teppe(r) på gulvet foran anlegget: Har det noko for seg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vegg-til-vegg teppe. Funker utmerket.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Bedre med vegg til vegg tæppe end å bli tæppe bombet. 😅
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Creative har antagelig ikke noen særlige problemer med akustikken, spesielt ikke i bassområdet.(?) Alle vinduene fungerer godt som bassabsorbenter. Mye møblering og plasseringer holder diverse andre potensielle problemer noenlunde i sjakk.
    Han sitter ikke langt unna høyttalerne. Det sammen med mange harde flater, kan fort gi litt pågående diskant. - Kanskje vi derfor bør foreslå et teppe? Tepper har ikke stor effekt, men effekten de gir ligger typisk i domediskanters virkeområde.

    I andre sammenhenger vil høyttalere hvor litt stort basselement møter diskantdome ofte ha svært begrenset spredning øverst i basselemetets virkeområde, og svært stor spredning i domens nedre. En litt uheldig høyttalerplassering understreker dette. Medisinen blir å plassere høyttalerne lengre unna reflekterende flater og legge teppe på gulvet.

    Jeg har flere av mine fineste tepper på veggene, med lydmessig gevinst. Noen vil nok være uenige i det, siden det er uvant for dem å høre et oppsett uten "ekkomaskin".
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Her går det i Persisk foran høyttalere og bakover i rommet. (Gammelt bilde). Har prøvd å fylle ut mellom / bak høyttalere også, men det ble for mye. Bare å prøve seg frem med det man måtte ha for hånd.

    Vis vedlegget 574115
    Meget smukt. Typisk persisk workshop-mønster i moderne utførelse og farger. Kanskje en Nain? De runde konturene og den totale symmetrien er nesten umulig å få til andre steder enn under kontrollerte forhold. Vi kaller dem bytepper. De runde florale elementene og skybånd dukket opp i persisk kunst rundt 1450. Sterk innflytelse fra Kina. De eldste kjente teppene med disse mønstrene er rundt 500 år gamle. Disse mønstrene og mønsterelementene har vært kopiert i det uendelige, over alt.
    Nå kan imidlertid gode nomade- eller landsbytepper, med sine rette linjer, varme farger og rustikke karakter være like fine og kanskje enda mer sjarmerende. Nordmenn foretrekker ofte sistnevnte typer siden de passer godt til treinteriører.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Meget smukt. Typisk persisk workshop-mønster i moderne utførelse og farger. Kanskje en Nain? De runde konturene og den totale symmetrien er nesten umulig å få til andre steder enn under kontrollerte forhold. Vi kaller dem bytepper. De runde florale elementene og skybånd dukket opp i persisk kunst rundt 1450. Sterk innflytelse fra Kina. De eldste kjente teppene med disse mønstrene er rundt 500 år gamle. Disse mønstrene og mønsterelementene har vært kopiert i det uendelige, over alt.
    Nå kan imidlertid gode nomade- eller landsbytepper, med sine rette linjer, varme farger og rustikke karakter være like fine og kanskje enda mer sjarmerende. Nordmenn foretrekker ofte sistnevnte typer siden de passer godt til treinteriører.
    Teppet er et 12 m2 (3x4 meter) Najafabad , Iran.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det egentlig et alternativ til teppe i et velmøblert hjem? Kjøp deg et brukt persisk byteppe med grei knuttetetthet 160k+. Relativt godt tiltak som du i tillegg kan sette på konas budsjett og klassifisere som arvegods.
    Nettopp slik foregikk det her også, -en del av arven fra svigers ligger her nå-og så er det en fin tumleplass for barnebarn(y)
    B1359466-8A0C-475E-94CB-FFE0055D6372.jpeg

    Man kan ikke bo i et ekkokammer heller,,,
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her går det i Persisk foran høyttalere og bakover i rommet. (Gammelt bilde). Har prøvd å fylle ut mellom / bak høyttalere også, men det ble for mye. Bare å prøve seg frem med det man måtte ha for hånd.
    Samme her. Mitt gulvteppe ligner veldig på dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Teppet gjør mest for Bedre/redusert romklang og flutterekko , ikke så mye for en spesifikk refleksjon , selv om jeg måler tydelig forskjell i impulsekko. Ref Toole sitatet over. Tror nå at de uten teppe og gardiner og stoffmøbler kan gå glipp av mye godlyd i moderne ekkokamre med parkett og glassvindu fra gulv til tak
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Akustikk er vrient i det virkelige liv. Med tepper kan man fort og enkelt prøve seg frem. En del butikker har tepper i alle slags størrelser til hjemlån.

    Av bl.a. estetiske grunner ville jeg prioritert tepper i ull. For eieglede ville jeg valgt noe som er håndlagd. IKEA har nok de beste priser ; de er ferdigprutet og kvaliteten er OK. Bruk vekten på teppet som en indikasjon på kapasitet for demping av lyd.

    En ting man kan teste fort og greit: Gå inn i en teppebutikk som er proppfull av tepper. Liker du akustikken? Eller ville du foretrukket at det samme rommet var nakent? Det gir kanskje en liten indikasjon på dine preferanser?

    Selv har jeg et teppe fra Gabbeh (de tykkeste teppene fra Iran) i et lite rom. Det demper ganske mye. Kanskje for mye, men det er å leve med. Synes en del sibilans og liknende høyfrekvent lyd ble borte med dette teppet.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Nå ser jeg hva Soundscape har: En perser med Isfahan-mønster. Byen du nevner ligger rett i nærheten av Isfahan, Irans flotteste by. Teppene deres er kanskje toppen av persisk dekadanse. Hadde matchet Mac'ene til Makkin perfekt?
    Jeg sitter og glor på denne lille isfahanen når jeg lytter på musikk. Laget på nittitallet, med supermyk korkull, silkerenning og silkekonturer. Over 800 000 knuter på kvadratmeteren.
    20200829_174119.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Helt enig med Makkintosken at Kashan er noe av det flotteste. 15 kvadratmeter hadde vært noe! Denne store dozaren (ca. 2,3x1,4 m) henger rett bak (!) Hodene våre når vi ser på TV. En Kashan signert Shadsar, av uvanlig høy kvalitet. Nesten for perfekt, faktisk. Vanskelig å forstå at den er håndlaget..
    20200829_174046.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kikket på noen Isfahan tepper en gang som var så flotte at jeg ble hel satt ut. Tråden begynner å bli den store Persiske teppe tråden, men pokker heller , la oss gledes over disse kunstverkene :) Rotet frem et par bilder av mitt Keshan teppe som også er signert....


    2304549c.jpg 2304549d.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Balle Clorin har en Bidjar fra Kurdistan nordvest i Iran. Suverene brukstepper, meget slitesterke og nesten alltid av høy kvalitet. Tykke og deilige (!). Jeg har en bidjar som nesten er upassende forseggjort, foran anlegget. Et landsbyteppe skal liksom ikke ha silkeinnslag, og hverfall ikke helt strøkne hjørnemønstre. Ellers ser man en eksepsjonelt tett Qasqai (nomadestamme) i forgrunnen og ser borden på en meget gammel Kashan.
     

    Vedlegg

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    15 kvadratmeter hadde vært noe!
    Har faktisk to av de. Den ene har tilbrakt mesteparten av livet under en spisesalong på en svensk herregård og fremstår som ny, den jeg har i grotta har dessverre ikke blitt lagret skikkelig og har noen blemmer. Har også en veldig tett og fin Sarough.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bytepper vs nomadetepper: Som digital vs analog?

    Mens vi er inne på et interessant tema; er ikke byteppene de orientalske teppenes svar på digital?

    Byteppene er mer standardisert, de er industrialisert, har ofte høyere oppløsning (knuter) osv.

    Nomadeteppene har til sammenlikning fortsatt et større innslag av frihet i utførelsen, økonomien i produksjonen er mindre, «feilene» i produksjonen er åpenbare, noen vil kanskje kalle utforming og mønstre for naivistisk osv.

    Spørsmålet er så: Er det helt greit å plassere et byteppe i et lytterom med platespiller og fokus på det analoge, eventuelt et nomadeteppe i et lytterom for digital avspilling, eller er det innafor å mikse by og land uten videre?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel mer som tyttebærsyltetøy til kjøttkakene, ertesuppe til pannekakene, stekte poteter til grøten. Symbiose og synergi...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er vel litt sånn regler er til for å brytes , men bytepper passer kanskje best med finere byantikviteter og møbler med generelt bra finish. Enklere nomadetepper sklir fint inn i røffere interiør. Men som sagt, litt blanding er lov. Personlig møblerer jeg like mye med hjertet som med hodet.....
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Artig poeng. Ja, det er en tydelig og stor greie med "nomade"- kontra bytepper. Jeg sier ja takk, begge deler. At bytepper er industrialiserte, blir en skikkelig svart-hvitt (!😉) påstand. Det er en årtusen gammel håndverktradisjon som må leve videre i vår tid. Dessuten er skillet mellom nomader, landsby og by i dag stort sett visket ut. At vi fram til nå har kunnet kjøpe genuine persiske tepper til gunstige priser, kan vi takke det motbydelige regimet i Iran for. Tilgangen minker visstnok nå, og snart er det bare kopier fra Kina, India etc å få tak i. Å kjøpe et "persisk" teppe fra India, blir etter min mening det samme som å kjøpe Sigma-optikk til et Leica-hus...
    Bildet viser et Baluchi nomadeteppe fra Mashad-området. Datert 1973. Antagelig knyttet av kurdere, ikke balucher.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tilgangen minker visstnok nå, og snart er det bare kopier fra Kina, India etc å få tak i.
    For den som er genuint opptatt av dette og er villig til å betale hva det verdt, finnes det alltid et teppe. Som sagt foretrekker jeg brukte tepper som er vist litt kjærlighet. Den forsiktige patinaen et eldre teppe får, bare forsterker dens skjønnhet.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En bit av mitt Bakthiar teppe som er regnet blant de beste av nomadetepper. Bra ullkvalitet , slitesterke og med ofte kompliserte mønster. Det er MYE som skjer i dette teppet.

    Bakthiar.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Fantastisk teppe! Bøttevis av sjarm og særpreg. Mangler Bachtiari i samlingen.
    Bachtiariene (persisk kan ikke oversettes nøyaktig til vårt alfabet) var nomader, og er det i ånden fremdeles. Noen av dem var rike og innflytelsesrike høvdinger. De startet verksteder som knytte store og sofistikerte tepper basert på gamle nomadiske tradisjoner, farger, mønstre etc. Din godbit er et slikt verkstedteppe, med den organiserte knyttingens kurvelineære former og orden. De fantastiske fargene og "naive" designløsningene roper nomadeopphav lang vei.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Creative har antagelig ikke noen særlige problemer med akustikken, spesielt ikke i bassområdet.(?) Alle vinduene fungerer godt som bassabsorbenter. Mye møblering og plasseringer holder diverse andre potensielle problemer noenlunde i sjakk.
    Han sitter ikke langt unna høyttalerne. Det sammen med mange harde flater, kan fort gi litt pågående diskant. - Kanskje vi derfor bør foreslå et teppe? Tepper har ikke stor effekt, men effekten de gir ligger typisk i domediskanters virkeområde.

    I andre sammenhenger vil høyttalere hvor litt stort basselement møter diskantdome ofte ha svært begrenset spredning øverst i basselemetets virkeområde, og svært stor spredning i domens nedre. En litt uheldig høyttalerplassering understreker dette. Medisinen blir å plassere høyttalerne lengre unna reflekterende flater og legge teppe på gulvet.

    Jeg har flere av mine fineste tepper på veggene, med lydmessig gevinst. Noen vil nok være uenige i det, siden det er uvant for dem å høre et oppsett uten "ekkomaskin".
    Jeg har ikke noe problem med akustikken, og baseområdet. Synes selv at det låter veldig bra. Vil bare prøve om det kunne bli enda bedre med teppe.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fantastisk teppe! Bøttevis av sjarm og særpreg. Mangler Bachtiari i samlingen.
    Bachtiariene (persisk kan ikke oversettes nøyaktig til vårt alfabet) var nomader, og er det i ånden fremdeles. Noen av dem var rike og innflytelsesrike høvdinger. De startet verksteder som knytte store og sofistikerte tepper basert på gamle nomadiske tradisjoner, farger, mønstre etc. Din godbit er et slikt verkstedteppe, med den organiserte knyttingens kurvelineære former og orden. De fantastiske fargene og "naive" designløsningene roper nomadeopphav lang vei.
    Høres logisk ut at det er knyttet på et verksted da kvaliteten er veldig jevn. Nomadetepper kan variere i bunnfarge grunnet flere innfarginger av ullen underveis, og deler av teppet kan falme mer i lyset enn andre. Mitt teppet har holdt fargene veldig bra , og virker å være av suveren kvalitet på alle vis.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Slo meg når jeg leser utviklingen i denne tråden. Det har vært klaget på at noen bedriver overdreven nerding innen hifi. Men pokker vi gutter nerder jo over eiendelene våre uansett hva det er.... 😄
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hva som er pent med disse teppene forstår jeg ikke.
    Helt sikkert bra kvalitet, men pene. Ikke i min verden, rotete og forstyrende.
    Blir stressset av de, min exs svigermor hadde et, var fantastisk fint å gå på og behagelig for føttene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Helt enig med steinost - Mindre pene.
    Derimot dette synes jeg er bedre. Ubrukelig i hifi-rom og hardt å gå på, men veldig enkelt å holde reint og tåler rødvinssøl
    teppe.JPG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hvor ble det av "spennende med mangfoldet" og "raus med likes"? Er det frokosten som vendte seg litt i tarmen eller frua som maset om å støvsuge?😟
    Humøret svinger ekstremt og støvsuging var av fri vilje i dag. Lite å finne på i dag så litt erting på sentralen gir i grunnen godt humør. Det er lov å ha meninger selv om de noen ganger virker motstridene.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Neste
    Slo meg når jeg leser utviklingen i denne tråden. Det har vært klaget på at noen bedriver overdreven nerding innen hifi. Men pokker vi gutter nerder jo over eiendelene våre uansett hva det er.... 😄
    Det neste blir vel pyntegjenstander og sminke for gutter.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn