Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    [....]
    In other news: NAS'en takket for seg på spektakulært vis nettopp. Jeg skulle restarte den for å ordne opp i noe krøll med tildelte IP-adresser etter en reset av router. NAS'en stengte ned helt normalt, men da jeg skulle starte den opp igjen smalt det til med en kjede av små eksplosjoner- poffpoffpoffpoff - etterfulgt av en god del grå røyk. Det var tydelig at all den magiske røyken slapp ut av komponentene inni, for etter det ville den ikke mer. Jeg tipper motherboard gikk, uvisst hvorfor.

    Men man har backup, så ny server er allerede bestilt. Det blir en Synology DS415+ med fire WD Red 3 TB disker. Synology har visstnok enkleste oppsett av Logitech Media Server og anses generelt for å være bra greier etter hva jeg forstår. Denne NAS'en bør også være ca 4x raskere enn den som tok kvelden (en ReadyNAS NVX), så kanskje jeg slipper hakking i starten på hirez-filer etter dette.
    Uff,da! Håper diskene klarte seg greit, eller? Det er vel der backupen lå, eller har du backup av backupen også? Synology fungerer bra; har aldri opplevd hakking av hirez-filer her i gården, nei. Og min er 3-4 år gammel, så det bør bli bra for din del ... :)
    Serveren er primærkilden. Ekstra backup på USB-disk. Veksler mellom to USB-disker, så en ligger i skrivebordsskuffen på kontoret og den andre er innplugget i serveren. I dette tilfellet skjedde det ikke noe med USB-disken, så jeg startet bare den nye serveren, konfigurerte filsystemet på den, og kopierte tilbake filene fra USB-disken. Oppe igjen uten ytterligere drama.

    Har ikke engang forsøkt noe recovery på diskene fra den gamle serveren. De er sannsynligvis lesbare, men bare i en tilsvarende server med samme versjon av operativsystemet som den krasjede. Ikke noe poeng å flytte dem over til den nye serveren av annen type. Den fikk fire nye WD Red disker.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    FYI, klippet fra diyAudio.
    Quote:
    Originally Posted by thegag
    hey guys,

    what do you think about this one LM3886+NE5532 DC Servo 2x68W Current Dynamic Feedback amplifier Board Verstärker | eBay ?


    That is about the WORST op-amp for a servo because of high DC offset from input bias current. I highly doubt that much design care was put into this board, so avoid it. Typically a FET input op-amp is used for this reason.
    __________________
    Visit my Audio Web Page <<--CLICK TO LEARN MORE-->> Get my LADSPA plugins
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som servp passer kanskje en FET opamp bedre, men 5532 regnet som en svært god opamp i rimelig prisklasse. Står i særdeles mange proff mixere...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    5532 er helt OK og et røverkjøp for audiofrekvenser, men dette er første gang jeg ser den brukt som DC-servo. Neurochrome bruker en OPA2277 som DC-servo i Modulus-86. Dessuten stusset jeg litt over at motstandene i feedback-kretsen er spredt utover ganske stort areal, så den der vil få en del parasittisk induktans som påvirker høyfrekvensegenskapene. Det kan farge inntrykket når man endrer mengden NFB.

    Jeg tror det finnes en enda mer elegant løsning som eliminerer behovet for en egen DC-servo. Ved å bruke en OPA1632 som driver vil det holde å koble spenningsreferansen Vocm på den til jord, og så vil den selv håndheve common mode på utgangene til 0 V etter det. Se det som kommer etter volumkontrollen i denne: http://www.shine7.com/audio/bpre.htm.

    Deretter trenger man "bare" å sette en halv LM4780 i feedbackkretsen på hver side av OPA1632'en, og der er man. Som denne, omtrent, men med RF-filtre på inngangene og uten strømforsyning ombord på kortet: http://www.twistedpearaudio.com/amplifiers/sympatico.aspx

    I prinsippet holder det med tre IC'er (en LM4562/LME49720, en OPA1632 og en LM4780), femten motstander og fire kondensatorer pr forsterkerkanal. Pluss noen fler kondensatorer for bypassing av strømforsyningen, og kanskje et par spenningsregulatorer hvis man vil ha enda bedre filtrering av driverspenningen enn det som kommer fra SMPS'en. Og det vil man nok, så det blir kanskje fem IC'er, ti kondensatorer, femten motstander og to ferritter pr kanal.

    Det kretskortet kan gjøres på størrelse med to frimerker, sånn ca, og da bør tingen kunne levere ca 100 W i 8 ohm med 0,0000x % THD+N. I prinsippet bør en slik sak kunne nå enda litt bedre måletall enn en Mod-86, fordi inngangsbuffer og driver har lavere støy og det differensielle utgangstrinnet gir litt "gratis" kansellering av likeordens forvrengning, men det er mulig at man må bygge med jordplan og overflatemonterte komponenter for å nå det potensialet.

    Utfordringen med å bygge noe slikt vil være å få høy nok feedback (loop gain) ved 20 kHz til å få flat THD med frekvens samtidig som at tingen holder seg stabil med reaktiv last og strøm fra en SMPS som switcher ved ca 100 kHz. Mye NFB tilsvarer lavt gain gjennom forsterkeren, stor båndbredde og lav THD, mens stabilitet tilsier noe høyere gain, mindre NFB, lavere båndbredde og høyere THD. Miniatyriserte kretser og håndsorterte LM4780'er burde gjøre det mulig å bruke ca 20 dB gain. Med 26 dB ser det enklere ut, og med 30 dB er det nesten ikke en utfordring i det. ;)

    Men først skal jeg bygge ferdig de forsterkerne jeg allerede har.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kik på impedanskurven omkring 2 khz. Der er en ujævnhed som indikerer problemer med den anvendte bølge og det vil klart være hørbart.
    Første indlæg i næsten 10 år. Forekommer mig lidt mystiskt. ACD?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Bare å kjøpe materialer og begynne da ;)
    Vel,æ innser mine begrensinger mht det tekniske og det flotte arbeidet som e utført her. E ganske sikker på at dette e noe helt utenom det vanlige,trur det lydmessige står i stil med looken. Og det sier litt. Så har æ virkelig trua på at de integrerer bedre i rommet enn det meste pga kardiode bass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn