Lærarane har akkurat like lang arbeidstid som andre offentleg tilsette. Men i motsetnad til dei fleste andre, fordelast dette over skuleåret. Det heng saman med at elevane går på skule berre 190 dagar, som skal konsentrerast over 39 veker. Dette gjer at lærarane har (typisk) 43,5 timars arbeidsveke. Ei av desse vekene skal gå til planlegging og fagleg oppdatering, og det er ei normalveke. Resten er regulert slik:
Frå gammalt av har det vor to typer arbeidstid, den bundne og den ubundne. Dette skuldast at lærarane historisk sett ikkje har hatt arbeidsplassar på skulen. Men rettebunkane må unnagjerast, og undervisninga må planleggjast. Det var forventa at læraren skulle gjere dette heime, og det var den "ubundne" delen. Bunden arbeidstid vert den arbeidstida som er på skulen, eller "leseplikta", som altså er tida ein brukar i timane.
Men så er det mange viktige oppgåver som også må gjerast. Det må gåast inspeksjon i alle friminutt, av så mange lærarar som det er nødvendig ut frå skuleutforming og -storleik. Etter kvart fekk lærarane arbeidsplassar også, ei brukbar forbetring, som gjer at du slepp å ha heimekontor (noko vi aldri har hatt rett på kompensasjon for). Det syner seg at lærarane har relativt stort behov for fagleg oppdatering og strukturering av arbeidsåret, så etter kvart vart meir og meir av den ubundne arbeidstida regulert, også ut over "planleggingsveka" eller "den 39.skuleveka" som vi gjerne kallar dette.
Normalarbeidstida for lærarar her i kommunen er 1300 timar til stades på jobb, medan resten av årsverket kan styrast av den einskilde lærar. I praksis medfører dette at vi skal vere på jobb frå kl 08.20 til kl 15.30 måndag, tysdag og torsdag, medan vi ikkje har plikt til dette onsdag og fredag, utan særskilt avtale om anna. Det å ha 362,5 timar (eller kva det no var akkurat) til eigen disposisjon er sjølvsagt ein stor fridom, sjølv om det ikkje kjennest sånn når du har 60 norsktentamenar som må rettast innan "rimeleg" tid, og kvar av desse i gjennomsnitt tek 30 minutt (den lengste til no denne sesongen gjekk langt over ein time). Men så vert det roleg når eg er ferdig, og berre har vanlege arbeidsbøker å gå gjennom.
Det finnest nok dei som misbrukar dette, men eg har lagt merke til at dei fleste kollegaane mine som jobbar 100% kjem på jobb rundt kl 0800 og gjerne går i 1600-tida.
Sjølv tek eg sikte på å sitte på jobb så mykje som muleg (har berre 500 meter til skulen eg jobbar på no, så det er enkelt å gå dit nårsomhelst). Eg er stort sett på plass frå kl 0750, så eg kjenner godt dei einskilde elevane sine vanar; kven som kjem tidleg på skulen. Men eg har til no sluppe å ha tilsyn med dei - foreldra sitt ansvar.
Vår motpart Kommunenes Sentralforbund, er ute etter å regulere også den ubundne arbeidstida, og greidde no å få inn ein ekstra planleggingsdag ved siste forhandlingar. Dette medfører at alle lærarar skal bruke 6 dagar til planlegging i staden for 5. Det vert ikkje kompansert økonomisk, men "finansierast" ved at lærarane kan få 12 minutt mindre bunden arbeidstid kvar veke. Altså kan vi anten gå 2 1/2 minutt tidlegare kvar dag, eller som i vårt tilfelle, 12 minutt tidlegare tysdagane. Altså kl 15.18. Rimeleg dustete, spør du meg. Men dei som har forhandla fram dette får stå til ansvar.
Konklusjonen må vere: Du skal vere ein svært så pedagogisk pedagog og ha eit temmeleg oppegåande publikum om du skal formidle lærarens arbeidsår. Men eg påstår at det er rimeleg tøft, og ikkje særleg godt betalt. Det er nok like ille i Sverige, kanskje verre, men så har de ikkje sidemål å undervise i. Så slepp de å reise til Sverige for å få billeg flesk og godsaker....