Diverse Tanker rundt Hifi-markedet de siste 25 år

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Platespiller, rør forsterker og panel eller horn høytalere, da snakker vi anlegg.
    Er nok et fåtall som er der, but good to be one of the fortunates few!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Samtidig virker det på meg som at mange har fokus på godt bilde - helst oled med suverent sortnivå - stort skal det være også, gjerne se på 4k hdr.

    Men lydplanke er som regel godt nok. Synes det er merkelig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og hvordan forklarer dere vinylens renessanse?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Alle har et forhold til flammer, ikke alle har et forhold til piano. Brannmannen besøker nok et mer representativt utvalg av befolkningen enn deg
    Absolutt, jeg svarte bare til denne kommentaren.

    "Jeg ser da aldri stereoanlegg eller ekte høyttalere hos noen utenom tullingene her, eller folk over 60. folket ellers har en lydplanke eller toppen en Geneva. That is it,,!"
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    Nåja, vi kan være uenig om designet, men kona mi liker å ha gulvstående høyttalere i stua. Hun hadde forsåvidt et OK anlegg da jeg traff henne også...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    eller forståelsesfulle og omtenksomme menn som det også kalles
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror først og fremst musikkbransjen også er en helt annen enn den var på f.eks. 60 og 70 tallet. Kunne Dark Side Of The Moon i det hele tatt ha blitt laget i dagens musikkverden? Det er nesten ingen som gidder å sette seg ned og høre på en hel plate lenger, og det er ikke 'in' lenger heller sånn det var før. Før var stereoanlegg noe alle møblerte hjem skulle, før det gikk litt over till at man skulle ha surroundanlegg isteden. Nå er ikke det på moten lenger heller, og lydplanker og bluetooth høyttalere dominerer sammen med Spotify og andre streamingtjenester.

    Stereoanlegg er ikke kult lenger. Bare se i et hvilket som helst interiørmagasin hvor sjeldent det er avbildet et par høyttalere der.

    Men det er heller ingen tvil om at det fortsatt finnes et marked for høyttalere og forsterkere, det er bare veldig marginalisert i forhold til tidligere tider. Men de som fortsatt klorer seg fast i bransjen kan kanskje deles i to: de som tilbyr reell kvalitet til en fornuftig pris, og de som ikke gjør det. :)

    Mine tanker om dette, men jeg kan ta feil.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror først og fremst musikkbransjen også er en helt annen enn den var på f.eks. 60 og 70 tallet. Kunne Dark Side Of The Moon i det hele tatt ha blitt laget i dagens musikkverden? Det er nesten ingen som gidder å sette seg ned og høre på en hel plate lenger, og det er ikke 'in' lenger heller sånn det var før. Før var stereoanlegg noe alle møblerte hjem skulle, før det gikk litt over till at man skulle ha surroundanlegg isteden. Nå er ikke det på moten lenger heller, og lydplanker og bluetooth høyttalere dominerer sammen med Spotify og andre streamingtjenester.

    Stereoanlegg er ikke kult lenger. Bare se i et hvilket som helst interiørmagasin hvor sjeldent det er avbildet et par høyttalere der.

    Men det er heller ingen tvil om at det fortsatt finnes et marked for høyttalere og forsterkere, det er bare veldig marginalisert i forhold til tidligere tider. Men de som fortsatt klorer seg fast i bransjen kan kanskje deles i to: de som tilbyr reell kvalitet til en fornuftig pris, og de som ikke gjør det. :)

    Mine tanker om dette, men jeg kan ta feil.
    Liten tvil om at flere hadde tradisjonelle anlegg hjemme for 30-40 år siden, men man har en tendens til å rosemale kvaliteten på disse anleggene. Det var stort sett Dual 1225 eller Garrard SP25 parret med en billig forsterker kjøpt på den lokale Radio&TV sjappa, sammen med en eller annen sponhaug av en høyttaler. Min påstand er at en Sonos høyttaler har mye bedre lyd enn 95% av det du fant i norske stuer på 70-80 tallet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Liten tvil om at flere hadde tradisjonelle anlegg hjemme for 30-40 år siden, men man har en tendens til å rosemale kvaliteten på disse anleggene. Det var stort sett Dual 1225 eller Garrard SP25 parret med en billig forsterker kjøpt på den lokale Radio&TV sjappa, sammen med en eller annen sponhaug av en høyttaler. Min påstand er at en Sonos høyttaler har mye bedre lyd enn 95% av det du fant i norske stuer på 70-80 tallet.
    Nå sa jeg vel ikke noe om selve kvaliteten på anleggene, men at det var en helt annen kultur rundt musikklytting og stereolyd i hjemmet tidligere.

    Forøvrig har jeg vokst opp omgitt av anlegg fra Pioneer, Sansui, Celestion, Electrocompaniet etc, og husker også andre jeg kjente hadde god lyd fra f.eks. Tandberg og B&O hjemme på den tiden. Så jeg tror ikke det var bare crap rundt omkring heller. Selv om det var en del av det også.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.081
    Antall liker
    6.496
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    synes dagens ungdom er generelt nysgjerrig og uten store fordommer når det kommer til musikk.
    dagens dingser gir en glitrende lyd og hele verdens musikkbibliotek i lomma. Med ikke bare en , men dusinvis spillelister, de deler lister og søker opp ny musikk uten å oftere pinpointing, frekvensgang, kabler eller sikringsskap en eneste tanke.
    De er rett og slett som mange av oss, nysgjerrige på musikk. Vi var som forrige generasjon også opptatt av musikk.
    at man får bedre lyd ut av en jbl boomboks fremfor feks et par gamle høyttalere er et pluss, i tillegg som den er vanntett og har batteridrift.

    vi har kanskje noe å lære av de, slik at man fokuserer på det musikken gir, fremfor hvordan den formidles rett og slett.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Kan dette handla om at musikk har ein annan posisjon i dag enn for 25 år sidan, annan bruk?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.077
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    De yngre tror jeg ikke er mindre opptatt av musikk, men priser på bolig er høye og plass og økonomi til fete platespillere og store høyttalere faller ned på prioriteringslisten.

    HIFI jungelen er også svært vanskelig å orientere seg i. Ikke noe problem å ha et anlegg til 15 000, reise til en «velrennommert» HIFI forretning og komme ut igjen 100 000 kr fattigere, og med dårligere lyd.
    For unge newbies er det fantastisk mye godlyd å hente ved kjøp av små og mellomstore aktive høyttalere.

    Det synes imidlertid mange galmliser er alt annet enn Kosher. Ikke rart de ender med EarPods og IPhone som musikkanlegg.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Husker på jobben for noen år siden en som hadde tatt med seg en slik eller noe som lignet
    JBL_Charge_5_Lifestyle1_904x560px.png

    Den hadde mer bass en hva mine tradisjonelle stativhøyttalere kan drømme om . relativt god lyd også.

    Kan skjønne at for folk som ikke bryr seg og helt sikkert ikke vet eller tenker over alle nyansene i lyd og betydningen av hifi ser ikke poenget med å bruke 10'+ som ikke gir samme lydtrykk/bass.


    Dette var anlegg jeg så mer av da jeg vokste opp hos venner og bekjente.. husker faktisk den gang at lyden var dårlig. *Grøss*
    3deecf5731a7eeb48a7d1fde1224a84a.jpg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    For nokså nøyaktig 30 år siden bestemte jeg meg for å kjøpe et ordentlig stereoanlegg for konfirmasjonspengene.
    Jeg hadde ikke peiling på hva jeg ville ha, men hadde tilgang på gode priser på pioneer.
    15 år gammel tok jeg det for god fisk at komponenter hørte fortiden til og la 10 høvdinger (innkjøpspris) i et state of the art Pioneer rack med 100 knapper, blinkende lys, eq m.m.
    Det tok vel en stund før selvbedraget forsvant, og i dag kan jeg med hånden på hjertet si at det er den største driten jeg noen gang har handlet.

    Den JBL høyttaleren i posten over er uendelig mye bedre enn det jeg brukte alle pengene mine på den gang.
    Så at alt var mye bedre før er jeg ikke med på.
    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Mer penger", større tilgjengelighet, mer masseproduksjon, større prispress på noen produkter gjør at det blir endringer. Mindre tid, mindre areal å boltre seg på, mindre "kultur" for å sitte i ro og nyte musikk påvirker også. Ting er i endring, men om det er bra eller dårlige endringer avhenger av fokus og interesser.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.956
    Antall liker
    16.490
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg jobber i brannvesenet, forebyggende avdeling og driver med tilsyn av fyringsanlegg i boliger. Er innom 500- 800 boliger hvert år. Har drevet med dette de siste 16 årene og mener jeg har et grunnlag for si noe om hvor mange som sitter med et "ordentlig anlegg"
    Da tenker jeg på forsterker, cd spiller, platespiller og seriøse høyttalere.
    Uten å ha ført statistikk på dette så er nok tallet omtrent 1 av 20. I beste fall.
    Morten
    Av ren nysgjerrighet. Hvor mange tøfler?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    JBL høyttaleren hadde vel ikke vært mulig å få til for 25år siden. så mye har skjedd der. originalposten sikter til high-end markedet, hvor en del av elektronikken fortsatt er basert på gammel utdatert teknologi. noen av dagens svindyre høyttalere er også idiotisk konstruert.

    sansynligvis har de fått med seg at det er bedre å selge færre varer til høye prisen enn mange varer til lavere priser.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.081
    Antall liker
    6.496
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    "Mer penger", større tilgjengelighet, mer masseproduksjon, større prispress på noen produkter gjør at det blir endringer. Mindre tid, mindre areal å boltre seg på, mindre "kultur" for å sitte i ro og nyte musikk påvirker også. Ting er i endring, men om det er bra eller dårlige endringer avhenger av fokus og interesser.
    Stemmer dette egentlig?
    Eller tenker vi på oss selv og våre gen endringer i hvordan vi forbruker. Men de fleste av oss hadde walkman, diskman og forbrukte musikk på samme måte som i dag slik jeg ser det.

    konserter er svært ofte utsolgt uansett genre og interessen for opplevelser rundt musikk virker på meg å være ganske så statisk.

    Det er lett å glemme at i alle år er band blitt satt sammen for å tekke mediesirkuset som alltid har vært der. Vi så det bare ikke nåt vi var 13.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg jobber i brannvesenet, forebyggende avdeling og driver med tilsyn av fyringsanlegg i boliger. Er innom 500- 800 boliger hvert år. Har drevet med dette de siste 16 årene og mener jeg har et grunnlag for si noe om hvor mange som sitter med et "ordentlig anlegg"
    Da tenker jeg på forsterker, cd spiller, platespiller og seriøse høyttalere.
    Uten å ha ført statistikk på dette så er nok tallet omtrent 1 av 20. I beste fall.
    Morten
    Glemte å nevne... Jeg er gjennomsnittlig innom 15 boliger i uken, så jeg er innom en del jeg også. Jeg har gjort det i over ti år nå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stemmer dette egentlig?
    Eller tenker vi på oss selv og våre gen endringer i hvordan vi forbruker. Men de fleste av oss hadde walkman, diskman og forbrukte musikk på samme måte som i dag slik jeg ser det.

    konserter er svært ofte utsolgt uansett genre og interessen for opplevelser rundt musikk virker på meg å være ganske så statisk.

    Det er lett å glemme at i alle år er band blitt satt sammen for å tekke mediesirkuset som alltid har vært der. Vi så det bare ikke nåt vi var 13.
    Da ser du "feil" :) . Ja, Walkman og lignende hadde vi. Men ikke musikk bibliotek som gjør fysiske media hva de er, noe som hører fortiden til, for de spesielt interesserte. Som ofte er oss.. Dette I tillegg til hundrevis av kanaler på tv og radio gjør at "forbruk" ikke automatisk det samme som når vi var små.

    Kultursektoren klager stadig over at folk, etter Covid-19, ikke oppsøker konserter som før dessverre. Håper det tar seg opp.

    Vet ikke hva siste uttalelse har med endringer / evt ikke endringer. Pink Floyd, Stones, Queen satt sammen med tanke på media? Vet ikke, men liker musikken deres uansett
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange, og kvinner i særdeleshet, er nesten abnormt opptatt av hva "interiørpolitiet" ( boligmagasinene og influensere ( grufullt ord!) ) mener er riktig, enn å ha egne meninger og egen stil. Ei dame i Tromsø klaget sin nød over resultatet av renoveringen av heimen... hun hadde jo tilogmed leid inn innredningskonsulent... men resultatet var jo at det så akkurat likt ut som hos alle de andre trend-slavene...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo du rundt å stemmer piano, så utvalget har kanskje litt meir bias for musikk enn det ein branninspektør opplever. Bare ein tanke...
    Ja, men igjen.... Forstå hvorfor jeg nevnte det i første omgang... (les tråden)..
    Jeg kommenterte angående denne påstanden.

    "Jeg ser da aldri stereoanlegg eller ekte høyttalere hos noen utenom tullingene her, eller folk over 60. folket ellers har en lydplanke eller toppen en Geneva. That is it,,!"

    Av alle kundene jeg har vært hjemme hos er det kun EN som er på hfs. Gjennomsnittsalderen hos de jeg besøker er også godt under 60 år. Jeg er enig i at mange av de jeg besøker i jobben er opptatt av lyd og musikk, men det var faktisk ikke det som jeg argumenterte mot heller...
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.196
    Antall liker
    12.751
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men igjen.... Forstå hvorfor jeg nevnte det i første omgang... (les tråden)..
    Jeg kommenterte angående denne påstanden.

    "Jeg ser da aldri stereoanlegg eller ekte høyttalere hos noen utenom tullingene her, eller folk over 60. folket ellers har en lydplanke eller toppen en Geneva. That is it,,!"

    Av alle kundene jeg har vært hjemme hos er det kun EN som er på hfs. Gjennomsnittsalderen hos de jeg besøker er også godt under 60 år. Jeg er enig i at mange av de jeg besøker i jobben er opptatt av lyd og musikk, men det var faktisk ikke det som jeg argumenterte mot heller...
    Det har nok litt med oppdragelse å gjer. Spel musikk for dei ifrå dei er små. Hopp opp og ned på ståvegolvet med dei. ...
    Når dattera mi kjøpte seg leilighet, så innstallerte eg sjølvsagt eit stereoanlegg hos ho. Passa på å legge att eit assortert utval av cdar og plater og.

    Det er nok mange som har teke for lett på denne delen av foreldrerollen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.081
    Antall liker
    6.496
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da ser du "feil" :) . Ja, Walkman og lignende hadde vi. Men ikke musikk bibliotek som gjør fysiske media hva de er, noe som hører fortiden til, for de spesielt interesserte. Som ofte er oss.. Dette I tillegg til hundrevis av kanaler på tv og radio gjør at "forbruk" ikke automatisk det samme som når vi var små.

    Kultursektoren klager stadig over at folk, etter Covid-19, ikke oppsøker konserter som før dessverre. Håper det tar seg opp.

    Vet ikke hva siste uttalelse har med endringer / evt ikke endringer. Pink Floyd, Stones, Queen satt sammen med tanke på media? Vet ikke, men liker musikken deres uansett
    Det fysiske medie er det man kaller emballasje. Det trengs ikke lengre da det finnes mer effektive måter å sende det på. Litt som at brevpost er blitt erstattet av e-post.

    poenget mitt er og blir. Ting endrer seg mindre fra generasjon til generasjon en det vi tror.
    Når cd kom så døde jo pinadø nesten vinylen. Hadde det ikke vært for de unge og hippe så hadde vinyl vårt særere en Ibsen på kvensk.

    at norge er ute av covid bobla i en stor grad betyr ikke at vi iler for åå opplever en konsert med polkapunk eller syngeberte fra Hitra bare fordi det oppføres. en viss standard har vi heldigvis enda. Artister man ønsker å se må få komme igang med turnévirksomheten igjen og kulturen vil få oppleve oppgang.

    at band er satt sammen for media betyr forøvrig ikke at absolutt alle band er det.
    poenget er at ting er som det alltid har vært og neste generasjon vil ha samme diskusjon og vil ergre seg over den utviklingen som de tror er der.

    Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

    Hadde fysiske medier eksister på den tiden dette sitatet er hentet fra så ville det stått, de respekterer ikke emballasjene engang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn