Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Bildet er av min egen spiller...tattoo-bildet fikk jeg av en kompis :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Og med dete bildet ønsker jeg alle Technics SL-1200/1210-eiere en god helg!
    bilde.jpg
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.910
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    He he : ) Er det egentlig mulig å få kjøpt disse spillere nye n¨å .. ? Har en SL 1610 mk 2 som begynner å få noen år på baken.. elsker lyden og alt ved den selvfølgelig.. siden jeg er inne på denne tråden..

    ¨Problemet er ved centerweight - ca : under 400 gram i alle fall - det kommer en friksjonslyd : bokstavelig talt ved hver omdreining :)

    Jeg elsker Technics - lyden med 103 R ( Denon) og vil nødig forandre på oppsettet..... kjøper gjerne ny spiller.... har cash : men de er jo omtrent umulig å oppdrive nå .. ? Disse spillerne.. ?

    JT
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    He he : ) Er det egentlig mulig å få kjøpt disse spillere nye n¨å .. ? Har en SL 1610 mk 2 som begynner å få noen år på baken.. elsker lyden og alt ved den selvfølgelig.. siden jeg er inne på denne tråden..

    ¨Problemet er ved centerweight - ca : under 400 gram i alle fall - det kommer en friksjonslyd : bokstavelig talt ved hver omdreining :)

    Jeg elsker Technics - lyden med 103 R ( Denon) og vil nødig forandre på oppsettet..... kjøper gjerne ny spiller.... har cash : men de er jo omtrent umulig å oppdrive nå .. ? Disse spillerne.. ?

    JT
    1210/1200 er ute av produksjon, men er ikke akkurat vanskelige å oppdrive. Ta en tur på ebay. :)
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Helt ny koster de vell 15k...fra England, mener jeg å huske?
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Takk : er klar over opsjonen..: liker å kjøpe nytt / lite brukt over store avstander som det ofte blir på ebay - i alle fall når det kommer til platespillere.. :)

    Ikke noe videre her altså, i forhold til mitt "problem" , men takk for svar og god helg

    JT
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    He he : ) Er det egentlig mulig å få kjøpt disse spillere nye n¨å .. ? Har en SL 1610 mk 2 som begynner å få noen år på baken.. elsker lyden og alt ved den selvfølgelig.. siden jeg er inne på denne tråden..

    ¨Problemet er ved centerweight - ca : under 400 gram i alle fall - det kommer en friksjonslyd : bokstavelig talt ved hver omdreining :)

    Jeg elsker Technics - lyden med 103 R ( Denon) og vil nødig forandre på oppsettet..... kjøper gjerne ny spiller.... har cash : men de er jo omtrent umulig å oppdrive nå .. ? Disse spillerne.. ?

    JT
    Du kan kjøpe min tungt ombygde for 15000 :)

    Nei, jeg er så fornøyd med den at den selger jeg ikke. Den Direct Drive motoren er unik og av meget høy kvalitet. Skulle den blitt laget i dag med like fokus på kvalitet og nøyaktighet, sier de lærde at spilleren trolig hadde kostet 15-20 tusen uten arm og PU! Og bygges det om med litt kvalitetskomponener rundt, så er den meget meget god. Armen duger massevis dersom den får en rewire med demping fra KAB. Ny PSU, bedre underlagsmatte og f.eks Isonoe føtter.

    Så du tak i en pent brukt modell i Norge så løp og kjøp. Ikke noe problem å kjøpe i UK heller. Ledningen er enkel å bytte ut, og oppgraderer du PSU så klippes strømledningen uansett.

    Knall spiller.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Har en på vei fra UK :) Den strømledningen : kan også bare bytte støpsel ? , på den annen side kunne vært fint med en skjermet kabel.. hvordan bytter dere denne da? Lodder av den gamle eller ?

    JT
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Se der ja! Det du kan gjøre er å kjøpe en PSU (ekstern ny strømforsyning). Ellers er det bare å åpne opp fra under tallerken, så ser du hvordan den er festet. Ny PSU anbefales på det sterkest. Samt en Mike New Bearing. De to tingene løfter spilleren fra god til langt inn i Hifi-verdenen :)
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Ok.. spennende :) du har ikke link til disse tingene?

    JT
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    KAB ELECTRO ACOUSTICS

    Hvis det er en 220-240V du får fra UK trenger du bare skifte støpselet. Men hvis det er en 110-120V platespiller bruker jeg en
    mellomtransformator som vist på bilde på mine US kjøpte platespillere.Koster 229,- på Clas Ohlson.
    Jeg er har også en 1200MK2 fra US .Den har en bryter under tallerkenen der man kan velge 110-120V eller 220-240V.
    Post gjærne et bilde når du får din spiller JT :)
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ok.. spennende :) du har ikke link til disse tingene?

    JT
    Anbefaler deg å lese hele tråden, og spesielt guiden jeg la inn med masse bilder. Tror det var på side 9.

    min 1210mk2 har og en litet vridebryter under tallerkenen som kunne velge 120v eller 220v. Tror det er standard. Da trenger du i såfall kun å sette på en adapterplugg i enden, siden de britiske kontaktene har tre pinner.

    Ellers så selges PSU fra KAB USA og Mains Cables R Us.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Flotte greier :) Har lest hele tråden ja - skal legge ut bilder av spilleren ja
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Hvor stor masse tåler egentlig denne armen, uten å kontre med motvekt.. ?

    Originalt headshell veier 7.5 g. Denon 103 R veier 8.5 g .. massen til armen er 12 g INKLUDERT headshell. Blir et headshell på 12 g for mye..?

    VH

    EDIT: 1210 mk2 har medfølgende "sub auxiliary weight" - da begynner vi å prate..

    Jeg svarer meg selv: med medfølgende sub-weight havner jeg akkurat innenfor 20.5 gram som er akseptert.. med headshell på 12 g og pickup på 8.5 gram :D Det hjelper jo bittelitt på sporingsegenskapene til Denon -. pickupen - som får 4.5 gram mer på seg :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tror det er 17g og da trengs ekstra vekt. Så Denon 103R har for lav compliance. Du må kjøre på med en Sumiko HS-12 og da kan det gå med motvekt. Men det sies at å bare legge til masse i begge ender er ikke det samme som å ha en tyngre arm. Jeg får en Ortofon Rondo Red MC. Rondo har mye høyere compliance enn 103R. Om jeg skal ha 103R blir jeg å bytte til en Jelco 750D. Men mange kjører 103R med motvekt og er fornøyd. Men Sumiko headshellet er et must da.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Slik jeg forstår Technics brukermanual skal armen ha maks 20.5 gram inkludert headshell og ved bruk av medfølgende subweight

    JT
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Slik jeg forstår Technics brukermanual skal armen ha maks 20.5 gram inkludert headshell og ved bruk av medfølgende subweight

    JT
    Går man over dette må man få tak i settet med originale ekstravekter - SH-1200W-S (som er sjelden vare).
    SH-1200W-S Technics HiFi-Do McIntosh/JBL/audio-technica/Jeff Rowland/Accuphase .

    Alternativt må man lage et selv. Jeg lagde et selv, se fra innlegg nr 194. Dette har fungert utmerket for meg-er i tillegg nesten gratis å lage.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    image5.jpg
    image4.jpg


    Spilleren var strøken den ! Noen midlertidige bilder, en rask justering med gammelt headshell for å få lyd. Beklager opp-ned bilde.. får visst ikke snudd det : så det får du gjøre selv .. :)

    JT
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med glimrende spiller! :)

    Du kommer til å bli kjempefornøyd med den, men den trenger litt oppgraderinger. Det er nemlig Direct drive motoren som er så utrolig bra, i tillegg til et robust chassis.

    Det du bør gjøre er å bytte ut føttene til noe som demper bedre. Kan på det sterkeste anbefale Isonoe. De er litt dyre, men de er verdt hver krone.

    Kjøp så en ferdig rekablet arm som er dempet og trekt med Cardas kabler. Da får du samtidig arm med nytt lager som er veldig viktig. Kjøpes hos KAB USA.

    Dernest en Achromat 1200 fra Funk Firm. En utrolig bra dempeplate.

    Når du får litt midler igjen, så fjern innvendig strømforsyning. Kjøp en ekstern og bedre strømforsyning fra Mains Cables R Us eller KAB. De er begge veldig bra og rimelige. Ikke la deg lure av overprisede PSU eksempelvis fra Sound Hifi. Han som driver Sound Hifi i UK kan jeg IKKE anbefale å handle av. Luring.

    Krona på på verket er et nytt hovedlager som selve tallerkener hviler på. Da er det kun en som gjelder og det er Mike New Bearing. Dyr men skal gjøre spilleren fra god Hifi til high end.

    Armen en trenger du IKKE bytte dersom du får deg en KAB arm som jeg skrev. Kjøper du i tillegg en KAB Fluid Damper som ikke koster mye, tar Technics SL-1210 glatt pickuper opp til 15-20.000kr! Dette fra folk her inne på forumet med mye peiling!

    Det som er fint er at du kan oppgradere i ro og mak og etter lommeboka. Min neste oppgradering blir krona på verket: Mike New Bearing. Satt nettopp på en Ortofon Rondo Red MC pickup og nå låter det meget bra! Behold originalt headshell som duger i massevis, selv på MC.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    He he :D Takk for gode tips . Riggen måler seg mot EMC 1 UP - og hirez via jriver på lydløs pc.. den klarer seg godt :) Morsomt å spille musikk nå! ( For øyeblikket Steve Hackett - avløst av Lamb lies Down..

    Vel: som du ser har jeg "oppgradert" matten til plattermatter så der er det ikke mer å hente.... strømforsyning : ja kanskje..

    Armen venter jeg litt med .. får teste ut tyngre headshell og subweight først :)

    ( PS. : er det i såfall SME (hvis jeg husker riktig ) - arm som gjelder eller den du nevner fra KAB ?

    JT
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Flott spiller som bare går & går uten å gi deg grå hår :D .
    Oppgradering NOT

    At det ikke var en oppgradering, eller at det er greit nok nå mener du.. ? :)
    ,
    an ellers tilføye at spilleren står på en granittplate med tilpassede ( meget gode og runde dempeføtter av gummi som jeg ikke husker navnet på), bordet igjen står dermed på hardere gummiputer som jeg heller ikke husker navnet på.. det gjenstår og prøve tilpassede små myke og runde gummiføtter under spilleren, men spilleren i seg selv er jo også dempet med gummiføtter .. HE HE - kan jo bli for mye av det gode..

    Fra spøk til alvor: fra en rimelig erfaren audiofil: dette høres ut til å kunne bli en god løsning på fast basis : i alle fall inntil LP- mediet sluker meg helt og holdent.. UFF! : nå har jeg ikke byttet ut noe i anlegget ( bortsett fra MC- stepup) på mange år ... så håper dette setter seg ja :D

    God helg :)
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Flott spiller som bare går & går uten å gi deg grå hår :D .
    Oppgradering NOT
    Er veldig nysgjerrig på hva du mener med dette altså.. :) kan du utdype ?

    JT
    Beklager ville bare flagge at jeg kjører uten noen oppgradering på SL 1210 mkII å er fornøyd til mitt lille enkle bruk . ( kan ikke helt skjønne hvorfor den skal oppgraderes ? ) men at det er butikker der ute på veven som vil ha oss til å tro at det vi har er for dårlig laget den er jeg med på )

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Flott spiller som bare går & går uten å gi deg grå hår :D .
    Oppgradering NOT
    Er veldig nysgjerrig på hva du mener med dette altså.. :) kan du utdype ?

    JT
    Beklager ville bare flagge at jeg kjører uten noen oppgradering på SL 1210 mkII å er fornøyd til mitt lille enkle bruk . ( kan ikke helt skjønne hvorfor den skal oppgraderes ? ) men at det er butikker der ute på veven som vil ha oss til å tro at det vi har er for dårlig laget den er jeg med på )

    Mvh
    Med all respekt å melde, men det du sier er bare vås. At du er fornøyd med din 1210 som den er er helt greit:). Men spilleren har vanvittig mye å hente på enkle og rimelige oppgraderinger. Grunnen er at Matsushita måtte kutte kostnader der de kunne etter at de laget en av de mest avanserte og driftssikre DD-motorene som er laget. Se f.eks hva en VPI med DD motor koster i dag. Det finnes DD-motorer på noen Audio Technica spillere som lages i dag, men er dessverre ikke av samme kvalitet som Technics. Kostnadene på 1200/1210-serien klarte de å holde lav pga av avansert serieproduksjon i vanvittige mengder. De som skal lage en DD-spiller i dag, og i tillegg sette på en god tallerken og arm koster det en VPI DD-spiller gjør i dag. Så derfor er Technicsen egentlig ikke en billig-spiller. Det er en høy-avansert spiller til latterlig lav pris.

    Armen på 1210 er meget bra som den er. Det som ikke er bra er kablene i armen. De har en tendens til å korrodere og er av lav kvalitet.

    Tallerken en er som en gong-gong og resonnerer alt for mye. Ta den opp og knakk på den så hører man. Denne ringingen fanges opp av følsomme PUer. Å bytte hele tallerken er dyrt, men å bytte ut orginal gummimatte eller enda verre filtmatta; med feks Achromat 1200, gir umiddelbar forbedring. Rett og slett ALT i lydbildet bedres, og det til ca 700kr.

    Den interne strømforsyningen støyer, der den ligger rett under nåla. Tar man den ut og kobler til en ekstern strømforsyning PSU som først renser støy i el-nettet og som videre gir 21V ren DC (blir omtrent som batteridrift) så åpnes lydbildet betraktelig opp. Bakgrunn blir stille og mellomtone og bass kommer mye bedre frem.

    Føttene er veldig praktiske for DJer men de demper resonanser dårlig. De kan duge, men da anbefales vegghylle.

    Gjør man disse relativt rimelige oppgraderinger forvandler du spilleren til en skikkelig vinylrigg, og du kan glatt sette på PU til 10-15.000kr. Før oppgraderinger er det like greit å holde seg til PUer til 1500kr og rimeligere.

    Hiv på Mike New bearing (koster ca 3800 kr), og Technicsen blir for toppklasse-spiller å regne. Snakker vel Rega RP8-nivå, selv om lydkarakteren er forskjellige fra de to merkene.

    Enkelte har sågar byttet ut tallerkenen til Mike New Platter evt Funk Platter (ca 5-6000 kr) og da snakker de om high end kvalitet på riggen.

    For hjertet i platespilleren er motoren, og den er rimelig overlegen i Technics 1200/1210...

    Så si at det ikke har noe for seg med oppgraderinger er tull. Da snakker du mot bedre viten...
     
    Sist redigert:
    L

    Laban MK2

    Gjest
    At det ble liv i lådan det regnet jeg med :D nei peiling på vinyl har jeg ikke i en alder av zombi snart .

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    At det ble liv i lådan det regnet jeg med :D nei peiling på vinyl har jeg ikke i en alder av zombi snart .

    Mvh
    Hehe, den er grei :)

    Poenget er at man ikke skal være redd for i investere noen tusenlapper på oppgraderinger. Får man tak i en pent brukt 1200/1210, så koster de mellom 3000-6000 kr. Legg på noen tusenlapper i oppgraderinger, så skal man vesentlig høyere opp i pris for å danke ut den japanske krigeren:cool:
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Spilleren med original arm er i utgangspunktet noe av det bedre du kan få under 10 000,-
    Å si at det ikke er noe poeng å ha pickuper til over 1500 på den er ikke riktig. Tidligere eier av min brukte benz glider, jeg bruker atoc9 og DL-103. Selv en Rega rp1 takler en god pickup. En godt konstruert spiller og arm takler ganske så gode pickuper. Forskjellene mellom pickuper har vært mye større enn forskjellene mellom platespillere hos meg. Og de har vært fra planar 2 til Linn LP12. Invester heller i en god pickup og riaa, spilleren kan parres med mye før evt mangler blir tydelige. Prøv ut flere pickuper og riaaer før du tenker på å oppgradere spilleren, du vil ha større aha-opplevelser og glede ved å gjøre det.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Her er det bare å kaste på den beste nåla du kan skaffe til veie :) hadde ikke mukket over å prøvd en dynavector xv-1 på den da jeg har hatt en dv xx2mkII tidligere .

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Spilleren med original arm er i utgangspunktet noe av det bedre du kan få under 10 000,-
    Å si at det ikke er noe poeng å ha pickuper til over 1500 på den er ikke riktig. Tidligere eier av min brukte benz glider, jeg bruker atoc9 og DL-103. Selv en Rega rp1 takler en god pickup. En godt konstruert spiller og arm takler ganske så gode pickuper. Forskjellene mellom pickuper har vært mye større enn forskjellene mellom platespillere hos meg. Og de har vært fra planar 2 til Linn LP12. Invester heller i en god pickup og riaa, spilleren kan parres med mye før evt mangler blir tydelige. Prøv ut flere pickuper og riaaer før du tenker på å oppgradere spilleren, du vil ha større aha-opplevelser og glede ved å gjøre det.
    Ja, jeg mener det er langt bedre å investere i en ny KAB arm med Cardas kabling med nytt lager. I tillegg er KAB armen invendig dempet med påmontert resonansplugg. Dette er en original Technics arm, men som Kevin dempet og trekt kabler i. Denne oppgraderingen koster under 1000-lappen, og er uten tvil den viktigste oppgraderingen du gjør på spilleren. Så har du f.eks 4000kr til rådighet til ny PU, hadde jeg brukt 1000kr på KAB arm og 3000kr på PU. Forskjellen er betydelig, og du gjør en tålig god arm, meget god.

    Klart en vil merke forskjell på PU over 1500kr på en standard 1210. Det er ikke det jeg sa. Men om man er villig til å bruke mer penger enn det på PU, vil enkle oppgraderinger gjøre at de kvalitetsforskjellene du merker i PU bytte, bli langt tydeligere! Tro meg, jeg har erfart det.

    Men gjør hva du vil. Jeg leste meg opp på erfaringer på The Art of Sound forumet i England, og jeg har nå erfart det samme. Men for all del. Sett gjerne en PU til 5000kr på en standard versjon. Jeg ville ikke gjort det.

    Om ikke alt det andre i rekka er bra, så blir det så som så med pick up utbyttet. Ellers ville det jo vært lurt å kjøpt en Rega RP1 og en Ortofon Cadenza Black med en god Riaa...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn