Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke for å spille djevelens advokat her, men en tanke som kommer
    snikende er: Hvorfor ikke kjøpe en bedre spiller i første omgang?
    Ikke at jeg ser gleden og utfordringen i å forbedre en ting.:)
    mvh
    Racker,n:)
    Svaret for meg er enkelt. Jeg hadde ikke råd til en VPI Classic eller en Rega RP8 med en gang. Og med en ferdig pimpet 1210mk2 så er det nok i det segmentet du må opp i for å få noe særlig bedre. RP8 vet jeg ikke om blir bedre, men trolig heller annerledes.

    Men jeg skjønner godt at du stiller spørsmålet.:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det jeg gjør er i alle fall: har byttet platematte til plattermatter - bruker sentervekt ( prøver/tester litt til og ifra.. ) - bytter headshell til et tyngre.. og må således bruke kontravekt bak på armen. Demping av rigg/ vibrasjoner til underlag er en selvfølge :)

    Nå bestiller jeg fluid-demper fra Cab :D - gjør altså i en litt annen rekkefølge enn du anbefaler.. , men spilleren er bare fem år gammel så kabler bør være intakt.?

    Når det gjelder lager.. spilleren skal ha kun tre dråper olje pr 5000 timer bruk opplyser produsenten, men du argumenterer godt for bytte av lager .. trodde de skulle være gode originalt

    JT
    Ja, jeg har også investert i en platevekt. En på 440 gram.

    Denne uke skal jeg også kjøpe Fluid Damper fra KAB:cool:

    Hvilken pickup bruker du, siden du velger tyngre headshell?
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Bruker Denon 103 R - ( trodde det var selvsagt :D

    JT

    Det jeg gjør er i alle fall: har byttet platematte til plattermatter - bruker sentervekt ( prøver/tester litt til og ifra.. ) - bytter headshell til et tyngre.. og må således bruke kontravekt bak på armen. Demping av rigg/ vibrasjoner til underlag er en selvfølge :)

    Nå bestiller jeg fluid-demper fra Cab :D - gjør altså i en litt annen rekkefølge enn du anbefaler.. , men spilleren er bare fem år gammel så kabler bør være intakt.?

    Når det gjelder lager.. spilleren skal ha kun tre dråper olje pr 5000 timer bruk opplyser produsenten, men du argumenterer godt for bytte av lager .. trodde de skulle være gode originalt

    JT
    Ja, jeg har også investert i en platevekt. En på 440 gram.

    Denne uke skal jeg også kjøpe Fluid Damper fra KAB:cool:

    Hvilken pickup bruker du, siden du velger tyngre headshell?
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Denon 103 virker på meg, slik som den blir omtalt, at det bor mye i den som vi har anledning å hente ut.. på forskjellige måter tydeligvis.. Jeg mener at den er nøytral, kontant/dynamisk med god rytme.. homogen.. kunne kanskje hatt mere holografi, men når det er sagt så viser den også god 3 - dimensjonalitet på enkelte opptak. Den er ikke over-analytisk slik at det meste av Lp-er kan spilles, men den avslører dårlig rensede lp-er med knitring.

    Fra en ikke-ekspert.

    Generelt vil jeg si til Laban og Rack-mann at ja: i prinsippet er jeg enig, men på den annen side: Rack-mann: du liker Sansui ? det er din "greie" - flott spiller du har forresten: rem-drevet?

    Noen liker ditt andre datt.. hvis du ser på prisen av mine andre duppedingser er spørsmålet ditt betimelig - hvorfor ikke kjøpe en "bedre spiller" - kanskje fordi jeg liker Technics når det kommer til vinyl - har sammenlikningsgrunnlag her hjemme hva angår kildemateriale jeg - også hirez - formater digitalt..

    Laban: i prinsippet også enig med deg, men hvis en spiller kan forbedres ørlite grann.. hvorfor ikke ( selvfølgelig innenfor rimeligheten: også med tanke på kommersielle interesser - i bunnen og grunnen virker det som at vi er enige om en ting: Sl - spillerne er i utgangspunktet gode ( man oppgraderer vel i utgangspunktet noe man mener er godt i utgangspunktet - ja oss audiofile iallefall ;)

    Uansett: la ikke dette bli noe "krangletråd" - vennligst :)
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Den gammle skal ta pillen sin å gå til ro for kvelden , nei da jeg er ikke så ond som det høres ut som bare mye verre:D ( å nei KABusa er ikke sendt i fra himmelen men fra lommeboka da dette er business som alt annet )

    Men jeg har da lest skriften på veggen selv en gang men det var lenge siden ( xxxxxxxxxxxxxx :D )
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    At Kabusa er et firma som lever av å selge sine produkter, og at det er noe man bør ha i bakhodet.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Ja, selvsagt :)

    Det virket ikke som om meningen til Laban MK2 i innlegg #329 ble forstått, derav klargjøringen av det jeg oppfattet det som.

    KL
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg trodde tråden skulle handle om 1210 og ikke om en har problemer med at noen tjener penger på Hifi. I såfall kunne man ha snakket om slikt i alle tråder på hifisentralen!? Jeg kjøper ikke plater. Husk at noen lager musikk for at de vil ha pengene dine. Blir jo bare tull. Det er lov å mene det, men da går det vel an å finne ett annet forum å diskutere det i?

    Jeg er medlem i ProAc tråden også. Og når en har kjøpt seg nye høyttalere, skal jeg skrive: husk at Stewart Tayler lager høyttalere for å tjene gode penger dere! Det gir jo overhode ikke mening på et hififorum. Kanskje på et politisk SV-forum, men ikke her!

    Kan vi da gå tilbake til on topic?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.795
    Antall liker
    50.574
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Litt takhøyde må vi ha ;) det er jo Technics relatert :)

    O
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Kanskje ikke akkurat egnet for å roe ned diskusjonen, men her er en uttalelse jeg syntes passet når det gjelder den rapid oksiderende armbabelen på 1210en.

    Klippet fra nettet:

    Quote:

    [quoteTechnics can last decades without breaking but it is recommended that you replace tonearms every 10 years due to oxidation inside the tonearm.

    Are you fucking kidding me? If copper wire oxidized like that, the entire telephone and cable TV network would be dead all the time because all the wire would constantly be oxidizing.

    This sounds like some bullshit someone made up to sell you oxygen-free copper cables

    KL
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Jeg har forøvrig stilt meg selv og andre akkurat det samme spørsmålet om en (i mitt tilfelle 40 år gammel) ekstern armkabel bør skiftes grunnet oksidasjon.
    Man er da litt paranoid når man holder på med denne hobbyen, selv om man er kabelskeptiker...:rolleyes:
    Svaret både hos meg og andre var nei.

    Har vel og merke noe støy (har nok blitt bøyd en del ganger i løpet av årene) i jordingskabelen som er integrert i strømpen, kan nok være at den blir skiftet ut pga det.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er et betimelig spørsmål, kleine freihet, men jeg hadde skjønt dilemmaet dersom ny armkabel hadde kostet 3-4000kr. For meg var forskjellen markant ved armkabelbytte. Om det kom av oksidasjon eller om kabelen rett og slett er av dårlig kvalitet, vet jeg ikke. Men egentlig er ikke det så veldig relevant for meg. Det som er viktig, var at oppgraderingen var merkbar og rimelig.

    Men igjen; man MÅ ikke gjøre noe som helst med 1210'n.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har byttet endel arm-kabler gjennom tiden...for oppgradering eller pga defekter.
    Jeg har heller aldri lagt merke til noen spesiell oksydasjon.
    Men kabel-kvalitet fra før midten av 80-tallet var gjerne temmelig simpel.
    (og i eksempelet Technics, har alt blitt laget som fra den dagen det ble designet, så langt det var mulig...)
    I østen har de problemer med oksydasjon av ALT, pga ekstremt fuktig klima.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har du den som vinylspiller nr 2 så er den grei som standard. Hadde jeg hatt en VPI Scoutmaster koblet til en ASR Exclusive så hadde ikke jeg brukt penger på å oppgrader en 1210 heller :) Da er den fin som den er, helt klart :)

    VPI liker jeg godt. Har du noen gang koblet DV pickup på 1200 og ASR riaa'n din, og dannet deg et bilde av forskjellen mellom Scoutmaster og 1200. Hadde vært en spennende sammenligning.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan finner jeg ut hvor gammel spillern min er?
    Mener det var oppe for diskusjon før, men finner det ikke nå....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.592
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har du den som vinylspiller nr 2 så er den grei som standard. Hadde jeg hatt en VPI Scoutmaster koblet til en ASR Exclusive så hadde ikke jeg brukt penger på å oppgrader en 1210 heller :) Da er den fin som den er, helt klart :)

    VPI liker jeg godt. Har du noen gang koblet DV pickup på 1200 og ASR riaa'n din, og dannet deg et bilde av forskjellen mellom Scoutmaster og 1200. Hadde vært en spennende sammenligning.
    Nr.3 SL-1200, Nr.2 Scoutmaster spiller med PS-Audio riaa. Best i test Nr3.Nottingham/ASR.
    Jeg har testat 1200 med Audiotechnica 440 ML sammen med ASR'n. Ikke helt det samme, men greit.....
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Fin den Gold Edition, men regner med den er dyr. Ca 10-12000 tenker jeg.

    Da er KAB Fluid Damper bestilt, også. Blir spennende å få på den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J T

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Har du den som vinylspiller nr 2 så er den grei som standard. Hadde jeg hatt en VPI Scoutmaster koblet til en ASR Exclusive så hadde ikke jeg brukt penger på å oppgrader en 1210 heller :) Da er den fin som den er, helt klart :)

    VPI liker jeg godt. Har du noen gang koblet DV pickup på 1200 og ASR riaa'n din, og dannet deg et bilde av forskjellen mellom Scoutmaster og 1200. Hadde vært en spennende sammenligning.
    Knallspiller brukt som arbeidshest. Hvis målet ikke er daukritisk nilytting i sweetspot, men musikkglede mens man gjør andre ting, helt suveren. Finnes ingen spiller som overgår 1210 i soliditet, driftsikkerhet og betjeningsvennlighet. Kommer aldri til å kvitte meg med mine to 1210ere som har tjenestegjort i endel år nå.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Samme her ..+ føtter :D

    Det trenger jeg nok - jeg ble klar over en forskjell på 1610 Mk2 som står og lytter til 1210.. 1610 har et slags flytende oppheng, armbase og tallerken er på en slags måte separert fra kabinettet.. 1210 er fast virker det som.. 1610 er for øvrig en god spiller..

    JT


    Fin den Gold Edition, men regner med den er dyr. Ca 10-12000 tenker jeg.

    Da er KAB Fluid Damper bestilt, også. Blir spennende å få på den.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg melder meg herved inn i 1200-klubben. Jeg var så heldig å få en sl1210 mk2. Den sto i en krok på et lager og eieren sa at jeg bare kunne ta den da jeg spurte om pris :-D En sannsynligvis svært godt brukt Concorde pro s fulgte med. Jeg ante ikke om spilleren fungerte da jeg tok den med meg, så spenningen var stor da jeg koblet det til. Spilleren har levd et liv som dj-spiller og er definitivt ikke kosmetisk strøken men den støyer ikke, starter og stopper som den skal og det virker som om pitchen fortsatt er korrekt etter hva jeg kan se på strobelyset. RCA-kabelen er ikke original men en procab sig 48, hva nå enn det er. Andre mangler er hengslene til lokket, høydejusteringen til ene beinet, pu-lyset er gåent og armhvileren er knekt. Ellers er spilleren heldigvis ikke tilsauset av øl og annet som dj-spillerne vanligvis er. Kan bli en god helg dette :) Bilder kommer.

    Edit: Det ser ut som om spilleren ble produsert i desember 2000, så den har noen år på baken.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Beklager litt dårlig bildekvalitet, mobilkameraet, eller fotografen, er ikke av ypperste klasse ;-)
    Som dere ser trenger spilleren en grundig vask men den er langt fra det verste jeg har sett av gamle dj-spillere, kanskje en av de bedre.

    Har nå bestilt nye hengsler og armhviler fra bukta samt en Audio Technica AT95E fra www.zum-shop.de. Ser at de også selger et headshell til en billig penge. Er dette noe å gå for? Som dere forstår blir dette i første omgang en budsjettspiller uten mye ekstravagansa. Link: http://www.zum-shop.de/Schwarzes-Technics-Headshell-Nachbau-mit-SME-Anschluss_p5451_x2.htm
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.795
    Antall liker
    50.574
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei,så jo ikke så værst ut den. Gratulerer med "ny" spiller :)

    O
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takker :)
    Har i årevis aktivt unngått vinyl da vinylkjøret ofte blir kostbart, men kunne ikke si nei når spilleren var gratis. Noen som vet hvor jeg får kjøpt ny pære/led til pu-lyset?

    Edit: Har funnet litt info om RCA-kabelen. Er den brukende? http://www.procab.be/ProductInfo.aspx?cID=14111012&pCode=SIG48

    Har jeg tolket feil eller er kapasitansen akseptabel med 97pF pr meter fra skjerm til leder?
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvilken platematte anbefales? Står en RGS0008 3mm på spilleren og lurer derfor på om det er mye å hente på en tykkere matte. Ser at Platter Matter er anbefalt, men har funnet svært få til edruelige priser på verdensveven. Noen tips? Har gått til innkjøp av originalt headshell, ny fot, pu-lys, spindelolje, resonansdempende plugg til armen samt luriumsvoks til spindelen . En liten rens har også spilleren fått. Så heldigvis ganske bra ut innvendig. Ikke noe kliss, bare en del støv. Legger ved et par bilder.
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Står litt om dette tidligere i tråden, men kan varmt anbefale Achromat 1200 fra Funk Firm. Dette er den beste du kan kjøpe til SL1200/1210 før du må vesentlig høyere opp i pris. Om den blir for dyr (ca. 750 kr) så anbefaler jeg den originale tykke gummimatta fra Technics. Filtmatte kan jeg ikke anbefale i det hele tatt. Noen liker kork-matter som selges hos Soundgarden og Hifi Klubben, men jeg har ikke hørt disse. Håper det var svar på spørsmålet :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for raskt svar. Tror jeg går for den tykkeste originalmatten i første omgang. Hvis noen har en pent brukt å selge er det bare å gi meg en lyd :)
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Jeg bruker platter-matter, er de så dyre da..? Kan ikke huske jeg betalte noe overpris for den
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg bruker platter-matter, er de så dyre da..? Kan ikke huske jeg betalte noe overpris for den
    Finner ikke Platter Matter i noen nettbutikker, kun brukt på ebay. Mulig jeg ikke har lett godt nok. Du har tilfeldigvis ikke en link?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg
    Takk for raskt svar. Tror jeg går for den tykkeste originalmatten i første omgang. Hvis noen har en pent brukt å selge er det bare å gi meg en lyd :)
    Originalmatta er ikke rimelig, bare så du vet. Jeg kjøpte den da min spiller kun hadde filtmatta, og for at jeg ønsket å ha matta som følger spilleren. Ga 500kr for min og det er der de ligger. Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe Achromat 1200. Den er testet og fikk i Hifi Choice top award og den aller beste matta som faktisk har noe for seg! Den gir deg bedre lyd! Noe ikke alle matter gjør!

    Så kan jeg anbefale en rimelig og ikke alt for tung platevekt. Min er på 440g, og fungerer faktisk. Da binder du LPn og Achromat bedre til hverandre, og det rydder opp i hele bildet. Ikke natt og dag, men alt blir roligere, bedre oppløst og bedre kontroll i bassen.

    Om noen ønsker denne platevekta, så vet jeg hvor den skaffes :)

    Achromat 1200 er spesiallaget til vår spiller pga kanten ytterst på tallerkenen. Det er en forhøyning/ leppe der. Andre matter blir liggende oppå den og gjør at matta ikke får kontakt med tallerkenen. Noe som er avgjørende for lydforbedring.

    Sammen med med platevekt koster det i underkant av 1000kr. Det er det verdt! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn