull er bra for å dempe. Teppe er litt tykke, og like på begge sider.
    Mål 2,40 •1,70m. Kr 2990. Er det bedre med tynt teppe? Har også tepper på IKEA.
    Vistoft teppe flatvevd overflate: 90%sisial 10 % jute kanting bomull.
    B 170•240cm. Hvor stort er gunstig å ha foran høyttalerne? Er to meter mellom
    dem.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Har vært på teppeabo. Der har di har tepper av ull. Kan prøve i 14 dager åpent kjøp.
    Har forstått at ull er bra for å dempe. Teppe er litt tykke, og like på begge sider.
    Mål 2,40 •1,70m. Kr 2990. Er det bedre med tynt teppe? Har også tepper på IKEA.
    Vistoft teppe flatvevd overflate: 90%sisial 10 % jute kanting bomull.
    B 170•240cm. Hvor stort er gunstig å ha foran høyttalerne? Er to meter mellom
    dem.
    Hei. Ull eller syntet spiller ingen rolle, det som teller er luv høyden og tykkelsen, jo høyere/tettere jo bedre. Tynne tepper som sisal har mindre virkning.🙋‍♂️
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Har vært på teppeabo. Der har di tepper av ull. Kan prøve i 14 dager åpent kjøp.
    Har forstått at ull er bra for å dempe. Teppe er litt tykke, og like på begge sider.
    Mål 2,40 •1,70m. Kr 2990. Er det bedre med tynt teppe? Har også tepper på IKEA.
    Vistoft teppe flatvevd overflate: 90%sisial 10 % jute kanting bomull.
    B 170•240cm. Hvor stort er gunstig å ha foran høyttalerne? Er to meter mellom
    dem. Vis vedlegget 659079 Vis vedlegget 659081 Vis vedlegget 659079 Vis vedlegget 659079 Vis vedlegget 659081
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Uld er bedst, da der ikke kommer statisk elektricitet.
    Men at dæmpe med et gulvtæppe er en nødløsning, og jeg foretrækker bestemt ikke noget tæppe.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.198
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Uld er bedst, da der ikke kommer statisk elektricitet.
    Men at dæmpe med et gulvtæppe er en nødløsning, og jeg foretrækker bestemt ikke noget tæppe.
    Ja teppe er en nødløsning, for å dempe best må det en 20-30 cm til med løs masse.
    Du liker ikke demping, hvorfor har jeg lurt lenge på.
    Har ikke sett att du virkelig har prøvd dette.
    Joda har sett noe tynne greier du har prøvd på, men aldri att du har tatt det helt ut.
    Alt dette handler om fysikk. For lite blir feil.
    Ja bambadoo fatter ikke hvor han tar alt fra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, et gulvteppe er nok ikke veldig effektivt som akustikktiltak for Stereoen, men duverden hva det gjør med den generelle atmosfæren i rommet som mange av oss tilbringer timesvis i. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.078
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men det gjør noe. Et teppe avhengig av hvordan det er har en gitt absorbsjonskoeffisient som har en viss betydning. For min del rydder det litt i området rundt 85 og 120hz. (Har vegg til vegg i kjelleren)..
    Ull kan også bli statisk, dog mindre enn syntetisk selvsagt.
    Lydbølger bryr seg ikke om statisk elektrisitet...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det gjør noe. Et teppe avhengig av hvordan det er har en gitt absorbsjonskoeffisient som har en viss betydning. For min del rydder det litt i området rundt 85 og 120hz. (Har vegg til vegg i kjelleren)..
    Ull kan også bli statisk, dog mindre enn syntetisk selvsagt.
    Lydbølger bryr seg ikke om statisk elektrisitet...
    Teppet gjør ikke noe i 85-120 Hz området. Da ser du trolig på målinger som er ikke relevant for små rom. Teppet har lav absorpskoffisient allerede under ca. 6-8 KHz og demper heller ikke alltid veldig godt over det frekvensområdet (avhenger av materiale og byggemetode). Men det reduserer flutterekko.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Nei, et gulvteppe er nok ikke veldig effektivt som akustikktiltak for Stereoen, men duverden hva det gjør med den generelle atmosfæren i rommet som mange av oss tilbringer timesvis i. :)
    Skulle til å si det samme. Vi har nettopp møblert en ganske moderne hytte og forbedringene var merkbare da tepper og gardiner begynte å komme på plass. Hypermoderne og minimalistiske hjem er ofte nokså utrivelige å oppholde seg i.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er trolig omtrent hva man kan få av demping fra et 6 mm tykt ullteppe, men med mer ujevn effekt oppover i frekvens alt etter hvor fast/løst teppet er. De fleste tepper er tynnere og vil miste dempingen enda høyere i frekvens.
    6mm teppet.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For min del rydder det litt i området rundt 85 og 120hz. (Har vegg til vegg i kjelleren)..
    Nå har jo allerede Orso avkreftet dine påstander og jeg finner det litt oppsiktsvekkende at du tror det, all den tid dedikerte akustikkplater ala Rockfon har begrenset effekt allerede under 400Hz. :)

    0-45.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.078
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan selvsagt ikke avkrefte/bekrefte siden det er snakk om vegg-vegg og ikke akkurat lett å kaste ut for å måle. Dette er gjort rent ved "rom simulering". Nodene som vises stemmer relativt bra med målinger riktignok så rom simuleringen er ikke helt "off". Og nei, koeffisienten er ikke målt profesjonelt men teppet er tykt og veldig godt å gå på. Er dette totalt feil kan jeg ta det opp med utvikler av SW.
    Likefullt.
    Et teppe avhengig av hvordan det er har en gitt absorbsjonskoeffisient som har en viss betydning.
    står seg fint selv om betydningen kan være veldig lav...
    Koeffisienten gitt her er bare til gjenspeiling av REW rom simulering.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Men det gjør noe. Et teppe avhengig av hvordan det er har en gitt absorbsjonskoeffisient som har en viss betydning. For min del rydder det litt i området rundt 85 og 120hz. (Har vegg til vegg i kjelleren)..
    Ull kan også bli statisk, dog mindre enn syntetisk selvsagt.
    Lydbølger bryr seg ikke om statisk elektrisitet...
    Du har måske problemer med at gulvet ikke er godt funderet, hvor så tæppet mindsker det problem. Et gulv skal være stærkt og ikke vibrerer.
    Mange lægger højttalerkabler på tæppet, og her vil statisk elektricitet påvirke i mere eller mindre grad negativt.
    Der kan også være problemer med at man får stød, når man rører ved et apparat.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har måske problemer med at gulvet ikke er godt funderet, hvor så tæppet mindsker det problem. Et gulv skal være stærkt og ikke vibrerer.
    Om noe gir etter i lydrommet omsetter det lydenergien og absorberer. Klart du kan få støy ved andre frekvenser som følge av gulvets bevegelse, men det har lite med saken å gjøre.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det vil være langt viktigere med gode tiltak på bakvegg, taket og sideveggene. Teppet på gulvet kan også bidra delvis positivt, men vil ha betydelig mindre innvirkning enn de nevnte ovenfor.
    Har du noen anbefalinger til demping bak lytteposisjon? Kan ikke gjøre noe med takrefleksjoner. Da jeg leier. Kan det være ok å bruke dempebilder bak lytteposisjon?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Koeffisienten gitt her er bare til gjenspeiling av REW rom simulering.
    Bare for å avslutte bambadoo. :) Denne koeffisient du legger inn i rom sim er frekvens- og vinkeluavhengig. Dermed blir den litt misvisende om du bare oppgir én koeffisient og lar den gjelde for alle frekvenser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jo allerede Orso avkreftet dine påstander og jeg finner det litt oppsiktsvekkende at du tror det, all den tid dedikerte akustikkplater ala Rockfon har begrenset effekt allerede under 400Hz. :)

    Vis vedlegget 659187
    Denne grafen kan man heller ikke se på. Skal ikke være enkelt. :)
    Den er for det første basert på målinger som kun er gjeldende for svært store rom. I tillegg er den et gjennomsnitt av kun taleområdet. Mange slike grafer fungerer bedre i reklameblad framfor å gi relevant informasjon.
    Effekten for en slik Rockfon plate i rom som vi snakker om gir seg mye tidligere enn grafen skulle tilsi.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.078
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare for å avslutte bambadoo. :) Denne koeffisient du legger inn i rom sim er frekvens- og vinkeluavhengig. Dermed blir den litt misvisende om du bare oppgir én koeffisient og lar den gjelde for alle frekvenser.
    Det er nok helt riktig og blir da en svakhet i sim programmet sånn sett, da det ikke ser ut til å hensynta det.

    En oversikt sånn sett (som sikkert heller ikke er riktig).

    MATERIAL THICKNESS (frekvens) 125 250 500 1000 2000 4000
    Medium pile carpet on sponge rubber underlay 10mm (koeff) 0,50 0,10 0,30 0,50 0,65 0,70
    Poenget er at et teppe eller annen demping på gulv kan ha en effekt. Dvs. større effekt enn ingen effekt :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En oversikt sånn sett (som sikkert heller ikke er riktig).
    Som sagt jeg synes rommet er triveligere å sitte i, akustisk, både som følge av gulvteppe og Rockfon i taket. Høyttalerne mine har uansett begrenset vertikal spredning, så fra stereoens ståsted er sikkert det meste til pynt. Skitt au, det er bare en hobby og rommet ser litt hifi ut av alt tøvet jeg har hengt opp....:LOL:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok helt riktig og blir da en svakhet i sim programmet sånn sett, da det ikke ser ut til å hensynta det.

    En oversikt sånn sett (som sikkert heller ikke er riktig).




    Poenget er at et teppe eller annen demping på gulv kan ha en effekt. Dvs. større effekt enn ingen effekt :cool:
    Slike målinger baserer seg på etterklangstid som stiller spesifikke kriterier som kan oppfylles. De kriteriene er ikke i nærheten av å være tilstedet i små rom (eller relativt store rom for den slags skyld) og kan derfor ikke benyttes. Se link.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja teppe er en nødløsning, for å dempe best må det en 20-30 cm til med løs masse.
    Du liker ikke demping, hvorfor har jeg lurt lenge på.
    Har ikke sett att du virkelig har prøvd dette.
    Joda har sett noe tynne greier du har prøvd på, men aldri att du har tatt det helt ut.
    Alt dette handler om fysikk. For lite blir feil.
    Ja bambadoo fatter ikke hvor han tar alt fra.
    Jeg har ikke prøvet det som dig med 60 cm tykkelse, men alligevel dog Rockwool Silk i 20 cm samt Rockfon i 22 mm samtidig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.198
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke prøvet det som dig med 60 cm tykkelse, men alligevel dog Rockwool Silk i 20 cm samt Rockfon i 22 mm samtidig.
    Det er først da mann vil oppleve dette med et stort rom, med masse info i lydbildet.
    Men husk det er løs isolasjon som gjelder i slike tilfeller.
    Er den for hard og ikke luften kan passere lett fungerer det ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slike målinger baserer seg på etterklangstid som stiller spesifikke kriterier som kan oppfylles. De kriteriene er ikke i nærheten av å være tilstedet i små rom (eller relativt store rom for den slags skyld) og kan derfor ikke benyttes. Se link.
    Nei, RT60 eksisterer ikke i våre relativt små lytterom. Jeg mener det er mer konstruktivt å forstå effekten av et teppe i førsterefleksjonspunktet på gulvet som en frekvensavhengig demping av den reflekterte lyden derfra. Selv lodne skinnfeller gjør veldig lite med floor bounce, kanselleringen mellom direktelyd og reflektert lyd via gulvet er sted ved 2-300 Hz, men det kan redusere noe av den tilhørende kamfiltreringen ved høyere frekvenser og redusere den psykoakustiske opplevelsen av fiksert høyde. Det er uansett ganske små subjektive forskjeller det er snakk om, men jeg har tenkt å la mitt teppe bli liggende der det er. Deretter kan man fylle inn søkket ved 2-300 Hz på andre måter om man vil. Geometrien tilsier at det blir en forholdsvis grunn kansellering sammenlignet med f eks den fra frontvegg. Mine høyttalere har et basselement på forsiden og ett på baksiden som summerer seg i fase (+6 dB) omtrent ved den frekvensen, samtidig som forskjellen i avstand til lytteposisjon sprer kanselleringen i frekvens og gjør den mer eq-bar. Det gikk med noen sinuser og cosinuser for å regne ut det der.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, er misforstått akustikk, små vs store rom, også grunnen til at mange overbeviser seg selv om at PA systemer med 8 kvadrat mellomtoner og horndiskanter som skreller kokosnøtter, er tingen å ha hjemme? :unsure::giggle:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du muligheten til å slå av kardioide-funksjonen som du vil, Asbjørn? Kunne du vist før og etter resultater by any chance?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg hadde 2* 2m*2,6m på gulvet i det gamle rommet, + slike akustikkmatter fra Biltema klistret på nærmest en hel langvegg, fire 220cm lystette gardiner, 20+ håndklær (inkl under hele frontrekka), x-antall akustikkmatter fra Biltema over peisen og mellom klesskapet og veggen, møbelknotter i dørakarmen/døra (såklart), førsterefleksjonsabsorbenter til cirka 180cm opp på vegga + 45-50cm dype bassfeller i hjørnene bak frontrekka, i tillegg noen tynne tepper for å dekke andre nakne flater på gulvet. Alt dette ble fjernet når jeg flyttet, det rommet ble rett og slett stusselig (er ekko der nede nå), mens når jeg brukte det til stereo/kino var det et veldig godt rom å være i. I stua der jeg bor nå måtte jeg ta bort ett 2m*2,6m teppe på gulvet fordi lyden ble for ullen etter min smak, endte opp med to sånne små runde under høyttalerne (for lettere flytting/justering). Bare tepper har jeg dog ikke noe tro på, har prøvd det før uten nevneverdig forskjell fra helt nakent rom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du muligheten til å slå av kardioide-funksjonen som du vil, Asbjørn? Kunne du vist før og etter resultater by any chance?
    Ja, det kan jeg, og jeg tror det ligger en del slike målinger i byggetråden:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn