supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har forsøkt å bestemme hvilken spenning fieldcoilen til 215 exc bør fores med.
    Det kan være at det burde verifiseres med målinger. men vi har rett og slett kjørt ymse musikk ved ulike spenninger . Halveis blindt får jeg si. ikke strengt vitenskapelig gjennomført men forhåpentlig godt nok : det er jo husbruk.

9 v landet jeg på . ved høyere spenning øker følsomheten, men prisen er en pukkel i frekvensresponsen.
    Det vi merket oss ved de høyeste coilspenningene var at særlig kvinnelig vokal fikk en litt skarp snert eller kant som ikke gjenfinnes ved lavere coilspenninger.
    Elementene står stadig i de grimme testbafflene som ble malt sorte for ikke å irritere interiørpolitiet mer enn nødvendig.
    foto tatt stående i lytteposisjon .bafflene er lette å flytte litt når jeg skal lytte.

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    vega65

Jeg også sparer på strømregninga for tida - har redusert spenninga fra 11V til 9 og akkurat nå passer det ørene og stemninga inni hodet.
    Leste en artikkel her:
    The Supravox Field-Coil Chris Bryant gets back to basics with a simple full-range drive unit driven from an electromagnet. Review By Chris Bryan

Det at han endte på batteriforsyning og at det skulle ha noe å si på en field-coil, er spennende. Skal prøve å finne av dette ved å sette opp to batterier med ladesystem og spenningsregulator. Planlegger det samme ladeopplegget for Monsteret også med galvanisk skille og alt det derre.

Men hvordan spiller 400-ene - har du de bare til pynt eller spiller de, og hva er oppsettet der?

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    OB-BB : ut ifra hva jeg har lest div steder på nett spiller strømforsyningen en rolle.Thomas Mayer registrerte en forbedring da han laget choke input supplies istedet for lab supplies.
    VinylSavor: Making of a Field Coil Speaker, Part 4: LV FC PSU
    Jeg har tenkt til ¨å lage lc -Coleman regulatur supply til mine. Ved 9v trekker coilene til 215 exc 1,7a.
    For øyeblikket henger 400 exc der .Tid er mangelvare. Oppsettet er pc/exadevice-B3 dac / og opera cd/B3 dac, Tribute autoformer- 801a se a2 forsterkere (det er en egen tråd om disse).
    Men jeg har også spilt endel med 13e1se forsterkerene mine. Jeg foretrekker 801a fordi det føles som jeg kommer tettere på musikken, men 13e1 ampene gjør seg ikke bort og de har mer guffe, lavere forvrengning og en bedre dempningsfaktur som gjør seg nedover.

Når det gjelder 400 exc har jeg som nevnt knapt kommet igang. Jeg satte strøm på coilene og en spole i serie med pluss som skulle gi første ordens filter med avrulling fra 200 hz. (fordi det var en kjapp og enkel ting å gjøre)
    Det låt ikke bra. Hverken alene eller sammen med 215 exc. Jeg mangler igrunnen et handy verktøy og masse kunnskap til å finne ut av dette med deling og hvordan
    jeg best kan sy sammen 215 og 400. Jeg har vært inne på tanken å skaffe 2 400 exc til og gå for 2 i hver baffel, men det blir i tilfelle ikke før senhøstes.Batterier høres styrete ut. Mayers supply er nok et safe bet om du ikke skal designe og bygge de selv da

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hei V
    artig å se at du kjemper videre
    TM er ingen hvem som helst og ganske sikkert et safe bet
    han var og en av dem som snakket varmt om choke input supplies og LCR Riaa
    for meg har han hatt rett i begge deler
    fått noe fra Maryland i det siste?:rolleyes: ?
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Maryland tyst. Gary sa da jeg bestillte jerna at det tok noen uker, de kommer vel om ikke så lenge.
    I den grad det er en kamp med hifi vil jeg heller omformulere til et hyggelig slit:cool:
    (med slit i parentes).
    Det har tatt rimelig mye tid med 801a ampene men det har vært moro og lærerikt
    Jeg sitter igjen med et par erfaringer jeg tar med meg videre:
    shunt regulert psu har noe for seg.
    dht drivere må forfølges videre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    DHT driver er definitivt på lista
    mitt power er dimensjonert for alle eventualiter og kan levere plenty av juice til et DHT driverrør
    det lærte jeg fort; ikke for små chassier og spenningsbegrensninger i power trafoer kondiser etc
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Før du skaffer deg to firehundrer til, vil jeg anbefale deg å prøve med en kasse uten bunn og lokk på baksiden av baffelen.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I ettermiddag fikk jeg besøk av Firstwatt og LMC. Det var hyggelig og lærerikt. Hel hadde med seg flere leketøy bla et Firstwatt delefilter.
    Bildet er lagret som helswitcherdip'er for det gjorde han.

Ved hjelp av filteret og 13e1 ampene ble det etterhvert lyd i basser og fulltoner. 13e1 tok seg av basselementene og 801a fulltonene/bredbåndselementene.
    Det var dritgøy å få lyd i hele OB'en.
    Og kjempefint med insirkling av delefrekvenser og slopes.

En knalldag for en diy'er som ikke helt visste hvordan dette skulle "angripes".

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Artig å høre Supravoxene dine i dag vega. Field Coil er spennende saker. Både klangen og burgeren smakte bra :)

Jeg er mektig imponert over rørforsterkerkonstruktør-kompetansen din. Stilige å se på er de og. Men jeg tror du og Leif gikk glipp av et vesentlig poeng nemlig at gitterchocens tantalmotstander aldri må avvike fra glødespenningens inngangsfølsomhet i forhold til utgangsnivå og det i særdeleshet sett i lys av variablene driverrørene kan bidra med i forhold til den svake spenningen som fluktuerer i signalveien påvirket av kvaliteten på kondensatorene.....på en måte?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Dårlig gjort med rompefoto. Payback time he he:

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Firstwatt datt visst av lasset da Leif og jeg kaklet om amper....
    Til gjengjeld hadde han bra styr på filteret og rattet frem en vellydende løsning.
    Vi hadde litt forskjellige preferenser vedr spenningen på coilene.vi prøvet 6 v en stund, Det låt pent og pyntelig eller "dausnilt" i mine ører. Med høyere spenning går følsomheten opp og lyden ble mer spennende . Men fieldcoilene blir seff varmere.
    Jeg fikk denne linken av LMC (takk) Round Aluminium Heatsinks, Round Aluminium Heatsinks Products, Round Aluminium Heatsinks Suppliers and Manufacturers at Alibaba.com
    sammen med et forslag om å rådspørre supravox om dette med varmen.
    Har fyrt av en mail

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard

Ta godt vare på etikettene bakpå - mine har vinden tatt etter at limet smeltet.

Hvordan låt det, synes du, med firehundrene tilkoblet?

Har du vurdert vinger - uten blir det kanskje i overkant masse kansellering?
    Tror ikke du greier å hente ut nok dypbass uten. For å løse dette bare med EQ, blir det forferdelig store vandringer for stakkaren.

BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Vegard

Ta godt vare på etikettene bakpå - mine har vinden tatt etter at limet smeltet.

Hvordan låt det, synes du, med firehundrene tilkoblet?

Har du vurdert vinger - uten blir det kanskje i overkant masse kansellering?
    Tror ikke du greier å hente ut nok dypbass uten. For å løse dette bare med EQ, blir det forferdelig store vandringer for stakkaren.

BB
    Jeg ser på siste foto at Vegard fortsatt har etiketten sin inntakt bakpå men Leif har ingen etikett. Mulig Leif har sluppet vind såpass ofte at limet har smeltet og etiketten fløyet sin vei??

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jeg skal ikke skylde på andre - er godt oppsatt med flatulens selv, så hvis det er årsaken må jeg sjekke litt til her eller der.
    BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Hvordan låt det, synes du, med firehundrene tilkoblet?"

Lovende...Det hjalp godt med bassene, tynt og nakent uten. Men det er et godt stykke frem.
    Supravox elementene har noe ved seg som jeg liker.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hei Vegard
    takk for sist
    det var interressant og lærerikt
    likte definitivt Supravox best av bredbånderne jeg har hørt
    det mest spennende var egentlig å se de imponerende forsterkerkonstruksjonene dine, selv om jeg fikk litt Frankenstein assosiasjoner av de blafrende rørene :cool:
    likte og muligheten fc ga for tuning av feltstyrken og dermed følsomheten
    vi var åpenbart helt på samme banehalvdel hva gjaldt preferanser, og den økte følsomheten som kom med økt fc spenning var helt klart å foretrekke
    etter å ha sett HELs hyperaktive forhold til dip-switchene i Pass filterert, som han kontrollerte mesterlig, har jeg en større forståelse for hvorfor han foretrekker "valium-settingen" med lav fc spenning.
    i mine ører dopet det ned lyden og ble mest kos:rolleyes:
    Sebago shortsene mine har forøvrig ikke merke bak, men diskret sydd logo foran på låret
    som meddelt via PM tror jeg veien å gå videre er kompetent passiv deling ala Grelv
    om høy og lavpass av respektive element lages separat, har du og full frihet til å eksperimentere med om du vil kjøre single amping eller bi-amping
    single amping med 30 watteren e.l er kanskje å foretrekke om man skal kjøre KISS prinsippet helt ut
    forøvrig er vi også helt enige om at choke-input psu til fc spenningen trolig vil sette prikken over i´en
    ellers må jeg få gratulere med smakfullt innredet kåk
    takk for en artig kveld med passende servering og hyggelig vertskap
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det var veldig givende for meg og en kjempeinspirasjon å høre OB med lyd i bassene!

Frankenstein du ! skvetten ?

13e1 ampene har stått i kjelleren og blitt klådd på innimellom. Jeg rakk så vidt å fullføre montering av bias supplies for 13e1 før dere kom. Det ble ikke tid til å justere og kontrollere psuene. et nytt vr rør var hurpete og flashet istedt for å tenne , et annet blafret litt og forsyningen til det røret må antakelig justeres noe.
    Kiss er besnærende og jeg tror det kan være greit å starte med 13e1 ampene og et fleksibelt anlagt passivt filter.(skal jo ikke slutte å bygge amper)
    Er så heldig at jeg får besøk til uken.
    Det settes pris på hjemme at dere likte huset!

Jeg gjorde som du foreslo og maillet Supravox

Dear Vegard,
    Yes, with high voltage, they generate a lot of heat.
    With maximum voltage ( that is to say about 14V for 400 EXC and 12 V for 215 EXC ) we advise to not use them for a long time.
    Yes, you can add a cooler system if you want to use them at high voltage, it is a solution.
    Best regards.
    Trekker den konklusjonen at det bør monteres kjøleribber på Coilene: noe ala det LMC linket til
    Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    LMC, du burde vite at det er Lacoste som gjerlder iår.

Forøvrig en herlig tråd. Jeg kommer innom og hører når mer er på plass.

Håvard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Shortsene er ikke fra i år
    Ny-strøkne Lacoste er ikke for seilere og mannfolk
    Om du skal gå skikkelig macho, får du frest en custom kjøleblokk, kjøper et Corsair cpu vannkjølingskit med radiator og vifte, som du kobler til...
    Ellers må du finne noen runde kjøleprofiler ala de i linken med rett diameter
    Bør kanskje være to-delt så du får boltet de på med kjølepasta for maks varmeoverføring
    Dette burde egentlig Supravox hatt en løsning på...de kan ikke bare si at du ikke må spille lenge ad gangen....
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    "Valium-settingen" ...... Nå har jeg hørt det og :)

Vegard, hva om du lager et dreiehjul ala en klokke på field coil PSUn som har stereotype symboler fra:

1-10
    Varm - Kald
    Pyse - gæærn
    Valium - LSD
    HEL - LMC
    Dovendyr - Flue
    Nyansert - dævvhørt

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det skal lages et kvalitets supply til coilene, forhåpentlig flasker det seg med et samarbeid med en annen som har fieldcoils om dette.
    Dersom Firstwatt skaffer seg noen fieldcoils er jeg gjerne behjelpelig med en strømforsyning med det foreslåtte display...

En kommentar til dette med at følsomheten øker med økende coilspenning: det er viktig å ha klart for seg at følsomheten ved resonans ikke øker.
    sakset følgende fra T Loesch som var involvert i utviklingen av 215 exc OB :Audio Asylum Thread Printer

"To relativate this a little. Many people do not understand how SPL, Efficiency and Qt relate.
    A Cone driver is a mechanical resonant system. A given driver, with a given cone diameter, resonance frequency and equivalent volume (this is in effect a set of measures covering suspension stiffness and moving mass) will have a given SPL at the resonance for a given signal.
    If I alter the Drivers Qe (and thus Qt) without altering anything else I do NOT alter the SPL at resonance!!!! I do alter the SPL above the resonance. The higher the Qe & Qt (and thus the lower the fieldcoil voltage) the lower the SPL above resonance ends up. Increasing the Fieldcoil Voltage increases the SPL above resonance and lowers Qe (& Qt).
    To put this different, let us take a driver with an SPL of 94db/2.83V @ 50Hz Resonance.
    If we adjust the Fieldcoil voltage so that Qt = 0.5 our midband SPL will be around 100db/2.83V (unless there is an additional MF/HF rise as observable for example with Lowthers).
    If we adjust the Fieldcoil voltage so that Qt = 0.707 our midband SPL will be around 97db/2.83V.
    If we adjust the fieldcoil voltage so that Qt = 1 our midband SPL will be 94db/2.83V with some response peaking above Fs.
    In all three cases our SPL at 50Hz/2.83V is 94db. I hope that illustrates the tradeoffs. "

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard

Du må ta oss på en liten reise og forklare hvordan dette virker.
    Jeg skjønner hva du skriver og siterer, men sliter med å forstå konsekvensene.

BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det viser vel i alle fall at økning av fc spenningen ikke får ønsket effekt i hele området om ikke driveren kjøres via et delefilter? eller?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Min erfaring er at endring av FC spenningen betyr mest for lydsignaturen (lav spenning - mer dypbass trades mot mindre smekk, høy spenning gir motsatt effekt) og at følsomheten selvsagt også endres men er veldig systemavhengig hvordan akkurat DET oppleves.

Qts påvirkes konstant ved spenningsvariasjoner og kan brukes som et "verktøy" til å skreddersy/tilpasse elementet til type kabinett eventuelt fravær av slikt (OB/hornlading) Særlig viktig dersom det er et basselement det er snakk om.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Men vil ikke utdraget overfor indikere at man får en dip rundt resonansfrekvensen mens resten stikker av ved økning av FC-spenningen?

Ellers dette med varmeutviklingen i magneten.
    Jeg har aldri spilt over lengre tid ved høyere spenninger enn 10V - ligger typisk mellom sju og ni. Magnetene blir da varme, men ikke mer enn ca 40 grader. Driverne har ruslet noen timer nå og jeg har aldri hørt antydninger til skraping el uregelmessigheter så jeg tror ikke dette er noe seriøst problem- i det området i alle fall. Men som nevnt tidligere - det blir så varmt at etikettlimet har gitt opp.

Og så må dere som kan, dra igang den derre spenningsgreia. Om det lar seg gjøre å lage den variabel, er dette en fordel for ikke å si, en nødvendighet.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Jo, endringene DREIER rundt resonansfrekvensen. Samme effekt får du ved å sette en større magnet på en høyttaler også - det er f.eks ikke slik at et gigantisk magnetsystem på et basselement gir mer bass; kanskje tvert imot så er det motproduktivt i hvertfall for dypbass. Paradoksalt er det derfor mange dvaske ferdighøyttalere tilsynelatende har både bra nivå og utstrakt frekvensområde nedover - basselementet har ikke all verdens kraft i spolegapet. Dette avsløres selvsagt nådeløst mht. selve kvaliteten på bassen og hvilket maks.nivå en får ut før det raser sammen...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Flott - da er jeg satt opp med tankejobb for resten av dagen for å forstå dette.
    BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kunne ikke la Supravox slippe unna med kommentaren om at elementene ikke kunne kjøres kontinuerlig...
    Dear Franck
    Did I get this right: The coils are not suited for continously service at high coil voltages ?

I have not decided which coil voltage I want to use, regardless of what I choose , I prefer to not worry about coils melting Down!
    I suppose Supravox have a solution ? cooling fins to Mount on the coil perhaps ? experience on this subject ?
    manufacturers of suitable cooling fins ?

All the best Vegard
    Og svaret

Dear Vegard,

Yes, you can, but with high voltages, when it is very hot, you add thermal distortion and it is not good for sound.
    But this it is just when you use it with very high voltage and for long time listening.
    Add a heatsink is a good solution with EXC.
    Another solution if you already use the EXC at the maximum voltage is to use the Alnico version :
    At the maximum voltage the parameters of an EXC model = the parameters of the Alnico version ( but you lost the possibility to modify the parameters which is really interesting with an open baffle use )

Best regards.
    Franck

synd jeg ikke kan fransk da hadde jeg kanskje fått svar på alle spørsmålene i en jafs.....

OB: Nivået ved resonans frekvensen er konstant og uavhengig av coilspenningen. ved ulike coilspenninger vil frekvensresponsen stige litt forskjellig opp mot maks nivået for den aktuelle spenningen.
    OB : vi får ta en prat om supplies til coilene når det begynner å konkretisere seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Flott - da er jeg satt opp med tankejobb for resten av dagen for å forstå dette.
    BB

Slutt med den tenkingen - overlat det til hestene - de har større hode!

cpb.png

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Flott - da er jeg satt opp med tankejobb for resten av dagen for å forstå dette.
    BB "
    neida se på denne du
    rød,blå og grønn er simulert frekvensrespons ved hhv 5,7,9v for 400 exc.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    En ting er simulert, men det skulle vært fint å se noen målte eksempler. Interessant at "dreiepunktet" er på rundt 45 Hz.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    mao sim bekrefter hørt resultat :cool:

kult at de bekrefter at kjølefinner er lurt
    sjekk med EMOKID for å få frest noe
    ville designet noe som satt som en to-delt ring i "sol-mønster" som kan spennes på med bolter for best mulig tilpasning med kjølepasta
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Høy varme har mange ulemper, og det hjelper ikke stort å fjerne varmen fra ytterkappen - der varmen gjør størst skade er i selve spoleviklingen til membranet, og hvorfor ikke følge fabrikkens egne anbefalinger om å ta FC for det det er - en grei mulighet til å justere enkelte parametre NEDOVER for tilpasning til forskjellig bruk kasse/OB etc. og heller kalle spade for en spade dersom maks. følsomhet og effektivitet er greia?? Varmgang har ALLTID vært et problem ved FC og høy effektivitet. En kan gå opp med spenningen på coilen for på den måten å få ut mer power MEN da skapes nye problemer igjen, med større indusert spenning som gir mer uønsket feedback inn til forsterkeren. Dette er ikke særlig gunstig uansett, og definitivt IKKE dersom det er laveffekts SET o.l. inne i bilde. No free lunch, as always, og fysiske lover gjelder.

Det går an å gjøre det bedre enn Supravox m.h.t. FC og effektivitet, men da koster det slemt med kroner og innebærer mye tightere toleranser som igjen betyr andre materialer og dyrere maskinering. Magpower isolert er ikke så interessant dersom det enten ikke kommer ned i spolegapet eller samtidig introduserer andre (termiske) problemer for spolen.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skjønner litt mer, men nå fikk jeg en ny bekymring.
    Se på kurven til 215 mellom 100 og 200!
    This sucks!
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    BTW, fresing i alu til en slags kjølekappe, DET koster kroner. Har akkurat fått laget to adaptere ut av et 150 mm. rundt aluemne, 12 kg. materiale og en halv dag oppspenning/fresing av relativt enkel variant. Kompispris? 4.000,-

Ville nok heller lagt pengene fra et slikt tvilsomt prosjekt sammen med pengene for driverne originalt og kjøpt bedre drivere/elementer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Skjønner litt mer, men nå fikk jeg en ny bekymring.
    Se på kurven til 215 mellom 100 og 200!
    This sucks!
    BB
    Dette er SIMULERT, BB, og det ser da tross alt ikke så jævlig galt ut heller... Ikke bekymre deg på forhånd. Jeg har målt mye verre saker enn dette, som allikevel har spilt som en drøm i området.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da kan jeg legge vekk pusteposen. Bra.
    BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill og kommentarer , det er hyggelig om flere følger Slukets eksempel og legger ut bilder fra familiealbumet.
    Noe å flire av gjør seg.
    Vedr kjølefinner : etter at coilspenning er valgt måler jeg temperatur og vurderer behov.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.659
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    mye fornuft i det du skriver broder S, men en kjøleprofil vil tross alt bidra til å transportere varmen fortere vekk fra chassiet på driveren
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn