Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    vredensgnag skrev:
    Om trøndere har egen app kan vi slappe av. Alle nettopprør koker vekk.
    Helt korrekt. For å ta meg som eksempel: Min selvoppnevnte protest-bussstreik har pågått siden Ottervik satte opp bommer slik at bare vi fattige på sydsiden av byen, som ikke engang har råd til stereoanlegg i millionklassen, må betale, mens hun selv slipper unna ... pust .... mens hun kjører til jobben og sier at vi andre skal ta buss.

Men denne protest-bussstreiken er nå altså avblåst pga app'n "Bartebuss". Denne tar oss trygt fra AtB i bartebyen, med kart, sanntidsinformasjon og jeg vet ikke hva. Tilbake til topic: Hurra for app'n, hurra for SV's motgang. SV som i fullt alvor uttalte da de kom i regjeringsposisjon: "Endelig kan vi bygge landet, stein for stein". Skulle mene vi har nok stein i dette landet.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    otare skrev:
    Nå skjønner vi hvorfor Halvorsen og Solhjell ikke synes Lysbakken har gjort noe feil:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10070127
    Hvorfor blir jeg ikke overrasket. Rart at alle SV-fansene tidlig i tråden har blitt så stille. Det er jo dette som er sann SV-politikk. Rundt og leke den snille feen med fellesskapets penger til formål man personlig synes er gode.

Bør ikke Halvorsen også ta lua og gå?

Eller er det slik med henne også at dette bare bygger en bedre leder? Så hun er blitt 4.54 ganger bedre leder enn Lysbakken ut av denne tildelingen, eller korrellerer ikke slikt linjært?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Hvorfor blir jeg ikke overrasket. Rart at alle SV-fansene tidlig i tråden har blitt så stille. Det er jo dette som er sann SV-politikk. Rundt og leke den snille feen med fellesskapets penger til formål man personlig synes er gode.
    Det er vel det alle partier driver med? Feks FrP som vil bygge veier som skal finansieres av statskassa (og oljefondet = statskassa) og ikke av brukerne osv i det uendelige. Og joda blistene betaler nok, det er ikke det, men alle gode formål i partiprogrammene skal finansieres. Det er vel det politikk dreier seg om? Det dette dreier seg om derimot, er ikke det du skriver - all politikk dreier seg om disponering av fellesskapets midler, men at dette i dette tilfellet har skjedd på en uryddig og særdeles tvilsom måte.

C

Cyber

Gjest
    erato skrev:
    cybervision_ skrev:
    Det er vel det alle partier driver med? Feks FrP som vil bygge veier som skal finaniseres av statskassa og ikke av brukerne osv i det uendelige. Og joda blistene betaler nok, det er ikke det, men alle gode formål i partiprogrammene skal finansieres. Det er vel det politikk dreier seg om? Det dette dreier seg om derimot, er ikke det du skriver - all politikk dreier seg om disponering av fellesskapets midler, men at dette i dette tilfellet har skjedd på en uryddig og særdeles tvilsom måte.
    Jeg håper da ikke det. Med "den snille feen" så mener jeg jo at de blir delt ut uten at regelverket blir fulgt. Jeg håper at FrP vil dele ut pengene i henhold til gjeldende regelverk. Det dette handler om er jo akkurat det jeg skriver, Halvorsen flakser rundt og strør penger over bordet uten at det må søkes eller at det blir fulgt korrekt saksgang ved fordeling av midler.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Trondheim
    Enig med erato her. Denne saken dreier seg om at tildelingene har skjedd ureglementert. Man får inntrykk av at politikerne tror at det gjelder andre regler for dem enn for andre. Jeg tror dessverre ikke at det bare er hos SV dette skjer, men i andre partier også. At det dreier seg om SV denne gangen er vel egentlig bare at det er SV som er blitt oppdaget - de er kanskje ikke så flinke å dekke over sporene som andre partier.

Jeg synes at det i denne saken er at Lysbakken ikke har innsett at han har vært inhabil i en del av tildelingssakene. Å gå fra å være leder i en organisasjon og overlate roret i organisasjonen til en god venn for å bli statsråd, for så i neste omgang tildele midler til denne organisasjonen uten å skjønne at man er inhabil tyder på en kraftig mangel på dømmekraft og integritet. Slike vil man ikke ha i en regjering.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Alle andre doper seg da også, som finnene sa...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Å velge Lysbakken som leder nå er jo å gå inn i store problemer med åpne øyne. Det må da gå an å finne en rimelig ok lederkandidat i partiet. Hvor dårlig stelt kan det være?

V

vredensgnag

Gjest
    SVs største problem nå er at flaskehalsen er blitt vid når det gjelder lekkasjer til omverdenen, i forhold til hva partiet har holdt på med mens det satt i regjering. Vi skal nok få en del liv<>lære fremstillinger med høy underholdningsgrad for utenforstående nå.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hva er vitsen med makt om man ikke kan misbruke den?

-gammelt Dilbertsitat

C

Cyber

Gjest
    Sir, I'm afraid you've gone mad with power.

Of course I have. Have you ever tried going mad without power? It's boring, no one listens to you.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.892
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vedder en femtiøring på at Heiki Holmås etter helgen er den SV-lederen som står sterkest, kanskje også som partileder.

Han reiste land og strand rundt, over bakkar og berg, for å snakke med folk, mens Lysbakken gravde sin egen grav i ministeriet. Han var lojal mot partiet da han trakk seg for ikke å lage en opprivende kamp på landsmøtet. De SV'erne som stikker fingern i jorda ser nok at han er det beste kompromiet man kan plassere i front just nu.

For min egen del kan hele SV trekke seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    Trane skrev:
    Jeg vedder en femtiøring på at Heiki Holmås etter helgen er den SV-lederen som står sterkest, kanskje også som partileder.

Han reiste land og strand rundt, over bakkar og berg, for å snakke med folk, mens Lysbakken gravde sin egen grav i ministeriet. Han var lojal mot partiet da han trakk seg for ikke å lage en opprivende kamp på landsmøtet. De SV'erne som stikker fingern i jorda ser nok at han er det beste kompromiet man kan plassere i front just nu.

For min egen del kan hele SV trekke seg.
    En tilnærmet sympatisk politiker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen forklare meg logikken i disse to standpunktene?
    Skolen er den viktigste fellesarenaen i samfunnet i dag. SV vil styrke den offentlige fellesskolen og utvikle den til en enda bedre arena for kunnskap og mestring (…) Flere privatskoler vil øke de sosiale forskjellene i samfunnet, og svekke den offentlige skolens rolle som felles møtested for barn og ungdom med ulik bakgrunn. SV vil derfor forsvare dagens privatskolelov slik at kommersielle aktører ikke skal kunne drive private skoler.

Pedagogiske og religiøse alternativer skal på sikt avvikles. Barn som har behov for alternativ pedagogikk skal få det i den offentlige skolen.
    http://sv.no/content/view/full/16865
    http://sv.no/Forside/Siste-nytt/Nyhetsarkiv/SV-skjerper-tonen-mot-privatskolene

- De (Pøbelprosjektet) hadde et spesielt og utradisjonelt tilbud til ungdom som var umotiverte og som ikke var i arbeid eller utdanning. Prosjektet kunne tilby en ny dimensjon i tilbudet til denne gruppen ungdom, sier Kristin Halvorsen (SV) om millionstøtten til Eddi Eidsvåg og hans Pøbelprosjektet AS.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10070166

Helt OK å gå mot eget partiprogram, bare pengene går til noen vi liker trynet på, liksom?

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Lysbakken nå tviholder på makta i SV. Flott det, da blir nok borgerlig regjering neste år. Like maktkåt som Bondevik var i sin tid. Uspiselig og usmart type.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Sjeldent ukloke ord, spør du meg.

Korrupsjon er greit hvis den ikke er gjort i ond vilje? Det gjelder strengt tatt all korrupsjon. Det er alltid noen som tjener på korrupsjon. På bekostning av andre.
    Klart Rettedal er helt i Stavanger. De tjente jo på det han gjorde. Hva med de som tapte?

Dette er samme mekanismen som gjør at Lysbakken fortsatt er helt i SV. Det han gjorde var jo til det beste for SV. Hadde det bare ikke vært for den forferdelige revisjonen, og ikke minst media...

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    N

nb

Gjest
    ArtDeco skrev:
    Det er interessant å registrere hvilken dimensjon dette har fått. Kloke ord av Tom Hetland her: http://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/Revisjonssamfunnet-2940479.html#.T1ovNnnjGM6

Dessverre vil det komme flere drittpakker og politikerforakten vil stige til nye høyder.
    Det er politikere selv som har ansvaret for at samfunnet er breddfullt av regler. Og knapt noe parti er mer ivrige på å detaljstyre folks liv enn hva SV er, hadde det vært opp til SV hadde det garantert vært mye mer regler og statlig overformynderi enn hva som er tilfelle nå. Som et abolutt minstemål burde man forvente at politikere selv klarer å etterfølge et regelregime de er så kåte på at vanlige personer skal følge. Derfor fryder det meg svært mye at SV nå blir tatt med buska nede. Jeg har ingen tro på at det står spesiellt ille til i SV, det er bare mye mer komisk når det skjer der.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    ArtDeco skrev:
    Det er interessant å registrere hvilken dimensjon dette har fått. Kloke ord av Tom Hetland her: http://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/Revisjonssamfunnet-2940479.html#.T1ovNnnjGM6

Dessverre vil det komme flere drittpakker og politikerforakten vil stige til nye høyder.
    Det er politikere selv som har ansvaret for at samfunnet er breddfullt av regler. Og knapt noe parti er mer ivrige på å detaljstyre folks liv enn hva SV er, hadde det vært opp til SV hadde det garantert vært mye mer regler og statlig overformynderi enn hva som er tilfelle nå. Som et abolutt minstemål burde man forvente at politikere selv klarer å etterfølge et regelregime de er så kåte på at vanlige personer skal følge. Derfor fryder det meg svært mye at SV nå blir tatt med buska nede. Jeg har ingen tro på at det står spesiellt ille til i SV, det er bare mye mer komisk når det skjer der.
    +1.

Slutter meg til hvert eneste ord og komma fra nb. Her er det lovgiverne som ikke greier å etterleve sitt eget regelverk. Kostelig.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Applaus!

Men jeg begynner jo å få et inntrykk av at denne sykdommen med rundhåndet tildeling av penger til venner og kjente i den gode saks tjeneste kleber mer ved SV enn andre. Det er noe med entusiasmen for "saka", sterk styringsvilje og tro på politisk inngripen, forakt for småborgerlige hensyn som privat eiendomsrett og korrekt saksbehandling, og massiv sammenblanding av roller som blir sterkere jo lengre til venstre man kommer. Bortenfor SV holder jo "Tjen Folket" på med sin hemningsløse tilsnikelse av penger, også det under påskudd av en god sak, også med manglende respekt for korrekt saksbehandling (for å si det mildt), og en totalt manglende evne til å skille mellom penger til den gode sak, penger til organisasjonen som trekker i trådene, og penger rett i lomma til ledelsen.

Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre.

Edit: Henger på denne for godt mål:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10070233

N

nb

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Men jeg begynner jo å få et inntrykk av at denne sykdommen med rundhåndet tildeling av penger til venner og kjente i den gode saks tjeneste kleber mer ved SV enn andre. Det er noe med entusiasmen for "saka", sterk styringsvilje og tro på politisk inngripen, forakt for småborgerlige hensyn som privat eiendomsrett og korrekt saksbehandling, og massiv sammenblanding av roller som blir sterkere jo lengre til venstre man kommer.
    Det er godt mulig. Jeg blir dog ikke det minste overrasket om det etter hvert blir gravd frem noe i samme gate fra representanter fra andre partier som har sittet i regjering, og ei heller om det ramler noen lik ut av det borgerlige skapet. Jeg antar at dette ikke er noe nytt og ikke begrenset til et bestemt departement.

Uten å ha noensomhelst spesiell kompetanse på temaet vedder jeg ganske mye på at der man virkelig finner snusk om man gidder å lete er i bistandsbudsjettene. De forvalter tross alt rundt 20 milliarder kroner omfattet av minimal politisk interesse, omtrent uten offentlig debatt rundt pengebruken og et ganske lite univers av folk som driver med denslags arbeide. Og alle som driver innen den "bransjen" spiller på samme lag. Og mye penger går til det store landet utlandet hvor mulighetene for kontroll er minimale.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du har rett.

De største pengene ligger formodentlig i budsjettkapitlet "overføringer til private" med alle former for trygde- og stønadsordninger. Der er ikke problemet politikere og byråkrater som tilgodeser venner og partifeller, men alle søkerne som tusker til seg penger de egentlig ikke har rett til. Svenske og danske undersøkelser, omregnet til norske forhold, tyder på at det kan være en 5-6 milliarder kroner i året som aldri burde vært utbetalt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Uten å ha noensomhelst spesiell kompetanse på temaet vedder jeg ganske mye på at der man virkelig finner snusk om man gidder å lete er i bistandsbudsjettene. De forvalter tross alt rundt 20 milliarder kroner omfattet av minimal politisk interesse, omtrent uten offentlig debatt rundt pengebruken og et ganske lite univers av folk som driver med denslags arbeide. Og alle som driver innen den "bransjen" spiller på samme lag. Og mye penger går til det store landet utlandet hvor mulighetene for kontroll er minimale.
    Det departementet er jo litt anderledes enn de andre. Her har de som målsetning å sørge for å få brukt opp en viss sum med penger hvert år, fortrinnsvis til noe sympatisk, mens alle de andre departementene har det stikk motsatt. Der er det om å gjøre å spare der man kan og få mest mulig igjen for pengene.

I bistandsdepartementet får de kjeft hvis de ikke makter å møte forbrukskvotaen sin. Totalen skal jo bli en viss prosendel av statsbudgettet for å tilfredsstille dem som er opptatt av avlatskjøp og gullfisker.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.611
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Jeg tror du har rett.

De største pengene ligger formodentlig i budsjettkapitlet "overføringer til private" med alle former for trygde- og stønadsordninger. Der er ikke problemet politikere og byråkrater som tilgodeser venner og partifeller, men alle søkerne som tusker til seg penger de egentlig ikke har rett til. Svenske og danske undersøkelser, omregnet til norske forhold, tyder på at det kan være en 5-6 milliarder kroner i året som aldri burde vært utbetalt.
    Men hvor mange får ikke det de skulle ha fått? Pussig så få som er opptatt av den vinklingen.

Sett bort fra de som bevisst svindler NAV får folk både for meget og for lite av samme årsak: Inkompetanse hos saksbehandlere!!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Slutter meg til hvert eneste ord og komma fra nb. Her er det lovgiverne som ikke greier å etterleve sitt eget regelverk. Kostelig.

mvh
    Det har vi et langt mønster i. Senest i pensjonssaken, hvor SV (og Frp?) vel omtrent er det eneste partiet som ikke er tatt med buksene nede i mer eller mindre grad. Og ja; man får leve som man lærer.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    ArtDeco skrev:
    Asbjørn skrev:
    Som forventet av Rita Bakken. Hun er ikke akkurat en nøytral observatør.

Ellers er jeg enig i de som "vet best" på vegne av fellesskapet har en større affinitet til SV's ideologi og at de derfor mindre kritiske til denne typen regelbrudd.
    "Som forventet" er en billig måte å avfeie et argument på. Er det feil det hun skriver, Rita Karlsen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    Da er Lusbaken valgt - som ventet. Snakk om å starte løpet med halte øk..

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    pengesluk skrev:
    Det skal du ikke være lei deg for......

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.378
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    ArtDeco skrev:
    Asbjørn skrev:
    Som forventet av Rita Bakken. Hun er ikke akkurat en nøytral observatør.

Ellers er jeg enig i de som "vet best" på vegne av fellesskapet har en større affinitet til SV's ideologi og at de derfor mindre kritiske til denne typen regelbrudd.
    "Som forventet" er en billig måte å avfeie et argument på. Er det feil det hun skriver, Rita Karlsen?

Nøytral observatør, slik som det helrøde norske pressekorps ::)

Fakta er da underordnet, det er hvem som presenterer det som teller

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    Gubra skrev:
    pengesluk skrev:
    Det skal du ikke være lei deg for......
    Hehe.. godt mulig du har rett... couldn't care less egentlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn