Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg bruker platter-matter, er de så dyre da..? Kan ikke huske jeg betalte noe overpris for den
    Finner ikke Platter Matter i noen nettbutikker, kun brukt på ebay. Mulig jeg ikke har lett godt nok. Du har tilfeldigvis ikke en link?
    På diverse forum leste jeg at de som hadde Platter Matter og som senere kjøpte Achromat 1200, fikk bedre lyd. PlatterMatter ble solgt...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.765
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for tipset, skal se om jeg får tak i Acromat.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Til alle som sendte meg PM om Achromat og platevekt, så legger jeg det her. Må bare komme meg hjem først :) ca kl 2100...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Okay :)

    Her handlet jeg platevekta:
    Audiophile SOLID BRASS Turntable Record Player Stabilizer Clamp Weight Chrome | eBay

    Veldig hyggelig på mail og god og rask service fra USA, Florida-linken over på Ebay. Spurte om han kunne skrive totalpris på $15 på pakken, noen han sa var helt fint. Fikk den på posten uten noe mer betaling av moms og tull:)

    Dette er den samme, men under navnet Rek-O-Kut Stabilizer og kan også kjøpes fra NeedleDoctor, men vet ikke om de skriver ned beløpet da de er et stort firma som selger MYE. Sjekk omtaler under reviews fra privatpersoner!
    Rek-O-Kut Disc Stabilizer Clamp

    Som du ser fra Youtube-klipp har denne noe for seg:

    https://www.youtube.com/watch?v=AN5BGEpzyoM&list=TLpHW14U3bhe70z7o1b_oLUaZpbmlNiMbQ
    (spol frem til 4min30sek) Han forteller en del om denne vekten!!! Faktisk denne videoen gjorde at jeg kjøpte min!!!

    https://www.youtube.com/watch?v=BLx8F8a85oU

    https://www.youtube.com/watch?v=glT-z8XANwM&list=PLumvXCn29N_Aq-vwKIAcqAqaclICBv4pQ

    https://www.youtube.com/watch?v=O0qbfLhXIB0

    Achromat 1200:
    De kan kjøpes fra denne siden, Per Flemming, i Danmark. Jeg holdt på å kjøpe fra han, men en venn av meg bestilte 2 stk fra UK så det ble ikke noe av. Men jeg var i kontakt med Per Flemming pr PM her inne, og det var ikke noe problem for han å skrive den ned til under 200 kr. Han tok og betaling på Paypal om jeg ønsket det. Hyggelig fyr det også, som ofte annonserer her inne.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-54525/

    Håper dette hjelper, og kan med hånden på hjertet si at dette er oppgraderinger som er rimelige og som du vil like :)
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    For dem som jaker en slik superspiller, så ligger det en splitter ny Technics SL-1210mk2 på finn i dag.
    Til info for de som jakter en strøken mod av en slik superspiller :)

    2010 2.jpg
    :cool:8)8)
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Bilde jeg la ut var bare for å illustrere :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.910
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ligger en strøken 1200MK II her inne til salgs også;)

    O
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Det vil alltid være ett bedre bilde av ting en legger ut, okke som :cool:
    Men alle forstår jo at når mod som står i teksten er det som gjelder, likheten er jo lik i bildet.
    Dama under her viser jo en masse produkter og mod fra en levrandør, trenger vel ikke si mere enn det.


    1477914_676319419054830_47314326_n.jpg
    00.certaines-femmes-sont-pretes-a-tout-pour.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Du vet Chris Andre at smaken er som baken, den er delt.
    Syntes den var tøff jeg, selv om den ikke hadde passet inn i stuen.
    Men i en "Man Cave" så hadde den vært konge :rolleyes:8)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tilgi meg et lite sidesprang:

    For mange år siden, i pre-cd-epoken, hadde jeg en Technics-spiller som jeg kjøpte på tilbud for 2000 kr, noe som ekspeditøren hevdet var halv pris.

    Med i esken var det en dings som det stod noe sånt som pre-preamplifier på. På den tiden visste jeg enda mindre om hifi enn jeg gjør idag, og jeg ante ikke hva denne skulle brukes til. Så jeg lot den bli i esken, og monterte min trofaste Stanton EEE-pickup på armen.

    Jeg mener å huske at spilleren het 1710, men når jeg søker på nettet etter den, finner jeg ingen bilder med den ekstra boksen på.

    Er det jeg som surrer med typebetegnelsen? I så fall hadde det av ren nostalgi vært artig om noen kunne fortelle meg hva det var jeg hadde den gangen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Trur kanskje den boksen hadde rotet seg noe ufrivilig ned i esken :) hvis ikke det var kanskje et knakende godt bundel pack du hadde fått av selger hvem vet :)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Steinar, kjekt at noen passer på om du skal ha service på bilen vel :cool:
    Forøverig så håper jeg kan få benytte din Japanske kunnskap ved behov:rolleyes::cool:;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Steinar, kjekt at noen passer på om du skal ha service på bilen vel :cool:
    Forøverig så håper jeg kan få benytte din Japanske kunnskap ved behov:rolleyes::cool:;)
    Ja jøss, anytime. 日本国, hvilket er utlagt: Mitt alter ego er Piazawa. Magashuki Piazawa.
    Forøvrig kjører jeg Mazda, så den annonsen kan come in handy.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Det var det jeg viste Steinar, you are the MAN :cool: Selv om frasene Mazda toyota blirn brukt ofte ;D
    Ha en god helg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Takker for tilliten, men min kompetanse strekker seg nok ikke så langt, primært fordi jeg ikke har filla greier på biler heller.

    Forøvrig gult kort til Aerik som øyensynlig har tatt helg uten å oppklare dette eksistensielle spørsmål.;)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Gult kort godtatt, da smøringen var feil her også. hehe

    En avsporing nå og da bare løser opp tråder :cool:
    Øyensynlig har jeg tatt helg uten å oppklare dette eksistensielle spørsmål;)
    det er vel lov det Steinar. Chris Andre og dere andre, håper du tilgir meg for at vi hadde det
    litt uskyldig morro utenom tropic :eek:


    Vi får vel spore inn på Technics SL 1210 igjen vel :) En spiller mange av oss er glad i.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.765
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har prøvd en DIY-løsning på ekstern strømforsyning? Ser at det finnes flere løsninger på AOS og har nå handlet deler for å gjennomføre den billigste. Det er enkelt og greit bare å flytte den eksisterende strømforsyningen til boks utenfor spilleren. Ligger en utfyllende guide på AOS men tenker å lage en liten en her også når delene kommer i hus.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gult kort godtatt, da smøringen var feil her også. hehe

    En avsporing nå og da bare løser opp tråder :cool:
    Øyensynlig har jeg tatt helg uten å oppklare dette eksistensielle spørsmål;)
    det er vel lov det Steinar. Chris Andre og dere andre, håper du tilgir meg for at vi hadde det
    litt uskyldig morro utenom tropic :eek:


    Vi får vel spore inn på Technics SL 1210 igjen vel :) En spiller mange av oss er glad i.
    Bare artig med litt avsporing, men fint om vi kommer tilbake til tema igjen :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.765
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takker, men det jeg tenker på er ikke å kjøpe en ferdig pakke og erstatte den vanlige forsyningen med en ekstern. Min plan er å flytte den medfølgende/interne i en ekstern boks for å se om det kan gi noen gevinst. Eksperimentet koster ikke mye heller, tipper på at jeg havner under 250 kr totalt. Det dyreste er boksen til strømforsyningen, ca 150 kr.
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Ok, da regner jeg med at du legger ut resultat og oppskrift på det, med bilder og full how to do :cool:
    Lykke til
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg forsøkte meg aldri med å ta den interne strømforsyningen ut for å sette den i egen boks. Det er jo en billig løsning på ekstern PSU, og tror nok ikke resultatet er like bra som andre eksterne fra f.eks fra KAB og Mains Cables R Us. Men jeg har og sett noen gjøre det på AoS forumet.

    Eksterne PSUer er designet for å rense opp i evt nettstøy før strømmen går til spilleren. Positiv effekt på ekstern PSU har jeg hørt både med min V-PSUii fra Musical Fidelity og den jeg har på 1210. Så også en side hvor en hadde målt egenstøy fra V-LPSii Riaa med og uten PSU. Resultatet var ganske oppsiktsvekkende. Denne effekten får man ikke med å flytte 1210-strømforsyningen ut i egen boks, men man vil sikkert få noe effekt da pickup ikke ville plukke opp støy fra trafo rett under tallerkenen.

    Lykke til og legg ut bildeserie av prosjektet. Flott som alternativ til bildeserien jeg sjøl la ut på side 9 :)

    Tråden lever virkelig! Jeg synes dette er en utrolig spennende platespiller. Man kan ha den som den er. Man kan gjøre noen utbedringer å få godt betalt i bedre lyd. Eller ta'n helt ut å lage en high end platespiller til en brøkdel av andre high end merker :)

    Masse fine bidrag her nå!
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Jeg tenkte mest på at du hadde erfaring med å bytte til en ekstern strømforsyningen +++,
    bare sånn for å oppklare hva jeg mente :cool:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg tenkte mest på at du hadde erfaring med å bytte til en ekstern strømforsyningen +++,
    bare sånn for å oppklare hva jeg mente :cool:
    Ja det har jeg erfaring med :):) og mye enklere enn jeg fryktet. Og er det noen som skal kjøpe PSU så anbefaler jeg veldig den fra Mains. Og med bildeserien jeg la inn så klarer alle det :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.765
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En ny, forbedret ekstern strømforsyning med ny regulator selvfølgelig å foretrekke, men siden jeg har bestemt meg for å kjøre (stramt) budsjett så prøver jeg først den billige måten.
    Den som venter på noe godt må vente leenge når ting blir kjøpt på ebukta og dx, så i mellomtidel lager jeg en liten oversikt over de foreløpige utgiftene:

    Ny 1000uF 50v elektrolytt på hovedprintet 8,50 kr. Strengt tatt ikke nødvendig men anbefalt på AOS. Skal visst gi jevnere spenning til motor og dermed kjappere start og stopp.
    Kabinett til strømforsyning: 150,00 kr
    LED-lys i front: 7,00 kr Strengt tatt ikke nødvendig
    3-pins chassis- og kabelplugg for strøm til spiller: 8,50 kr
    Chassisplugg med strømbryter til kabinett: 12,00 kr
    Ferrit til strømkabel inn i spiller: 4,50 kr
    Totalt: 190,50 kr


    Ikke akkurat de største utgiftene kan en si. Det blir spennende å se om resultatet er hørbart eller om jeg kun har laget meg enda en boks som må ha plass i racket :p

    I tillegg trenges det noen kabelstumper til internkabling i kabinettet, en eurokabel for strøm samt et par skruer og mutre for å feste printene i kabinettet. Jeg planlegger å gjenbruke originalstrømkabelen til spilleren for strøm fra kabinettet til spilleren.
    AV/PÅ-bryteren på spilleren blir med denne modifikasjonen overflødig men man burde kunne kjøre strømmen fra kabinettet via bryteren. Om dette er gjort før vet jeg ikke, men hvis det er mulig skal jeg gi det et forsøk. Andre har brukt bryteren til å slå av/på stroboskopet da dette skal indusere en del støy. Jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre. For å skjerme strømforsyningen fra støy kan kabinettet kles innvendig med koppertape. Det får bli luksusversjonen av modifiseringen :p
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Moss
    Stramt budsjett ja, gleder meg å høre om det ble noe diff. på dette :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.765
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har nå tatt lagertesten på tonearmen og det kan se ut som om lagrene ikke er helt tipp topp. Armen vil ikke flyte fritt ved spindelen men går ganske tilbake mot ytterkant av tallerkenen der den stopper rett før armhvileren. Antiskatingen står i null. Ved å justere antiskatingen ca 0,7g går den tilbake til armhvileren. Spilleren er mer eller mindre i vater da jeg ikke har et vater for hånden, kun gyroskopet til mobilen. Armen beveger seg tilbake mot armhvileren nesten uansett vinkel på spilleren. Det er snakk om at jeg må løfte spilleren 3-4cm på høyresiden for at armen skal holde seg ved spindelen. Spørsmålet er derfor om jeg burde bytte armen (regner med at svaret blir et rungende ja) og hvor mye lydkvaliteten vil lide hvis jeg ikke bytter arm? Kan en justere lagrene selv eller er det bortimot umulig?
     
    Sist redigert:

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hva er dette AOS-forumet det snakkes om hele tiden?
    Link direkte til "vår" avdeling ønskes :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn