Møbler og underlag Sweetspotten din

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Akkurat "oppgradert" fra litt diverse skrot til noen eldre Ekornes stresslesser (tre stykk) i kjellerstua. Nå med brune pledd fra Jysk i stol og puff, mye bedre enn de gamle ikea-poeng som først stod der .... Ungkarsbolig på meg også, enn så lenge :p
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg må i såfall teste ut, men man blir sittende i en posisjon uten mulighet til å vippe bakover?
    Begge har vel vippe/gyngefunksjon, mener jeg å huske - og det ser ut til å stemme med beskrivelsene og.....

    mvh
    Proffen
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Den så ganske komfortabel, @ymir , men en mann i din alder må vel ha det sånn :ROFLMAO:
    Gode skummputer med ett lag dun på toppen. Det gir komfort av ypperste klasse.
    Hender hode faller ned og det kommer noen lyder sier fruen. Er vel slik det blir når en når en viss alder 😁. Sovner lettere i denne stolen enn i Stressless der en kan "ligge".
    Kan vel og tyde på kjedelig musikk🙄?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    33.643
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Komfort var det viktigste når jeg valgte stol , design og holdbarhet som en god nr. 2. Brunstad Delta sving. Går på 14. året, og funker som gull. Litt rens og smøring en gang i året eller så. Har fotskammel hvis jeg virkelig skal strekke meg ut.


    sweetspot.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vet du eller tror du? For jeg er redd for det samme, men vet ikke. Den gamle reclineren gikk over skuldrene og skulle gitt det problemet, men kan ikke si at jeg erindrer at den gjorde det.
    Hadde en slik før, har den enda men ligger på loftet.
    Tror ikke, er helt sikker.
    Men legger til, lett å merke det. legg hendene bak nakken.
    Har du ett rom med alt på stell merker du det med en gang.
    1633264538268.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var stivt priset gitt. Har du hatt den lenge, lenge nok til å si at kvaliteten (ikke bare funksjonene) er bra nok?
    Har ikke fått den ennå (produseres etter spesifikasjoner), men forventer topp kvalitet på lik linje med andre Ekornes Stressless produkt jeg har fra før. Erfaringsmessig så følger kvalitet og pris tett sammen på slike produkter, så jeg er ikke litt bekymra engang - det er Ekornes! :)

    Fikk pruta den ned med 20%+ også. Levering, montering og oppsett gjøres av butikken; de tar t.o.m. med seg den gamle sofaen (y)
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt det godt i en Poang i lang tid, og syntes dette er en designsuksess til prisen (nærmest gratis)
    20211003_160256.jpg


    Har nå et par snasne Bruno Mathsson konstruksjoner inngående som sluket mener ser slik ut:
    1632767367854.png


    Og jeg må jo til en viss grad si meg enig
    dux-karin-73-natur-dakota-24.jpg

    Ble aldri komfortabel med sofa til lytting og vil ha noen relativt lette og medgjørlige stoler da rommet er flerbruks.
    Fotskammel er for meg et must

    For permanent sweetspotplassering syntes jeg de sede stolen til sluket virker bortimot optimal og var på nippet til å kjøpe en slik selv
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Denne har faktisk falt i smak og overraskende lett å sovne i.

    Og som steinost er inne på. Til mer direktelyd en hører til mer forstyrrer en stol med rygg. Jeg også hører ekstremt forskjell hvis jeg folder hendene og legger de bak nakken. Bare armer er verst, men også hørbart med bekledning. Har ikke prøvd med fire ullgensere.
    1633278547807.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått den ennå (produseres etter spesifikasjoner), men forventer topp kvalitet på lik linje med andre Ekornes Stressless produkt jeg har fra før. Erfaringsmessig så følger kvalitet og pris tett sammen på slike produkter, så jeg er ikke litt bekymra engang - det er Ekornes! :)

    Fikk pruta den ned med 20%+ også. Levering, montering og oppsett gjøres av butikken; de tar t.o.m. med seg den gamle sofaen (y)
    Men det er over 70 lapper for villedende pris. De bør bære ut deg før den sofaen 🤪
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Begge har vel vippe/gyngefunksjon, mener jeg å huske - og det ser ut til å stemme med beskrivelsene og.....

    mvh
    Proffen
    Da må jeg ta meg bedre tid til å lese. Med sånne priser så har man råd til å bytte ut ganske ofte :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gode skummputer med ett lag dun på toppen. Det gir komfort av ypperste klasse.
    Hender hode faller ned og det kommer noen lyder sier fruen. Er vel slik det blir når en når en viss alder 😁. Sovner lettere i denne stolen enn i Stressless der en kan "ligge".
    Kan vel og tyde på kjedelig musikk🙄?
    Det er bare årene som tærer på :p
    Men det høres komfy ut
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Komfort var det viktigste når jeg valgte stol , design og holdbarhet som en god nr. 2. Brunstad Delta sving. Går på 14. året, og funker som gull. Litt rens og smøring en gang i året eller så. Har fotskammel hvis jeg virkelig skal strekke meg ut.


    Vis vedlegget 752587
    Brunstad sin Delta-serie er noe av det beste jeg har sittet i👍
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Komfort var det viktigste når jeg valgte stol , design og holdbarhet som en god nr. 2. Brunstad Delta sving. Går på 14. året, og funker som gull. Litt rens og smøring en gang i året eller så. Har fotskammel hvis jeg virkelig skal strekke meg ut.


    Vis vedlegget 752587
    14 år og den er fortsatt hvit? Enten er det bra kvalitet eller så er du veldig god på vedlikehold :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt det godt i en Poang i lang tid, og syntes dette er en designsuksess til prisen (nærmest gratis)
    Vis vedlegget 752651

    Har nå et par snasne Bruno Mathsson konstruksjoner inngående som sluket mener ser slik ut:
    Vis vedlegget 752652

    Og jeg må jo til en viss grad si meg enig
    Vis vedlegget 752653
    Ble aldri komfortabel med sofa til lytting og vil ha noen relativt lette og medgjørlige stoler da rommet er flerbruks.
    Fotskammel er for meg et must

    For permanent sweetspotplassering syntes jeg de sede stolen til sluket virker bortimot optimal og var på nippet til å kjøpe en slik selv
    Du kunne jo fjernet suspen før du tok bilde :ROFLMAO:
    Jeg skal ha "flerbruksrom": musikk, Liverpool FC og film, og det betyr samme plass uansett hva :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    33.643
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    14 år og den er fortsatt hvit? Enten er det bra kvalitet eller så er du veldig god på vedlikehold :)
    Den har holdt seg bemerkelsesverdig godt. Greia er å impregnere skikkelig før man begynner å bruke den, og så ta en lett rens/vask med etterfølgende impregnering før den blir for skitten.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.160
    Antall liker
    22.671
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ser nå at de kanskje blir for brede hvis du skal ha 3 stk, men ev. en i midten med noen smalere på sidene går jo fint :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser nå at de kanskje blir for brede hvis du skal ha 3 stk, men ev. en i midten med noen smalere på sidene går jo fint :)
    Stolen er 100cm bred. 3 stoler blir 300cm som er mindre enn 337cm som jeg har til rådighet :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20211003_235040.jpg

    For tiden i "hula", må holde det passe billig med subamp-bord og brukte møbler, førerposisjon og bak i venstre hjørne har god lyd, den siste stolen står der mer av praktiske hensyn .... :p 🎶
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har hatt det godt i en Poang i lang tid, og syntes dette er en designsuksess til prisen (nærmest gratis)
    Vis vedlegget 752651
    Liker designen til Poäng, særlig de litt mer forseggjorte, men jeg synes alltid at stolen gynger litt. Konstant lett rugging. Kjenner det krøller seg i kroppen bare jeg tenker på det.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sitter mest i sofaen når jeg lytter, gjerne liggende i treseteren, som er plassert til høyre for anlegget. Vinkler da høyttalerne da kraftig inn, og da blir sweetspot stort og stereobildet opprettholdt.

    Skal jeg finlytte, egentlig nærfeltslytte, bruker jeg stolen under. Den er lett å flytte rundt på. Kunne dog vært hakket mer komfortabel å sitte i. På grunn av plassmangel nytter det ikke med «godstol» med skammel.

    IMG_20211004_085236204.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er imponert hvor mye enkelte ofrer for gode lydopplevelser :)

    Da vi flyttet for drøyt 10 år siden så var jeg fremme med målebånd for å sjekke om kjellerstua kunne brukes. Så var det å fortelle kjærringa at jeg skal ha kjellerstua så kunne hun få naborommet som er vaskerom. Ja, vi bor her enda, og jeg har kjellerstua :D

    Og her kan jeg ha en permanent sweetspot. Jeg er for lat til annet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er imponert hvor mye enkelte ofrer for gode lydopplevelser :)

    Da vi flyttet for drøyt 10 år siden så var jeg fremme med målebånd for å sjekke om kjellerstua kunne brukes. Så var det å fortelle kjærringa at jeg skal ha kjellerstua så kunne hun få naborommet som er vaskerom. Ja, vi bor her enda, og jeg har kjellerstua :D

    Og her kan jeg ha en permanent sweetspot. Jeg er for lat til annet.
    Regner med att hun til og med har toalett der?
    Jeg var raus, så hun fikk det der også.
    Jeg må faktisk gå ut av rommet mitt for å slå lens, det sliper hun:=)
    (ja vi er fortsatt gift)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regner med att hun til og med har toalett der?
    Jeg var raus, så hun fikk det der også.
    Jeg må faktisk gå ut av rommet mitt for å slå lens, det sliper hun:=)
    (ja vi er fortsatt gift)
    Vi har like muligheter til å gå opp i enten 1.etasje eller 2.etasje. Likestilling :)
    Ja, vi har til og med giftet oss etter denne romfordelingen :D
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2021-10-04 kl. 21.58.51.png

    Bruker Master recliner fra Conform nå, men merket forskjell i lydbildet ved overgang fra sofa med lavere rygg. Skal på flyttefot omsider og da tror jeg kanskje Master går til utsiktsplassen ved vinduet og at det dukker opp en av disse.

    Skjermbilde 2021-10-04 kl. 21.56.20.png
    Gabriel lenestol fra Tonning og Stryn. Fabelaktig god sittekomfort, til tross for spartansk utseende.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 752906

    Bruker Master recliner fra Conform nå, men merket forskjell i lydbildet ved overgang fra sofa med lavere rygg. Skal på flyttefot omsider og da tror jeg kanskje Master går til utsiktsplassen ved vinduet og at det dukker opp en av disse.

    Vis vedlegget 752907
    Gabriel lenestol fra Tonning og Stryn. Fabelaktig god sittekomfort, til tross for spartansk utseende.
    Den conform er en av de stolene jeg har kikket på. Og du påpeker noe av det jeg er redd for; at den høye ryggen gir en slags "lukket" følelse.
    Kroppen min er for dvask til å sitte i en Gabriel-sak mer enn 10 minutter :/
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Den absolutte beste sweetspotten min er å ligge langstrakt i en god soffa, totalt avslappet i alle muskler og bare la tonene fra musikken smyge seg inn i øregangene😊 stereoperspektiv midt mellom høyttalerne betyr lite for meg i dag. Det var noe jeg satt å lyttet til med øra på stilk da jeg var 20.
    …bikkja til Waters kan bare gå og legge seg i kurven sin, musikken er dessuten kjedelig😀

    Ellers syns jeg høyrygga ørelappstoler er «ubrukelig» til musikklytting. Det er lavrygga stoler som gjelder. Lyden skal være fri rundt hodet. Den Gabriel stolen ser riktig bra ut.

    Tenkte meg en ny soffa. Stressless sofa fra Ekornes er min favoritt, riktig god sitte/liggekomfort. Men så var det prisen på 50 høvdinger da 😒
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klaske handa i panna...
    Da jeg kjøpte sofaen så kjøpte jeg med noen nakkestøtter som går opp over ørene.
    Jo, det har noe å si for lyden at man har noe rundt ørene ala ørelappstol. Om det er bra for hver enkelt avgjøre.

    Min erfaring ble at med nakkestøttene ble det veldig rolig å behagelig å lytte til musikk. Uten nakkestøttene så fikk jeg langt større romfølelse og ikke like "dødt".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn