supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Et par av hver er bestilt.En kompis er i Frankrike og har fått trimmet trommehinnene.Han var helt over seg og
    En telefonsamtale senere tenkte jeg hvor for ikke kline til og bestille noe å leke med ?

et par av hver av disse er bestilt.215 exc ob kan bli en nett liten "alene" med nogå attåi toppent, eller noe større med 400exc.400 exc kan ev benyttes sammen med tad 4001 i kjelleren ... det er flere muligheter.

ønker innspill og forslag til dc supply.Supravox kommuniserer dårlig på engelsk og klarer ikke å angi annet enn hva suppliene må levere av spenning og strøm
    Forslag og innspill ellers er særs velkomment

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    BBBJ:
    Mange takk!
    supplyene du linker til ser ut å være et godt valg.
    Den variable v out nyttig i en utprøvingsfase.
    Hvilken spenning landet du på og hva har du plasser 215 exc i ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Når spenningen til coilene er fastlagt: kan smps være et alternativ ?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei på deg
    Jeg har prøvd ut mange forskjellige innstillinger, men har innsett at jeg aldri blr enig med meg selv. For meg handler det litt om å ha valgfrihet til å stramme opp/slakke mellomtone/nedre register.
    Jeg blir bare mer og mer overrasket over hvor dårlig mange plater er masteret - og hvor stor forskjell det er på dagens idealer i forhold til gårsdagens. Endringer i oppsettet, endrer også klangkarakter. Og så er det det der med dagsformen - hvordan vll jeg at det skal lyde i dag. Min anbefaling er klart å kjøre variabel til du har landet der du vil være. Elementene skal spilles inn og parametrene endrer seg nok litt i denne prosessen også.
    SMPS har jeg ikke praktisk erfaring med. Tipper likevel at de største forskjellene høres best mye nærmere opphavet til signalet.
    Jeg har kjørt 10V en stund nå, men er midt i en innspilling av diskanten, og da blir dette mest som en transportetappe.
    Hva har du tenkt å bruke i toppen og i bunnen - og hvordan skal du håndtere dette (passivt eller aktivt)? Og hvilke kasser skal du putte firehundrene inn i?
    MVH BBBJ

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tenkt? ...
    Jeg ligger og drar meg i sola i Hellas og 215 og 400 elementene ble bestilt impulsivt(som nevnt etter en samtale med en kompis pt in France)
    Det er muligens på tryne å handle så dyre leketøy når man ikke besitter særlig mye kunnskap om ht bygging.
    Mange vil si det er å starte i feil ende.
    Jeg stoler på instinktene og er ikke redd for å gape.

Supravox Fr mener at en farbar vei er å lage en noe fortørret utgave av deres panneau plan
    http://www.supravox.fr/kits/panneauplan.pdf

En annen løsning kan være å putte 400 i en egen kasse og plassere 215 i en egen baffel.
    Jeg har sendt en mail til Cyr-Marc som bla er usa importør av supravox og til et par andre som har erfaring med disse elementene og avventer innspill derfra.

Når det gjelder toppen så har jeg liggende noen raal 140-15d med waveguides.Jeg har forhåpentligvis sikret meg noe annet snadder som er mer følsomt (men det er ikke i hus og jeg skal komme tilbake til hva det er når det er).

Og jeg er åpen som en låvedør for forslag til å snekre noe rundt disse supravoxene.
    Jeg tenker etter hvert at det må bli deling på linjenivå og siden jeg er en smule RØRete kommer jeg til å lage det som trengs av forterkere selv.
    Jeg kommer til å skaffe meg det jeg trenger av kunnskap og annet og jeg anser meg ikke ferdig før sluttresultatet blir beskrevet som greit av de jeg har blitt kjent med her på sentralen.:cool:

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det tok sin tid. En avslappet holdning til leveringstider...
    Men Idag meldte supravox at elementene er sendt.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dagens dont unnagjort.I det min utmerkede assistent gikk sa hun: forresten det kom en pall med noe som ikke er til kontoret.Den står bak døra på venterommet....

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lukter Fuggel, det her - fire EXC-elementer - endelig en som satser.
    Dette blir særs spennende å følge.
    BBBJ

nex_86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Spennede!!

Følger med ;)

Lagde just noen TQWT kasser med Supravox 135LB.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nex: har fulgt tråden din. Det tyter ikke over av Supravox bygg her på berget ...

Elementene ble bestilt lenge før jeg hadde tenkt meg grundig om...
    Og enda lenger før tilstrekkelig teoretisk ballast er på plass..
    Impuls har dog sin sjarm .

Jeg tenkte i sommer at det kunne være morsomt å lage en exc versjon av Panneau plan
    http://www.supravox.fr/kits/panneauplan.pdf

Se skissen min nedenfor (Toppen skal bli ivaretatt men det er kanskje greit å fokusere på 400 og 215 i første omgang ?)

I mellomtiden har jeg lest litt og tenkt litt og det er en haug med spørsmål som virrer rundt i skallen.

Er det en fornuftig bruk av 400 exc å gjøre dette ?
    burde det være to 400 exc pr side i en OB (elementene er henholdsvis 4 og 8 ohm )
    (jeg lurer på om en med kun en 400 exc kommer bedre ut med en type Onken?)

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    bobine ag= sølvspoler?
    veldig fine
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er sølv
    Supravox sier at disse spolene er å foretrekke om en deler høyere enn 400 hz. I en OB som skissert vil det deles et sted mellom 100 og 200 tror jeg,
    Men om jeg ender ut med en annen løsning for 400'ene ville jeg angret om jeg skippet dette.Mer kostnaden var ikke avskrekkende

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da har moroa så smått begynt.
    Jeg skal få en snekker til å hjelpe meg etterhvert...
    Ingen vits med skarpe nærbilder her

Nye leketøy må prøves Jeg har spikket og banket sammen noe ræl : en liten teaser.
    112 x 40 , har kun en støyende og magert labsupply klart . 215 exc ene trekker tilsammen i oiverkant av 4 a og supplyet klarer å gi de 8,8 v ca

ikke ideeltmen allright for en prøvesmak.
    Yes dette er bra saker!
    Fryser nedover ryggen
    lyden bedret seg voldsomt iløpet av den første halvtimen.Det de gjør as stands gjør de bra!

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei
    En god begynnelse, selv om jeg må innrømme at jeg synes du skulle koste på deg litt ved hvis det er kaldt hos deg at du sitter der og fryser.
    Vil også foreslå at du bredder ut testsystemet ditt (før du bestiller noe fra snekkeren din) slik at du får inn 400-en i samme baffelen.

Jeg har opplevd med slike oppsett, med store femtentommere, at disse påvirker de andre elementene mekanisk. Dette riktignok med Lowthers elementer som har ekstremt trange pasninger i svingspolesystemet - noe som førte til en svak skurring. Tror vel egentlig ikke dette blir noe problem.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Platene VAR store nok (les brede nok!)
    Jeg har aldri brukt en overfres før og knotet litt med sirkeljiggen. kombinasjonen fresenovise , bad jigg engineering osv resulterte i avmagrede bafler og mye spon.

Jeg skal rigge til 4 tentative regulerte dc supplies.Senere skal jeg bygge anstendig forsyning selv. Lab supplyet på bildet bråker som Vøringsfossen.
    Skal lage en ny Baffel for testing slik det er skissert ovenfor med plass til 400 elementene.

Jeg har brukt en 18mm kryssfiner, maxbo hadde ikke bjerk tykkere enn 12.

elementenes metallramme er ca 10 mm dype. Hva bør jeg bruke til baflene? Og hvor i Oslo området får jeg kjøpt det ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Billinstad trelast har bjerk kryssfiner i 15mm (og tykkere for den saks skyld)
    Skal skru sammen en baffel av to 15mm plater med plass for 400 elementene og 215.
    I løpet av helgen har jeg spillt ganske mye musikk. 215 exc er et veldig godt element. Jeg syntes til å begynne med at det var en anelse skarpt i toppen, men lyden endrer seg etter som elementene får timer . Jeg har følelsen av at disse skal spille ganske mange timer før de har satt seg.
    Men det er allerede et uanstrengt og naturtro lydbilde. Vakkert rett og slett.
    Jeg har ikke hukommelsen spekket med intrykk fra svært gode anlegg, rett og slett fordi jeg ikke har hørt så veldig mange !
    Derfor mangler jeg en oppøvet referanse som kunne ha fortalt meg hvor i lende supravoxene befinner seg.
    Magefølelsen sier lovende.
    På minus siden kan jeg anføre at sweetspot er lite. Jeg vet ikke om dette gjelder andre fullrange fieldcoils, om det er relatert til de smale bafflene eller om 215 exc er slik.
    BBJ du nevnte en ny diskant du spiller inn: hva er det for element ?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei på deg
    Noen kommentarer til ditt siste innlegg og hvordan jeg ville ha angrepet prosjektet - først bare en kort redegjøring over hva JEG anser som fakta:
    Etterhvert som elementene spilles inn, vil lyden (som du selv godt har merket) endre seg tildels overraskende mye. Av dette vil du kanskje ha behov for å endre oppsettet ditt. T/S-parametrene har desverre ikke annen gyldighet enn som en pekepinn for hvordan man kan anta at elementet vil oppføre seg der og da. Kun de med stor erfaring på dette området kan nok forutsi mye av hvordan det blir. Der oppe er jeg ikke i det hele tatt og jeg er derfor fylt av sterk skepsis (mye på grunn av manglende logiske evner) til de som hele tiden omgir seg med absolutter og de som ukritisk bruker div simuleringsprogrammer til å lage den perfekte høyttaler. Nok om det.

Mitt forslag til deg, er at du kjøper deg en 22 mm gulvsponplate i 60 cm bredde og slår sammen en testbaffel. Det som blir til overs, bruker du til vinger og avstivinger som du limer på baksiden. Ikke bruk dyrt kryssfinér nu. Og om du skal laminere to plater til én - ikke bare skru - lim også. Som endelig valg av materiale i baffelen ville jeg ha valgt i denne rekkefølgen:
    1) Benkeplate i bøk eller eik. Om denne er oljet slik Ikeas er, ville jeg ha slipt meg godt ned i treverket på baksiden og finért denne siden. Baksiden fordi den ikke er så oljet som forsiden og da får du også fjernet merkingen som er på baksiden. Bare sjekk godt at baksiden er slett, feilfri og fin før du kjøper den! Finéring fordi jeg synes dette rett og slett blir penerere fordi man får fjernet endeskjøtene og at hele greia står mere ut som et møbel enn som en benkeplate.
    2) Kryssfinér i bjørk. Ingen konstuksjonsplater med tykke skikt duger. Og hverken furu, ramin, meranti eller andre agurktresorter duger.
    3) Sponplate - veldig undervurdert som høyttalerbyggematerialle. Billig, lett å få tak i, lett å dempe uønsket resonans i ved å bruke avstivere.
    4) MDF. Ikke så mye annet å si om dette enn at det nok ikke er så helsemessig skummelt som noen elsker å tro. Støver riktig nok en del, men maske og gode briller berger bronkiene og tårekanalene dine. Har forholdsvis høyfrekvent egenresonans i forhold til spon men kan dempes på samme måte som spon.

Min spådom er altså at du i ettertid vil se at det å reise lett og billig i denne fasen også gavner sluttresultatet. Altfor mange legger ned kjempepenger i denne fasen og er stuck med en konstruksjon de egentlig ser som utilstrekkelig. Håper dette ikke virker belærende - det er ikke meningen - jeg er bare ivrig.

Jeg har (skyld på Martin King) valgt å prøve ut de små Lowther DX55 og DX65 som diskantelementer. Dette dels at jeg har et evigvarende (og litt problematisk) kjærlighetsforhold (helt tilbake til 1980) til dette merket. Bortsett fra ELS-57 (doble og enkle) og noen andre elektrostater er det ingen andre elementer som har greid å dra meg så inn i musikken som dette merket. Disse elementene har også grei følsomhet i forhold til Supravoxene mine, men viktigst av alt, så er de elementer med åpen bakside slik at jeg kan leke med OB i toppen også. Disse elementene kan imidlertid IKKE plasseres i samme baffel som potente basser da vibrasjonene fører til at elementene skarper når det blir kraftige transienter. Alternativet for meg ville ha vært å bruke bakovervendte diskanter i tillegg til den forovervendte for å simulere levende lyd. Dette har egentlig vært litt fy å gjøre, så ikke si det til noen om du gjør det.

Til slutt en betraktning om bassene dine. Jeg tror desverre at du ikke får tilstrekkelig output nedover til at du blir tilfredsstillt med passiv deling uten forsterkning. Hvis du etterhvert konkluderer med med dette, vil jeg anbefale at du låner med deg en god bilstereofprsterker med aktiv deling og innstillinger fra deg selv, en god venn eller en butikk og gjør noen forsøk. Så kan du eventuelt ta det derfra til gjengs aktiv deling, Audiolense eller hva du måtte ønske.
    Passiv deling med så gode komponenter som disse elementene fortjener, blir grusomt dyrt, tar grusomt med tid og du er grusomt låst. Anbefales ikke.

Og så må du være flink gutt og dynge oss ned med bilder og tekst. Det er håpløst magert med prosjekter for tida på HFS - det ser ut som de store gutta har gått i dvale og noen forbereder overgang til matprat.no eller skal gjøre seg blank i Israel.

BBBJ

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for inputs BBBJ!

Jeg har gjort noe jeg burde ha gjort for lengst: kjøpt math cad arkene til MJK : ikke fordi jeg tror jeg skal regne meg frem til audio nirvana, men som et hjelpemiddel et stykke på vei ( og det er sikkert noe å lære av å jobbe med det)
    Vedr toppen : raal dipol med waveguide er et alternativ jeg vurderer å teste.

Bass: Jeg tror du har rett i din antakelse: jeg var på nippet til å bestille 4 av exc400 men valgte å gå for to i første omgang, det var kanskje pinglete: vi får se.
    Jeg fant regnearket til T Loesch og knottet inn dataene for elementene mine (for moro skyld) Om noen får noe ut av dette er det fint med kommentarer

Vedlegg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei
    Ute på tynn is..... fort gjort å gå feil i temer og begreper.
    Men.....her ser du jo lydtrykksforløpet eller om du vil, følsomheten fra 1kKz og nedover. 3dB sies å være verdien der akkurat hørbare forskjeller i lydtrykk merkes. Jeg er ikke helt sikker på om dette stemmer for alle, men dette sier altså skolemedusinen. Av grafen for de to elementene, kan du se hvor langt ned i frekvens du kommer med for eksempel 6dB fall fra (for eksempel) 1kHz, som befinner seg innenfor det svært følsomme mellomtoneområdet.

Om du så sjekker nedover for hver 10Hz under 100, ser du at det blir ganske stille etterhvert. Du ser også at 215 logrer ganske godt med halen opp til 200 og litt til.

For å gjøre det enklestmulig i og i og med at du har stereobasser, er det rundt dene frekvensen at det teoretisk sett kan være lurt å legge delefrekvensen. Hvordan sammenhengen mellom elementene blir der, er vanskelig å forutse før du har prøvd deg fram.

Allerede her synes jeg det blir vanskelig fordi OB i seg selv (på grunn av at de derre eldgamle gjøkene som fant opp de fysiske lovene, fant den opp så vanskelig) begrenser hvor mye basspulver du greier å få ut av platene dine.

Synes kanskje det hadde vært lurt å prøve ut en H- eller H-frame. Og selvsagt lagt innpå noen gode kubber med dB nederst.

Gjør noen simuleringer til med større og større baffelbredder og legg de ut, så kanskje det blir så fristende at de virkelige ræserne her inne ikke klarer å motstå å gi deg noen gode tips.

RAAL regnes jo for å være noe av det bedre. Har ikke prøvd noen fra dem ennå, og slettes ikke dipolen. Men kjør på.

BBBJ

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er noen flere simuleringer i simulatoren til T Loesch. t/s verdiene for 5v og 7 v er hentet fra siden til Supravox og er ikke helt representative for mine elementer som bla har en god del høyere Vas.Men for å se på hvordan responsen endrer seg med endret spenning på coilene er det jo greit.Jeg har holdt bredden "nede" på 60 cm.
    Jeg registrerer at jeg med ett element (uten eq )må ofre følsomhet for å få mer i bånn. Dette er sikkert opplagt for de som allerede kan det. For meg som skal lære fra bunnen av er det greit å se det selv. De ferdige HT skal stå i en peisestue (den på bildet) som er 5,5 x 4 m .taket er skrått ca 5 m høyt over baflene og 220 i andre enden.rommet er absolutt ikke ideelt men det er det minst ille stedet i hovedetasjen. Det er ikke rom for å dynge inn store slobs eller andre digre konstruksoner som kan levere ordentlig bass her.(men vi har plass i underetsjen til å lage en bule for slikt på litt sikt) .
    Jeg fikk forøvrig passord til MJK sine mathcad ark i går kveld.Det er litt å sette seg inn i ... før det blir action
    Jeg skal måle T/S ved ulike coil spenninger på elementene etterpå i dag.
    Jeg trenger også å skaffe meg et måleoppsett til arbeidet med bafflene. Hva trenger jeg og hvor kjøper jeg det ?

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fulgte rådet fra BBJ og har kappet sponplatertil og frest ut hull for begge elementene.Og fyrt opp peisen !Som en ser blir det ikke svenneprøve i overfres med det første.
    Men det duger nok til utprøving.
    Woofertesteren jeg skulle måle elementene ved ulike coilspenninger viste seg å ikke gi nøyaktige resultater.
    skrur inn elementene og tar det den veien istedet...
    (har ikke nødvendig utstyr i hus enda men fortsettelse følger)
    etter å ha gjort en rekke beregninger med utgangspunkt i supravox spesifikasjoner på nettsiden deres, er det to veier som utkrystalliserer seg (tror jeg)

a : opp med coil spenningen og effekten, ned med qes og eq inn.
    b: ned med coilspenningen og effekten ,Opp med qes biamping.

En kan seff kline til og bestille et par 400 exc til, men jeg tenker å jobbe litt med det som er i hus i første omgang.

Vedlegg

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    God fredag.
    Ja, ser ut som at du har hatt en spennende reise med fresen. Pass fingrene - jeg har la igjen to på en stor bordfres på åttitallet. Men skit i å forsenke elementene nå. Og skit i målingene. Få de opp å spille. Du har en lang transportetappe foran deg. Hvis du ikke har jigg til å ta runde hull med, er det enklere med en rotterumpe.
    Kjør på og lykke til.
    BBBJ

PS Såg litt til på bildene. Du må kjøre mot rotasjonsretningen til fresestålet - ikke med.
    Hørselvern. Briller.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har en jigg som fulgte med fresen. låseskruen vibrerte løs et par ganger.Drittkonstruksjon som ikke blir bedre av uøvet operatør.
    Du skulle sett baksiden av den ene platen:cool:
    Skal ha fyr på alle iløpet av helgen

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    En Baffel running med 400 exc.
    Som BBJ påpekte : en lang reise up comming: men slike reiser er morsomme!
    Det er en god ting å reise når ingenting haster...

Jeg har gjort følgende (i mangel av ymse nødvendige leketøy, og i håp om å få høre noe lovende... er jo nygjerrig på hva supravox kan levere og ikke minst om jeg synes det er godt nok når jeg er på oppløpssiden ... om lenge...)

Skrudd ned coilspenningen på 215 exc til 4,8 v og 400 exc satt til 8,7 v

rigget et 1 ordens filter : 120µF i serie med pluss på 215 exc, og 3,8mH spole i serie med pluss på 400exc.

HVorfor slikker hunder ballene sine?
    fordi de kan! ( verdiene var for hånden)

Det måler sikkert ille: det er en stygg overgang mellom bunn og det over og det kan egentlig ikke brukes til å reklamere for supravox.

Allikevel : Det lar seg høre at det er noe med disse elementene: de er jævlig sjarmerende selv med mishandling presens.

Nå skal jeg ta meg en tur i kjelleren og hente 1 x 45 kg 13e1 se, en god vin og så skal jeg dirve dank

(Dersom noen gidder blir jeg glad for en liste til Supravox mice en place: arbeidsredskapene jeg bør anskaffe til fortsettelsen)

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    13e1 ampen kom fra en monosession med æren i behold.
    Nr to er delvis demontert i påvente av jern til et annet drivertrinn (som ikke ser ut til å komme på F så lenge)
    Derfor ble det en rettrett til el 34 pushpull og nå spiller franskmennene i stereo
    kilde er cd-buffalo dac 3 (jeg skal f meg sjekke det psuet / regene med Sniff og se om det er høyfrekvente oscillasjoner i min)

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Interessant prosjekt.
    Har luktet litt på Supravox sjøl, men helst i en hornkasse.

Håvard

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tråden er romslig du må gjerne fortelle mer

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye å fortelle i grunn, men jeg så litt på løsningene til Supravox på sidene deres.
    De har både en Mini Onken og noen BLH der. Men siden jeg ikke har hørt disse elementene, så har jeg lagt det litt på is. Har nå i lange perioder levd med H6 kloner og en videreføring av H6, UBLH, i langer perioder. Og forsøkt meg på H2 kassen med ulike elementer. Nå sist med Cabasse elementer. Ble skrinlagt på grunn av en stygg peak. Jeg vil i mitt neste prosjekt ha en større høyttaler. En som spiller med større autoritet. Det er faktisk stor forskjell ofte på 6.5" og 8". Er også glad i papirelementer og enkle løsninger, les toveis med enkle filtre. Tror Supravox er et element som kan tilfredsstille meg på mange måter.
    Synes det du driver med er spennende. Men som medlem av hornalliansen, så forplikter det med horn ;-) Hvis du ikke er folkesky, så er det ikke langt fra Toten til Kolsås.

Håvard

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ikke folkesky det er åpent hus her i mange sammenhenger.. også denne
    vedr horn, jeg så for lenge siden en tråd der en kar hadde koplet 215 exc på et digert azurahorn(Ø 1m)

vedr TQWT:
    215 med alnico har ganske høy følsomhet exc med spenning som gir denne følsomheten utvikler endel varme.
    Elementene mine er i og for seg tilgjengelige for utprøving i ulike settinger.det er bare å sende en pm

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sounds of Science |

Har bestilt en pakke med mic etc herfra.Håper det duger til å komme igang med finne ut av hvordan tingene skal gjøres

NiToNi

Fersking
    Ble medlem
    03.05.2010
    Antall liker
    0
    Det här ska jag följa med spänning! Jag har också en uppsättning med 215 och 400 EXC OB liggandes tillsammans med Raal 70-20X och AE Dipole 18. Allt jag behöver är lite inspiration ;)

NiToNi

Fersking
    Ble medlem
    03.05.2010
    Antall liker
    0
    Hur gick det med det här bygget....?

Vad blev det till slut och vad är dina intryck?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble så opphengt med et forsterker prosjekt at dette har stått stille
    Pt spiller 215 exc alene 400'ene bare står der...
    Jeg skal forhåpentlig få fart på dette utover høsten. Skal oppdatere tråden når det skjer noe.
    I løpet av vinteren har jeg blitt bedre kjent med 215 exc og det er et hyggelig bekjentskap.
    Et drivende godt element.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I løpet av kort tid kommer det leketøy fra Rod Coleman. Han har 5a filament regulatorkit. med noen voksne trafoer/choker foran burde psuene bli vesentlig bedre enn i dag...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn