Hei på deg
Noen kommentarer til ditt siste innlegg og hvordan jeg ville ha angrepet prosjektet - først bare en kort redegjøring over hva JEG anser som fakta:
Etterhvert som elementene spilles inn, vil lyden (som du selv godt har merket) endre seg tildels overraskende mye. Av dette vil du kanskje ha behov for å endre oppsettet ditt. T/S-parametrene har desverre ikke annen gyldighet enn som en pekepinn for hvordan man kan anta at elementet vil oppføre seg der og da. Kun de med stor erfaring på dette området kan nok forutsi mye av hvordan det blir. Der oppe er jeg ikke i det hele tatt og jeg er derfor fylt av sterk skepsis (mye på grunn av manglende logiske evner) til de som hele tiden omgir seg med absolutter og de som ukritisk bruker div simuleringsprogrammer til å lage den perfekte høyttaler. Nok om det.
Mitt forslag til deg, er at du kjøper deg en 22 mm gulvsponplate i 60 cm bredde og slår sammen en testbaffel. Det som blir til overs, bruker du til vinger og avstivinger som du limer på baksiden. Ikke bruk dyrt kryssfinér nu. Og om du skal laminere to plater til én - ikke bare skru - lim også. Som endelig valg av materiale i baffelen ville jeg ha valgt i denne rekkefølgen:
1) Benkeplate i bøk eller eik. Om denne er oljet slik Ikeas er, ville jeg ha slipt meg godt ned i treverket på baksiden og finért denne siden. Baksiden fordi den ikke er så oljet som forsiden og da får du også fjernet merkingen som er på baksiden. Bare sjekk godt at baksiden er slett, feilfri og fin før du kjøper den! Finéring fordi jeg synes dette rett og slett blir penerere fordi man får fjernet endeskjøtene og at hele greia står mere ut som et møbel enn som en benkeplate.
2) Kryssfinér i bjørk. Ingen konstuksjonsplater med tykke skikt duger. Og hverken furu, ramin, meranti eller andre agurktresorter duger.
3) Sponplate - veldig undervurdert som høyttalerbyggematerialle. Billig, lett å få tak i, lett å dempe uønsket resonans i ved å bruke avstivere.
4) MDF. Ikke så mye annet å si om dette enn at det nok ikke er så helsemessig skummelt som noen elsker å tro. Støver riktig nok en del, men maske og gode briller berger bronkiene og tårekanalene dine. Har forholdsvis høyfrekvent egenresonans i forhold til spon men kan dempes på samme måte som spon.
Min spådom er altså at du i ettertid vil se at det å reise lett og billig i denne fasen også gavner sluttresultatet. Altfor mange legger ned kjempepenger i denne fasen og er stuck med en konstruksjon de egentlig ser som utilstrekkelig. Håper dette ikke virker belærende - det er ikke meningen - jeg er bare ivrig.
Jeg har (skyld på Martin King) valgt å prøve ut de små Lowther DX55 og DX65 som diskantelementer. Dette dels at jeg har et evigvarende (og litt problematisk) kjærlighetsforhold (helt tilbake til 1980) til dette merket. Bortsett fra ELS-57 (doble og enkle) og noen andre elektrostater er det ingen andre elementer som har greid å dra meg så inn i musikken som dette merket. Disse elementene har også grei følsomhet i forhold til Supravoxene mine, men viktigst av alt, så er de elementer med åpen bakside slik at jeg kan leke med OB i toppen også. Disse elementene kan imidlertid IKKE plasseres i samme baffel som potente basser da vibrasjonene fører til at elementene skarper når det blir kraftige transienter. Alternativet for meg ville ha vært å bruke bakovervendte diskanter i tillegg til den forovervendte for å simulere levende lyd. Dette har egentlig vært litt fy å gjøre, så ikke si det til noen om du gjør det.
Til slutt en betraktning om bassene dine. Jeg tror desverre at du ikke får tilstrekkelig output nedover til at du blir tilfredsstillt med passiv deling uten forsterkning. Hvis du etterhvert konkluderer med med dette, vil jeg anbefale at du låner med deg en god bilstereofprsterker med aktiv deling og innstillinger fra deg selv, en god venn eller en butikk og gjør noen forsøk. Så kan du eventuelt ta det derfra til gjengs aktiv deling, Audiolense eller hva du måtte ønske.
Passiv deling med så gode komponenter som disse elementene fortjener, blir grusomt dyrt, tar grusomt med tid og du er grusomt låst. Anbefales ikke.
Og så må du være flink gutt og dynge oss ned med bilder og tekst. Det er håpløst magert med prosjekter for tida på HFS - det ser ut som de store gutta har gått i dvale og noen forbereder overgang til matprat.no eller skal gjøre seg blank i Israel.
BBBJ