Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Siden man per definisjon aldri kan bli fornøyd med det man får, siden det er viktigere hva de andre får så vil man aldri komme videre med denne form for konfliktsøking. Om de får gjennom litt ekstra i år, så vil det bare føre til at de andre man sammenligner seg med sammenligner tilbake og forlanger minst like mye de og. For når selv de offentlig ansatte får store tillegg så må jo de også får det. etc. etc.

Lærerlønninger kunne gjerne vært høyere men man vil ikke kunne oppnå det med det systemet man har i dag.

Den beste måten på sikt å kunne heve lønnsnivået er å sørge for at det blir flere lærer med private ansettelser. Dvs. flere private skoler som er alternativer til det offentlige. De vil på en helt annen måte kunne tilby bedre betingelse til kvalifiserte lærere, og dermed være med på å skape en konkurransesituasjon som vil trekke lønnen oppover også for de offentlig ansatte.

I tillegg bør det åpnes for en mye større differensiering av lønn til lærere, basert på kvalifikasjoner, dokumentert kunnskap og ferdigheter. Hvis videreutdanning, spesialkunnskap og generell dyktighet kan belønnes vil man i mye større grad tiltrekke seg spesielt godt kvalifiserte arbeidere. Det er mye mer hensiktsmessig enn enn å jobbe for at absolutt alle skal ha samme lønn og ingen skal kunne ha noe å se frem til eller bli motivert av, annet enn ren ventetid for automatisk opprykk på den offentlige lønnsstigen.

Dagens erkesosialistiske liktetsideologi er det største hinder som finnes for å tiltrekke seg dyktige arbeidskraft og spesielt kvalifiserte arbeidere. Men som med ALT i skolen er det middelmådigheten som skal hylles og dyrkes. Og da må også arbeidsforholdene og lønnen bli middelmådig for all fremtid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Siden man per definisjon aldri kan bli fornøyd med det man får, siden det er viktigere hva de andre får så vil man aldri komme videre med denne form for konfliktsøking. Om de får gjennom litt ekstra i år, så vil det bare føre til at de andre man sammenligner seg med sammenligner tilbake og forlanger minst like mye de og. For når selv de offentlig ansatte får store tillegg så må jo de også får det. etc. etc.

Lærerlønninger kunne gjerne vært høyere men man vil ikke kunne oppnå det med det systemet man har i dag.

2. Den beste måten på sikt å kunne heve lønnsnivået er å sørge for at det blir flere lærer med private ansettelser. Dvs. flere private skoler som er alternativer til det offentlige. De vil på en helt annen måte kunne tilby bedre betingelse til kvalifiserte lærere, og dermed være med på å skape en konkurransesituasjon som vil trekke lønnen oppover også for de offentlig ansatte.

3. I tillegg bør det åpnes for en mye større differensiering av lønn til lærere, basert på kvalifikasjoner, dokumentert kunnskap og ferdigheter. Hvis videreutdanning, spesialkunnskap og generell dyktighet kan belønnes vil man i mye større grad tiltrekke seg spesielt godt kvalifiserte arbeidere. Det er mye mer hensiktsmessig enn enn å jobbe for at absolutt alle skal ha samme lønn og

4. ingen skal kunne ha noe å se frem til eller bli motivert av, annet enn ren ventetid for automatisk opprykk på den offentlige lønnsstigen.

Dagens erkesosialistiske liktetsideologi er det største hinder som finnes for å tiltrekke seg dyktige arbeidskraft og spesielt kvalifiserte arbeidere. Men som med ALT i skolen er det middelmådigheten som skal hylles og dyrkes. Og da må også arbeidsforholdene og lønnen bli middelmådig for all fremtid.
    1. Eit litt sørgjeleg verdsbilde og menneskesyn, tykkjer du ikkje? Du har eit poeng, men det går på det faktum at litt kronasje til svært mange lærarar kostar meir enn mykje kronasje til nokre få særstilte. Då vert det sånn, og eg kan vere einig at det er systemet. All den tid vi har massevis av elevar som skal gå på skule i lange tider, trengs det også mykje meir undervisningspersonale enn då det var obligatorisk med 7 års skulegång. No er alle på skulen 6 år lengre. Det vert lettare å lønne slike som det berre trengs ein av i kvar kommune... Sånn er det.

2. Ein lønnsdiktat innan det private næringsliv kunne også gjort skilnaden mindre. Eller evt. ei nasjonalisering av ein del oppgåver innan bankvesen, olje og varehandel. Det trengs eit relativt høgt elevgrunnlag om ein skal halde i gong to eller fleire konkurrerande skular i eit nærmiljø. Om dette vart utbreidd, ville det føre til auka sentralisering. Trass i at staden subsidierar private skular med om lag 115 000 kr pr elev. Det er meir enn kva mange kommunar brukar pr elev. Og eit slikt system er vel like dumt som at staten subsidierer t.d. bønder og sånt?

3. Jaja. Dei prøver. Men det har ikkje lukkast å finne gode indikatorar på "kvalifikasjoner, dokumentert kunnskap og ferdigheter", ut over dei studiepoenga vi har grabba til oss opp gjennom åra. Vi har automatisk ansiennitetstillegg opp til 18 år, og automatisk tillegg for lærar-adjunkt-adjunkt med etterutdanning inntil eitt år. Og så ekstra til lektorar/folk med mastergrad (som då helst må gå på noko med undervisningsrelevans). Dessutan har vi lokalt slik at ein prøve å lønne 15 studiepoeng med 3000 kr årleg på løna, dersom det er igjen pengar på lønsbudsjettet. Det er ikkje mykje, men nok til at vi hiv oss på desentraliserte, relativt rimelege og gunstige 15-studiepoengstilbod innimellom. Det frisknar opp kvardagen.

4. Eit verre problem er at om du lukkast å komme i mål med ei *"# klasse, lønest du med å få ei *!#¤%&%% klasse neste gong. Då fell motivasjonen.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    4. Eit verre problem er at om du lukkast å komme i mål med ei *"# klasse, lønest du med å få ei *!#¤%&%% klasse neste gong. Då fell motivasjonen.....
    *!#¤%&%% elever bør ideelt sett gå på spesialskoler eller i spesialklasser med spesielt kvalifisert personell slik at de ikke får ødelegge undervisningen for motiverte og skikkelige barn. En generell differensiering av undervisningen basert på kunnskap, nivå og ferdigheter og ikke bare på alder er virkelig etterlengtet. Men det har vi vel debattert i en annen tråd og er litt OT i en tråd som mest handler om sammenlignende svartsjuke, konfliktbruk og fremprovosering av generelle lønnsrammepromiller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    1, *!#¤%&%% elever bør ideelt sett gå på spesialskoler eller i spesialklasser med spesielt kvalifisert personell slik at de ikke får ødelegge undervisningen for motiverte og skikkelige barn.
    2, En generell differensiering av undervisningen basert på kunnskap, nivå og ferdigheter og ikke bare på alder er virkelig etterlengtet. Men det har vi vel debattert i en annen tråd og er litt OT i en tråd som mest handler om sammenlignende svartsjuke, konfliktbruk og fremprovosering av generelle lønnsrammepromiller.
    1, Ikkje etter HVPU-reformen.
    2. Det kjem an på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    HVPU-reformen er noe av det mest triste og mislykkede prosjektet som har blitt gjennomført i etterkrigstiden. En full rasering av fagmiljøene og en utkasting av PU fra institusjoner der de hadde samlet ressurser og likesinnede, for så å bli puttet rundt på skolene hvor de ikke har noe utbytte av undervisningen og ikke har noen som helst naturlig omgang med de andre elevene. Der er de ikke blant likemenn, men lavest på rangstigen og virkelig utilpass. Ingen er tjent med dette.

Det samme gjelder boforholdene der de gode sosiale institusjonene er avviklet, og i stedet plasseres PU rundt på omsorgsboliger tiltenkt eldre, hvor de heller ikke på noen måte passer inn med de andre beboerne, og skaper et helt annet miljø for dem som er klar i toppen men skral i legemet.

Forferdelig triste greier. Alt velmenende med store vyer og alt det der, men det fungerer svært dårlig i praksis både for PU og for andre.

Jeg kan ikke komme på en eneste "reform" som er mer mislykket og tragisk enn denne. Det gjør meg virkelig trist å tenke på.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Bildet er ikkje heilt svart. Det er mange som har fått eit betre liv også. Men det har i svært liten grad fylgt med ressursar til desentraliseringa. Korkje i form av pengar eller kompetanse. Sakte, men sikkert har det kome seg, men mykje står endå att.

Når det gjeld andre reformer, skal eg tenke etter. Men eg trur den store skulesatinga sidan 1986, sett under eitt, har vore ei skikkeleg katastrofe, om enn kanskje mindre tragisk enn hvpu for dei som har falle mellom to stolar.

N

nb

Gjest
    Mamma førte ett helt år nøye regnskap med tid brukt på skolen og hjemme til retting/forberedelser. Hun fant ut at hun jobbet ca 2 arbeidsuker gratis det året, men hun var en lærer som tok jobben sin svært alvorlig, det skal sies (pensjonert nå).

Fysikklæreren min på VGS (for øvrig den beste læreren jeg har hatt) sa en gang til meg at dersom jeg ville ha en veldig sløv jobb, så skulle jeg bli realfaglærer på videregående. Det var ganske åpenbart at han tok det aller, aller meste på rent talent.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror mange ikke skjønner alle fasettene i dagens lærerjobb og det må nesten oppleves for å forstås.
    Kunne ikke vært mer hjertens enig...
    Det hadde nok vært veldig greit å være lærer, dersom man bare kunne konsentrere seg om og planlegge og gjennomføre undervisningen for elevene.
    Tror alt for mange har manglende forståelse for hvor omfattende og "krevende" det kan være å jobbe som lærer, og ofte, når jeg er i diskusjoner hvor lærerlønn kommer på banen - ja, da ender vel stort sett diskusjonen fra motparten med følgende saklige og "logiske" :confused: resonnement: "Hvorfor skal lærerne ha så mye mer i lønn, dere har jo ferie halve året"....? Jaja, dem om det. Frister nesten å komme med et morosamt sitat............
    Jeg skal dog ikke sage alle over en kam.
    At noen kanskje kan ha mer innsikt i hvordan hverdagen kan arte seg for lærere, ser jeg ikke bort fra. Men hvor mange tenker i grunnen over hvilke problemstillinger og kompliserte "oppgaver" vi med mer eller mindre jevne mellomrom blir stilt overfor? Å være lærer handler nemlig ikke bare om timene med planlegging, undervisning og retting og elevenes læring. Det handler om å ta vare på hele barnet/mennesket, mtp det sosiale og med/mellommenneskelige aspektet. Dette regnes kanskje ikke av alle som "arbeid" - men gudhjelpemeg - det kan innebære situasjoner hvor man tenker og grubler til håret blir tynt og grått, man bekymrer seg skakk og ikke sover spes godt, fordi man så gjerne vil være behjelpelig. I slike settinger blir vi like gjerne og mye en ekvivalent til drosjesjåførene og frisørene i samfunnet ellers - "hverdagens psykiatere"....
    Skulle mer enn gjerne delt noen eksempler jeg har vært borti siste året - tror noen og enhver da ville fått litt bakoversveis...! Men så var det det med taushetsløftet man har gitt da. Må være forsiktig med hva jeg ymter frempå om, serru.... Og om sånt tar på? Vær du sikker! Det "sliter" mye mer enn alt som har med undervisning å gjøre, kanskje først og fremst fordi det er faktorer som i så forbasket stor grad påvirker oss som medmennesker - i tillegg til at det selvsagt også påvirker undervisningen!!!
    Og enda har jeg ikke sagt et ord om oppgaver som gjerne blir tredd nedover hodene på oss, fordi en eller annen "byråkrat" har sett lyset....

mvh
    Proffen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Det er to yrkesgrupper jeg unner all den lønn de kan få. Lærere og flykapteiner.

Læreren fordi hans dyktighet har så vanvittig stor betydning for det kjæreste jeg har, ungene!

Flykapteinen fordi jeg er prisgitt hans faglige dyktighet hvis det skjer noe "ugreit" når jeg sitter bak i flyet. Livet mitt avhenger av at han er dyktig!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er to yrkesgrupper jeg unner all den lønn de kan få. Lærere og flykapteiner.

Læreren fordi hans dyktighet har så vanvittig stor betydning for det kjæreste jeg har, ungene!

Flykapteinen fordi jeg er prisgitt hans faglige dyktighet hvis det skjer noe "ugreit" når jeg sitter bak i flyet. Livet mitt avhenger av at han er dyktig!
    Da burde vel også en bussjåfør og en taxisjåfør også hatt dobbelte av normallønn, de kan jo også ta livet av deg om de ikke gjør jobben sin skikkelig, for ikke å snakke om alle som gir folk behandling på sykehus. En feil medisin eller en søvnig kirurg kan koste deg livet.

Det er forøvrig ikke om man "fortjener" en viss lønn eller ikke som er spørsmålet, og det er mange andre som steiker for akkurat det samme nå. Ingenting spesielt med lærere i så måte, alle de andre streiker for akkurat det samme.

Og man bør jo ikke belønne usympatisk streiking og konfliktbruk, spesielt ikke når så mange andre har godtatt det samme tilbudet. Det er samme problemstilling som å mate duene på Marcusplassen, gi rundhåndet til gatetiggere eller betale løsepenger til somaliske pirater. Man oppfordrer bare til mer av det samme og blir kun belønnet med mer streiking ved neste anledning hvis det skulle vise seg at det er utpressing og ikke forhandling som gir resultater.

Så selv om jeg støtter god lønn til lærere og alle andre for den saks skyld, så håper jeg de taper penger og får et dårlig resultat av denne streiken. For utpressing og aksjoner som rammer uskyldige mennesker er såpass usympatisk og egoistisk at det ikke må belønnes.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Da burde vel også en bussjåfør og en taxisjåfør også hatt dobbelte av normallønn, de kan jo også ta livet av deg om de ikke gjør jobben sin skikkelig, ....................
    En bussemann eller en taxisjåfør kan stoppe pent og stille ved siden av veien hvis noe skjer!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    En bussemann eller en taxisjåfør kan stoppe pent og stille ved siden av veien hvis noe skjer!
    Du hendelse for et utrolig tåpelig utsagn.
    For det har ikke vært mange dødsulykker med buss, eller annen kollektivtransport som foregår?

Dette som et skrekkens eksempel:
    22 barn drept i bussulykke i Sveits - nyheter - Dagbladet.no

Nei, hjertens enig med Deph her. I alle fall ut fra "logikken" i resonnement ditt.
    Som om ikkje bussjåfører som kjører skrikete og hoiete unger til skolen på glatte, smale vinterveier har et visst ansvar og en stor riskio.
    Makan til tøv.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - det er vel greit at elektrikeren din har litt kompetanse også, slik at ting ikke går varmt i veggen, hva med sykeplerien som går nattevakt og skal sjekke tilstanden din etter en oeprasjon, ingeniøren som bygget broen du kjører over på vei til jobb, bilmekanikeren på NAF som foretok bremsetest og sjekk av deler i forstilling, flymekanikeren....

Litt artig at du trekker frem fylgere som en spesillt gruppe - stort sett alle flyulykker skyldes menneskelig svikt, hvor man enten distraheres av noe slik at man "glemmer å fly maskinen",at man ikke følger prosedyrer eller at man tolker situasjoner feil.

Ellers har jeg god forståelse for argumentet til Proffen....og jeg synes denne "tilstedeværelse" i langt større grad fortjener ekstra betalt, enn at de jobber så veldig mye.

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Verden fungerer vel stort sett slik at svært mange mener at jobben de selv tilfeldigvis innehar fortjerner bedre betalt. De fleste jobber er - i varierende grad - "nødvendige" i et samfunn. Det er sannsynligvis viktigere at det finnes ungdomsskolelærere enn at det finnes kommunikasjonsrådgivere men å skulle rangere yrker etter viktighetsgrad er en farlig øvelse, ditto hvilken lønn man bør ha for å utføre disse yrkene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Marginene på veien er desimetre og millisekunder, det er de ikke i lufta. "Hvis noe skjer" i et fly er det gjerne mekanikeren e.l. som ikke har gjort jobben sin.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Vel - det er vel greit at elektrikeren din har litt kompetanse også, slik at ting ikke går varmt i veggen, hva med sykeplerien som går nattevakt og skal sjekke tilstanden din etter en oeprasjon, ingeniøren som bygget broen du kjører over på vei til jobb, bilmekanikeren på NAF som foretok bremsetest og sjekk av deler i forstilling, flymekanikeren....

Litt artig at du trekker frem fylgere som en spesillt gruppe - stort sett alle flyulykker skyldes menneskelig svikt, hvor man enten distraheres av noe slik at man "glemmer å fly maskinen",at man ikke følger prosedyrer eller at man tolker situasjoner feil.

Ellers har jeg god forståelse for argumentet til Proffen....og jeg synes denne "tilstedeværelse" i langt større grad fortjener ekstra betalt, enn at de jobber så veldig mye.

Mvh
    OMF
    ...og jeg takker for forståelsen du viser for kompleksiteten i yrkesutøvelsen vår, OMF.
    Vi kan gjerne ta en snakkis rundt dette ved neste korsvei i lauget....tror jeg skal kunne anonymisere såpass at det blir "lovlig"....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Så selv om jeg støtter god lønn til lærere og alle andre for den saks skyld, så håper jeg de taper penger og får et dårlig resultat av denne streiken. For utpressing og aksjoner som rammer uskyldige mennesker er såpass usympatisk og egoistisk at det ikke må belønnes.
    ...hmmmmmm, denne typen utsagn for meg til å tenke; "Snakk om å kaste stein i glasshus...."

mvh
    PRoffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    ...hmmmmmm, denne typen utsagn for meg til å tenke; "Snakk om å kaste stein i glasshus...."

mvh
    PRoffen
    Jeg er ikke tilhenger av å ta for lettvint på streiking uansett hvem det er som setter det i gang, og spesielt når det rammer uskyldige mennesker som brukes som "gisler" og pressmidler for egen vinning. Det har ingenting med hvem som streiker å gjøre, eller hvorvidt de fortjener mer enn noen andre.

Hadde jeg blitt tatt ut i streik grunnet noen rammepromiller i et så godt oppgjør at de andre i samme situasjon har godtatt det som et godt resultat måtte jeg ha stilt opp, bordet fanger og er man medlem så forplikter det. Men når det var over ville jeg meldt meg ut av organisasjonen.

Som fagarbeider organisert i Handel og Kontor vil jeg nok aldri noensinne komme opp på et statlig lønnsnivå, det finnes ikke engang en lønnsstige. Er man fagarbeider så får rykker man aldri opp. Søndagstillegget er vel rundt 50% etc. Men det bryr meg lite, og jeg gidder ikke henge meg opp i hva andre arbeidsgrupper tjener. Vil jeg bli rik så er det ikke noen fremtid i å være lønnsmottaker uansett. Jeg klarer meg bra, har det jeg trenger. Bra hifi, bor greit, fin bil og reiser spennende steder. Og det på en lønn som er langt under en begynnerlønn for en avansert barnehagetante. (Selv med fagutdannelse og noen relevante år på universitet og mange års erfaring).

Om jeg vil tjene masse penger får jeg heller finne på noen helt annet. Surmuling og syting kommer man i alle fall ingen vei med. Jeg ønsker i alle fall ikke å ramme bedriften jeg arbeider i med en konflikt. At bedriften går bra er den beste forsikringen jeg har for at jeg har jobb i årene som kommer. Hvis den hadde blitt tatt ut i strek i pga av politiske markeringer og symbolpolitikk så ville jeg vært trist av å måtte ta del i noe slikt.

Sist redigert av en moderator:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke tilhenger av å ta for lettvint på streiking uansett hvem det er som setter det i gang, og spesielt når det rammer uskyldige mennesker som brukes som "gisler" og pressmidler for egen vinning. Det har ingenting med hvem som streiker å gjøre, eller hvorvidt de fortjener mer enn noen andre.

Hadde jeg blitt tatt ut i streik grunnet noen rammepromiller i et så godt oppgjør at de andre i samme situasjon har godtatt det som et godt resultat måtte jeg ha stilt opp, bordet fanger og er man medlem så forplikter det. Men når det var over ville jeg meldt meg ut av organisasjonen.

Som fagarbeider organisert i Handel og Kontor vil jeg nok aldri noensinne komme opp på et statlig lønnsnivå, det finnes ikke engang en lønnsstige. Er man fagarbeider så får rykker man aldri opp. Søndagstillegget er vel rundt 50% etc. Men det bryr meg lite, og jeg gidder ikke henge meg opp i hva andre arbeidsgrupper tjener. Vil jeg bli rik så er det ikke noen fremtid i å være lønnsmottaker uansett. Jeg klarer meg bra, har det jeg trenger. Bra hifi, bor greit, fin bil og reiser spennende steder. Og det på en lønn som er langt under en begynnerlønn for en avansert barnehagetante. (Selv med fagutdannelse og noen relevante år på universitet og mange års erfaring).

Om jeg vil tjene masse penger får jeg heller finne på noen helt annet. Surmuling og syting kommer man i alle fall ingen vei med. Jeg ønsker i alle fall ikke å ramme bedriften jeg arbeider i med en konflikt. At bedriften går bra er den beste forsikringen jeg har for at jeg har jobb i årene som kommer. Hvis den hadde blitt tatt ut i strek i pga av politiske markeringer og symbolpolitikk så ville jeg vært trist av å måtte ta del i noe slikt.
    Jeg er enig med deg i at surmuling og syting er lite konstruktivt, og bør således unngås. Imidlertid er den din høyst subjektive tolkning at det er dette Unio (og alle andre streikende, for den del) driver med, når de sier fra hva de mener er rett og rimelig! Det må da, for guds skyld, være aksept for å hevde egne meninger i det herrens år 2012, uten at det skal plasseres i båsen "surmuling og syting"!
    Og, som opptil flere har forsøkt å få deg til å forstå, handler ikke denne streiken bare om noen prosent/promille, slik du litt vel ensporet poengterer... Prøv å lese og forstå hva folk faktisk skriver; det hjelper på!

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Retter litt stiler med denne på nå, følte de traff temaet med 76% sikkerhet.

Workingsman's blues #2

There's an evenin' haze settlin' over the town
    Starlight by the edge of the creek
    The buyin' power of the proletariat's gone down
    Money's gettin' shallow and weak
    The place I love best is a sweet memory
    It's a new path that we trod
    They say low wages are a reality
    If we want to compete abroad

My cruel weapons have been put on the shelf
    Come sit down on my knee
    You are dearer to me than myself
    As you yourself can see
    I'm listenin' to the steel rails hum
    Got both eyes tight shut
    Just sitting here trying to keep the hunger from
    Creeping it's way into my gut

Meet me at the bottom, don't lag behind
    Bring me my boots and shoes
    You can hang back or fight your best on the front line
    Sing a little bit of these workingman's blues

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er enig med deg i at surmuling og syting er lite konstruktivt, og bør således unngås. Imidlertid er den din høyst subjektive tolkning at det er dette Unio (og alle andre streikende, for den del) driver med, når de sier fra hva de mener er rett og rimelig! Det må da, for guds skyld, være aksept for å hevde egne meninger i det herrens år 2012, uten at det skal plasseres i båsen "surmuling og syting"!

Og, som opptil flere har forsøkt å få deg til å forstå, handler ikke denne streiken bare om noen prosent/promille, slik du litt vel ensporet poengterer... Prøv å lese og forstå hva folk faktisk skriver; det hjelper på!

mvh
    Proffen
    Jeg har fått med meg at de prøver å selge streiken som noen annet enn en lønnskamp. Men jeg kjøper ikke det.

Når da de andre statlige organisasjonene har akseptert tilbudet de har fått som et godt resultat og gått tilbake til arbeid, så støtter jeg dem i det. Siden de som er i streik har fått akkurat det samme tilbudet, og selv om ledelsen har sagt at det ikke engang forventer å få et bedre resultat, så ser jeg på deres streik som unødvendig. Og igjen vektlegger jeg at det er uskyldige mennesker som blir rammet av konflikten og ikke arbeidsgiver.

Sistnevnte bør vektlegges mye tyngre.

"Streikegeneral i staten, Arne Johannessen i Unio, innrømmer at det neppe er mer å hente på å fortsette streiken."

.. vi har fått med oss at han har makt og kan streike og alt det der. Men nok er nok.

Jeg er ikke motstander av streik pr. se, men ønsker at det blir brukt med litt mer omhu, og reserveres til konflikter som er mye mer fastlåste og alvorlige enn dette. Dette svekker bare forståelsen og aksepten for bruk av streikevåpenet i det store og hele, og slik misbruk er med på å svekke tilliten til forhandlingssystemet på sikt. Noen ingen er tjent med, da vi i det store og hele har god historie med begrenset konfliktbruk og reelle forhandlinger.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Og Unio har lagt den ut selv:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har fått med meg at de prøver å selge streiken som noen annet enn en lønnskamp. Men jeg kjøper ikke det.

Når da de andre statlige organisasjonene har akseptert tilbudet de har fått som et godt resultat og gått tilbake til arbeid, så støtter jeg dem i det. Siden de som er i streik har fått akkurat det samme tilbudet, og selv om ledelsen har sagt at det ikke engang forventer å få et bedre resultat, så ser jeg på deres streik som unødvendig. Og igjen vektlegger jeg at det er uskyldige mennesker som blir rammet av konflikten og ikke arbeidsgiver.

Sistnevnte bør vektlegges mye tyngre.

"Streikegeneral i staten, Arne Johannessen i Unio, innrømmer at det neppe er mer å hente på å fortsette streiken."

.. vi har fått med oss at han har makt og kan streike og alt det der. Men nok er nok.

Jeg er ikke motstander av streik pr. se, men ønsker at det blir brukt med litt mer omhu, og reserveres til konflikter som er mye mer fastlåste og alvorlige enn dette. Dette svekker bare forståelsen og aksepten for bruk av streikevåpenet i det store og hele, og slik misbruk er med på å svekke tilliten til forhandlingssystemet på sikt. Noen ingen er tjent med, da vi i det store og hele har god historie med begrenset konfliktbruk og reelle forhandlinger.
    Hva du kjøper eller ikke kjøper, for stå for din regning! Du er seff hjertens tillatt til å ha meninger om alt...
    At noen dessuten rammes når streik er et faktum, er bare sånn det er. Forskjellen nå er vel kanskje mer at sååå mange rammes, i og med at f eks skole- og sfotilbudet faller bort. Da står jo folk foran en utfordring, skal de være hjemme med sine håpefulle, eller skal de ha med seg ditto på egen arbeidsplass (der arbeidsplassen kan være mer eller mindre egnet til å ta med seg barn til)
    Så skriver du noe som gjør meg både litt trist, tankefull og ørlittegranne bekymret, i det du anser at streik som virkemiddel skal "spares" til "konflikter som er mye mer fastlåste og alvorlige enn dette". Da har jeg lyst til å kontre, og spørre: HVA SKAL TIL FOR AT DU VIL ANSE KONFLIKTER SOM SÅ FASTLÅSTE OG ALVORLIGE AT STREIK KAN AKSEPTERES - siden du tydeligvis ikke synes det mht kampen mellom Unio og KS??? Beats me....

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    I dette tilfillet er avstanden mellom krav og tilbud minimal. Og det sies at det som er det virkelige stridstemaet her er lønn, det andre blir regnet som grei skuring å komme til enighet om.

Jeg synest ikke noen få promille (3 kroner dagen - før skatt) er alvorlig nok til å utløse den største streiken i manns minne i Norge.

Ditto er det ekstra betenkelig når så godt som alle "ofrene" for streiken er folk som ikke har noesomehelst med denne konflikten å gjøre. Streik innen det offentlige rammer nesten utelukkende 3. part og de streikende og arbeidsgiver løper ingensomhelst umiddelbar risiko ved å streike - kommunene sparer mer penger jo lengre streiken varer. Ingen vil miste jobben siden arbeidsgiver ikke kan bukke under og det finnes omtrent ikke alternative leverandører av tjenestene det er snakk om. Slik streik opprinnelig er tiltenkt funker det særdeles dårlig innenfor offentlig sektor av nevnte grunner - det blir en karikatur av en streik - uavhengig av om folk flest har forståelse for kravene som fremmes eller ikke.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    I dette tilfillet er avstanden mellom krav og tilbud minimal. Og det sies at det som er det virkelige stridstemaet her er lønn, det andre blir regnet som grei skuring å komme til enighet om.

Jeg synest ikke noen få promille (3 kroner dagen - før skatt) er alvorlig nok til å utløse den største streiken i manns minne i Norge.

Ditto er det ekstra betenkelig når så godt som alle "ofrene" for streiken er folk som ikke har noesomehelst med denne konflikten å gjøre. Streik innen det offentlige rammer nesten utelukkende 3. part og de streikende og arbeidsgiver løper ingensomhelst umiddelbar risiko ved å streike - kommunene sparer mer penger jo lengre streiken varer. Ingen vil miste jobben siden arbeidsgiver ikke kan bukke under og det finnes omtrent ikke alternative leverandører av tjenestene det er snakk om. Slik streik opprinnelig er tiltenkt funker det særdeles dårlig innenfor offentlig sektor av nevnte grunner - det blir en karikatur av en streik - uavhengig av om folk flest har forståelse for kravene som fremmes eller ikke.
    Da tror jeg du må lese deg opp litt, nb:
    Det første stridstemaet - lønn - burde være grei skuring å komme til enighet om. Helt enig i at 3kr dagen ikke er allverden å lage høye bølger for!
    Det er jo det neste stridstemaet som skaper friksjon, all den tid KS sier blankt nei til det aller, aller meste av det Unio ønsker...
    At en 3.part rammes ved en streik, er vel ikke til å komme unna. At 3.part i dette tilfellet ikke har noe med konflikten å gjøre, er så sin sak. Men å si at denne streiken burde vært avlyst pga dette, ja det synes jeg blir å umyndiggjøre og svinebinde Unio og deres medlemmer på. Skal liksom Unio "nektes" å gå til streik mht lite samsvar mellom tilbud og krav, fordi en uskyldig 3.part rammes....???? hmmmmmmmmm, det høres ikke helt friskt ut, imho! Når og på hvilken måte vil du da, nb, tillate Unio og deres medlemmer å streike for sine interesser?

mvh
    Proffen

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det må da, for guds skyld, være aksept for å hevde egne meninger i det herrens år 2012, uten at det skal plasseres i båsen "surmuling og syting"!
    Men også i dette Herrens år finnes det meninger som når de målbæres fremstår som surmuling og syting. Kjernen i budskapet fra de streikende er:
    -Vi vil ha mer.
    -Vi fortjener mer enn vi får.
    -Det er urettferdig at andre får mer.
    Man må selvsagt få mene at dette ikke er surmuling og syting, men å hevde at det er det er ikke urimelig.

Som har blitt nevnt flere ganger så er streik i det offentlige mer utrivelig enn streik i det private av to grunner. I motsetning til i det private så rammer man kun 3.-part og ikke motpart og man man risikerer ikke å streike arbeidsplassen konk eller utarmet. Det siste gjør det også lettere å streike på trass og som en ren symbolaksjon som streikeledelsen selv (jamrefanten fra Hardanger) sier ikke vil gi noen uttelling. Noen spiser mer når noen andre betaler. Slik er nå folk, hvert fall mange, kanskje de fleste, men det er vanskelig å skjønne hvorfor de skulle vinne sympatien til han som tar regningen. Men her er visst det planen. Jaja.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Svaret er muligens som de gamle greske filosofer sa:

Den sterkeste driften i menneske er IKKE den som fører slekten videre,men det Å KLATRE PÅ DEN SOSIALE RANGSTIGEN.

Det er dette det hele dreier seg om.

N

nb

Gjest
    Tja, for at det skal fungere som streik vanligvis skal fungere så må
    1) Arbeidsgiver ha en reell økonomisk risiko ved at det streikes
    2) Ditto for arbeidstager
    3) Det bør finnes alternative leverandører av tjenesten som leveres slik at arbeidsgiver faktisk løper en risiko for at en streik for uheldige effekter.

Som et tankeeksperiment, la oss tenke følgende: Hvordan ville konflikten sett ut dersom følgende var tilfelle:
    - kommunen må betale tilbake skattebetalerene for "ikke leverte tjenester" eller noe i den duren for den perioden streiken varer
    - dersom en streik fører frem og gjør et innhugg i kommunebudsjettet, så kuttes et område tilsvarende merkostnaden i oveføringer, slik at den høyere lønnen og andre kostnader en streik "vunnet" av arbeidstagere fører til gjør et innhugg i f.eks hvor mange det er mulighet til å ha ansatt e.l.

I siste instans er det skattebetalerene og forbrukere som betaler for gildet siden økte kostnader innen det offentlige nødvendigvis må kompenseres med reduserte utgifter et annet sted eller en økning av inntektssiden i form av skatter og avgifter. Således hadde det kanskje vært mer rimelig at denne typen kamp for lønn, rettigheter og andre rammebetingelser ble tatt gjennom normale politiske kanaler som valg o.l. Ikke at jeg tror det er veldig gjennomførbart i praksis eller at mitt forslag over er veldig godt, men det endrer ikke på det at en streik i offentlig sektor slik det foregår i dag fremstår som småabsrud - og det helt uavhengig av hva man mener om saken i seg selv - jeg synest godt læreryrket kunne hatt høyere status, bare for å ha presisert det.

@Proffen:
    Dersom din kommune skal betale lærerene høyere lønn, hvilke poster i budsjettet synest du bør kuttes slik at du skal få mer penger i posen?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Siden staten og kommunene jo til syvende og sist er oss - folk flest, velgere og skattebetalere, så er det kanskje rimelig å se på oss som den legitime motparten. Unio vil ha mer og vi skal betale. Dem mot oss. En slik tilnærming gjør konflikten mer legitim og frontene renere. Dog ser man jo foreldre med barn i barnehage som uttrykker sin fulle støtte til streiken, så kanskje er det ikke sånn allikevel? En rar verden.

Okke som, hvis noen med overlegg lager helvete for meg for å skaffe seg selv bedre betingelser så spiller det liten rolle for meg om de ser meg som fienden eller kun en brekkstang. Heldigvis har jeg ikke merket stort til streiken i år, og det er bra.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Men også i dette Herrens år finnes det meninger som når de målbæres fremstår som surmuling og syting. Kjernen i budskapet fra de streikende er:
    -Vi vil ha mer.
    -Vi fortjener mer enn vi får.
    -Det er urettferdig at andre får mer.
    Man må selvsagt få mene at dette ikke er surmuling og syting, men å hevde at det er det er ikke urimelig.

Som har blitt nevnt flere ganger så er streik i det offentlige mer utrivelig enn streik i det private av to grunner. I motsetning til i det private så rammer man kun 3.-part og ikke motpart og man man risikerer ikke å streike arbeidsplassen konk eller utarmet. Det siste gjør det også lettere å streike på trass og som en ren symbolaksjon som streikeledelsen selv (jamrefanten fra Hardanger) sier ikke vil gi noen uttelling. Noen spiser mer når noen andre betaler. Slik er nå folk, hvert fall mange, kanskje de fleste, men det er vanskelig å skjønne hvorfor de skulle vinne sympatien til han som tar regningen. Men her er visst det planen. Jaja.
    Dette er din høyst subjektive tolkning av det du oppfatter som kjernen i budskapet, intet mindre!
    Og det er klart - når du fremstiller din tolkning som du gjør, vil det meeeget lett kunne oppfattes som surmuling og syting - MEN, igjen; det er flere og andre aspekter ved konflikten som du (bevisst?) velger å ikke fokusere på? Hvorfor?
    Mener du dessuten at offentlig ansatte og deres interesseorganisasjoner ikke skal få "lov" til å streike - for det alltid vil ramme en uskyldig 3.part?????:confused: Skal ikke si hva jeg synes det likner på....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hei

Svaret er muligens som de gamle greske filosofer sa:

Den sterkeste driften i menneske er IKKE den som fører slekten videre,men det Å KLATRE PÅ DEN SOSIALE RANGSTIGEN.

Det er dette det hele dreier seg om.
    DET er det mye som handler om mht menneskelige drifter! ;D

mvh
    PRoffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    @Proffen:
    Dersom din kommune skal betale lærerene høyere lønn, hvilke poster i budsjettet synest du bør kuttes slik at du skal få mer penger i posen?

Ikke gjør det SÅÅÅÅ enkelt for meg, da.....:p:cool:

mvh
    Proffen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.982
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mener du dessuten at offentlig ansatte og deres interesseorganisasjoner ikke skal få "lov" til å streike - for det alltid vil ramme en uskyldig 3.part??:confused: Skal ikke si hva jeg synes det likner på....

mvh
    Proffen
    Det må i hvert fall være lov å påpeke at en streik i offentlig sektor må fremstå som meningsfylt dersom de streikende ikke i neste omgang skal få det feigt tilbake - feks ved at legitimiteten til offentlig sektor utvannes. Rytteri på prinsipper som er uforståelige for folk flest, og kamp om ører, som det er mye som tyder på at vi står overfor her; er få tjent med. Og skal man drøfte betingelsene i offentlig sektor, får en ta med hele pakka, inkl pensjon og jobbsikkerhet. I tillegg bør man være forsiktig med å sammenlikne seg med ikke sammenlignbare sektører. Vil man tjene som i oljesektoren, får man søke seg over der. Jeg jobber ikke i den sektoren, og ser at folk med sammenlignbar kompetanse, ansiennitet og ansvar glatt jener 300.000 mer enn meg. Men har for lengst innsett at den sammenligningen er ikke relevant, fordi jeg har valgt å jobbe i en annen sektor.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dette er din høyst subjektive tolkning av det du oppfatter som kjernen i budskapet, intet mindre!
    Og det er klart - når du fremstiller din tolkning som du gjør, vil det meeeget lett kunne oppfattes som surmuling og syting - MEN, igjen; det er flere og andre aspekter ved konflikten som du (bevisst?) velger å ikke fokusere på? Hvorfor?
    Mener du dessuten at offentlig ansatte og deres interesseorganisasjoner ikke skal få "lov" til å streike - for det alltid vil ramme en uskyldig 3.part??:confused: Skal ikke si hva jeg synes det likner på....

mvh
    Proffen
    Tolkninger er nå engang subjektive. Jeg påstår at min oppfatning er en grei og rett frem tolkning av det som kommer fra de streikende selv. Aspektet som jeg ikke tar opp jeg tror du sikter til er betingelsenes betydning for rekruttering. Jeg har ingen tro på at det er en vesentlig motivasjon for Unio og Unios medlemmer. Ivaretagelsen av ansettelsesvern etc viser at Fagorganisasjonens mål er å ivareta de fagorganisertes rettigheter. Det er greit nok, men det er det også å påpeke at å påstå at lærerne vil ha mer lønn for at lærerstanden skal være bedre om 25 år er å fremstille rene egoistiske krav som å ta ansvar for fremtiden. Det fortjener ikke videre respektfull omtale.

Ja, jeg mener streik (i det minste) i offentlig sektor bør forbys. Grunnene har jeg gjort greit rede for tidligere. Jeg vet ikke hva du synes det ligner på, men jeg sier gjerne hva jeg mener "skal ikke si hva jeg synes"-vendinger er: Veikt og tanketomt babbel.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Ikke gjør det SÅÅÅÅ enkelt for meg, da.....:p:cool:

mvh
    Proffen
    Idretten "klage over ting det offentlige i verdens rikeste land bør bruke mer penger" på har mange utøvere. Det pleier imidlertid å være færre som har noen formening i hvilke offentlige utgifter som skal kuttes om det skal gis mer til noe annet. Det pleier heller ikke å være veldig vanlig å mene at det offentlige bør øke inntektssiden gjennom å øke skatter og avgifter for å finansiere gildet.

Det er ikke vanskelig for meg å finne ting som jeg personlig mener det offentlige bruker altfor mye på, men mange vil nok være uenige i mine vurderinger av den saken og ha helt andre punkter på en slik liste. Men tanken om at "mer til meg" nødvendigvis betyr "mindre til noen andre" ser ut til å være ganske fraværende i streiketider. For å være ekstra flåsete kunne man jo regne Unio-krav om til sykehjemsplasser, det pleier å være en populær øvelse og en generell valuta i en del politiske debatter. Men innen det offentlige så er det jo slik at ymse gode formål må prioriteres innenfor budsjetter. I næringslivet er det litt annerledes siden økte kostander der gjerne medfører mindre penger til eierene, høyere priser til kundene og eventuelt at kundene velger seg andre leverandører dersom de synest det blir for dyrt - derav navnet "konkurranseutsatt sektor".

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg blir i det hele tatt litt skræmt av hvor mange det er som fortsatt ikke forstår/vil forstå at Unio`s mål IKKE er at medlemmene skal "tjene det samme som i oljesektoren" eller andre deler av privat sektor....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn