Juss og økonomi Straffenivået i Norge

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.326
Antall liker
3.498
Torget vurderinger
4
Han er da ikke frikjent enda
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.468
Antall liker
987
Hva med hensynet til rettssikkerhet og en som kan ha sittet fengslet uskyldig i 21 år?
Eller hensynet til de pårørende på den andre siden? Ingen sammenlikning, jeg synes bare det ofte blir glemt at det er fire familier som er rammet, ikke kun to..
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
805
Antall liker
570
Torget vurderinger
2
Kristiansen virker ikke oppegående nok til å involvere/organisere andre å gå rundt med mobiltelefonen hans på det aktuelle tidspunkt, så ja, det skurrer litt her.
Han hadde heller ingen kjennskap til hvilke baser som kobler til telefonen på ulike steder i området, ingen har det, så det virker konstruert at tro at dette er en effektiv plan for å skaffe seg alibi.
 
  • Liker
Reaksjoner: PKG

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Baneheia-saken var en voldsom sak i mediebildet i år 2000. Rent psykologisk er det ikke tvil om at folkejuryen må ha hatt et stort underliggende press i bakhodet for at en rettferdighet mot disse to småjentene måtte skje fyldes. Selv om alle medlemmene i juryen i dag vil hevde at de var ganske upåvirket av alt det mediene skrev om saken. Men sånn er nå bare verden skrudd sammen, man skal rettferdiggjøre sine handlinger, ikke minst som jury i en så alvorlig sak.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå starter rettssaken mot Laila Mjeldheim fra Det Norske Kartverket eller hva det heter, og tiltaten går ut på svindel ved å ha solgt tilnærmet verdiløse produkter. Har tidligere fulgt saken og lest om sammensuriumet med Espen Andresen og Addictologi sekten hans, som de ansatte i Kartverket var pålagt å gå i terapi hos. Dette er ganske ekstreme greier, men kanskje vanskelig å få dømt noen for å ha manipulert og kontrollert dem for økonomisk vinning i lang tid. Jeg håper hun får en rettferdig dom, og hun vet nok selv hva hun har gjort.

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Si det. Hos en del mennesker virker fornemmelsen for hva som er greit og hva som er mindre greit å være særdeles dårlig utviklet. Og kompetansen på hva som er strafferettslig ugreit enda svakere. At hun vet hva hun har gjort, utvilsomt. At hun har noe begreper om det er moralsk, etisk og/eller strafferettslig ugreit, tviler jeg sterkt på.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Nå starter rettssaken mot Laila Mjeldheim fra Det Norske Kartverket eller hva det heter, og tiltaten går ut på svindel ved å ha solgt tilnærmet verdiløse produkter. Har tidligere fulgt saken og lest om sammensuriumet med Espen Andresen og Addictologi sekten hans, som de ansatte i Kartverket var pålagt å gå i terapi hos. Dette er ganske ekstreme greier, men kanskje vanskelig å få dømt noen for å ha manipulert og kontrollert dem for økonomisk vinning i lang tid. Jeg håper hun får en rettferdig dom, og hun vet nok selv hva hun har gjort.

Den her saken minner meg litt om noe jeg ble utsatt for som 20-åring (det er en stund siden, ha ha). Jeg drev på si et lite enkeltpersonsforetak med salg av vaskemidler og havnet på en slesket måte i garnet på kataloghaiene. Altså, at jeg pr telefon hadde sagt ja til en liten oppføring i "Rosa Sider" katalogen. Jeg hadde ikke sagt ja, men muligens et tja for en oppføring av en aggressiv selger.
Så kom en regning på 7500 kroner i posten. Jeg løftet da av telefonrøret (kun fasttelefon den gangen), ringte opp og sa at dette hadde jeg ikke bestilt. Da begynte en regelrett telefonterror fra "Rosa Sider". Dem ringte meg til alle døgnets tider og truet meg med konsekvenser hvis jeg ikke betalte. Iblant ble jeg også satt i kontakt med "sjefen" et par etasjer opp i lokalene demmers (ha ha, tulletriks) med tydelige trusler.

Etterhvert gikk jeg med på å betale halvparten bare for å bli kvitt marerittet.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Saken mot IS-kvinnen... Hva er denne greia med at hun er tiltalt for å ha passet ektemannens barn slik at ektemannen kunne dra på IS-aktiviteter? Det er jo hennes barn også. Skulle hun liksom IKKE passe sine egne barn? Hva var alternativet liksom? Tiltal henne for å reise til Syria, for all del. Men å tiltale henne for å passe egne barn... jeg skjønner ikke den.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Det er ikke straffbart å reise til Syria. De må bevise at hun har deltatt i en terrororganisasjon for å få henne dømt, og det kan bli en interessant øvelse.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Det er mye ingredienser i forklaringen til IS-kvinnen. Hvorfor reiste hun til Syra? Skulle hun følge etter mannen hun var blindt forelsket i, eller gifte seg med fetteren fra Pakistan, som foreldrene hadde valgt ut for henne?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Her er et eksempel på at noe er riv ruskende galt med straffereaksjonene i Norge.

En mann i 20-årene er tatt for å kjøre uten førerkort 23 ganger, flere ganger for råkjøring i høy fart. Den 23 gangen han ble tatt fikk han 45 dagers fengsel.
Politiet sier dem står maktesløse.

Dette er en ung mann som er livsfarlig både for seg selv og andre. Det må jo være bedre at han bures inne i forvaring, enn at han meier ned og dreper 3 små barn, ikke sant?
Det ironiske er at det faktisk må skje først at han dreper 3 små barn, før vi går inn endrer lovverket for straffeutmåling i sånne situasjoner.
Egentlig ikke til å tro at lovverket lar ham drive på sånn, år etter år.

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er ikke straffbart å reise til Syria. De må bevise at hun har deltatt i en terrororganisasjon for å få henne dømt, og det kan bli en interessant øvelse.

Hvis hun ikke har deltatt aktivt, men likevel blir dømt fordi hun har laget mat, vasket klær, født barn og dermed bidratt med "logistikk" så må jo det reise en rekke spørsmål for ektefeller av andre typer forbrytere.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Her er et eksempel på at noe er riv ruskende galt med straffereaksjonene i Norge.

En mann i 20-årene er tatt for å kjøre uten førerkort 23 ganger, flere ganger for råkjøring i høy fart. Den 23 gangen han ble tatt fikk han 45 dagers fengsel.
Politiet sier dem står maktesløse.

Dette er en ung mann som er livsfarlig både for seg selv og andre. Det må jo være bedre at han bures inne i forvaring, enn at han meier ned og dreper 3 små barn, ikke sant?
Det ironiske er at det faktisk må skje først at han dreper 3 små barn, før vi går inn endrer lovverket for straffeutmåling i sånne situasjoner.
Egentlig ikke til å tro at lovverket lar ham drive på sånn, år etter år.

På mange måter enig med deg, men man kan ikke straffe noen for noe de kanskje kommer til å gjøre. I og med at å kjøre uten førerkort ikke er noen stor forbrytelse blir det vanskelig å gjøre noe mer enn 45 dager i kasjotten, kjøring uten førerkort er kun en forseelse.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
På mange måter enig med deg, men man kan ikke straffe noen for noe de kanskje kommer til å gjøre. I og med at å kjøre uten førerkort ikke er noen stor forbrytelse blir det vanskelig å gjøre noe mer enn 45 dager i kasjotten, kjøring uten førerkort er kun en forseelse.
Nå vet jeg ikke om mannen har hatt noen form for kjøreopplæring, har han ikke det, er jo situasjonen ekstra ille.

Men et urovekkende moment er at dette må være en som har havnet på skråplanet, og sannsynligheten for at han har rusproblemer, psykiske problemer eller noe sånt, er absolutt mulig. Og det gjør ikke situasjonen bedre.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Hvis hun ikke har deltatt aktivt, men likevel blir dømt fordi hun har laget mat, vasket klær, født barn og dermed bidratt med "logistikk" så må jo det reise en rekke spørsmål for ektefeller av andre typer forbrytere.
Godt poeng
 
R

rr30629

Gjest
Men et urovekkende moment er at dette må være en som har havnet på skråplanet, og sannsynligheten for at han har rusproblemer, psykiske problemer eller noe sånt, er absolutt mulig. Og det gjør ikke situasjonen bedre.
Men du vet ikke?

Skeptisk til å bruke straffesystemet til å sette folk i forvaring bare sånn i tilfelle de kommer til å gjøre noe straffbart.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Adferden må i hvert fall stoppes. Man kan jo starte med å beslaglegge bilene han blir tatt i for en periode. Enten de er hans eller noen har lånt de til ham. Innledningsvis for feks 3 mnd, og så økende ved gjentak med samme kjøretøy. . Et meget probat virkemiddel som nok fort vil stoppe evt utlån, og som relativt raskt vil innebære at evt egne kjøretøy bli utilgjengelig.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke at bilbeslag ikke blir brukt oftere ved gjentatte grove fartsovertredelser. Billig for staten og meget effektivt. Og hvis beslagslengden øker for hvert gjentak, har man relativt raskt ingen bil å synde i, og heller ingen kompiser som gjerne låner bort kjerra.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Slike folk skaffer seg raskt en bil igjen. Husk at det nødvendigvis ikke er årets modeller det er snakk om, gjerne langt fra. Slike ting som registrering og forsikring er som unødvendig luksus å regne.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det vil nå koste. Ved overtredelse nr 5 blir bilen det skjer i beslaglagt i 3 mnd, ved overtredelse nr 6 i 6 mnd. Så skaffer han seg en ny, blir tatt, og den blir beslaglagt i 9 mnd.....

Det tar kort tid før dette regnestykket ikke lenger går opp, selv om bilene bare koster 20-30.000 kr....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Det vil nå koste. Ved overtredelse nr 5 blir bilen det skjer i beslaglagt i 3 mnd, ved overtredelse nr 6 i 6 mnd. Så skaffer han seg en ny, blir tatt, og den blir beslaglagt i 9 mnd.....

Det tar kort tid før dette regnestykket ikke lenger går opp, selv om bilene bare koster 20-30.000 kr....
Bilene vil jeg anta ligger i prisleie 4000-6000. Det går faktisk an å få en "kjørbar" bil til like over vrakpant.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Uansett forsvinner det ganske snart fort en bil pr overtredelse, og av en eller annen grunn tror jeg jo at de fleste slike ikke akkurat flommer over av gryn....
 
R

rr30629

Gjest
Vet ikke om låning av bil har vært tilfelle her men hvis man låner bort bilen så er man også strafferettslig ansvarlig. Så hvis man låner disse bilene og dermed også straffer «kompisen» så er kanskje det også en effektiv stopp som erato også er inne på.

§ 17.Bruk av motorvogn mv.

"Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den."
 
Sist redigert av en moderator:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Mann som tidligere er blitt dømt for brutalt drap, dreper på nytt når han løslates.
Når ikke kriminalomsorgen eller domstolene klarer å beskytte enkeltindivider i samfunnet mot nye overgrep fra svært voldelige personer, er det på tide med et offentlig register med fritt innsyn over alle drapsdømte?

Kanskje hun ikke visste bedre og hvis hun visste, kanskje hun da aldri hadde innledet et forhold til drapsmannen?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tja, er det ikke narkisser eller tilsvarende som har sin egen definisjon av fornuft?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Mann som tidligere er blitt dømt for brutalt drap, dreper på nytt når han løslates.
Når ikke kriminalomsorgen eller domstolene klarer å beskytte enkeltindivider i samfunnet mot nye overgrep fra svært voldelige personer, er det på tide med et offentlig register med fritt innsyn over alle drapsdømte?

Kanskje hun ikke visste bedre og hvis hun visste, kanskje hun da aldri hadde innledet et forhold til drapsmannen?
Drapsdømte rennes jo ned av kvinner, så det kan godt hende hun visste.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Tja, er det ikke narkisser eller tilsvarende som har sin egen definisjon av fornuft?
Skjønner jo at det er to hensyn å ta. Hensynet til den drapsdømte og mulighten til å starte på nytt etter soning. Men også hensynet til enkeltindivider i samfunnet og deres trygghet.

Men hvis vi først har et register over drapsdømte som er til offentlig innsyn, så vet i hvertfall kommende drapsmenn og kvinner hva dem har i vente den dagen dem slipper ut.

Men jeg ønsker ikke et register over seksualforbrytere, her står det ikke om livet til andre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er det noen grunn til å tro at hun ikke kjente til mannens fortid? Så store forhold er det neppe i Sandefjord og Larvik.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Skjønner jo at det er to hensyn å ta. Hensynet til den drapsdømte og mulighten til å starte på nytt etter soning. Men også hensynet til enkeltindivider i samfunnet og deres trygghet.

Men hvis vi først har et register over drapsdømte som er til offentlig innsyn, så vet i hvertfall kommende drapsmenn og kvinner hva dem har i vente den dagen dem slipper ut.

Men jeg ønsker ikke et register over seksualforbrytere, her står det ikke om livet til andre.
Det finnes ingen offentlig liste med dømte i Norge. Uansett lovbrudd. Årsaken til dette er at man anser det som straffemyndighetene sin oppgave å idømme og utføre straff for de som har begått lovbrudd i Norge.

Dersom det skulle finnes en slik liste, ville det kunne kreves at den slettes fordi den grep inn i det som man kaller for privatlivets fred. Dessuten ville den bryte med loven om taushetsplikt.

I Norge er ett av hovedmålene med fengsel, å rehabilitere. Man skal ikke straffes med enn å berøves friheten. En slik liste ville også stride mot disse prinsippene.

Så man kan jo saktens ønske seg lister over domfelte, men det er greit å huske på at det er en fantasi som ligger langt unna en norsk virkelighet.
 
R

rr30629

Gjest
Kjekt å lese et innlegg basert på bena på jorden og fornuften på rett plass. Jeg trodde egentlig at ønsket om «et register over drapsdømte til offentlig innsyn» var humor men nå er jeg ikke like sikker. Det er jo så far out som det kan bli.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Kjekt å lese et innlegg basert på bena på jorden og fornuften på rett plass. Jeg trodde egentlig at ønsket om «et register over drapsdømte til offentlig innsyn» var humor men nå er jeg ikke like sikker. Det er jo så far out som det kan bli.
Det er jo noen helter som driver med offentliggjøring av overgrepsdømte. Er det noe bedre?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er det drapsofferet du sikter til eller? Skjønner bare ikke helt hva du mener.
Man kan jo anta at det er noe med drapsofferet all den tid hans fortid neppe går under radaren i en småby.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Man kan jo anta at det er noe med drapsofferet all den tid hans fortid neppe går under radaren i en småby.
Så synes jeg du må overveie å moderere de ekstremt nedsettende utsagnene dine. Det går en grense altså.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Min grense går ikke der, finnes en grense for å være blåøyd også.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Min grense går ikke der, finnes en grense for å være blåøyd også.
Jeg og de fleste andre har familiemedlemmer med ruslidelser som du så stigmatiserende kaller «narkiser». Du definerer dem som undermennesker som ikke fortjener respekt og en verdig behandling. Jeg må minne deg på at 100% av alle kvinner og 70% av alle menn med ruslidelser har seksuelle overgrep og omsorgssvikt i barndommen. Man ruser seg så for å ta vekk den psykiske smerten man bærer på.
Så jeg synes du skal tenke over at det er mennesker i ytterste nød du snakker drit om.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
Topp Bunn