supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jo, endringene DREIER rundt resonansfrekvensen. Samme effekt får du ved å sette en større magnet på en høyttaler også...
    Nettopp. Økt spenning = kraftigere magnet.
    Kraftigere magnet gir høyere BL-faktor.

Og ref innlegg #61:
    Høyere BL-faktor påvirker Qes, i henhold til 2pi*Fs*Mms/BL^2 - hvor Fs=resonansfrekvens, Mms=mebranvekt)

Og dermed påvirkes også Qts: (Qms*Qes)/(Qms+Qts)

og effektivitet, som er uttrykt ved Bl^2* Sd^2 / Mms^2 * Re , multiplisert med konstanten p/2pi*c (hvor Sd er membranareal, Re svinspoleresistans, p er luftens tetthet og c er lydhastigheten).

(Og Qms, Fs og Vas holdes konstant).

Bortsett fra matematikken: den praktiske effekten av dette, blir altså to ting:

1) den elektriske dempningan av resonansen øker med økende spenning inn på field-coilen. Det betyr mindre lydnivå ("bass") under resonansfrekvensen.
    2) effektivitet øker med økende spenning inn på field-coilen. Det betyr økning av lydnivået over resonansfrekvensen.

Akkurat det samme som å sette en større magnet på et høyttalerelement (uten å endre noe annet).

Dette skal jo bli spennende å måle!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    mye fornuft i det du skriver broder S, men en kjøleprofil vil tross alt bidra til å transportere varmen fortere vekk fra chassiet på driveren
    mvh
    Leif
    I teorien ja, men...... mye pes. Mellom kappen på fieldcoilen og selve coilen er det gjerne luft, som er en dårlig varmeleder. transmisjonstapet blir fort veldig stort, og effektiviteten på kjølefinnene blir tilsvarende liten. Jeg har både sett, hørt og ikke minst prøvd en del field coils og må si at det er mer fikling og DIY morro enn det virkelig gavner lyden. Det som kan gjøres bedre med FC enn TRADISJONELLE magnetsystemer (og nå snakker vi i hifisammenheng) kan gjøres ENDA bedre med slemmere drivere/elementer.

Er stygt redd for at vinninga fort kan gå opp i spinninga skal en først kjøpe et dyrt FC element, så lage custom PSU og deretter innretning for å kjøle ned elementet.

Den egentlige gevinsten ved FC er at den ikke går så fort i metning som et regulært magnetsystem når en belaster høyttaleren med kontinuerlig høy effekt, f.eks. en basshøyttaler i klubb/disco/PA bruk.

For hjemmebruk vil f.eks. en høyeffektiv kompresjonsdriver for mellomtone eller diskant i praksis ALDRI dra nytte av nettopp den gode egenskapen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Grelv
    du skriver at luftens tetthet er med i eff.-formelen
    endres luftens tetthet ved økt luftfuktighet? antar det?
    i så fall forklarer det hvorfor jeg synes systemet låter bedre ved høytrykk og tørr luft enn ved lavtrykk og høy luftfuktighet.....
    mvh
    Leif

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Høyere luft-tetthet øker effektiviteten - det er ihvertfall sikkert.
    Og jeg tror også at økt luftfuktighet øker tettheten.

Altså: Best lyd når det er høytrykk, fuktig og ikke for varmt!! :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Helt motsatt av min verden. Lavtrykk, tørt og godt i bunkersen. Da låter det bra. Men jeg tror det beror mer på psykosomatiske tilstander :cool:

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ofte låter det best med en god rødvin til også.
    Men heller ikke det er med i formelen:p

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hmmm
    er ikke høyere luft-tetthet det samme som at luften får høyere egenvekt?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    hmmm
    er ikke høyere luft-tetthet det samme som at luften får høyere egenvekt?
    mvh
    Leif
    Med vanndamp i luften (fuktig luft) blir tettheten til luften mindre, som i første omgang kan virke ulogisk.
    Dette skjer fordi den molekylære massen til vann (18) er mindre enn den molekylære massen til luft (rundt 29). For en gass med en viss temperatur og trykk, vil tallet på molekyler være konstant i et visst volum. Så med vanndamp i luften vil luftmolekylene bli byttet ut med tallet på vannmolekyler, uten at trykket eller temperaturen endrer seg. Dermed blir massen per volum mindre, og tettheten redusert.
    Hvor stor effekten blir avhenger av den absolutte fukten og ikke relativ fukt.

Hvilket minner meg på at jeg snart må hjem og skru på vannet i kondensatorkretsen på partikkelakselleratoren!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Tabellen under viser hvordan forskjellige egenskaper ved luft endrer seg med temperaturen.

Tabell — lydens hastighet i luft c, lufttettheten ρ, akustisk impedans Z, temperatur °C

Temperaturens rolle
    °Cc i m/sρ in kg/m³Z i Pa·s/m
    - 10325.41.341436.5
    - 5328.51.316432.4
    0331.51.293428.3
    + 5334.51.269424.5
    + 10337.51.247420.7
    + 15340.51.225417.0
    + 20343.41.204413.5
    + 25346.31.184410.0
    + 30349.21.164406.6

Er man spesielt interessert i slike ting anbefales dessuten å studere Mollier diagram osv. - mange interessante forklaringer og referanser rundt luftfuktighet, duggpunkt etc.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Ehh... nå begynner vi kanskje å ta av litt her, synes jeg :p MEN, jeg har mer tro på kunnskap rundt hvordan slike REELLE forhold kan bety noe enn hva avsindige kabelkonstruksjoner kan avstedkomme.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    I'll drink to that!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Sprayhooden på båten....:cool:
    Det er meldt regn med stormast og ekstra mengder måkedritt ved Drøbak f.o.m. ettermiddagen, t.o.m. sent søndag kveld! I Sætre derimot; sol og 25++

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ha-ha
    skal ikke ut før neste helg
    men det blir bra vær å fikse litt småting på både jolla og seilbåten
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Stakkars Vegard

Unge gutten. Du må jo bli helt hautullat av disse gubban. Sluket har jo tatt helt av men det er jo ikke overraskende - han benytter jo hver anledning til å bruse med fjæra.

Nå skal du høre på meg. Jeg har ikke peiling på dette, men jeg er en djevel på å ta tempen.

Nå i ettermiddag har jeg hatt huset for meg selv i et-par timer og gikk opp på loftet, steketermometeret og jeg. Spissen ble plassert slik bildet viser og spenningen er som du ser, potente 9V. Hvert kvarter ver jeg oppom og ”logget” og det siste bildet ble tatt to timer etter forrige.

Dagen i dag har vært fin og varm, og jeg antar at den relative luftfuktigheten ligger i overkant av 50%. Nevner det siden det fikk litt fokus underveis.

Lydnivået var så høyt at jeg ikke hadde greid å sitte der i de ca tre timene seansen tok.
    Aner ikke om svingspolen kjører i klasse A eller AB eller B.

86.jpg

87.jpg

88.jpg

89.jpg

90.jpg

91.jpg

92.jpg

93.jpg

94.jpg

95.jpg

Fred være med deg.

BB

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    33 grader!
    det var ikke mye
    Vegards må ha vært mye varmere for jeg kunne ikke holde hånden på siden av magneten mange sekundene før jeg måtte ta den bort
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    OB-BB
    ikke noe stakkars her. Jeg er også alene hjemme:cool:
    Og pløyer lydfilene jeg fikk av Leif (har mange av artistene fra før, men ikke disse innspillingene og disse er gromme! Tusen takk)
    Jeg driver også og måler med et IR meter siden jeg ikke ville ha tapelim på coilene:p

215exc har stått på 11.2v i 4 timer, 400 exc har stått på 13,2 v like lenge

54 grader på 215
    63 grader på 400

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjører du normalt ned så høy spenning eller er det for å ha det morro?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det stemmer bedre med det jeg kjente.....
    mere musikk der det kommer fra
    hørte du får hjelp til uken....
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    OB-BB nå satte jeg opp spenningen for å se på temperaturer vs spenning.
    Da firstwatt og LMC var her hadde de stått på et døgn fordi jeg hadde glemt å kople fra.
    spenningen var vel 9 eller ti, men etter lang tids drift akkumeleres kanskje varmen slik at selv lavere spenninger gir høyere temp etter mange timer.
    Skal se på dette. Varme er noe dritt og vi vil ikke komme i saksa...

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    en heatspreader vil begrense slik varmeoppbygging uansett hva noen sier
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    kanskje vil og et power med lavere ripple virke gunstig?
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "en hetspreader.."
    dette er jeg enig i . Ikke akkurat hyllevare, men jeg skal lete og har Emo.. in mente.
    Jeg har ikke giddet å måle ripple på ebay suppliet, , et ordentlig POWER altså en forsyning med chokeinput og nok filter til at det blir stille vil iallefall ikke øke temperaturen
    Jeg tror at etter at Grelv har målt elementene og designet er fastlagt, så vil det ikke være behov for et supply med ørten spenninger for coilene.Jeg tror vi lander på en spenning for 215 og en annen for 400.Men
    for fleksibilitetens skyld kommer jeg alikevel til å få laget en powertrafo med tapninger for ulike sekundærspenninger slik at suppliet enkelt kan endres om det oppstår andre behov senere.. Med en slik trafo burde det være mulig å tilfredstille de som ønsker variabel vout as well...
    Det blir behov for å låne ører underveis. til flere ting antakelig.
    foruten mer opplagte problemstillinger , kunne det være interessent å få synspunkter på lclc(lc) supply vs lc(lc)coleman reg supply til coilene.(ørebaserte synspunkter)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ørene mine stilles velvillig til disp
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Nå synes jeg hyeneflokken skal slutte å hetse en stakkar...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    de Lorean
    en stakkar? :cool:

hvordan går det med den Japanske hagen....den må jo bugne etter den våren?

mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tror doningen er rammeskeiv.
    En av våre kjente og kjære pushere har jo en sånn stående og ruste.
    BB

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De lorean var dritkuul i den filmen.
    Her er en skisse /et startpunkt for psu til field coil supplies. Dette for et element.Ser for meg to slike i en høvelig boks.ratt til å velge spenning og ratt til finjustering.Display som viser strømtrekk og spenning. Et ordentlig chassis som ser fett ut.

Et alternativ for meg som tviler på at jeg kommer til å ratte spenninger er å erstatte lc ledd med colemans filamentregulator.Den gir en konstant og regulert strøm og det tror jeg er bra.
    (jeg er sikker på at en spenning blir foretrukket til hvert element.Hensikten med fieldcoilen er jo ikke at brukeren skal få nevroser av å leke med ulike spenninger, men at man skal kunne justere noen av T/S parametrene etter "terrenget" elementet skal brukes i).

Her er åpent for forslag og endringer!

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det er vel en smule bastant å si at:
    "Hensikten med fieldcoilen er jo ikke at brukeren skal få nevroser av å leke med ulike spenninger, men at man skal kunne justere noen av T/S parametrene etter "terrenget" elementet skal brukes i)"?

Det er jo nettopp rattingen som gjør greia. Sånne psykoakustiske greier virker faktisk inn på lytteopplevelsen - den ene dagen låter det bra og den neste kan ønske en bitteliten betoning opp eller en bitteliten betong ned. Hvis dette blir så påtrengende at man "bare må" - hele tiden, er jeg enig med deg - da snakker vi om nevroser. Men bortsett fra det, er det vel ingen ulempe å kunne velge? Skal bli artig å følge dette videre.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jepp noen ganger kommer ting ut litt fort og galt.
    Var i Bragernes Kirke og hørte To solister,sølvguttene/guttekor fra Vilnius og Drammen symfoniorkester fremføre Brahms Requiem: det var ikke galt selv om det egentlig var for galt å trekke inn i varmen.
    Imponerende I tillegg var det korsangere på galleriet som ikke fikk plass foran

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I går hadde jeg besøk av Grelv. Det var veldig trivelig og ganske lærerikt.Skal legge ut noen screenshots av målingene senere. Både 400 exc og 215 exc OB har jevn frekvenskurve , fin avrulling og gode impedansekurver.
    Det var ingen ekle membranoppbrytninger eller resonanser.Lav forvrengning som steg noe med økende coilspenning.
    induktansen på 215 exc er 125 uH

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Målte du induktansen på 15" ved forskjellig coilspenning?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det stemmer jo bra med det jeg sa om at det er så langt de desidert beste bredbåndere jeg har hørt
    noe helt annet enn det andre "rælet" :rolleyes:

mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    det stemmer jo bra med det jeg sa om at det er så langt de desidert beste bredbåndere jeg har hørt
    noe helt annet enn det andre "rælet" :rolleyes:

mvh
    Leif
    Den var frekk ;.) Låt FE203 så dårlig i din store stue hvor refleksjoner ikke forringer inntrykket? Jeg kunne ikke høre at det var noen vesentlig forskjell mellom Supravox og 203 da?

vega65: d

Da målte dere altså helt cleant selfølgelig, og kurven var vel ikke lik ved forskjellig spenning?

Og....betyr det at dempingene jeg la inn faktisk var et avvik fra en jevn frekvenskurve?

Grelv:

Hvilke inntrykk har du av Supravoxen kontra Fostex mtp oppbrytning rundt 2700hz og oppover da den ikke har wizzer? Var forskjellene små eller store? Og hva med evt andre dipper & peaker?

Har for øvrig hørt samme Supravox Field Coilen hos OB-BB som har et meget godt rom uten refleksjoner osv.
    Der hørte jeg at den hadde et fint slam i øvre midbassområde :) (du må snike deg til noen små akkustiske tiltak Vega65)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Supravox virker smoothere i mine ører, selv om Fostex var et artig bekjentskap for noen dagers adspredelse
    skjønte dog fort at det ikke var til å leve med i lengden for meg....
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn