Diverse Tanker rundt Hifi-markedet de siste 25 år

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.389
    Torget vurderinger
    23
    Re. lyd og "Lifestyle" produkter.... = Life WITHOUT Style" :LOL: :LOL: :LOL: Hmm... nuvel. Blir nok kjeft å få nå.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er bare å innse at vi som steller med hifi er en relativt liten gjeng - man hva så liksom? Har ingen særlig hensikt å syte over det, ei heller å misjonere for døve ører (som allerede er ødelagt av Headfi på høyt volum x antall timer i døgnet).
    Tør innrømme jeg syntes det er morsomt å "misjonere" overfor folk som tror man er smågal, med en kort lytt til en låt de har forhold til. Hvor 98 - 99 % svarer tilbake med stor begeistring for det de nettopp hørte, samtidig som jeg lar de vite at dette kan jeg om ønskelig storkose meg med inntil 365 dager i året :ROFLMAO: ...Hvor "misjoneringen" avsluttes med ta en tur på Hifiklubben og la de vise hvor mye lydopplevelse 15.000 eller 30.000 kroner gir - som en lang eller kort sydentur :cool:
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tør innrømme jeg syntes det er morsomt å "misjonere" overfor folk som tror man er smågal, med en kort lytt til en låt de har forhold til. Hvor 98 - 99 % svarer tilbake med stor begeistring for det de nettopp hørte, samtidig som jeg lar de vite at dette kan jeg om ønskelig storkose meg med inntil 365 dager i året :ROFLMAO: ...Hvor "misjoneringen" avsluttes med ta en tur på Hifiklubben og la de vise hvor mye lydopplevelse 15.000 eller 30.000 kroner gir - som en lang eller kort sydentur :cool:
    Faen ikke bland inn sydenturer :mad: De er jo bare kjipe allikevel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ThomasD: En elbil ER en elektrisk rullestol…med karosseri og kraftigere motor. Det lærer du hvis du er født med funksjonshemming. Bare så dere alle vet det. High-End er og blir basis for all mellomklasselyd. Uten klasse A, ingen klasse D.
    Jeg kjører min elektriske 5 seters rullestol med glede, var en tur i Sverige i dag. Elektrisk er fremtiden, selv om det hadde vært moro å montere en kompressormatet V8 på en ekte rullestol, da hadde det blitt spetakkel i nærmiljøet når du fyrer opp med 8 raka rør.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    839
    Antall liker
    421
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvor vellykket «Rack, nei takk» kampanjen var for HiFi-klubben, men tviler på at den var særlig vellykket, med tanke på hva de begynte å selge etterhvert.
    Er glad jeg investerte litt av konfirmasjonspengene mine på et stereoanlegg på slutten av 80-tallet, det ga grobunn for interessen for stereo og for mitt anlegg i dag.

    «God lyd» kan kjøpes for forholdsvis lite penger i dag, i forhold til hva vi måtte betale tidligere, det er det ingen tvil om.

    Samtidig er jo fjernkontroller «gammeldags», og det som ikke kan styres med en app i dag, er tungvint.
    Derfor er jo Sonos populært, det er enkelt å bruke, og gir god nok lyd for de fleste, om de i tillegg kjøper den tilhørende subben. Spotify er jo normalen når det gjelder musikkstrømming, ingen har hørt om Qobuz, men de fleste vet om Tidal.

    Det er jo betryggende å vite at ca 1 av 20 har stereoanlegg, men samtidig er det jo viktig at vi med stereoanlegg «misjonerer» for at denne andelen fortsatt skal holde seg på samme nivå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kompressormata HEMI - på raka rør !!!! Og feite slicks....

    sorry OT, men nå ble man revet med !!! :love:
    Bestill en 426 og send den til motoren nede på sørlandet så skal du se at det blir greier :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Det framstår som like lite relevant å leggja "mediekonsum" til grunn for ein diskusjon om hifi som å leggja "transportbehov" til grunn for ein diskusjon om bil.

    Eller noko slikt.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Bare kjipe folk som får de turene til å bli kjipe...
    Var ikke så alvorlig ment, ser bra ut på turene dine:)
    Har selv hund, hovedårsak til at jeg stort sett kun reiser lengre sydover innenfor landegrensa. Helt til Skjeberg faktisk. Trøster meg med at det er bedre enn å sette seg på et fly :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.627
    Antall liker
    35.646
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Elsker Hellas, det er hovedgrunnen til at vi ikke har dyr... Skjeberg er fantastisk, spesielt på sommeren. Blir nok noen turer dit denne sommeren også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.033
    Antall liker
    11.442
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Prisgalskapen vi ser idag skyldes ikke komponentmangel og leveringsproblemer, som er noe som har oppstått i de siste to åra... Pris- og svadagaloppen har pågått i minst 10-15 år... Wilsons WAMM kom vel forøvrig tidlig på 80-tallet - med en prislapp på over 600.000 i følge reportasjen i gamle High Fidelity...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.283
    Antall liker
    6.478
    Sted
    Under stjernene
    Tilbake til:
    Tanker rundt Hifi-markedet de siste 25 år
    Har vokst opp mel sølvsuper 4 på 50-60 tallet, så det blir vel heller 60 år enn 25.
    Det er snakk om rør -radio med AM, altså før FM-kringkasting. Eneste rør produkt som jeg kjenner til.

    Må nok innrømme at jeg har kommet i mål. Selv om det fremdeles jobbes litt med akustikken, har et ekstremt vanskelig rom.
    Tida brukes til å lytte på musikk, ikke til HiFi.
    Platespilleren begynner å nærme seg 40 år og høyttalerne 10 år.

    Synd at lokale platebutikker er forsvunnet, med det var nok unngåelig. Det ble mer og mer spill og mindre og mindre musikk der.
    Lokale HiFi butikker var nok aldri et alternativ etter 1980.

    Ungdommene går sine egene veier, uansett hva voksne måtte mene. Akkurat som vi selv gjorde.



    Sølvsuper4.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder lyd på lydplanke.Så har Jbl kommet med en som kalles Jbl l75 music system.Den har en vekt på 20 kg.Det er en treveis konstruksjon med to 5,25 basser en 4 tommer mellomtone og to diskanter.Til den prisen har jeg aldri lyttet til noe bedre.Den skal jeg ha under TVen.Gromannleget står i kjellerstua.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Når det gjelder lyd på lydplanke.Så har Jbl kommet med en som kalles Jbl l75 music system.Den har en vekt på 20 kg.Det er en treveis konstruksjon med to 5,25 basser en 4 tommer mellomtone og to diskanter.Til den prisen har jeg aldri lyttet til noe bedre.Den skal jeg ha under TVen.Gromannleget står i kjellerstua.
    Har lest litt om den - den ser fin ut - låter nok bra.

    Men litt usikker på om den kan kalles en lydplanke - ser ut som en voksen senter-høytaler.

    Yamaha har også noe sprø greier som vel ikke akkurat er en lydplanke, 46 høytalere :eek:

     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt om den - den ser fin ut - låter nok bra.

    Men litt usikker på om den kan kalles en lydplanke - ser ut som en voksen senter-høytaler.

    Yamaha har også noe sprø greier som vel ikke akkurat er en lydplanke, 46 høytalere :eek:

    Skal nå kobles til TVen,så får vi se.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Prisgalskapen vi ser idag skyldes ikke komponentmangel og leveringsproblemer, som er noe som har oppstått i de siste to åra... Pris- og svadagaloppen har pågått i minst 10-15 år... Wilsons WAMM kom vel forøvrig tidlig på 80-tallet - med en prislapp på over 600.000 i følge reportasjen i gamle High Fidelity...
    Enig... 20-40% prisøkning pga de siste årenes globale hendelser er én ting. Absurde "high end"-priser er noe annet, og har eksistert lenge - men tilbud og etterspørsel spiller inn i så måte. Det hadde ikke vært en stadig økende tilgang på "overpriset" utstyr om det ikke hadde vært etterspørsel etter det.

    Men det er da heller ikke verre enn å IKKE kjøpe den typen utstyr, er det det da? 😁

    Dersom flere hadde sett til faktabaserte, tekniske anmeldelser som dokumenterer produktenes faktiske ytelser fremfor de typiske svada-anmeldelsene i den såkalte fagpressen (som stort sett bare repeterer informasjonen man finner i salgsbrosjyrene) tror jeg markedet ville tilpasset seg ganske raskt.

    Jeg syns det har vært en betydelig utvikling her i løpet av det siste tiåret, etterhvert som flere og flere har fått tilgang til adekvat måleutstyr, og lagt ut enorme mengder informasjon fritt tilgjengelig på nett.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Jeg legger merke til at ting har blitt veldig dyrt etterhvert, ja. Og at de tingene som er "rimelig" priset er forbruker-lydutstyr, som ymse bluetoothbokser som låter veldig varierende, men med fellesnevneren at ingen av dem låter skikkelig hifi, selv om de låter "imponerende". De gir jo ikke noe reelt stereobilde, bare for å nevne noe.

    Men lytt på ei poplåt som er produsert i dag og sammenlign med ei låt fra f.eks. 1995. Legg merke til hvor mye større og grandiost en nyere produksjon låter. Som skreddersydd for bluetooth-boksen. Men det blir rett og slett i største laget, og dessuten trøttende, på et ordentlig stereoanlegg. Så slik går utviklingen. De fleste klarer seg utmerket med et anlegg som ikke tar mer plass enn en kaffetrakter, og prioriterer bærbarhet fremfor kvalitet.

    Og de har strålende glede av musikken likevel.

    Vi skal heller ikke glemme at de fleste har tilgang på noe vi for 25 år siden ville kalt eksepajonelt god lyd via et par Bose QS, hva angår frekvensgang og detaljgjengivelse. Jeg, for min del, synes hodetelefoner er en dørgende kjedelig måte å oppleve musikk på, men mange ønsker, som sagt, bærbarhet.

    Hadde til gjengjeld strømmetjenestene eksistert i min ungdom, så hadde jeg spart noe in i h...vetes mye penger!

    Artigfaktum: Michael Jackson, norgesvennen og Electrocompaniet-tilhengeren, brukte en halvbra monohøyttaler under store deler av mikseprossesen av platene sine. Han skulle jo få flest mulig til å like musikken sin når de hørte den for første gang på en mono "reiseradio" slik at de kjøpte kassetter! For selv om CDen slo igjennom for alvor på 90-tallet, så var fortsatt kassetten den store salgsvaren i mange år - og Statoil Norges mest musikkselgende kjede.

    Ingen tvil om at det er i bildet utviklingen skjer i våre dager med alle sine K-er. Den kommersielle utviklingen innen lyd har jo bestått av nye og bedre måter å komprimere signalet på i form av AAC og Apt-X osv. De aller fleste, samme hvor mye de hører på musikk, har aldri hørt høyere oppløsning enn CD-lyd.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.901
    Antall liker
    21.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og CD-oppløsning til sluttbruker er evig godt nok, også til sånne som oss. At vi liker å innbille oss selv noe annet skyldes manglende selvinnsikt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    HiFi fra helvete…

    En av de siste forsterker-kreasjoner fra legendary Bob Carver i USA. Forsterker til 100.000 +
    Audiosciencereview har testet.
    Konklusjonen i testen er dessverre spot-on og et termometer på high-end bransjen i 2022.
    Helt grusomme måleresultater!

    Conclusions
    What an upside down the world of audio is. Folks want to pay so much more to get dirtier sound. You want dirty? The Carver 350 gives it to you. Even at 5 watts there is copious amount of harmonic distortion. Power supply mixes with that at such high level that it creates its own spread of distortion. A video must come with these amps that hypnotizes you into thinking you are getting great sound....


     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.270
    Antall liker
    7.932
    Sted
    Oslo
    HiFi fra helvete…

    En av de siste forsterker-kreasjoner fra legendary Bob Carver i USA. Forsterker til 100.000 +
    Audiosciencereview har testet.
    Konklusjonen i testen er dessverre spot-on og et termometer på high-end bransjen i 2022.
    Helt grusomme måleresultater!

    Conclusions
    What an upside down the world of audio is. Folks want to pay so much more to get dirtier sound. You want dirty? The Carver 350 gives it to you. Even at 5 watts there is copious amount of harmonic distortion. Power supply mixes with that at such high level that it creates its own spread of distortion. A video must come with these amps that hypnotizes you into thinking you are getting great sound....


    Og ikke et ord om hvordan den låter, eller formidler musikk.
    Men flere grafer jeg sleit med å scrolle meg gjennom.
    For meg blir det som å vurdere et maleri, ved å måle lysbrytningen i malingen.
    Blir vel shunned av målemafiaen nå!!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Og ikke et ord om hvordan den låter, eller formidler musikk.
    Men flere grafer jeg sleit med å scrolle meg gjennom.
    For meg blir det som å vurdere et maleri, ved å måle lysbrytningen i malingen.
    Blir vel shunned av målemafiaen nå!!
    En ting er sikkert, hvis målet noen gang skal være å gjengi det som er på plata, noenlunde uforvrengt og ufarvet, ja da stiller denne forsterkeren sist i køen.🙂
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.270
    Antall liker
    7.932
    Sted
    Oslo
    En ting er sikkert, hvis målet noen gang skal være å gjengi det som er på plata, noenlunde uforvrengt og ufarvet, ja da stiller denne forsterkeren sist i køen.🙂
    For den har jo du hørt under kontrollerte forhold, regner jeg med.......sææææærlig
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.565
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stiller meg bak Espen R for en sjelden gangs skyld, selv om jeg har plenty rør i kjeden selv. Carver-ampen har jo så ekstreme mengder støy og forvrengning at den kun kan kalles et defekt design.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Når jeg vokste opp var det bare rikfolk (dvs bønder og direktører) som hadde B&O anlegg. Middelklassen hadde Tandberg. Og jeg som kommer fra en familie av husmenn og kommunister måtte nøye oss med en kassettradio ...

     
    • Haha
    Reaksjoner: 666

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Er du mark?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.348
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2
    Og ikke et ord om hvordan den låter, eller formidler musikk.
    Men flere grafer jeg sleit med å scrolle meg gjennom.
    For meg blir det som å vurdere et maleri, ved å måle lysbrytningen i malingen.
    Blir vel shunned av målemafiaen nå!!
    Jeg vet godt av egen erfaring og måling at man kan tåle å lytte på rørforsterkere uten å plages av forvregning og støy, selv om det måles tydelig. Men å lytte på musikk med den der forsterkeren er som å kjøre bil med fronrute full av is. Noen syns et er greit, andre ikke
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.169
    Antall liker
    6.699
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For å stille meg på den andre siden av gjerdet et øyeblikk så synes jeg man med denne testen på et vis understreker at den ekstreme SINAD-jakten er ganske tullete. SINAD på 44 er jo utrolig lavt/dårlig, men likevel låter denne forsterkeren helt sikkert helt fint. Så da blir jo denne ensporede jakten på stadig bedre SINAD langt over 100dB ganske tullete for de fleste, og gir ammunisjon til de som er negative til målinger snarere enn motsatt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.565
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det greieste må jo være å ikke bry seg om hvorvidt det er rør eller transistor, klasse A, AB, B, D eller whatever, eller hvordan noe måler, så lenge man liker det man hører. Jeg tipper likevel at eieren av den testede Carveren nå lytter til noe helt annet.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.283
    Antall liker
    6.478
    Sted
    Under stjernene
    Det greieste må jo være å ikke bry seg om hvorvidt det er rør eller transistor, klasse A, AB, B, D eller whatever, eller hvordan noe måler, så lenge man liker det man hører. Jeg tipper likevel at eieren av den testede Carveren nå lytter til noe helt annet.
    Helt enig, har ikke peiling på Carvern.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.145
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Pent design ihvertfall, Carver. Vil nok tilføre bryst på stemmer og fylde nedover for de som ønsker å skru lyden i den retningen. En Equalizer mer enn en nøytral gjengiver. Er det det man ønsker og er klar over hva man kjøper, så hvorfor ikke?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje musikk er litt som grønnsaker og andre råvarer. Det smaker absolutt mest og best når det er nyhøstet og kortreist rett fra kilden, litt som at musikk som regel låter aller best når den er live og framført av levende musikere. Med en gang den skal preserveres, konserveres og foredles mister den mye av sin opprinnelige smak og friskhet.

    Kanskje derfor mange liker at det tilføres litt harmonisk forvrengning og andre artifakter i avspillingskjeden, for å på en måte emulere noe av det som har gått tapt i innsppilingskjeden og miksen, og at det kanskje til og med kan få ting til å høres mer live og friskere ut. Litt som når man krydrer og bruker saus på matvarer.

    Kanskje. Bare litt løst tankespinn. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Når jeg vokste opp var det bare rikfolk (dvs bønder og direktører) som hadde B&O anlegg. Middelklassen hadde Tandberg. Og jeg som kommer fra en familie av husmenn og kommunister måtte nøye oss med en kassettradio ...
    Du har tydeligvis ikke vært så veldig mye inne i stuene til bønder. De hadde som regel en Tandberg TP41/42 eller en Radionette Explrorer stående i stuen. Ikke noe annet som formidlet lyd. Bortsett fra en TV.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Prisene innenfor hifi bare stiger og stiger og det er ikke en bra utvikling. Viktig IMO å lansere noe med høy kvalitet som ikke koster en arm og en legg. Samtidig er det ikke mulig å bygge noe med virkelig god kvalitet i mindre antall til veldig lave priser. Med en gang man skal ha en skikkelig kabinettkonstruksjon, gode elementer, bra finish osv. så har man passert budsjettmarkedet.

    Jeg mener det allikevel går an å tilby noe som holder høy kvalitet med f.eks innebygget elektronikk som veldig mange har råd til. Men man må da bevege seg vekk ifra stor bruk av markedsføring. Mange tester, hyppig utstilling på hifi messer og annonsering vil trekke opp utsalgsprisen betydelig.

    Koster tester noe sier du? Ja i mange tilfeller, fordi det ofte er bindinger her mellom merkene og bladene/nettstedene hvor det inngås avtaler. "Vi tester produktet for deg hvis du inngår en annonseringsavtale på 6 måneder" osv. Slikt er helt vanlig. Hvis man plutselig ser et merke får mye oppmerksom på en YouTube kanal til et større blad/nettsted, så er sjansen stor for at man har inngått en slik avtale. Med hederlige unntak riktig nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn