Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vinny_l

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Har selv 3stk Technics SL-1200mk2. To i såkalt dj-oppsett, og en i stua i et Hifi oppsett.

    Folk har selvsagt forskjellige referanser og preferanser (og anlegg), men jeg har aldri vært plaget med støy fra motor eller feedback på mine. Med unntak når jeg har spilt på STOR PA-rigg hvor alt som ikke er skrudd hardt fast i bygget, rister... da har jeg opplevd plagsom feedback :) Men det er nå ganske ekstreme forhold. Spiller sjelden veldig høyt hjemme og til mitt bruk synes jeg det fungerer supert med originalt.

    Er derimot i kjølevannet av å oppgradere med en ekstern riaa og ny pickup til stua. Blir nok ikke store oppgraderinger utover dette. Bruker nok da heller pengene på plater, men det er nå meg :)

    ChrisAndre: Virker som du har oppgradert det meste... Hva er din erfaring med bytte av signalkabler? Noe poeng dersom man dropper resten av de interne kablene?
     

    Larstroxler

    Fersking
    Ble medlem
    04.04.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Jeg har en Technics Sl 120 mk II ( helt lik 1200 chassiet ) med 110 og 230 volt tilkobling + uttak til fjernkontroll styring mener jeg det er. Armen er en SME 3009.

    Har visst stått i ett studio. Kjøpte de som sett. Jeg har den ene og en kompis har den andre.

    Den er tilsalgs visst noen er intresert

    46646577

    Jeg har også mye Technics 12XX deler liggende på lur visst noen trenger :)

    Lars
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Jeg ser ikke ut til å ha forklart poenget mitt godt nok. Her kommer en person som har kjøpt en spiller, og hva er det første man får høre? Du må oppgradere, modifisere, bygge om...
    Jeg har de siste 3 årene vært igjennom i kronologisk rekkefølge: modifisert Rega Planar 2, Linn LP12, Rega RP3, Technics SL-1210, og nå en Sony PSE 4000 m. PUA 1600l. Jeg har i samme periode hatt en NAD pp2, Pro-ject tubebox, internriaa i Sansui AU-9900, Revox B-250, og Rega Brio-R. Nå har jeg en Lehmann BC SE. Pickuper har vært fra 2M blue til Ortofon MC30 Super.

    Dette gjør meg ikke til noen ekspert, men jeg lært litt om hvor jeg personlig synes at prioriteringene bør settes. Hvis en spiller er over et visst nivå kvalitetsmessig, er de største forskjellene hos meg mellom pickuper og riaaer (overgangen fra Brio-R til Lehmann var veldig stor). Hvis man allerede sitter på et veldig godt riaa og en dyr pickup er det kanskje på tide å tenke på rewiring, men ikke før.

    Igjen: Prøv heller andre ting før modifiseringer som rekablinger, nye lager, etc gjøres. En dyrere pickup høres ikke dårlig ut gjennom en original 1210 arm.

    Jeg har også vært igjennom alt på Art of Sound, men leser ikke alt med samme andakt som bedehusfolket leser salmeboka. Det er et fanforum, hvor en god del av medlemmene har merkantile interesser av 1210.


    Spilleren med original arm er i utgangspunktet noe av det bedre du kan få under 10 000,-
    Å si at det ikke er noe poeng å ha pickuper til over 1500 på den er ikke riktig. Tidligere eier av min brukte benz glider, jeg bruker atoc9 og DL-103. Selv en Rega rp1 takler en god pickup. En godt konstruert spiller og arm takler ganske så gode pickuper. Forskjellene mellom pickuper har vært mye større enn forskjellene mellom platespillere hos meg. Og de har vært fra planar 2 til Linn LP12. Invester heller i en god pickup og riaa, spilleren kan parres med mye før evt mangler blir tydelige. Prøv ut flere pickuper og riaaer før du tenker på å oppgradere spilleren, du vil ha større aha-opplevelser og glede ved å gjøre det.
    Ja, jeg mener det er langt bedre å investere i en ny KAB arm med Cardas kabling med nytt lager. I tillegg er KAB armen invendig dempet med påmontert resonansplugg. Dette er en original Technics arm, men som Kevin dempet og trekt kabler i. Denne oppgraderingen koster under 1000-lappen, og er uten tvil den viktigste oppgraderingen du gjør på spilleren. Så har du f.eks 4000kr til rådighet til ny PU, hadde jeg brukt 1000kr på KAB arm og 3000kr på PU. Forskjellen er betydelig, og du gjør en tålig god arm, meget god.

    Klart en vil merke forskjell på PU over 1500kr på en standard 1210. Det er ikke det jeg sa. Men om man er villig til å bruke mer penger enn det på PU, vil enkle oppgraderinger gjøre at de kvalitetsforskjellene du merker i PU bytte, bli langt tydeligere! Tro meg, jeg har erfart det.

    Men gjør hva du vil. Jeg leste meg opp på erfaringer på The Art of Sound forumet i England, og jeg har nå erfart det samme. Men for all del. Sett gjerne en PU til 5000kr på en standard versjon. Jeg ville ikke gjort det.

    Om ikke alt det andre i rekka er bra, så blir det så som så med pick up utbyttet. Ellers ville det jo vært lurt å kjøpt en Rega RP1 og en Ortofon Cadenza Black med en god Riaa...
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser ikke ut til å ha forklart poenget mitt godt nok. Her kommer en person som har kjøpt en spiller, og hva er det første man får høre? Du må oppgradere, modifisere, bygge om...
    Jeg har de siste 3 årene vært igjennom i kronologisk rekkefølge: modifisert Rega Planar 2, Linn LP12, Rega RP3, Technics SL-1210, og nå en Sony PSE 4000 m. PUA 1600l. Jeg har i samme periode hatt en NAD pp2, Pro-ject tubebox, internriaa i Sansui AU-9900, Revox B-250, og Rega Brio-R. Nå har jeg en Lehmann BC SE. Pickuper har vært fra 2M blue til Ortofon MC30 Super.

    Dette gjør meg ikke til noen ekspert, men jeg har dratt litt lærdom ut av det. Hvis en spiller er over et visst nivå kvalitetsmessig, er de største forskjellene mellom pickuper og riaaer (overgangen fra Brio-R til Lehmann var veldig stor). Hvis man allerede sitter på et veldig godt riaa og en dyr pickup er det kanskje på tide å tenke på rewiring, men ikke før.

    Igjen: Prøv heller andre ting før modifiseringer som rekablinger, nye lager, etc gjøres. En dyrere pickup høres ikke dårlig ut gjennom en original 1210 arm.

    Jeg har også vært igjennom alt på Art of Sound, men leser ikke alt med samme andakt som bedehusfolket leser salmeboka. Det er et fanforum, hvor en god del av medlemmene har merkantile interesser av 1210.
    For det første liker jeg dårlig måten du tillegger meg ting; som at jeg leser AoS forumet som om det skulle være noe religiøst! Jeg har ikke tillagt deg noe, så vennligst hold deg saklig, er du snill! Det er to medlemmer på AoS forumet som driver salg. Det er David hos Mains Cables R Us i England. Og det er Mike New i Australia. For det første er det åpent at de og driver salg. Men det er og grunn til at de får lov å være medlemmer. De promoterer lite det de sjøl selger, og er heller på tilbudsiden hva gjelder å låne ut utstyr til sammenligninger i tester. Mike har og gjennomgående forklart hvorfor bearing/ lageret har så stor betydning. De bidrer faktisk til en nyansert debatt og er gode på rådgivning.

    For det andre, så får jeg stille deg ETT spørsmål; siden du så elegant avfeier betydningen av mine råd om å oppgradere Technics SL-1200/1210: har du noen gang hørt, side om side, en orginal utgave og en oppgradert versjon med samme pickup og Riaa?? For om du ikke har det, så skjønner jeg heller ikke din motivasjon for å argumentere som du gjør.

    Du skriver: En god pickup høres ikke dårlig ut gjennom en original 1210-arm.

    Hvor har jeg skrevet at en god PU vil høres dårlig ut!? Men det virker opplagt at du ikke snakker av erfaring, og at du personlig har noe i mot å oppgradere enkle ting. Oppgraderingene til Technics er heller ikke priset som oppgraderinger hos Linn. De er billige og gir stor effekt.

    Jeg startet med min strøkne, kun hjemmebrukte, 1210mk2 i fjor. Jeg ønsket en rimelig PU til å starte med, og etter Gunnar Brekke sin omtale av Audio Technica AT95E, så ble det den. En utrolig godtlydende PU, og spesielt til prisen. Jeg var fornøyd og syntes ikke jeg manglet noe. Slik er jo hjernen hva gjelder sanseinntrykk. Jeg gikk en annen vei enn deg. Jeg beholdt PU og Riaa, og startet på oppgraderinger.

    Det første jeg oppgraderte var til KAB 1210-arm, som sagt over er dempet og byttet til Cardas. En helt klar merkbar oppgradering, hvor alt fra topp til bunn ble bedre. Opplevde det som at lydbildet ble større og at et slør ble borte. Et slør jeg såklart ikke visste var der i utgangspunktet. Man hører jo ikke sløret før man har noe å sammenligne med.

    Har man en 1210MK5G, så er en KAB arm fortsatt en oppgradering, men ikke så markant som med mk2. For på mk5G er nettopp en av forbedringene bedre armkabler. Og hvorfor tror du armkablene ble byttet til bedre i mk5G ift mk2...??

    Det neste jeg gjorde var ut med original strømforsyning og vekk med regulator. Inn med PSU (lodde på 2 ledninger som omtalt med foto på side 9 av meg) fra Mains Cables R Us. Renere strøm til motoren, samtidig som strømforsyningen plasseres nesten 1 meter fra platespilleren. Lydforbedring: mer holografi, og en mellomtone som ble mye renere. Men det mest tydelige var at bakgrunnen ble sortere. Jeg hadde heller ikke hørt, før PSU-bytte, at bakgrunnen ikke opplevdes som sort og tyst før jeg byttet. En sort bakgrunn er en forutsetning for god lyd.

    Det kan sammenlignes med LCD og en Panasonic VT-plasma. Du tror sortnivået er veldig bra på en LCD LED, men det er helt til du ser hva en Panasonic VT/ZT plasma gir av sortnivå. Først DA skjønner alle at sortnivå er den viktigste forutsetningen for godt bilde. Før det, lever man i trua at LCD er utrolig bra.

    Det neste jeg oppgraderte var Achromat 1200 platter. Vekk med den tykke gummimatta (men som er bedre enn DJ slip mat i filt). Nå hadde jeg nok makset ut min PU, for her ble forskjellen liten. En kamerat med de samme oppgraderinger merket derimot ganske stor forskjell med Achromat platter-bytte, men han hadde en bedre PU. En 2M Bronze. Les om Achromat, så har den veldig mye for seg på Technics som har en tallerken med litt for mye egenklang. Det er nok grunnen til at original gummimatte er så tykk og tung, for å demme opp resonansene i tallerkenen.

    Du får god lyd ut av en original 1210, så klart. Du får lydforbedringer av kun å bytte PU, også. Men litt av egenskapene til en bedre PU er nettopp at de skal plukke opp mer detaljer og grave ut mer. Jo mer følsomme en PU er, jo mer følsomme er de for annet i riggen også. DET er hele mitt poeng. Derfor kommer en Ortofon Cadenza mer til sin rett i en Rega RP8 enn en RP1. Derfor kommer også en god MC PU mer til sin rett i en oppgradert 1210 enn en original.

    Og når oppgraderingene er såpass rimelige, er det ingen grunn til ikke å gjøre det! Men har du aldri hørt hvordan en oppgradert 1210 låter så blir det litt rar diskusjon, IMHO...

    BYTTE AV SIGNALKABLENE:
    Ja, dette har innvirkning på lyden. Byttet til Cardas Litz med ekstrem lav kapasitans. Kabel til ca. 400kr. Litt av poenget er at ting som kabelbytte ikke koster som Oyaide-kabler til 2-3000kr. 400kr og du hører forbedringer! :):)
     
    Sist redigert:
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Argumentasjonen min er at jeg har hørt en god del forskjellige armer, drivverk, pickuper og riaaer over et minimumsnivå. Den største forskjellen har aldri vært mellom drivverk/armer, men mellom forskjellige pickuper og riaaer. Min anbefaling til er å kjøpe flere headshell og pickuper, bytt mellom de alt etter humør, musikkstil og innspillingskvalitet. Gleden og nytteverdien er etter min oppfatning mye høyere ved å gjøre dette enn ved å gå modifiseringsveien med en gang man kjøper en spiller.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men har du eller har du ikke hørt en oppgradert versjon av 1210 ift en urørt 1210? At du har erfaringer fra Rega og Linn er greit, noe ikke jeg har...men de erfaringene kan ikke nødvendigvis overføres til å gjelde 1210.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Vi snakker forbi hverandre. At det er en forskjell etter rewiring argumenterer jeg ikke i mot. Det jeg sier er at jeg med grunnlag i egen erfaring ville prioritert annerledes hvis eg hadde kjøpt en ny spiller. Det jeg reagerer i mot er også at det første en eier av en ny spiller får høre er at han må modifisere ditten og bytte ut datten på en spiller fra et møblert hjem.
    Jeg ser på den prioriteringsrekkefølgen som feil.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg har vell hatt 5 1200 over tid med 20 forskjellige PU'er.
    De har gått i fra og låte bra til og låte fantastisk bra. Og oppgradere spilleren har jeg ikke noe i mot,men er masse og hente med en go PU også.

    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vi snakker forbi hverandre. At det er en forskjell etter rewiring argumenterer jeg ikke i mot. Det jeg sier er at jeg med grunnlag i egen erfaring ville prioritert annerledes hvis eg hadde kjøpt en ny spiller. Det jeg reagerer i mot er også at det første en eier av en ny spiller får høre er at han må modifisere ditten og bytte ut datten på en spiller fra et møblert hjem.
    Jeg ser på den prioriteringsrekkefølgen som feil.
    Trolig har jeg ikke uttrykt neg klart nok. Så klart man skal nyte en nyinnkjøpt 1200/1210 så lenge man vil, og man trenger ikke å dra frem loddebolten med en gang. Det jeg mener er at opp til kvaliteten av en Ortofon 2M Blue, så er 1210 veldig bra. Og om man vil kan man jo kjøpe forskjellige PUer opp til 2M Blue-klassen etter smak og musikk. Men dersom man skal inn i prissegmentet til en 2M Bronze, så mener jeg at det å starte med KAB arm er et bedre valg å gå. Etter å bytte til KAB arm er det jaggu ikke sikkert at det å oppgradere fra f.eks 2M Blue til 2M Bronze blir så prekært på en stund heller :) 2M Blue vil få nytt liv og PUen vil vil låte nærmere det du betalte for med rett forutsetning.

    Vi er uenige i veien å gå på 1210. Jeg mener at 1210 er en meget god spiller originalt. Med oppgraderinger så vurderer jeg ikke engang en bedre spiller. I hvertfall ikke ennå :)
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Og der er vi uenige igjen. Jeg mener at en umoddet 1210 kan håndtere mye bedre pickuper enn en 2M blue før modifiseringer bør gjøres. Den er veldig bra også på en mye dyrere pickup.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, men nå snakker jeg for døve ører føler jeg. Jeg har ikke sagt at den ikke blir bedre med dyrere PUer, men utbyttet du får av pickup'en blir bedre med oppgradering. Jeg spør igjen om du har hørt 1210 med systematisk oppgradering? Om du kun har hørt en 1210 med KAB Fluid Damper, og det begrenser seg til det; så kan jeg love at 1210 har langt mer å by på!

    Alt er jo bra inntil man har noe annet å sammenligne med... Men du har helt rett i at den er "bra" med dyrere pickup. Men den blir "glimrende"med den samme dyre pickup og oppgraderinger.

    Min mening, generelt med vinyl og hifi, er at det låter best når ting er optimalisert i forhold til hverandre. Med en rimelig NAD forsterker og ett par billige Dali høyttalere, så hadde jeg og fått bedre lyd med å koblet til mine ProAc. Men ProAc blir så utrolig mye bedre med en god forsterker som kvalitetsmessig står ift høyttalerne. En PU til 4-5000kr på original 1210 mener jeg blir en ubalanse i oppsettet.

    Men motivet mitt er å gi tips og råd til de som ønsker å oppgradere sin 1210, og ikke overbevise deg. Du selger jo din 1210 ser jeg, og har vel bestemt deg for å gå andre veier uansett...
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Og den andre veien er vakker, og tatt med hjertet. Eiergleden er stor :)
    Et pluss er også at det er et veldig godt drivverk med en drøm av en arm.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Og der er vi enige :) Og for all del, det finnes andre gode og bedre spillere enn 1210 :) Hva blir skiftet til?
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Sony PSE 4000 - Sony TTS 4000 - Sony PUA 1600

    Armen er en 12" topunkts arm med vanlig horisontalt lager. Den og drivverket( tts4000 )/basen har en byggekvalitet som går LP12en jeg hadde en høy gang. Den jeg har er lokket custom, klart og ikke farget.
    Men stor er den...man ser 1cm av gummimatten med lp på tallerkenen. Med Spendor, ReVox, dl103, og denne har jeg etterhvert et rent klassisk studioanlegg.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Wow, den så lekker ut! Du får opprette en egen tråd (dersom den ikke fines) og skrive litt om den her inne. Spennende sak :)
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    PSE-4000 SONY HiFi-Do McIntosh/JBL/audio-technica/Jeff Rowland/Accuphase

    Kjøpte denne. Praktisk med et studiodrivverk er at det gjerne kan switches spenning, denne hadde 100, 120, 220, og 240v. En rask omgang med nevr-dull på motvekten og den så ut som ny. Når jeg har tid skal resten av spilleren få en puss, i forhold til hvordan tallerkenen så ut på LP12en er dette småplukk. En liten kveld og den ser ut som ny. Det fine med å kjøpe den hos Hifido er at hele spilleren er gått igjennom. Kretser, lager og for den del armliften har fått vedlikehold og påfylt og justert. 1 års garanti er også med på kjøpet.
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke annet enn å støtte det ChrisAndre beskriver.

    Klart at spilleren ikke er noe dårlig uten oppgraderinger, og det er jo heller ikke det han beskriver. Kan i grunnen bare snakke for meg selv og mine erfaringer, og er heller ikke noen erfaren vinylist så har heller ingen preferanser fra tidligere.

    Startet med SL-1210m5g og 2m bronze pu for noen måneder siden etter jeg "oppgraderte" fra Rega rp3 og pu fulgte med over. Leste litt på forskjellige forum om potensialer med 1210'en, og visst var det det. Riaa beholdt jeg da den låter fint.

    Byttet til ekstern pu først med umiddelbar oppgradering i lydbildet, ikke særlig vanskelig var det å montere den heller med mine kontorfingre. Satt deretter på en funk firm achromat matte og hørte også et klart bedre lydbilde i forhold til det flatbrødet som fulgte med spilleren. Neste steg ble ny arm med cardas hele veien og fluid damper... igjen hørbar forskjell. Siste oppgradering var å bytte pu til Ortofon Cadenza Red, og kan ikke si noe annet enn at nå er det knall lyd (i alle fall i mine ører og i forskjell fra tidligere). Sitter som limt forran anlegget og bytter plate etter plate, gøy er det!

    For meg er det tydelig at det er milevis forskjell (retning nordover) på en standard versjon og en pimpet en. Hele lydbildet beskrevet med "alle kryddersorter" forbedres markant, så kan ikke annet enn å anbefale denne stien selv om noen alltid vil være fornøyd med std.utgaven. Smaken er jo som baken...delt :) Lykke til alle sammen!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Fra folk som har greie på platespillere, både i Norge og i utland, skriver at armen på 1200/1210 er av meget god kvalitet. Dens lager er veldig tight og med topp deler. Det eneste armen trenger er ny kabling. Enklest gjør man det fra KAB USA. Har man en mk5G så er det ikke like nødvendig, siden den har bedre kabling. Men fortsatt ikke like gode som de Cardas kablene som KAB setter på.

    Man an bør derfor bruke penger på andre ting i rekka fremfor ny arm.

    Neste nå blir for meg å bestille en KAB Fluid Damper. Bestiller og en ekstravekt til armen for fremtiden. Kjøper jeg et tyngre headshell ala Sumiko HS-12, så er armen klar for blant andre Denon DL-103R :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke alle er enige om at armen er bra nok :)

    The SL-1200 MK2 can be greatly improved by some well chosen modifications. As discussed above, replacing the arm makes a huge improvement to the sound and this should be the qmoney. Rega arms themselves are highly tweakable and upgradable with end-stub/counterweight mods and re-wiring taking an excellent budget arm up to the next level. Based on my own experience, I can wholeheartedly recommend the Origin Live Rega armboard and the OL "Structural Mod" (counterweight & endstub) and internal & external rewire of the Rega RB250. Those with more money to spend should consider fitting a SME 309, Series IV or Series V. Timestep can supply a good quality
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Tenk at en skarve 1210 ikke heller skal slippe unna HiFi Nevrosa LOL (er da bare en platespiller som du kan spille plater på)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men de som sammenligner orginalarm med KAB rewired (dempemateriale+Cardas) og setter på en KAB Fluid Damper (totalt ca kr 2000kr) med feks Rega armen, så er det ingen forskjell. En Origin Live Silver er en ombygd Regaarm til over 7000kr. Har lest flere skrive dette. En helt standard arm med originalkabler er ikke bra, men det er kablinga som gjør armen dårlig. Selv Rudi og Gunnar Brekke sier at armen er svært god og tåler fint PU opp til Lyra Delos, før den bør byttes. Men da har armen Cardas og Fluid Damper. Fluid Damper er vel og på Jelco 750D, men da skjult inne i armbasen etter hva jeg har skjønt.

    Mange av de som skriver om at 1210-armen er dårlig kan ha kjøpt en slitt Technics som har vært brukt som DJ rigg. Da er kanskje lager og kabler elendige. Med å bytte til en Regaarm så blir forskjellen stor. Regaarmer er forøvrig ikke de som får best omtale sammen med 1210 heller. Mest populære er vel Jelco 750D. Noen har byttet til den rådyre SME 309, og sagt at den ikke var veldig mye bedre en 1210-armen med Cardas og Fluid Damper!

    Armen kan byttes i en bedre, men da anbefales å gjøre det som siste oppgraderingen ;)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    ChrisAndre; Er det ikke slik at å bytte internkablingen først og fremst bedrer kapasitansen og således gir gevinst ved bruk av MM pickup. Ved bruk av MC pick up er silikondemperen tilstrekkelig for å redusere/kontrollere armresonans, og kapasitansproblematikken er "ute" av ligningen så og si.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg for min del er super fornøyd som den spiller nå,har eid spillere som er dyrere enn 1200 og kan ikke si jeg savner noe :)

    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tenk at en skarve 1210 ikke heller skal slippe unna HiFi Nevrosa LOL (er da bare en platespiller som du kan spille plater på)
    Hehe, ja tenk det. :) Men jeg vurderte en Rega RP6 og RP8 før 1210 også. Da har'n liksom ferdig platespiller. Men litt av moroa synes jeg er å tweake utstyret. Det enkleste hadde vært en DAC og Hegel forsterker. I steden bytter jeg rør på Music Angel og tweaker og forbedrer 1210 :):) Er liksom litt av moroa og føler jeg kommer nærmer hobby og lidenskapen, da. I tillegg koster ikke oppgraderingene like mye som oppgraderinger på feks en Linn LP12, så ett steg av gangen her :) Men jeg rekker å nyte plater også :):)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg for min del er super fornøyd som den spiller nå,har eid spillere som er dyrere enn 1200 og kan ikke si jeg savner noe :)

    O
    Det var jeg også Ove helt til jeg gjorde enkle utbedringer som anbefalt på AoS. Jeg kan love deg at min 1210 nå spiller på nivå med spillere til veldig mange ganger prisen.

    Om om noen var på Horten Messa i år. En ombygd 1210 med Dynavector 20X2 (tror jeg) spilte side om side med topp topp SACD utstyr. Det var så likt som det gikk an. Men 1210 var mer organisk! Det sier litt hva den er i stand til.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre; Er det ikke slik at å bytte internkablingen først og fremst bedrer kapasitansen og således gir gevinst ved bruk av MM pickup. Ved bruk av MC pick up er silikondemperen tilstrekkelig for å redusere/kontrollere armresonans, og kapasitansproblematikken er "ute" av ligningen så og si.
    Ja og nei. For kablene som sitter i er av veldig laber kvalitet og kjent for å korrodere fort. De blir sorte på innsiden og spiser nesten opp isolasjonen. Jeg har nå Cardas Litz fra headshell, arm-kabler og fra arm til Riaa. Samme Cardas Litz går fra Riaa til forsterker.

    Lydforbedringen en jeg fikk med nye armkabler og demping var ikke placebo :) Den var tydelig.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Om du brukte en mm pick up etter kabelbytte er jeg enig, armdemperen var en klar forbedring dengang jeg hadde 1210 :) Eide ikke 1210 lenge nok til at kablene rakk å korrodere, hehe.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Uff jeg har råte :D (å store stygge mus som spiser opp mantelen) kanskje jeg burde selge før det går pest i alu'n også :D
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Hva slags summer(kr) er det man snakker om?
    Tenker da på de forskjellige muligheter som er.
    mvh
    Racker,n:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hva slags summer(kr) er det man snakker om?
    Tenker da på de forskjellige muligheter som er.
    mvh
    Racker,n:)
    Rundt 4000kr så har du en fin spiller,kjøper du en på finn eller noe sånt til 5-6 tusen er du oppe på 9-10000kr
    for en flott velspillende 1200/1210 :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som Ove skriver så er det ganske riktig.

    Jeg handler hos Mains Cables R Us i England, fra en som heter David. Han er veldig service-minded og hjelper ved spørsmål. Han selger kun kvalitetsprodukter, men er ikke blant de dyreste. Jeg valgte hans PSU, da den ser bra ut og virket overbevisende i det jeg leste. Jeg kunne også ha valgt PSU fra KAB USA, men gikk eter magefølelsen. PSU fra KAB er sikkert like bra, men det ble nå slik. Denne kan du lese om her:

    audiophile power supply for technics sl series turntables

    technics-sl1200-1210-linear-power-supply.jpg


    Ellers kan du lese om alt det andre som er å oppgradere her:
    technics sl1200 tweaks at mcru - Mains Cables R Us

    KAB USA er det andre stedet jeg handler, hos Kevin. Utrolig kunnskapsrik, og spesielt på Technics.
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

    Her kjøpte jeg armen som er ferdig kablet og innvendig dempet (noe ikke armen er fra fabrikk). I enden sitter en resonanseplugg som skrues inn i gjengene der hvor evt ekstravekt skal festes. Du kan kjøpe kabler og trekke sjøl, men det er visst vanskelig og knotete. I tillegg skal du lodde endene mot headshell-festet, som krever lodde-erfaring.

    Armen finner du litt ned på siden på venstre hånd.

    Spør du Kevin pent via mail, så lodder han ferdig på en ny Cardas phono-ledning til et helt nytt printkort. Litt vanskelig er det å lodde slike litz-kabler, så jeg ba om det. Dette gjorde han gratis! Egentlig greit å kjøpe nytt pcb-kort uansett til armen. Nytt er bedre en gammelt her, og dette er også forbedret ift originalen. Enkelt å lodde på de nye armkablene også. Jeg har ALDRI loddet før, og klarte det. Så det bør alle få til.
    KABDJ1200C.jpg


    Og går du hit på side 9, så kan du se alle bildene i rekkefølge jeg tok ved oppgraderingene:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html

    Her er i hvertfall loddingen jeg utførte på mitt nye print, og Cardas Litz phono som Kevin ferdig-loddet for meg:
    pcb.jpg


    Grunnen til at jeg skriver litt om Technics SL1200/ 1210 er at de som har denne spilleren vet kanskje ikke hvilket potensiale de sitter på av en spiller. Så før du evt selger den, fordi du vil ha noe bedre, så har denne store muligheter; og det til ikke alt for gale priser.

    Man må ikke oppgradere den i det hele tatt, og man må ikke ta alt på en gang. Man kan oppgradere litt etter litt og etter lommeboka. Min anbefaling er dersom man oppgraderer spilleren å gjøre det i følgende rekkefølge for best utbytte:

    1) Bytt til KAB arm med Cardas.
    2) Sett på en KAB Fluid Damper:
    les her:AudiogoN Forums: Review: KAB SL-1200 Fluid Damper Tweak

    3) Fjern original strømforsyning og regulator og kjøp ny PSU fra Mains Cables eller KAB USA. De er begge enkle å montere, og krever INGEN forkunnskaper!
    4) Nye føtter. Evt sett de du har på sorbotangummi. Men de desidert beste føttene er fra Isonoe. Føttene er som et flytende oppheng. Dyre, men funker! Ser bra ut også!
    5) Vekk med gummimatta og filtmatta. Finnes flere typer, men den aller beste (av de rimelige) er Achromat 1200 fra Funk Firm. Merkbar bedre lyd. Alt blir roligere. Masse tester finnes. Hele tallerkenen kan byttes ut, og de kan enten kjøpes av Funk Firm eller en annen og bedre versjon fra Mike New i Australia.
    6) Bytt ut lageret (bearing) Altså det er den du setter hullet i LPn over. Denne går helt ned i bunnen av spilleren, og er sammen med Direct Drive motoren selve "hjertet" i spilleren. Orginalen er ok, men er ikke av veldig god kvalitet. Mike New Bearing er dyr, men løfter og spilleren til higend-nivå, skriver de som har kjøpt.

    bearings.jpg

    Her er original bearing til venstre. Modifisert originalbearing i midten. Og Mike New Bearing til høyre. Problemet med originalbearing er at bunnen ikke ligger i oljebad, men kun på en flate med litt olje på. Materialet er heller ikke spesielt rigid. MN Bearing er lukket, ligger i oljebad og har så og si nesten ingen friksjon.

    Mike New Bearing kan du lese om her:
    High Precision Bearing for Technics SL-1200 & SL-1210 Turntables - Mike New Audio

    7) Som det aller siste jeg ville ha gjort, var å bytte armen. Her finnes det mange, og mye er smak og behag, hvilken PU man har tenkt å bruke og pris. For meg virker Jelco 750D som den aller beste til denne spilleren.
    750D-2.jpg

    750D-6.jpg

    750D-8.jpg


    Som den aller siste krona på verket, så blir det å bytte ut tallerkenen. Originalen er ok, men har mye ringing og egenressonans. Og som er grunnen til den tykke tunge matta som leveres med spilleren fra fabrikk. Mike New ETP Platter (øverst) er dyr, men nå er også spilleren på et nivå som svært få visste er forunt. Underst er plata fra Funk Platter fra Funk Firm. Mike New plata er nesten 1 kg tyngre en Funk Platter.

    etp_platter_630x280.jpg

    newplatter02web.jpg


    NB:

    Det jeg skriver er kun ment som hjelp til andre DERSOM man ønsker å finne ut av hva som bor i en SL-1200/1210. Jeg har brukt litt tid på research på forum og mange sider, men her har jeg forsøkt å samle alt sammen på ett sted. Det finnes mange veier til Nirvana, men veien jeg har stiplet opp over er nok veien jeg er godt i gang med.

    Bare spør, så skal jeg forsøke å hjelpe :)
     
    Sist redigert:

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Det jeg gjør er i alle fall: har byttet platematte til plattermatter - bruker sentervekt ( prøver/tester litt til og ifra.. ) - bytter headshell til et tyngre.. og må således bruke kontravekt bak på armen. Demping av rigg/ vibrasjoner til underlag er en selvfølge :)

    Nå bestiller jeg fluid-demper fra Cab :D - gjør altså i en litt annen rekkefølge enn du anbefaler.. , men spilleren er bare fem år gammel så kabler bør være intakt.?

    Når det gjelder lager.. spilleren skal ha kun tre dråper olje pr 5000 timer bruk opplyser produsenten, men du argumenterer godt for bytte av lager .. trodde de skulle være gode originalt

    JT
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Ikke for å spille djevelens advokat her, men en tanke som kommer
    snikende er: Hvorfor ikke kjøpe en bedre spiller i første omgang?
    Ikke at jeg ser gleden og utfordringen i å forbedre en ting.:)
    mvh
    Racker,n:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.855
    Antall liker
    50.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke for å spille djevelens advokat her, men en tanke som kommer
    snikende er: Hvorfor ikke kjøpe en bedre spiller i første omgang?
    Ikke at jeg ser gleden og utfordringen i å forbedre en ting.:)
    mvh
    Racker,n:)
    Klart du kan det,men det er jo gøy og tweake litt også.
    For de 10 000 skal du slite med og finne en merkbart bedre spiller tror jeg(ikke alle spillere er bygd som SR-929) ;)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn