G
Gjestemedlem
Gjest
Siden man per definisjon aldri kan bli fornøyd med det man får, siden det er viktigere hva de andre får så vil man aldri komme videre med denne form for konfliktsøking. Om de får gjennom litt ekstra i år, så vil det bare føre til at de andre man sammenligner seg med sammenligner tilbake og forlanger minst like mye de og. For når selv de offentlig ansatte får store tillegg så må jo de også får det. etc. etc.
Lærerlønninger kunne gjerne vært høyere men man vil ikke kunne oppnå det med det systemet man har i dag.
Den beste måten på sikt å kunne heve lønnsnivået er å sørge for at det blir flere lærer med private ansettelser. Dvs. flere private skoler som er alternativer til det offentlige. De vil på en helt annen måte kunne tilby bedre betingelse til kvalifiserte lærere, og dermed være med på å skape en konkurransesituasjon som vil trekke lønnen oppover også for de offentlig ansatte.
I tillegg bør det åpnes for en mye større differensiering av lønn til lærere, basert på kvalifikasjoner, dokumentert kunnskap og ferdigheter. Hvis videreutdanning, spesialkunnskap og generell dyktighet kan belønnes vil man i mye større grad tiltrekke seg spesielt godt kvalifiserte arbeidere. Det er mye mer hensiktsmessig enn enn å jobbe for at absolutt alle skal ha samme lønn og ingen skal kunne ha noe å se frem til eller bli motivert av, annet enn ren ventetid for automatisk opprykk på den offentlige lønnsstigen.
Dagens erkesosialistiske liktetsideologi er det største hinder som finnes for å tiltrekke seg dyktige arbeidskraft og spesielt kvalifiserte arbeidere. Men som med ALT i skolen er det middelmådigheten som skal hylles og dyrkes. Og da må også arbeidsforholdene og lønnen bli middelmådig for all fremtid.
Lærerlønninger kunne gjerne vært høyere men man vil ikke kunne oppnå det med det systemet man har i dag.
Den beste måten på sikt å kunne heve lønnsnivået er å sørge for at det blir flere lærer med private ansettelser. Dvs. flere private skoler som er alternativer til det offentlige. De vil på en helt annen måte kunne tilby bedre betingelse til kvalifiserte lærere, og dermed være med på å skape en konkurransesituasjon som vil trekke lønnen oppover også for de offentlig ansatte.
I tillegg bør det åpnes for en mye større differensiering av lønn til lærere, basert på kvalifikasjoner, dokumentert kunnskap og ferdigheter. Hvis videreutdanning, spesialkunnskap og generell dyktighet kan belønnes vil man i mye større grad tiltrekke seg spesielt godt kvalifiserte arbeidere. Det er mye mer hensiktsmessig enn enn å jobbe for at absolutt alle skal ha samme lønn og ingen skal kunne ha noe å se frem til eller bli motivert av, annet enn ren ventetid for automatisk opprykk på den offentlige lønnsstigen.
Dagens erkesosialistiske liktetsideologi er det største hinder som finnes for å tiltrekke seg dyktige arbeidskraft og spesielt kvalifiserte arbeidere. Men som med ALT i skolen er det middelmådigheten som skal hylles og dyrkes. Og da må også arbeidsforholdene og lønnen bli middelmådig for all fremtid.