Diverse Tanker rundt Hifi-markedet de siste 25 år

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg sier ikke at det låter fantastisk, men det låter ikke nødvendigvis så utpreget dårlig. Vel, lydplanker låter nesten utelukkende dårlig.

    Men for moro skyld: Se om du får hørt et par Harman Kardon Onyx (eller JBL Boombox) satt opp i stereomodus. Det låter ikke "ekte" HiFi, men det låter jaggu bra i sweetspot - mye bedre enn noen lydplanker jeg har hørt. I tillegg spiller det opp til en liten fest, tar lite plass, er lettvint å sette opp og er relativt billig.

    Klart, et par aktive stativhøyttalere av virkelig god kvalitet låter bedre, men det er ikke i nærheten av like billig. Og billig, det liker folk flest! :)
    Ja, skjønner hva du mener. De nye greiene har gjerne ganske fyldig og tett bass, som mange jo liker. Liker litt fet bass jeg også, men tror jeg hadde blitt litt lei hvis jeg skulle levd med det hver dag. Eller kanskje man blir vant til det? Jeg har iallfall ikke noe problem med å nyte musikk omtrent uansett hva det avspilles over, og klart det er supert at subjektivt sett god lyd som er lett å like har blitt en billig greie som alle kan skaffe seg.

    Men jeg mener at det trenger ikke være superdyrt eller veldig avansert heller for at et enkelt stereoanlegg skal knuse en en billig lydplanke. Problemet er kanskje at det ikke er så veldig pent, og tar mye mer plass.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg vokste opp var det bare rikfolk (dvs bønder og direktører) som hadde B&O anlegg. Middelklassen hadde Tandberg. Og jeg som kommer fra en familie av husmenn og kommunister måtte nøye oss med en kassettradio ...

    Nå må du gi deg. Jeg hadde B&O anlegg som 16 åring kjøpt ny for penger tjent etter sommerjobb....
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tenker bransjeaktører som setter ting på trykk, uttaler seg mindre flatterende om andre bransjeaktører ikke er videre stort og handle med.
    Dette var en uventet vinkling 🤔

    Jeg syns aktører med bakkekontakt og evnen til å kalle en spade for en spade er et friskt pust, uansett bransje. Drittslenging er så klart noe annet, men det har jeg enda til gode å se på dette forumet.

    Hvis alle aktørene i en bransje har et like (kunstig) høyt prisnivå og sitter like musestille i båten for å unngå å tape penger, da har man en ikke-eksisterende konkurransesituasjon.

    I enkelte bransjer i Norge er dette et kjempeproblem, siden det er små forhold og "alle kjenner alle", og det gjør for eksempel at enkelte typer arbeid koster helt uforholdsmessig mye å få utført. Du kjenner sikkert til noen eksempler selv...

    Til og med i den lille delen av bransjen som jeg opererer i, har andre norske aktører - som jeg anser som direkte konkurrenter - invitert meg til samarbeid.

    Jeg syns "heldigvis" at konkurranse er gøy, så slike henvendelser besvarer jeg ikke av prinsipp, men likevel. Det har forekommet.

    At bransjeaktører ikke stryker hverandre medhårs hele tiden tror jeg er et sunnhetstegn. Man kan respektere hverandre på det personlige planet selv om man er forretningsmessig eller faglig uenig.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    At bransjeaktører ikke stryker hverandre medhårs hele tiden tror jeg er et sunnhetstegn. Man kan respektere hverandre på det personlige planet selv om man er forretningsmessig eller faglig uenig.

    Er ikke uenig med deg;), men det er ikke alt som bør stå på trykk imo (bransjeaktør til bransjeaktør).
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke uenig med deg;), men det er ikke alt som bør stå på trykk imo (bransjeaktør til bransjeaktør).
    Jeg må nesten legge til at jeg ikke har den villeste anelse om hvem du er, så nå fremstår det opprinnelige innlegget ditt bare mer kryptisk for mitt vedkommende. Men vit at jeg respekterer både deg og din frihet til å handle hvor og hva du måtte ønske :geek:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Endringene skyldes markedskrefter. Teknologi for teknologiens skyld. Påstått enkelhet, der en liten , skjermbestykket mobiltelefon plutselig er blitt nøkkelen til hele verden. En verden der kvalitet etter klassisk mål har veket plass for funksjoner tilpasset ei delvis påtvunget digitalisering. Som igjen har vært grunn til komponentmangel, råvarepress på metall- og mineralforekomster. Verden veit faktisk ikke lenger å stoppe før det er for sent. Følgene er blant annet at halve Norge KJØPER seg elektrisk rullestol FØR den i realiteten trengs. Uten tanke for hvor den- elektriske bilen- i det hele tatt har LOGISK SJANSE FOR HENSIKTSMESSIG BRUK. Den SKAL bare INN.. Og det legger press på andre deler av industri basert på elektronikk, med prisstigninger som resultat. Norsk politisk system- uavhengig av side og fløy- har iløpet av ti år mista ALLE bremser..
     
    Sist redigert:

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Sunn åpen konkurranse er veldig viktig for en bransje sin utvikling. Ikke bare skjerper det aktørene, men erfaring viser at det også ofte er med på å utvide markedet og skape flere kunder. Det øker bevisstheten i markedet.

    Jeg er helt enig i at samarbeid på pris eller andre former som fører kunder bak lyset er negativt. Det være seg mellom ulike aktører, eller aktører og f.eks presse. Samtidig finnes det flere positive måter konkurrenter kan samarbeide på som er til en fordel for kunder. Man kan samarbeide om messer, presentasjoner, arrangementer, felles markedsføring av segmentet hvor man opererer osv. Jobbe sammen for å spre glede og entusiasme rundt bransjen man er en del av.

    Små bransjer kan, slik innehaver av Audiogear.no poengterer, medføre et visst samarbeid rundt pris, men dette dette har blitt vanskeligere med årene. Et større problem er at "kameraderi" har medført en uheldig utvikling av bransjen på mange områder. Hovedsakelig gjelder dette internasjonal presse som uten hemninger gjengir tvilsomme påstander og "shady" markedsføring som sannheter. Keiseren dukker til stadighet opp uten klær i denne bransjen, men applauderes likevel ukritisk. En presse burde vært bransjens vaktbikkje, ikke nyttige talerør.

    Jeg har alltid hatt en filosofi om at kontoret mitt skal være åpent (med mindre det er lukket :p ) enten du er kunde, leverandør...............eller konkurrent. Dette har for min del aldri handlet om å skulle styre markedet, men en konkurrent er gjerne også 1 eller flere mennesker. Møte mellom mennesker med samme lidenskap er givende, og man trenger ikke være enige for å skape gode relasjoner. Disse relasjonene fører til gjensidig respekt, forståelse og sunn konkurranse.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Litt usikker på om du er innenfor trådens tema her @Auditor . Alt stiger i pris om dagen grunnet globale forhold. Har nok mindre med rullestoler å gjøre.

    Jeg er 70 modell og synes ingen ting har forandret seg. Fattern hadde Marantz og 3 veis monitorer med 12` i kjellerstua når jeg vokste opp med Elvis og Harry Belafonte på platespilleren. Storebror kjørte på med all den nye 70 talls musikken hvor jeg fortsatt hører på en del av det. Radiokabinett med rør i stua + Yamaha orgel hvor mor spilte julesanger og jammet med Abba. Endringen om jeg ser meg i speilet er at jeg selv mangler kjellerstue. For nytt hus til å ha kjeller. Det er jo dyrt byggemessig hvor det tidligere var rimelige kvadratrmetere på dugnad.

    Jeg har i senere tid fått greie på av min 82 år gamle far at anlegg i kjelleren måtte krites den gang, så utstyret hadde ingenting med for god økonomi å gjøre. Ser jeg rundt meg på fettere og kusiner for å holde det nært er det ingen som deler min interesse. Ei heller var det samme anlegg som det var hjemme hos mine onkler og tanter. Gressklippere og biler er heller ikke like som da. Forskjellen er kanskje større her? Fikk ikke riktig anlegg i noe annet enn spesialforretninger den gangen heller.

    Tråden dreier seg om bare 25 år tilbake. Eksempelet mitt drar tiden over 45 år tilbake hvor jeg ikke ser noen endring utover teknologisk utvikling selvsagt.

    Folk som er opptatt av Hifi syter over prisoppgang. Folk som er opptatt av andre ting en Hifi syter over prisoppgang.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ThomasD: En elbil ER en elektrisk rullestol…med karosseri og kraftigere motor. Det lærer du hvis du er født med funksjonshemming. Bare så dere alle vet det. High-End er og blir basis for all mellomklasselyd. Uten klasse A, ingen klasse D.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veit ikke om du har fått det med deg, Syncro, men den såkalte Terrengen produseres ikke lenger. Ta den lenger ut på landet, du..Forrige konstellasjon har lagt opp til nettopp hamstring, ThomasD, Eller fikk du ikke med deg Ernas sjakktrekk etpar år før hu gikk av?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    ThomasD: En elbil ER en elektrisk rullestol…med karosseri og kraftigere motor. Det lærer du hvis du er født med funksjonshemming. Bare så dere alle vet det. High-End er og blir basis for all mellomklasselyd. Uten klasse A, ingen klasse D.
    Javel, og en bensindrevet bil er bensindrevet rullestol eller?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    VW Passat er et godt eksempel. Har ikke forandret seg en dritt på 25 år bortsett fra teknologisk utvikling gjennom de 25.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    ThomasD, Eller fikk du ikke med deg Ernas sjakktrekk etpar år før hu gikk av?
    Fikk med meg den. Korona pandemien, Donald Trumph Og krigen i Ukraina har bare hatt så ufattelig mye mere å si for den globale materielmangelen enn det Erna klarte å bidra med i lille Norge. En annen sak som virkelig drar er den nye trenden hvor store produsenter som Siemens m.fler ikke ligger med produkter på lager lenger. Der hvor industrien kunne få reservedeler over natt fra lager i Tyskland er forbi. Det skaper hamstring det for å holde hjulene i gang.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Greia er vel at konsum apparater til en hyggelig pris nå leverer lyd som de aller fleste syns er helt okei.
    Jeg ble kalt tulling av en kompis (som hadde surround anlegg) da jeg kjøpte pickup til 10k.
    Selv kjøpte han carbon fiber felger til sin tråsykkel for 20k
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Klages på stygg hi-end produkter. Jeg finner 8/10 biler for stygge. Står ikke noe verre til i hifi verden. Det finnes noe for en hver smak. Når det gjelder lydkvalitet får jeg ofte høre at det ikke er noe poeng med dyrt anlegg, for vedkommende påstår at han/henne ikke er i stand til å høre forskjell. Når jeg spør om de har hørt et skikkelig anlegg, svarer de fleste nei.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Klages på stygg hi-end produkter. Jeg finner 8/10 biler for stygge. Står ikke noe verre til i hifi verden. Det finnes noe for en hver smak. Når det gjelder lydkvalitet får jeg ofte høre at det ikke er noe poeng med dyrt anlegg, for vedkommende påstår at han/henne ikke er i stand til å høre forskjell. Når jeg spør om de har hørt et skikkelig anlegg, svarer de fleste nei.
    Før i tiden hadde biler personalitet.
    På avstand kunne du skille de forskjellige merkene.
    Nå ser alle ut som om de kommer fra samme støpeform .
    Og så har du uber luxus/performance bilene.
    Noe av det samme med hi-fi, bare se bildene fra Munchen.
    Hvem som kjøper disse kreasjonene aner jeg ikke, men d ække meg!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er sinnsykt mye bedre lyd i de tusen hjem i dag enn det var for 25år siden. Så verden går stødig fremover. Utviklingen har i så måte vært ok den 😊
    Er vel ikke helt enig med deg her, mtp hvor populært lydplanker er osv - eller hva mener du er årsaken til at folk har sinnsykt bedre lyd i dag?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Er vel ikke helt enig med deg her, mtp hvor populært lydplanker er osv - eller hva mener du er årsaken til at folk har sinnsykt bedre lyd i dag?
    Husk vi snakker 25 år tilbake. Hva opplevde du sto rundt i de tusen hjem da? Veldig mye plastikk anlegg alt i en mølje låt jævlig. Kjøkken radioen var heller ikke noe å skrive hjem om. En liten blåtann jævel låter sånn ca tusen ganger bedre i dag. Det er grunnlaget for min mening.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Jeg som har skaffet meg et anlegg til en pris av et snitt lån på en bil (mye kjøpt brukt)
    kan hovere over folk som har et anlegg til under en måneds lønn.
    Men tror at for en måneds lønn idag, får du noe som er bedre enn en måneds lønn for 25 år sia.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Husk vi snakker 25 år tilbake. Hva opplevde du sto rundt i de tusen hjem da? Veldig mye plastikk anlegg alt i en mølje låt jævlig. Kjøkken radioen var heller ikke noe å skrive hjem om. En liten blåtann jævel låter sånn ca tusen ganger bedre i dag. Det er grunnlaget for min mening.
    Kanskje jeg var litt heldig, de fleste jeg kjenner hadde ok anlegg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ledelsen i disse kjedene er alt annet enn dumme. De har kanskje ikke et forhold til "våre" lydprodukter, men de har definitivt et forhold til ROI, omløpshastighet, marginer og profitt. Du kan derfor være helt sikker på at dersom disse hadde sett et potensial i å satse på lyd, så hadde de gjort det.
    OK (y)
    Allikevel, siden de glatt selger Miele kaffemaskiner til 35.000 - er disse smarte "ROI-folkene" virkelig sikre på at folk ikke hadde kjøpt stereoanlegg til 35.000 - dersom de hadde hørt hvor bra musikksamlingen til den som lytter kan gjengis til denne sum penger? ...Spør jeg meg selv om :oops:

    Da Elkjøp hadde Abrahamsen, spesielt ett sted de solgte betydelig mer enn samtlige andre utsalg, var visst en kar der som tok kunder med for en lytt på et Abrahamsen oppsett i det store lokalet. Tror ingen vil påstå Abrahamsen med egnede høyttalere låt helt rævva. Det gjør Sonos-anlegg... :cool:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    «Stor kjent high-end hifi-butikk»

    De er det ikke mange av, men de driver vel med nettsalg og har butikken som plakat, som i andre bransjer.
    Jeg er uansett glad for at noen prøver å leve av å selge kvalitet og ikke kvantitet.
    Nåja.. Hvis en tenker tidligere med billige pioneer, Sony osv.. Så virket de alltid og selv i dag virker de. 😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er sinnsykt mye bedre lyd i de tusen hjem i dag enn det var for 25år siden. Så verden går stødig fremover. Utviklingen har i så måte vært ok den 😊
    Jepp og det er betydelig billigere enn våre fedre måtte betale for HiFi og tv
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Tidene endrer seg konstant. Musikk = underholdning. For noen tiår siden hadde "alle" et eller annet stereoanlegg, som faktisk ble brukt, om det så bare var for å høre på radio. I dag er konkurransen om folks oppmerksomhet re. underholdning kolossal, muligheten for tidtrøyte er nå så til de grader mye større enn tidligere. All verdens TV kanaler både direktesendt og "on demand anytime" - i tillegg Interweb som garantert tar uendelig mye mer av folks oppmerksomhet enn hva musikken gjorde tidligere. Legg så til folks endrede fritidsvaner (både en og to hytter, hus i utlandet, båter, økt reiseaktivitet etc. etc.) og det blir ikke mye tid igjen til aktiv musikklytting type via et anstendig stereoanlegg i heimen. Konseptet er i realiteten sjanseløst. Og hvorfor skulle ikke dette endre seg over tid slik som nesten alt annet? Musikk er i tillegg blitt storkonsum, forbruksvare de luxe spesielt blant yngre selvsagt, som ikke kan gå en meter uten plugger i øra.

    Det er bare å innse at vi som steller med hifi er en relativt liten gjeng - man hva så liksom? Har ingen særlig hensikt å syte over det, ei heller å misjonere for døve ører (som allerede er ødelagt av Headfi på høyt volum x antall timer i døgnet).
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hifiklubben tok vel allerede på slutten av 90tallet et aktivt valg om og satse hardere på lifestyle produkter.
    Vanlige folk kjøpte ikke nok og dyrt - som det ble sagt, kun entusiastene, og de er det for få av....
    Bare se på aldersgjennomsnittet herinne.. tilveksten er ikke stor nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn