Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det stemmer, som Dazed sier. Jeg har testet Stevenson (tror jeg det var) og den var på 18,xxmm (husker ikke nøyaktig). Den er noe vanskeligere fordi man må som Dazed sier vinkle pu innover. En må i såfall bruke protraktor og ikke bare måle en eller annen mm i headshellet. Det blir feil. 15 mm er et mål som passer SL-1200 best i mine ører. Både med Audio Technica AT-440MLb og Denon DL-103R har jeg ingen hørbar forvrengning fra start til slutt. Men også 15 mm overheng må en være veldig nøye:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Feil, dvs sporingsfeil, blir det i alle fall. Armgeometri (innenfor det som er praktisk mulig i en gitt arm med en gitt PU) er et spørsmål om hvilke feil som kan minimeres på bekostning de feilene som øker. Vinylenginge ar en utmerket kalkulator for armgeometri og sporingsfeil:

    Tonearm Alignment Calculator Pro - Vinyl Engine

    I linken er det satt opp med SL1200MKII etc geometri (230 mm effektiv lengde, 15 mm overheng og 22 grader offsett) Technics geometrien +1 og -1 mm (uendret offset og monteringsavstand) og Stevenson geometrien i den samme armen. Her kan man simulere av hjertens lyst og sammenlikne med originalen og andre geometrier.

    mvh
    KJ
     

    Hi-Wood-Fi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    75
    Antall liker
    46
    Sted
    Oslo
    Artig historikk fra en i Technics produktteam i 79 :I noticed on your home page that you have your hands on a 1200 MK2. I was on the team that developed and introed that model. What is interesting is that when the 1200 MK2 first came out, the DJ's (initially) didn't like it, I received many complaints. It seems that one of its predecessors, SL-1100, was the DJ preferred model, and they were used to the mixing style that worked with the 1100. Once they started using and learning on the 1200 MK2, it became the legend that it is today.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    ;D ;D M5G in da house!



    Fikk stilt inn i full fart og lyttet til litt Zeppelin og Cohen i går kveld. Førsteinntrykket er nærmest hakeslepp. Mye fordi jeg var vel kanskje litt skeptisk etter å ha lest hvor negative mange er til denne snurren, og DD generelt.

    Resten av utstyret består av AT440MLb, IFI iphono, Teac AI-3000 og Spendor SP100R2.

    Flere bilder og lytteinntrykk kommer etterhvert. :)

    Stor takk til ChrisAndre sin entusiasme som fikk meg til å ta sjansen på denne herligheten.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D M5G in da house!



    Fikk stilt inn i full fart og lyttet til litt Zeppelin og Cohen i går kveld. Førsteinntrykket er nærmest hakeslepp. Mye fordi jeg var vel kanskje litt skeptisk etter å ha lest hvor negative mange er til denne snurren, og DD generelt.

    Resten av utstyret består av AT440MLb, IFI iphono, Teac AI-3000 og Spendor SP100R2.

    Flere bilder og lytteinntrykk kommer etterhvert. :)

    Stor takk til ChrisAndre sin entusiasme som fikk meg til å ta sjansen på denne herligheten.
    Gratulerer Valfy. Velkommen i klubben. Livet er herlig. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Takk! Kuleste klubben jeg har vært medlem av. :p

    Hvis noen har et sett med Isonoe liggende, kjøper jeg de for blodpris. :rolleyes:
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Isonoe ga et tydelig hørbart løft i mellomtonen og nedover så det er absolutt et flott sted å gjøre en oppgradering. Jeg har Isonoe føtter, men de er dessverre (i forhold til din forespørsel) montert på egen M5G. 8)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Ingen dac jeg kan huske å ha eid, har fått fram raspen og dybden i stemmen til Cohen på samme måte som jeg hørte han på vinyl i går.
    Tør nesten ikke tenke på hvordan dette blir å spille etter noen oppgraderinger og heftigere PU og RIIA...
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Når alt klaffer med vinyl låter det mye finere i mine ører. Musikker flyter bedre på en måte. Utstyrsmessig så er det jo ikke nødvendig å bytte på remediene hvis det låter bra. Synes det er moro å bruke god tid på enkelte ting - bli vant til lyden man har og lage en referanse i hodet og så bytte en ting av gangen.

    Bestilte mine Isonoe føtter hos MRU (sammen med strømforsyning). Ikke avskrekkende dyre de føttene selv om det passerte tusenlappen. Krona er jo så lav... Ser de har "Supertilbud" nå. Minus 10 %. Netto 86 pund.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ;D ;D M5G in da house!



    Fikk stilt inn i full fart og lyttet til litt Zeppelin og Cohen i går kveld. Førsteinntrykket er nærmest hakeslepp. Mye fordi jeg var vel kanskje litt skeptisk etter å ha lest hvor negative mange er til denne snurren, og DD generelt.

    Resten av utstyret består av AT440MLb, IFI iphono, Teac AI-3000 og Spendor SP100R2.

    Flere bilder og lytteinntrykk kommer etterhvert. :)

    Stor takk til ChrisAndre sin entusiasme som fikk meg til å ta sjansen på denne herligheten.
    Gratulerer så mye med flott spiller! Og det er hyggelig å høre at du ble fornøyd:) Sammen med din pickup og Riaa-trinn, blir dette en flott kombo. Og som jeg skrev i pm til deg; når 1210M5G gir så mye godlyd slik den er, kan du regne med du får svært god lyd med fremtidige oppgraderinger. Men i starten skal man bare nyte herligheten slik den er og bli kjent med den:) Og, kom gjerne med flere bilder!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Isonoe på plass! Hadde egentlig lyst på sort, men fikk en fin pris på et sett i grå som lå ute på sentralen. Med kontrastene i forhold til arm og alt annet i sølv på spilleren ble det jo helt supert med bein i sølv.

    Benken er stygg og hjemmelaget, men stor og praktisk. Den står på fire Soundcare superspikes, og både benk og spiller er vatret ganske så nøyaktig.

    Nå byttet jeg jo benk, innstilinger på IFI, og Isonoe samtidig, så jeg aner ikke hva som endret seg lydmessig med nye bein. Det får holde at det ser kult ut, og føles bra :rolleyes:



    Rommet er alt for lite for disse fantastiske høyttalerene, men stua er allerede okkupert av Klispch Cornwall III, så.. :p

    Videre har jeg planlagt følgende endringer i denne rekkefølgen:
    Achromat
    KAB fluid damper
    KAB strømforsyning

    Clones PA1 er straks på tur i posten, og tar plassen til IFI. Fornuftig, tror dere? :p
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Veldig pent altså! Ser det ligger en rekke 1210'er på finn for tiden..noen av de ser pene ut også *kremt :p
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Opphenget til magneten på tallerken har fått seg en liten trøkk på min spiller. Selger tilbakeførte 1000 kroner da dette ble oppdaget, så det er for så vidt greit.

    Legger ved et bilde av skaden. Er dette problematisk? Kan jeg bytte kun oppheng og magnet?
    Manualen sier jo følgende:
    Do not adjust the screws attaching the magnet to the turn-table. The rated performance of the unit cannot be guaran-

    teed if the magnet is moved


    Det begrenser seg jo hvor nøyaktig man får dette sentrert kun ved hjelp av de tre skruene, så jeg lurer på om det kanskje er best å kjøpe helt ny og komplett tallerken?

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    For nattesøvnen sin del hadde jeg gått for ny/pent brukt tallerken. Hvis du er stø på hånda, elsker skyvelær og en utfordring tror jeg det skal gå helt greit å bare bytte magneten. For å sitere Clarkson: "How hard can it be?" ;)

    Hvordan har det gått med motoren når magneten har fått seg en smell?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ikke ut som om magneten er skadet? Må ha vært et ganske kraftige slag for å få til dette. Den platen er ikke akkurat tynn... Ser det er merker rundt kanten og lakken er borte flere steder.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lenge siden det var en som solgte deler til 1210 på Torget her. Du får legge ut et "Ønskes kjøpt" og se om du får respons.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt av magneten på min, er ikke noe problem å montere igjen - den sentrerer helt fint med de tre skruene - uten kast og ugjevn gange :).
    Men hvis jeg forstår bildet rett, er det ikke magneten som er skadet. Sjekk den støpte biten i svart som er en del av tallerkenen, sålenge rillene her ikke er skadet og strobeprikkene låser seg som de skal, hadde jeg ikke tenkt noe mer over det.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har brukt store deler av nattskiftet på å lese igjennom nesten hele tråden her nå, utrolig mye fint og mye bra informasjon å hente ut her! CA skal virkelig ha skryt for å drive tråden videre altså! :)

    Men ja, regner med ingen her inne er lei sin 1210 nå og kunne tenkt å selge videre til en som meg ? :D Føler meg rimelig sikker på at det må bli en form for 1210 rimelig snart her altså!
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en så godt som ny på torget til en fin pris.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har brukt store deler av nattskiftet på å lese igjennom nesten hele tråden her nå, utrolig mye fint og mye bra informasjon å hente ut her! CA skal virkelig ha skryt for å drive tråden videre altså! :)

    Men ja, regner med ingen her inne er lei sin 1210 nå og kunne tenkt å selge videre til en som meg ? :D Føler meg rimelig sikker på at det må bli en form for 1210 rimelig snart her altså!
    Det er bare å ta steget helt ut, Mala:) Tror ikke du vil angre...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ligger en så godt som ny på torget til en fin pris.
    Ja jeg har kikket på den noen uker nå..ser det har poppet opp en rekke spillere på finn også siste tiden. Senest i dag, den har hatt en veldig begrenset DJ-karriere forstod jeg.
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jaja, hvite eller sorte Isonoe føtter dere ? :rolleyes: Kanskje det ser greit friskt ut med hvite bein , men muligens det bryter litt for mye :confused:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Isonoe er ikke hvite, men sølv farget. Mer type børstet sølv og de ser veldig lekre ut. Jeg synes de ser mer eksklusive ut en de sorte, men det er jo smak og behag. De gjør i hvertfall gode ting med å forbedre lyden:)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja eg kikket litt på noen andre bilder av de, såg at de da ikke var helt hvite. Syns de ser råstilige ut begge to, men det viktigste er jo hva de vil gjøre for lyden.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    På SL-1210, definitivt svart!
    Men du ender nok opp som meg, og flere her inne med å dytte de godt oppi techniboots som alikavel gir de en helt annen look 8)
    Men dempningen og lydforbedringen er det ikke noe å si på!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den ble fin @mhesten. Du har gjort en god innsats for å få til den lakkeringen. Spesielt armen må ha vært en utfordring å få til. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har A-B testet spiller med Isonoe føtter med og uten techniboots? Jeg fikk et godt løft på lyden kun med føttene. Noen som har testet med/uten?

    2016-04-17 10.04.16.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Den ble fin @mhesten. Du har gjort en god innsats for å få til den lakkeringen. Spesielt armen må ha vært en utfordring å få til. :)
    Var litt jobb med tallerkenen, har selvfølgelig en orginal i tillegg. :)
    Armen leveres jo i svart, så den var det serdeles lite jobb med :cool:
    Legger med en kjapp video av strobedotsene, siden noen lurer på om de "virker" lakkert.

    Videre er planen å forbedre dempningen på undersiden av tallerkenen, også ventes det såklart spent på pakke med nytt lager fra Australia. ;D

    VcMs5z3.jpg


    Angående føttene, så ble det Techniboots i tillegg på meg pga mye bevegelse i "stereobenken" og gulvet. Hvert eneste lille skritt i stua gav utslag i høyttaleren under lytting til plater. Problemet forsvant helt når jeg fikk techniboots - så isoleringen er helt klart verdt penga :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    På SL-1210, definitivt svart!
    Men du ender nok opp som meg, og flere her inne med å dytte de godt oppi techniboots som alikavel gir de en helt annen look 8)
    Men dempningen og lydforbedringen er det ikke noe å si på!
    Ja ikke sant :rolleyes: Ser kjempe flott ut mhesten!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ved nærmere ettersyn ser jeg jo det er en Jelco type arm. ;D Den svarte fargen på arm, platter-krans og ben ble veldig stilig. Tøft!

    Når det gjelder Isonoe-føttene så har jeg ikke noe problem med underlag. Ikea reolene har seks ben hver og er vatret og justert. De står på flislagt betonggulv på godt og vondt. Her godt, men ikke bra for lyden I rommet. Tapper jeg på plintet så er det så vidt jeg hører det i anlegget. Vet ikke de ekstra føttene vil tilføre noe særlig, men kunne vært artig å prøvd.

    Har du tenkt ut en lur måte å tilleggsdempe platteren @mhesten? Jeg har også vurdert den tanken. Det må i så fall gjøres på en måte som ikke skaper den minste ubalanse. Endel utfordringer skal det oppnås? :rolleyes:
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ja, Isonoeføttene gir bra frakobling, men spilleren blir også ganske så hoppende :).

    Har ikke helt bestemt meg med tanke på utbedre tallerken, men har jo to stk - så det åpner muligheten for litt eksprimentering og vurdere A/B. Ser noen har hatt hell med å strippe vekk gummien som er der nå og erstatte med dynamat, så lurer på å prøve det.

    Når det gjelder 100% balanse, mener jeg det ikke er så kritisk, i maks 45rpm. Tallerkenen drives jo rundt av magneten. Men det vil jo såklart vise seg.
    Tror ikke den er helt balansert som den er nå uansett - den har jo tross alt to store hull..
    Blir gal av den minste kast i tallerkenen, så det utgår om det blir resultatet.

    Ellers er det jo noen som anbefaler å vatre den opp og fylle på noe epoxymasse eller lignende, men det blir jo straks mer permanent.:p
    Men kanskje verdt å vurdere?

    Tallerkenen min er jo forrøvrig helt død nå med achromat bindet med vaselin og sds-matte på toppen.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde også I tankene å evt fylle undersiden på platter med en eller annen form for masse, men ser det er endel utfordringer der. Ikke noe jeg ville gjort uten å teste først for å finne riktig masse og prosedyre. Håper du oppdaterer oss hvis du skulle finne på å prøve dette i en eller annen form.

    Hvilke erfaringer har du gjort med SDS matte? Kjenner ikke den, men vurderer en matte til for å heve tallerken noe. Har du en link?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn