supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    rene IS det regimet der.....:rolleyes:
    hos meg er det mere som i fristaden Christiania :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Takk for en som alltid trivelig aften i går, Vegard! Og la det være sagt med en gang; mer sjarmerende interiørpoliti skal en lete veldig lenge etter... og når aluplatform ankommer og du får finishen matchet til bakvegg så vil nok jubelen ingen ende ta! Operasjon SOS (Sjarm Offensiv Slukstyle) Bafler tør dermed være fullendt...

Bakgrunnen for baffeloppsettet til Vegard var egentlig min egen tidlige konstruksjon for 15" som er "tried & tested" og fungerer utmerket for "old school" elementer a la Altec, EV, ARO osv. og da også nyere field-coil varianter bygget over samme lest som Supravox og Fertin m.fl.

Opprinnelig konstruksjon

MOBSTER 5 rev.jpg

MEN, hos Vegard er valgspråket åpenbart "Overkill is too less of a good thing" (de som har sett hans rørkonstruksjoner etc. med nok jern til å sysselsette et treningsstudio et helt år skjønner hva jeg mener) så her skal det benyttes ikke en men TO 15" field-coil elementer pr. side... Da var det betimelig å benytte en annen standard baffel, som er tatt frem for 3 hhv. 5 stk. 15" elementer og som har en noe annerledes vingeløsning. Effektiv bredde ligger på rundt 110 cm. hvis jeg ikke husker helt feil. Diskantfeltet er utskiftbart i to varianter, en for standard RAAL 140-15D og en for bruk sammen med wavegiude. Supravox 8" bredbåndselement har bedre data for det typisk vanskelige 3-5k området enn andre rimeligere varianter, og det kan derfor være interessant å eksperimentere en del med deling mot RAAL. Derav enkelt utskiftbart felt.

Tidlig ideskisse

Vegard4.jpg

Som bildene viser så er endelig utgave noe annerledes, bassene er dratt lengst mulig ned mot gulvet for best kobling og for å få mellomtone i riktigst mulig lyttepos.(høyde).

Plan B
    For interiørpoliti og andre medbeslutningstakere har vi alltid designvariant backup.....:cool: Matchende sko/veske til husfruen følger da med!

MOBSTER   Slukberry Edition.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Vet du ikke at kvinnfolka er helt på styr etter slike saker? :D Derav Plan B, selv om det ikke var nødvendig i dette tilfellet..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Gabriel Ash planthouse cedarwood i utvidet custom størrelse gir max på goodwillkontoen og slike interiørmessige bagateller kan glemmes
    har nå en A80 og en A810 i stuen, samt en C270 i gangen....
    no problem :cool:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Gabriel Ash planthouse cedarwood i utvidet custom størrelse gir max på goodwillkontoen og slike interiørmessige bagateller kan glemmes
    har nå en A80 og en A810 i stuen, samt en C270 i gangen....
    no problem :cool:
    mvh
    Leif
    Du lider av sykelig grådighet - er du klar over det? Har du vurdert å søke profesjonell hjelp? (f.eks. meg med lastebil :))

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg glemte en knall PR99mkII med nye lydhoder i Posten.....:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Du er en av de sløveste jeg kjenner - tenk å GLEMME igjen noe slikt på Posten! Håper de roter den bort.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.657
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    har slettes ikke glemt den, men den må ankomme, før jeg henter den
    så må den til gjennomgang av hoff servicemannen :cool:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Vi ER kjerringer, Vegard. Særlig Leif! ;)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Fantastisk konstruksjon og en usedvanlig spennende elementbestykning! Er det en ordinær Raal som skal monteres, eller dipol-varianten?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I første omgang en 140-15d, amorphous core, ikke dipol.
    Jeg hadde de liggende , de har vært hyllevarmere i noen år sammen med waveguidene,
    For galt å ikke prøve de når de allerede er i hus.....
    Hullene dere ser i hjørnene på det siste bildet er for monteringsvinkler til alusokkelen som skal på etterhvert

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    I første omgang en 140-15d, amorphous core, ikke dipol.
    Jeg hadde de liggende , de har vært hyllevarmere i noen år sammen med waveguidene,
    For galt å ikke prøve de når de allerede er i hus.....
    Hullene dere ser i hjørnene på det siste bildet er for monteringsvinkler til alusokkelen som skal på etterhvert
    Jeg vil tro, på bakgrunn av erfaring med småhorn og diskant kompresjonsdrivere, at waveguide på Raal er lurt i dipol

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Waveguiden skal monteres i en "ramme". Det er uaktuelt med gjennomgående skruer. hva tror dere er den beste måten å feste den på ?

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har festet seos med silikon en gang og de henger like godt enda.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Achtung, Achtung!
    Ikke silikon hvis du har tenkt å overflatebehandle noe etterpå - det er gift!

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Har tegnet ferdige braketter til dette - husker du ikke jeg nevnte det? Alzheimer med snikende intro..?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluringen;
    Tec7 går sikkert, men jeg hadde i alle fall ikke limt opp diskanten uten support på baksiden. Liming er nesten point of no return - det blir stygt etter demontering.

Er kryssfinéret lakkert?
    Hvor stor klaring er det mellom bakside av baffelen og forkant av diskantfesteflensen i waveguiden?

BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har tegnet ferdige braketter til dette - husker du ikke jeg nevnte det? Alzheimer med snikende intro..?
    Er løsningen det! Lim er kjipt om man vil ta ting fra hverandre senere.
    Som en digresjon, jeg brukte også en gang klatter med dobbelsidig tape av den hissige tykke sorten. Noen felt rundt waveguiden og det holdt til tross for høye trykk i en BR-kasse. Fikk iallfall testet waveguiden på den måten.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det bokstavelig talt fløt noen gode venner inn av døren her fredagkveld. Før i tiden var det bare å riste på hodet og løpe gjennom dusjen neste dag...
    Så lett slipper en ikke unna nåtildags...En litt uheldig oppvarming til et fadderbarns konfirmasjon i går...Helgerud kirke tømmes sakte etter at tjenesten er ferdig. Det er en stor fornøyelse å høre Iver Kleive spille orgel....

Jeg vil helst ikke lime, prefer to screw
    Gryende Alzheimer har blitt antydet i mange år Jan. ... En brakett er nok tingen.
    OB-BB Jeg holder på å male bafflene, Bruker en Engelsk Maling (Farrow & Ball) . grunnet pusset,male pusset,male pusset. Sort som veggen de skal stå foran. Lurer på om jeg burde avslutte med en matt klarlakk ?
    Det er ca 2,7 cm fra baksiden av baffelen til forkant av festeflensen og bredden på flensen er 1,5 cm langsidene og 1,2 på kortsidene.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard
    Jeg holder nesten på å tisse i buksa - dette blir heftig 6xFieldCoil - få i Nord-Europa av dette kaliber!

Regner med at det er vannbasert og ikke linoljemaling.....
    Kjør på med klarlakk - det gir en mye, mye sterkere overflate og blir stuetørt mye, mye før - bare vent til han får gått snurren av uinnerboksa og skvetta litt i potta.

Da har du plenty plass til mekanisk innfesting - Slukster har noe i hatten, ser det ut som.

Ikke glem pakning mellom treverk og glassfiber.

Bilder - noen av oss liker mer å se VIA enn ferdigpønta saker.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg husket ikke at Sluket hadde noe i ermet.... comes in handy.
    Nix linolje
    Interior & Exterior Paint - Farrow & Ball

Denne malingen er det lettere å få et pent resultat med en mye annet prøvet oppi gjennom årene .det tar imidlertidig sin tid og jeg ønsker absolutt ikke å herpe det flotte snekkerarbeidet med å søle og tulle.

Engangsbleier deles ut ved inngangsdøren . annet nytt i prosjektet er at jeg Kjøpte Madmans B5 delefilter. Det er et fint verktøy i startfasen ihverfall.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Engelske malings- og lakkprodukter er berømte - én gang var jeg borti en billakk som hadde så lang "åpentid" at man kunne holde på flere timer med den med fordriver for å få det perfekte resultatet. Denne hadde riktignok sin storhetstid før sprøyting tok over, men utrolig fin til møbler likevel.

Du blåser maling?

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    niks blåse har aldri lært meg det og synes ikke bafflene egner seg til å øve på. Jeg bruker en rulle og noen gode pensler og legger det tynnt på pusser med fint papir imellom og går sakte frem

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Stop Press, Stop Press!
    Jeg er sikker på at du kommer bedre ut med sprøyting enn noe annet - du trenger ikke å øve deg på noe annet enn å stille inn sprøyta og leke litt på ei vrakplate du har liggende. Garantert.

Det som er fint med sprøyting, er at du kan legge på så lite du vil - det er egentlig det som er hemmeligheta når du maler. Og så reduserer du i tillegg all den djevelske slipinga til ren og skjær glede og endorfinrush.

Hør på meg og lån deg ei lita elektrist HVLP (ikke Wegner eller liknende håndholdt membransprøyte!) og sprøyt så tynt du bare gidder i starten!

Når du bruker maling som dette, trenger du ikke rengjøre noe før du er ferdig med hele jobben - bare passe på at tuten er ren og fin og fri for tørket maling.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Jeg husket ikke at Sluket hadde noe i ermet.... comes in handy.
    Nix linolje
    Interior & Exterior Paint - Farrow & Ball

Denne malingen er det lettere å få et pent resultat med en mye annet prøvet oppi gjennom årene .det tar imidlertidig sin tid og jeg ønsker absolutt ikke å herpe det flotte snekkerarbeidet med å søle og tulle.

Engangsbleier deles ut ved inngangsdøren . annet nytt i prosjektet er at jeg Kjøpte Madmans B5 delefilter. Det er et fint verktøy i startfasen ihverfall.
    Jeg får mine waveguides i.l.a. en ukes tid - skal ta noen kontrollmål før endelig målsetting av braketter. Regner med du maler begge typene av modulbafler samtidig så du får identisk finish på bitene?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    ...og jeg som hadde hatt til deg om jeg hadde visst... :(

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det som ofte skjer når ambisjonsnivået er mye større enn gjennomføringskapasiteten - fint utstyr ligger og samler støv :rolleyes:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sluk Ohoi!: ja det gjør jeg.Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    OB-BB var omtenksom nok til å gi gode råd både i tråden og i pm. Ingen grunner til å ikke høre på ham....
    Dessuten fikk jeg med et gratis klystermunnstykke jeg kan bruke på Skedsmo, om det skulle gå ad undas...

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Flinke Gutten, men det er Høybråtens Store Sønn som skal ofre seg denne uka.
    Jeg har nytt min i dag:
    https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1516999&ref=search

- han ruger på noe fordervet andebryst som ikke vil slippe taket og slipper deg gladelig inn.

Lykke til, uansett - du har valgt den rette vei og prosjektet ditt fortjener det.
    Pass bare på å ikke peise på nå i starten. Lett dekking, mellomsliping, støvsuging og avtørking.
    Noen repetisjoner og du er ferdig og sitter igjen med et resultat som kler high-end-biter.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vi får se OB-BB etterlyste bilder. Her er ett av hjørnet på baffelen. Jeg er definitivt en kløne med kamera: vanskelig å ta bilde av noe som er sort og med dagslys inn av vinduet. De fleste bildene jeg tok ble helt ubrukelige....
    Etter grunning og to strøk uten trykkluft..
    Nå skal jeg øve meg litt i nabolaget og så får vi se ...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Det blir ihvertfall svart! :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning