Sven_Palvigs lytterum

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat, ikke Direct, men Dirac... Da henger jeg mere med.
    Tror nok den vil rydde opp mye hos deg - det gjorde den hos meg.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    At trĂ„deier fortsatt gidder Ă„ poste sine inntrykk tross alt "oppgulp" som kommer i kjĂžlvannet her pĂ„ forumet er intet mindre enn imponerende👋 Ikke det minste rart at de som evner Ă„ hĂžre forskjeller, stort sett formidler dette andre plasser enn pĂ„ Ă„pent fora. Til trĂ„deier- stĂ„ pĂ„, det ER flere med glede av Ă„ oppleve forbedring med ulike tiltak i anlegget👍✌K
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Sven_Palvig Du kan leke litt med Ä bruke Dirac hele veien opp, eller bare opp til en viss hz. De forrige hÞyttalerne jeg hadde (Gradient) sÄ lÄt det klart best med Ä ikke bruke Dirac pÄ diskanten, jeg delte ved 800hz. PÄ mine nÄvÊrende hÞyttalere sÄ bruker jeg Dirac hele veien, synes det lÄter klart best. Noen velger Ä bruke Dirac bare pÄ bassen - prÞv ut og velg det du liker best. Det kjekke med MiniDSP og Dirac er at det er en engangssum. En kan herje og leke sÄ mye en Þnsker uten at det koster noe mer. Slikt er jeg stor fan av.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    At trĂ„deier fortsatt gidder Ă„ poste sine inntrykk tross alt "oppgulp" som kommer i kjĂžlvannet her pĂ„ forumet er intet mindre enn imponerende👋 Ikke det minste rart at de som evner Ă„ hĂžre forskjeller, stort sett formidler dette andre plasser enn pĂ„ Ă„pent fora. Til trĂ„deier- stĂ„ pĂ„, det ER flere med glede av Ă„ oppleve forbedring med ulike tiltak i anlegget👍✌K
    Jeg tror ikke trÄdeier nÞdvendigvis Þnsker Ä bli plassert i en sÄnn "offer-rolle" som du beskriver. :unsure:

    Generelt ser det ikke ut som han er redd for Ă„ prĂžve ut ting og eksperimentere. Og han er ikke redd for Ă„ fortelle om det heller.
    Merk at det er ingen som tviler pÄ at trÄdeier (eller du) hÞrer forskjeller pÄ mye.
    -Det som det tviles pÄ er forklaringene pÄ hvorfor.

    Det ser jo ut som trÄdeier har mange prosjekter pÄ gang og har mye kvalitetstid i hobbyen.
    OgsÄ mÄlingene han har lagt ut tyder pÄ at det er mye godlyd hos han.

    Det fÞles kanskje motstridene, men jeg er veldig sikker pÄ at alle du mener som har kommet med "oppgulp" i trÄden, faktisk heier pÄ trÄdeier i sin jakt pÄ god lyd. :cool:
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det fÞles kanskje motstridene, men jeg er veldig sikker pÄ at alle du mener som har kommet med "oppgulp" i trÄden, faktisk heier pÄ trÄdeier i sin jakt pÄ god lyd. :cool:
    Helt enig, livet er for kort til Ä hÞre pÄ god musikk med dÄrlig lyd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Det er altid spÊndende at fÄ hi-fi interesserede gÊster pÄ besÞg. Jeg havde to gÊster pÄ besÞg. René og Jens. En hi-fi ven, der tidligere har sunget i KÞbenhavns drengekor for mange Är tilbage. Men det giver et godt erfaringsgrundlag for at bedÞmmer hi-fi anlÊg, om de er naturtro for Êgte instrumenter, stemmer og klapsalver. Samt en person jeg har hÞrt omtalt flere gange og den person, der har udvalgt en sikring fra HiFi-Tuning in Supreme-QualitÀt. De satte jeg i min netvÊrksswitch med rigtig godt resultat.

    Efter besÞget skrev Jens til mig, og sÄ bliver man jo glad. Jeg kan jo nemt skrive, at det lyder rigtig godt hos mig, men interessant, nÄr der kommer andre med deres mening.

    "Hej Sven,

    NĂ„r man besĂžger en "ukendt" hifi-entusiast, ved man aldrig helt, hvad man skal vente sig rent lydmĂŠssigt - heller ikke selv om man har fĂ„et diverse informationer pĂ„ forhĂ„nd (i dette tilfĂŠlde mest fra RenĂ©, som ogsĂ„ har givet mig din mailadresse 😉).

    De fleste af os har desvÊrre ikke den luksus at kunne have et dedikeret lytterum, som man kan indrette fuldstÊndigt efter eget hovede, men mÄ i stedet tage til takke med at kunne lave mindre tiltag i dagligstuen, som stadig skal kunne benyttes som dagligt opholdsrum.

    Derfor var det ogsĂ„ spĂŠndende at besĂžge dig og hĂžre, hvad der rent faktisk kan opnĂ„s, nĂ„r man gĂ„r all-in rent rum-akustisk for at opnĂ„ den bedst mulige lyd. Og det er helt tydeligt, at dit konsekvent diffuserede rum er virkeligt godt - og pĂ„ holografien i lydbilledet har jeg aldrig oplevet noget, der var bedre. Der er slet ingen tvivl om, at "being there" oplevelsen kan opnĂ„s hos dig, nĂ„r indspilningerne er til det, hvilket isĂŠr "Jazz at the Pawnshop" optagelsen helt klart viste 🙂

    Der skal heller ikke herske nogen tvivl om, at selve anlÊgget er af hÞj klasse, hvilket naturligvis er med til at give den oplevelse, man fÄr hos dig. Der er til gengÊld heller ingen tvivl om, at den nuvÊrende gengivelse ikke kunne vÊre opnÄet uden LessLoss komponenter, hvilket er fuldstÊndigt i trÄd med mine egne erfaringer (bÄde hjemme og hos andre) med, hvad LessLoss-tingene gÞr - og det er virkelig ikke smÄting!

    At der sĂ„ stadig er nogle forbedringspunkter hos dig gĂžr ikke oplevelsen mindre, men isĂŠr den lidt haltende (formodentlig ikke korrekt afstandskorrigerede) dyb bas burde vĂŠre nem at fĂ„ pĂ„ plads med Mini DSP 'en. Her ville jeg foreslĂ„ dig selv at fĂ„ fat i softwaren til at indstille Mini DSP 'en med, sĂ„ du i ro og mag kan sidde og eksperimentere den rette indstilling pĂ„ plads - som jeg forstĂ„r det, er softwaren forholdsvis nem at gĂ„ til 😊

    OvenstÄende skulle kunne fÄ bassen godt pÄ plads, men du bÞr fÄ fjernet alle de ekstra basmembraner (inkl. kabinetter) fra rummet, sÄ du kan fÄ en rigtigt god prÊcision i bassen - de mange membraner kan ikke undgÄ at pÄvirke lyden ..."
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En hi-fi ven, der tidligere har sunget i KĂžbenhavns drengekor for mange Ă„r tilbage. Men det giver et godt erfaringsgrundlag for at bedĂžmmer hi-fi anlĂŠg
    Ja da..... ser du er meget krĂŠvende med hensyn til kvalifikationer.
    Jeg har spist smÞr pÄ brÞdet og drukket mÊlk det meste af mit liv. Jeg er nok vÊsentligt bedre til at vÊre landmand, end dem, der har gÄet pÄ landbrugsskole.
    Men det er jo weekend, sÄ fortsÊt endelig :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    SÄ, dansker snakker ikke bare tull til nordmenn. De snakker masse tull internt seg imellom ogsÄ med massevis av rÞverhistorier!? Og da er det ikke Hassebasse jeg snakker om. :)

    Fjerne bass elementer for Ä fÄ til bassen Ä sitte? Det er jo derfor man har digitalt delefilter pÄ miniDSPn og at den kan fikse pÄ tidskorrigeringer pÄ avstand for Ä fÄ fasen pÄ plass. Forenkler enkelt og greit plasseringen av bass elementer i rommet. Men noe trykking/setup mÄ man jo gjÞre selv for Ä fÄ det pÄ plass i miniDSP ogsÄ.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    "OvenstÄende skulle kunne fÄ bassen godt pÄ plads, men du bÞr fÄ fjernet alle de ekstra basmembraner (inkl. kabinetter) fra rummet, sÄ du kan fÄ en rigtigt god prÊcision i bassen - de mange membraner kan ikke undgÄ at pÄvirke lyden ..."
    Ser ut som det stadig er noe nytt, men det er bedre hvis setter signal til ALLE basselementene og kjþrer gjennom en kalibrering for aktiv bruk 👍
    Legger ved en illustrasjon av anbefaling.....

    Tower.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er altid spÊndende at fÄ hi-fi interesserede gÊster pÄ besÞg. Jeg havde to gÊster pÄ besÞg. René og Jens. En hi-fi ven, der tidligere har sunget i KÞbenhavns drengekor for mange Är tilbage. Men det giver et godt erfaringsgrundlag for at bedÞmmer hi-fi anlÊg, om de er naturtro for Êgte instrumenter, stemmer og klapsalver. Samt en person jeg har hÞrt omtalt flere gange og den person, der har udvalgt en sikring fra HiFi-Tuning in Supreme-QualitÀt. De satte jeg i min netvÊrksswitch med rigtig godt resultat.

    Efter besÞget skrev Jens til mig, og sÄ bliver man jo glad. Jeg kan jo nemt skrive, at det lyder rigtig godt hos mig, men interessant, nÄr der kommer andre med deres mening.

    "Hej Sven,

    NĂ„r man besĂžger en "ukendt" hifi-entusiast, ved man aldrig helt, hvad man skal vente sig rent lydmĂŠssigt - heller ikke selv om man har fĂ„et diverse informationer pĂ„ forhĂ„nd (i dette tilfĂŠlde mest fra RenĂ©, som ogsĂ„ har givet mig din mailadresse 😉).

    De fleste af os har desvÊrre ikke den luksus at kunne have et dedikeret lytterum, som man kan indrette fuldstÊndigt efter eget hovede, men mÄ i stedet tage til takke med at kunne lave mindre tiltag i dagligstuen, som stadig skal kunne benyttes som dagligt opholdsrum.

    Derfor var det ogsĂ„ spĂŠndende at besĂžge dig og hĂžre, hvad der rent faktisk kan opnĂ„s, nĂ„r man gĂ„r all-in rent rum-akustisk for at opnĂ„ den bedst mulige lyd. Og det er helt tydeligt, at dit konsekvent diffuserede rum er virkeligt godt - og pĂ„ holografien i lydbilledet har jeg aldrig oplevet noget, der var bedre. Der er slet ingen tvivl om, at "being there" oplevelsen kan opnĂ„s hos dig, nĂ„r indspilningerne er til det, hvilket isĂŠr "Jazz at the Pawnshop" optagelsen helt klart viste 🙂

    Der skal heller ikke herske nogen tvivl om, at selve anlÊgget er af hÞj klasse, hvilket naturligvis er med til at give den oplevelse, man fÄr hos dig. Der er til gengÊld heller ingen tvivl om, at den nuvÊrende gengivelse ikke kunne vÊre opnÄet uden LessLoss komponenter, hvilket er fuldstÊndigt i trÄd med mine egne erfaringer (bÄde hjemme og hos andre) med, hvad LessLoss-tingene gÞr - og det er virkelig ikke smÄting!

    At der sĂ„ stadig er nogle forbedringspunkter hos dig gĂžr ikke oplevelsen mindre, men isĂŠr den lidt haltende (formodentlig ikke korrekt afstandskorrigerede) dyb bas burde vĂŠre nem at fĂ„ pĂ„ plads med Mini DSP 'en. Her ville jeg foreslĂ„ dig selv at fĂ„ fat i softwaren til at indstille Mini DSP 'en med, sĂ„ du i ro og mag kan sidde og eksperimentere den rette indstilling pĂ„ plads - som jeg forstĂ„r det, er softwaren forholdsvis nem at gĂ„ til 😊

    OvenstÄende skulle kunne fÄ bassen godt pÄ plads, men du bÞr fÄ fjernet alle de ekstra basmembraner (inkl. kabinetter) fra rummet, sÄ du kan fÄ en rigtigt god prÊcision i bassen - de mange membraner kan ikke undgÄ at pÄvirke lyden ..."
    Fikk lyst Ä si noe om det , personer som musikere enten pÄ hobby eller proff basis
    Jeg skulle nok tro at det er forsjell for en musiker Ă„ delta aktivt eller som Ă„ vĂŠre til skuer eller tilhĂžrer

    Og nÄr det er sagt sÄ snakker vi om gehÞr " som musikere gjerne bestitter i stÞrre grad enn andre
    og derfor nesten intuitivt forstÄr hvordan ting virker .
    Min far ett unikum ,RIP ; flyger , radar operatĂžr , motor mann , sjĂž seiler .
    Itillegg spillte han gitar , piano og munnspill
    Og en jÊvlel til Ä sette opp stero ,,, sÄ i ungdom stida var det morsomt at vi fikk besÞk av folk som hadde hÞrt gjetord om at vi hadde ett super anlegg .HT var diy carlson 70-80l BR og seas elementer
    Stadige utskiftinger , tandberg kilder , amper sony , sonab

    Ikke fĂžr jeg flyttet hjemmefra og skulle ha min egen stereo forstod jeg hvilken standard han hadde inn prentet
    Allt lÄt rÊva ,,, med en ferguson og noen diy HT coral fra audio scan ble redningen ,,, de var dyre , sÄ matte bygge de 1 og 1 som pengene strakk til way backi
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    SÄ, dansker snakker ikke bare tull til nordmenn. De snakker masse tull internt seg imellom ogsÄ med massevis av rÞverhistorier!? Og da er det ikke Hassebasse jeg snakker om. :)

    Fjerne bass elementer for Ä fÄ til bassen Ä sitte? Det er jo derfor man har digitalt delefilter pÄ miniDSPn og at den kan fikse pÄ tidskorrigeringer pÄ avstand for Ä fÄ fasen pÄ plass. Forenkler enkelt og greit plasseringen av bass elementer i rommet. Men noe trykking/setup mÄ man jo gjÞre selv for Ä fÄ det pÄ plass i miniDSP ogsÄ.
    Det var sÄ bare ikke gjort godt nok. Vi var presset med tiden, fordi der var stÞj i den ene hÞjttalere. SÄ for at finde grun blev rigtig mange ting prÞvet. Det viste sig, at det var den ene effektforstÊrker kanal, der var skyld det. Den blev sÄ ikke brugt mere.
    Da jeg tog MiniDsp HD i brug som tilskud fungerede det uden stĂžj.
    Men da jeg trak ballanceret kabel XLR ud af stereo forforstÊrkeren, der sÄ delte sig i 2, sÄ kom stÞjen. Det hjalp ikke at skifte kabler.
    SĂ„ kĂžbte jeg en MiniDsp Flex balanced og stĂžjen viste sig komme fra effektforstĂŠrkere.
    Et bedre valg havde vĂŠret MiniDsp flex digital, fordi den har ikke nogen Dac, og jeg har jo den fine PS Audio MK 2 Dac.
    Jeg lÄnte et digital kabel fra LessLoss, som var Entropic. Det er forrygende i kvalitet. Lyden stod sÄ flot. Og endnu bedre i dag.
    Jeg vil kÞbe en MiniDsp Flex Digital, og sÄ bruge 2 PS Audio MK 2 Dac, som mÄ vÊre bedre end den indbyggede, som mÄske kun koster en 200 dkr. PS Audios er fantastisk.
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Henger ikke helt med, hvis du bruker Minidsp og dsp, da er det uansett dacen i den - samme hva annet du bruker av dac fĂžr eller etter Minidsp du bruker.
    Hvorfor henge pÄ flere dacer nÄr du "tvinges" til Ä bruke dac i Minidsp uansett?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det var sÄ bare ikke gjort godt nok. Vi var presset med tiden, fordi der var stÞj i den ene hÞjttalere. SÄ for at finde grun blev rigtig mange ting prÞvet. Det viste sig, at det var den ene effektforstÊrker kanal, der var skyld det. Den blev sÄ ikke brugt mere.
    Da jeg tog MiniDsp HD i brug som tilskud fungerede det uden stĂžj.
    Men da jeg trak ballanceret kabel XLR ud af stereo forforstÊrkeren, der sÄ delte sig i 2, sÄ kom stÞjen. Det hjalp ikke at skifte kabler.
    SĂ„ kĂžbte jeg en MiniDsp Flex balanced og stĂžjen viste sig komme fra effektforstĂŠrkere.
    Et bedre valg havde vĂŠret MiniDsp flex digital, fordi den har ikke nogen Dac, og jeg har jo den fine PS Audio MK 2 Dac.
    Jeg lÄnte et digital kabel fra LessLoss, som var Entropic. Det er forrygende i kvalitet. Lyden stod sÄ flot. Og endnu bedre i dag.
    Jeg vil kÞbe en MiniDsp Flex Digital, og sÄ bruge 2 PS Audio MK 2 Dac, som mÄ vÊre bedre end den indbyggede, som mÄske kun koster en 200 dkr. PS Audios er fantastisk.
    Du bruker XLR y-splittere fra pre til effekt!?? Og effekt forsterkerne har jordet stikk tipper jeg? Gratulerer du har en jordingsloop som lager stĂžy..

    PSaudio har gjerne samme DAC som langt billigere produkter, sÄ den koster neppe noe mer enn det miniDSP sin innebyggde DAC koster i realiteten. Jeg tipper psaudio sine DAC chips er langt billigere enn det minidsp sine koster i utgangspunktet. MiniDSP oppgir hvilke chips de bruker, det gjÞr ikke psaudio sÄnn direkte fordi det er nok alt for billige komponenter og bare gimmick som ellers de holder pÄ med.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Dette er hva psaudio bruker til sine DACs:

    Arduino, som er mer eller mindre det samme som raspberry pi. Ikke langt unna samme prisen heller, man fÄr fullt av moduler til disse med bÄde spdif, xlr, aes, hdmi etc..

    DSP48E1 heter selve DAC chippen som er integrert her pÄ dette hovedkortet. Kan nevnes at Xilinx7 er teknologi som kom for ganske mange Är siden..
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    "Du bruker XLR y-splittere fra pre til effekt!?? Og effekt forsterkerne har jordet stikk tipper jeg? Gratulerer du har en jordingsloop som lager stĂžy.."


    na_X
    du mÄ meget gerne uddybe det med problemer med at splitte et signalkabel.

    Jeg har hÞrt, at det er bedre at gÄ fra RCA og til ballanceret end omvendt.

    AngÄende Dac, sÄ er der jo mange ting, der pÄvirker lyden i en Dac.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    "Du bruker XLR y-splittere fra pre til effekt!?? Og effekt forsterkerne har jordet stikk tipper jeg? Gratulerer du har en jordingsloop som lager stĂžy.."


    na_X
    du mÄ meget gerne uddybe det med problemer med at splitte et signalkabel.

    Jeg har hÞrt, at det er bedre at gÄ fra RCA og til ballanceret end omvendt.

    AngÄende Dac, sÄ er der jo mange ting, der pÄvirker lyden i en Dac.
    Vel, det er bedre Ä gÄ for balansert kabling. Men nÄr man splitter signalet, er det da balansert? Du fÄr en annen impedanse og flere jordpotensialer Ä forholde deg til, kvitt deg med splitteren og heller kjÞr splittingen i et digitalt delefilter. Et annet fenomen nÄr man splitter et signal er noe som kalles "race condition" og usikker pÄ hva det norske ordet er for det. Men det gÄr pÄ signalveien og to ulike laster "krangler" om signalet og interferense oppstÄr. SÄ en splitter er ikke direkte Ä anbefale om man vil unngÄ stÞy. Dette gjelder uansett hvilket grensesnitt pÄ kabelen man kjÞrer.

    Og alle vet jo at det er mye forskjeller pÄ analog utgangen av en DAC som utgjÞr en stÞrre forskjell pÄ lyden enn digital delen.. Xilinx, raspberry pi, anduino etc. Har masse fordeler det, selv om det ikke er direkte lagd for hifi.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    ...Xilinx, raspberry pi, anduino etc. Har masse fordeler det, selv om det ikke er direkte lagd for hifi...
    Det fine er vel at 99% av produktets materialkost er selve boksen rundt innmaten....... 👍
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Min plan er lige nu, at kĂžbe en MiniDSP Flex digital, og placerer den imellem PS Audio PerfectWave SACD Transport og PS Audio DirectStream Dac mk 2.
    Men sÄ kan jeg desvÊrre ikke afspille mine gode SACD plader og have DSD.
    Jeg kunne sÄ bruge MiniDSP Flex digital udgang 2 over til subwooferne med den nuvÊrende MiniDSP Flex Ballanceret eller en anden DAC. Ballanceret til at styre 4 subwoofere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Jeg satte mig pÄ det sted hvor René havde siddet og lyttet. Der stod desvÊrre 4 hÞjttalere placeret bagved hans lyttestol. Jeg ville prÞve at fjerne dem og lytte fÞr og efter.

    20240224_154916.jpg



    Her er billedet af BagvĂŠggen med 4 hĂžjttalere.


    20240229_193539.jpg



    Her er billedet af BagvĂŠggen uden hĂžjttalerne.


    Der blev prĂžvet frem tilbage med hĂžjttalerne.
    Der har vÊret diskuteret om bagvÊggen skulle vÊre dÊmpet eller med diffusere, i andre trÄde.

    Her er resultatet, at fjernelse af hÞjttalerne er en stor fordel, med mere naturlig lyd. Rummet Äbner sig endnu mere op. Man kan sige, at lyden bliver mere levende. NÄr jeg gÄr tilbage sÄ virker lyden kedelig. SÄ de hÞjttalere skal ikke stÄ der.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    NÄr jeg gÄr tilbage sÄ virker lyden kedelig. SÄ de hÞjttalere skal ikke stÄ der.
    ForstÄr du, hvor vanskeligt der er, at tro pÄ noget som helst, du skriver??
    "Hele" din trÄd har mere eller mindre bestÄet af superlativer, hvor fantastisk et anlÊg, du har, hvor fantastiske
    forbedringer du fÄr, hver gang du lÊgger et stykke Stimorol under en eller anden dims??
    Og nu pĂ„stĂ„r du, at det egentlig har vĂŠret kedeligt, med den hĂžjttalerplacering du har haft đŸ€Ł đŸ€Ł đŸ€Ł
    De tidligere nÊvnte venner fra bomuld/silke/linolie-banden, mÄ da haŽ kunnet fortÊlle dig det for lÊnge siden,
    eller ?? đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Begynner Ä bli en slags humortrÄd dette her...
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor skulle du ha 4 satellitter samlet bak? Plasser de der de skal vĂŠre og lev videre.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Satt denne Rene og lyttet fra de blÄ stolene bak sammen med de fire bak kanal hÞyttalerne , med de tre kino stolene mellom seg og front hÞyttalerne?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    I vil gerne misforstÄ.
    Det er en mÄde at beskrive forskellen pÄ. Naturligvis har lyden ikke vÊret kedelig, da vi har koset os med musikken hele aftenen.
    NÄr man gÄr tilbage i kvalitet, synes jeg, at det fÞles kedeligt. Det er den umiddelbare reaktion. Indtil man vender sig til det.
    HĂžjttalerne fungerer som absorbenter og diffusere er klart bedre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    I vil gerne misforstÄ.
    Det er en mÄde at beskrive forskellen pÄ. Naturligvis har lyden ikke vÊret kedelig, da vi har koset os med musikken hele aftenen.
    NÄr man gÄr tilbage i kvalitet, synes jeg, at det fÞles kedeligt. Det er den umiddelbare reaktion. Indtil man vender sig til det.
    HĂžjttalerne fungerer som absorbenter og diffusere er klart bedre.
    Å hĂžre forskjell som du pĂ„stĂ„r pĂ„ kabler som ikke utgjĂžr noe til det bedre hele tiden og ikke klare Ă„ registrere stĂžy fra jordslĂžyfer eller annen stĂžy som andre ikke klarer Ă„ leve med i det hele tatt er jo bare... jeg vet ikke hvilke ord jeg skal bruke lengre.

    Joda en forskjell er vel en forskjell det, men hele greia er strengt tatt subjektivt og ikke nÞdvendigvis en forbedring. Kjedligere kan jo bÄde vÊre mindre forvrengning, bedre frekvensrespons og presisjon, bedre bass med en fase i det omrÄdet som sitter som det skal, mindre stÞy i gunstige frevenser, bedre dynamikk etc.
    Alt av forbedringer mistolkes gjerne til det omvendte, dette gjÞr jo da forverringer faktisk til Ä tro at ting er bedre enn det egentlig er. Dynamikk er et eksempel der man blir kraftig lurt nÄr man starter kompresjon av lyden, noe som flittig brukes under innspilling av lyd. Øret og hjernen liker vel faktisk Ä bli lurt, Þynene og lommeboka bestemmer vel mest.
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting, at med Ä ha de fire hÞyttalerne stÄende der de sto - vil ikke det pÄvirke lyden da elementer kan settes i sving? I sÄ fall kan jeg ikke tenke meg at det kan vÊre noe som helst positivt hvis en ikke har gÄtt grundig frem for Ä finne ut hva som virkelig skjer. Husker jeg var i en (skal ikke nevnte navn) butikk i Øvre Holmegate 22 i Stavanger, lytterommet der hadde stablet opp med hÞyttalere overalt, husker flere ganger at jeg kjente pÄ elementene pÄ de hÞyttalerne som ikke var i bruk - selv de jobbet "godt".
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Satt denne Rene og lyttet fra de blÄ stolene bak sammen med de fire bak kanal hÞyttalerne , med de tre kino stolene mellom seg og front hÞyttalerne?
    Ja desvÊrre. De havde stÄet et andet sted i lang tid, og jeg var trÊt af, at de stod der. SÄ jeg fik dem placeret der. Jeg har haft 11.1.4 surround. SÄ det er neddroslet til mindre nu. René har lyttet mange gange uden, at de var placeret der.
    Det var en bĂžf.
    Ja HoJ, det er utroligt, hvor meget det kan forringe.
    Jeg har i alt 6 subwoofere og jeg bruger kun 2. Jeg vil sÊlge 2 af dem og sÄ mÄske bruge de 4 til stereo og sÄ droppe LFE kanalen.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Du skriver Na_X: Fjerne bass elementer for Ă„ fĂ„ til bassen Ă„ sitte? Det er jo derfor man har digitalt delefilter pĂ„ miniDSPn og at den kan fikse pĂ„ tidskorrigeringer pĂ„ avstand for Ă„ fĂ„ fasen pĂ„ plass. Forenkler enkelt og greit plasseringen av bass elementer i rommet. Men noe trykking/setup mĂ„ man jo gjĂžre selv for Ă„ fĂ„ det pĂ„ plass i miniDSP ogsĂ„.” Der er tidskorrektion pĂ„. Men der bliver gjort en ny opsĂŠtning med MiniDSP. Mere prĂŠcis.

    Det kan ogsÄ skyldes de 4 subwoofere, der stÄr ved FrontvÊggen, der pÄvirker basgengivelsen. Jeg er oppe i et niveau, hvor jeg er tilbÞjelig bare at nyde musikken, men mine to hi-fi venner har en Ultra god hÞrelse. De skal tilkobles surround mÄske eller sÊlges.

    Jeg registrerede skam stÞj. At det var fra jordslÞjfer, vidste jeg ikke. Det var mest i venstre hÞjttaler, men jeg troede at det skyldes dÄrlige kabler eller andet. Jeg var ikke klar over, at det kom med en splitning af kablet. Min ene ICEpower 2000 AS, fra Andreas Knedahl, har stÞj pÄ den ene udgang. SÄ den ene udgang bruges sÄ ikke pt.

    Jeg er godt klar over, At en forskel ikke nÞdvendigvis er en forbedring. Derfor gÄr jeg ogsÄ tilbage og lytter nogle gange, sÄ jeg er sikker. Jeg har haft alle mine diffusere ude af rummet, pÄ nÊr dem i loftet, og sÄ bygget op igen og hÞrt den forskel gode diffusere gÞr. Som eksempel.

    Jeg er meget fĂžlsom over for komprimeret lyd.

    Jeg er kommet frem til pt, at sÊlge PS Audio DirectStream Mk 2. Den er fremragende, men med et digital kabel fra LessLoss, sÄ er lyden bedre direkte fra PS Audio Transporter. Sangere er lidt mere klar i lyden. Trompeter har lidt mere messing lyd. Med et billigt Nordost digital kabel foretrak jeg at bruge PS Audio DAC. Med billige analoge kabler.

    Det LessLoss digitalkabel er sÄ godt, sÄ det er nu bestilt. Jeg har lÄnt et tilsvarende af RenÚ.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Nevnte det vel for en mnd. Siden om du blar tilbake en side. Da kom jeg visstnok med bare vrĂžvl.
    At man fÄr sÄ "god hjelp" av diverse tweaks og kablerier fra enkelte produsenter betyr bare at man tuner frekvensen pÄ jordslÞyfen og liker den ene skjermede kabelen bedre enn den andre da impedansen pÄ jordingen er litt forskjell og gir utslag pÄ frekvens endring. FÄ kontroll pÄ jordingen, altsÄ 0 jordslÞyfer sÄ skal du se at hverken kablerier eller sikringer pÄvirker lyden etterpÄ.
    Har du hatt drivere med veldig hÞy fÞlsomhet sÄ har du ogsÄ merket mer av ulingen fra jorslÞyfene, da disse hÞres best pÄ tomgang. Drivere med litt lav fÞlsomhet sÄ blir jordslÞyfene maskerte nÄr man starter Ä dra pÄ litt musikk. JordslÞyfer gir ikke nÞdvendigvis stÞy pÄ 50Hz som kalles brum, den kan vÊre oppe pÄ noen KHz og gi utslag pÄ diskanten ogsÄ.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Det er virkelig ikke noget jeg har lyst til at sÊlge den PS Audio DirectStream DAC mk2, sÄ nu har jeg overvejet igen.
    Jeg vil pt. kÞbe en miniDSP Flex Digital, der sÄ styrer volumen og med Dirac.
    Bruge USB fra streameren og LessLoss digitalkabel fra Transporteren til miniDSP Flex Digital.
    Ud fra Flex Digital til PS Audio DAC.
    Ud fra Flex Digital til MiniDSP Flex Ballanceret, der sÄ fÄr deaktiveret remoten.
    Det tror jeg bliver rigtig godt, fordi den DAC i MiniDSP ikke kan koste meget. Men det lyder fremragende i dag uden PS Audio, men kan det blive bedre?...
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    SÄ sant du bruker flex med dirac sÄ kan jeg ikke forstÄ vitsen med en ekstern dac....
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    BĂŠrum
    Det er virkelig ikke noget jeg har lyst til at sÊlge den PS Audio DirectStream DAC mk2, sÄ nu har jeg overvejet igen.
    Jeg vil pt. kÞbe en miniDSP Flex Digital, der sÄ styrer volumen og med Dirac.
    Bruge USB fra streameren og LessLoss digitalkabel fra Transporteren til miniDSP Flex Digital.
    Ud fra Flex Digital til PS Audio DAC.
    Ud fra Flex Digital til MiniDSP Flex Ballanceret, der sÄ fÄr deaktiveret remoten.
    Det tror jeg bliver rigtig godt, fordi den DAC i MiniDSP ikke kan koste meget. Men det lyder fremragende i dag uden PS Audio, men kan det blive bedre?...
    Det er en riktig god ide Ă„ prĂžve ut fĂžrst. Det jeg har hĂžrt av miniDSP er ikke spesielt imponerende. Her forsvinner mye opplĂžsning om man har et godt anlegg.
    Trinnov derimot, er et helt annet dyr
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe negativt Ä si om dacen i MiniDSP flex, opplÞsning til "tusen" - sÄ er redd for at du har hÞrt system av noen som ikke kan det @Calmati
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn